Lahjoja synttärisankarin sisarukselle?

• Viestiketjun aloittaja "Harmaana"
  • Ensimmäinen viesti
"Harmaana"
Juhlimme viikonloppuna vauvan yksivuotissynttäreitä. Yksivuotiaan lisäksi meillä on viisivuotias esikoinen. Isovanhemmat saapuivat juhlimaan mukanaan tietysti lahja vauvalle. Esikoinen oli luonnollisesti kovin kiinnostunut lahjasta ja ei sentään suoraan kysynyt mutta kärkki kuitenkin itselelenkin lahjaa. Kävimme nopean keskustelun, kuin syntymäpäivillä saa lahjoja vain synttärisankari ja että hän saa sitten omilla synttäreillään ja pikkusisarus ei. Hetken kuluttua tulivat toiset isovanhemmat kummien kera. Heillä oli molemmilla paketit esikoiselle. Ärsytti jo siinä vaiheessa, heillä kun on ikävä tapa ostaa lapsen huomiota lahjoilla ja usein miten typerällä krääsällä. Vasta jälkikäteen tajusin, että synttärisankari itse sai vain pienen yhteisen lahjan, siis huomattavasti mitättömämmän kuin isosisarus. Tuli todella paha mieli vauvan puolesta. Eihän hän tietenkään mitään asiasta ymmärrä ja saamansa lahja oli ihan kiva, mutta isompi sisarus kyllä ymmärtää ja muistaa saaneensa pikkusisaruksen syntymäpäivänä sitä ja tätä. Tekisi mieli soittaa ja ärähtää, että voisivat miettiä hieman pidemmälle, mutta en viitsi. Koita tässä kasvattaa lapsia tasa-arvoisuuteen ja opettaa odottamaan vuoroa ja juhlimaan toistenkin merkkipäiviä. ÄRSYTTÄÄ!!

juujuu
Meillä appivanhemmat ovat vakaasti sitä mieltä, että lapsi saa traumoja, jollei se saa lahjaa sisaruksensa syntymäpäivillä. Meillä ei ole kuin yksi muksu, mutta miehen siskolla on muksuja kolme ja aina ostavat kaikille lahjat. Nyt kun lapset ovat jo kaikki toisella kymmenellä, niin ostivat vain sille sankarille lahjan, mutta kun pikkusiskolle tuli niiin kova suru asiasta (11 v), niin lähtivät kesken juhlien ostamaan tälle siskolle lahjaa... Huoh!

Mun mielestä (ja muutaman tunnetun lastenpsykiatrin mielestä myös) jokaisella lapsella on hyvä olla vuodessa edes yksi päivä, jolloin saa olla ns. päivän kuningas.

"joku"
Olisi hyvä kertoa sukulaisille, että teillä opetetaan lapsille, että vain päivänsankari saa lahjoja. Mikä on minun mielestäni ihan hyvä tapa, mutta ei kaikille itsestään selvää.

"vieras"
Aika törkeää että synttärisankari jätetään vähemmälle huomiolle kuin isosisarus. Todellakin ottaisin asian isovanhempien kanssa puheeksi! En näe minäkään tarpeelliseksi lahjoa muita kuin synttärisankareita, olivatpa nämä sitten minkä ikäisiä hyvänsä.

"vieras"
Meillä kans appivanhempien kanssa sama ongelma. Mies on heille yrittänyt kertoa että meillä olisi toive että vain sankari saisi lahjan. Meillä kans vauvan 1v synttäreinä toivat vanhemmille lapsille omat paketit, jotain krääsää, joka hajosi jo samana päivänä. No sit vanhimman synttäreinä toivat lahjan synttärisankarille ja keskimmäiselle, mutta eivät nuorimmalle. Isommat vähän ihmettelivät miksi pikkuveli ei saanut pakettia kun keskimmänen kuitenkin sai vaikka ei ollut hänen synrtymäpäivä. Musta toi on tosi ärsyttävää. No meillä on taas ens kuussa nuorimman synttärit, saa nähdä miten nyt käy. Mies on yrittänyt vanhemmillleen sanoa, et vaan sankarillle tuotais paketti, mut anoppi on sitä mieltä et muille tulee sit paha mieli kun eivät saa mitään.

"a p"
[QUOTE="vieras";27121019]Meillä kans appivanhempien kanssa sama ongelma. Mies on heille yrittänyt kertoa että meillä olisi toive että vain sankari saisi lahjan. Meillä kans vauvan 1v synttäreinä toivat vanhemmille lapsille omat paketit, jotain krääsää, joka hajosi jo samana päivänä. No sit vanhimman synttäreinä toivat lahjan synttärisankarille ja keskimmäiselle, mutta eivät nuorimmalle. Isommat vähän ihmettelivät miksi pikkuveli ei saanut pakettia kun keskimmänen kuitenkin sai vaikka ei ollut hänen synrtymäpäivä. Musta toi on tosi ärsyttävää. No meillä on taas ens kuussa nuorimman synttärit, saa nähdä miten nyt käy. Mies on yrittänyt vanhemmillleen sanoa, et vaan sankarillle tuotais paketti, mut anoppi on sitä mieltä et muille tulee sit paha mieli kun eivät saa mitään.[/QUOTE]

Tätä minäkin hieman pelkään, eivät tunnu arvostavan meidän mielipiteitä ollenkaan ja aina tuo sama perustelu että lapselle (esikoiselle) tulee paha mieli. Todennäköisesti kuopus ei saa mitään esikoisen syntymäpäivänä, vaikka silloin jo jotain ymmärtääkin. Olemme jo aiemmin koittaneet sanoa esim. joululahjoista, ettei niitä tarvitse olla kovin montaa, eikä varsinkaan tarvitse paketoida jokaista sukkaparia ja tikkaria erikseen (mainitsenko edes että kävimme kiistan tarvitseeko alle kaksivuotiaalle lähettää karkkia lahjaksi?). Joka vuosi kuitenkin sama juttu ja esikoiselle ostetaan kaikkea mitä vain keksitään ja varsinkin mitä mahdollisimman halvalla saa.

"vieras"
[QUOTE="a p";27121060]Tätä minäkin hieman pelkään, eivät tunnu arvostavan meidän mielipiteitä ollenkaan ja aina tuo sama perustelu että lapselle (esikoiselle) tulee paha mieli. Todennäköisesti kuopus ei saa mitään esikoisen syntymäpäivänä, vaikka silloin jo jotain ymmärtääkin. Olemme jo aiemmin koittaneet sanoa esim. joululahjoista, ettei niitä tarvitse olla kovin montaa, eikä varsinkaan tarvitse paketoida jokaista sukkaparia ja tikkaria erikseen (mainitsenko edes että kävimme kiistan tarvitseeko alle kaksivuotiaalle lähettää karkkia lahjaksi?). Joka vuosi kuitenkin sama juttu ja esikoiselle ostetaan kaikkea mitä vain keksitään ja varsinkin mitä mahdollisimman halvalla saa.[/QUOTE]

Meillä kans sama joululahjojen kanssa. Viime jouluna sanoimme, että vain yksi lahja per lapsi. No tais niitä tulla silti yli kymmenen yhteensä. Just toi ärsyttää kun pitää joululahjat paketoida yksitellen, kun ei noi lapset jaksa avata kaikkia vaatepaketteja kuitenkaan. Itse haluaisin, että paita, housut ja sukat laitettaisiin samaan pakettiin. Anoppi vaan tokas viime jouluna, että on niin kiva katsella kun lapset avaa paketteja.

"veera"
[QUOTE="vieras";27121100]Meillä kans sama joululahjojen kanssa. Viime jouluna sanoimme, että vain yksi lahja per lapsi. No tais niitä tulla silti yli kymmenen yhteensä. Just toi ärsyttää kun pitää joululahjat paketoida yksitellen, kun ei noi lapset jaksa avata kaikkia vaatepaketteja kuitenkaan. Itse haluaisin, että paita, housut ja sukat laitettaisiin samaan pakettiin. Anoppi vaan tokas viime jouluna, että on niin kiva katsella kun lapset avaa paketteja.[/QUOTE]

Minä olen koittanut vetää rajaa jo siihen, ettei vaatteita ylipäätään tarvisi antaa joululahjaksi ollenkaan, eikä myöskään karkkia, vaan mieluummin yksi lelu jokaiselle lapselle, eikä mitään muuta, yhteiset lahjat aina parempi. Lahjojen antajia on kuitenkin niin paljon, että lapset saa paljon lahjoja vaikka jokainen antaisi vain yhden ja toisaalta olisi kiva ostaa itsekin omille lapsille lahjoja, nyt kun ei pakettipaljouden vuoksi viitsi. Mutta kun ei vain mene perille, kun oli niin nättiä ja "elma" tykkää yms yms.

Minäkin sanoisin asiasta ääneen. Nyt se saattaisi olla vielä helppoa, kun vasta ensimmäiset synttärit takana.

mä jo kauhulla odotan kuopuksen ekoja synttäreitä kun oon niin varma, että esikoisellekin kannetaan silloin pakettia, vaikka esikoiselle on just saatu iskostettua päähän, että jokaisella on synttärit vuorollaan ja se on esikoiselle ihan tosi fine.

Ja samaten en saanut isovanhemmilta ymmärrystä kun meinaan järkätä kummallekin lapselle erikseen synttärit, vaikka niiden välillä onkin vaan 20 päivää. Juuri sen takia, että jokainen saa vuorollaan ihan omat juhlat ja jokainen saa vuorollaan olla huomion keskipisteenä.

oon myös sanonu, että ei lahja ole se tärkein juttu vaan se, että tulee paikalle.

ja mä varmaan tekisin niin, että jos esikoinen sais paketin kuppuksen juhlissa niin nostaisin paketin kylmän viileesti sivuun ja tuumaisin jotain tyyliin, "avataan sitten kun on sun juhlat" luulen, että tästä ei esikoinen edes vetäisi raivareita.

• Tykkää
Reactions: Essi-
"vieras"
Mä kyllä aina vien myös sisaruksille lahjat (ei paketoituna), tosin pienemmät, eikä siitä ikinä ole mitään ongelmia tullut. Tämä koskee siis sisarusteni lapsia ja siksi vien, koska muutenkin niin harvoin nähdään.

"a p"
ja mä varmaan tekisin niin, että jos esikoinen sais paketin kuppuksen juhlissa niin nostaisin paketin kylmän viileesti sivuun ja tuumaisin jotain tyyliin, "avataan sitten kun on sun juhlat" luulen, että tästä ei esikoinen edes vetäisi raivareita.
Ei meilläkään esikoinen siitä pahoja raivareita olisi vetänyt, mutta isovanhemmat kyllä ja olisimme saaneet kuulla asiasta vuosi kausia. Siis jos jotenkin olisimme edes ehtineet väliin.

Vaikka näkisikin harvoin, niin voisiko ne tuliaiset antaa hieman toisena hetkenä, kuin siinä synttärilahjojenantohetkenä. Ja tosiaan voisiko huomioida sen synttärisankarin ensin ja yksi, ennen kuin lahjoo muutkin lapset, saati että jättää synttärisankarin sivuosaan kuten meillä kävi.

[QUOTE="a p";27122941]Ei meilläkään esikoinen siitä pahoja raivareita olisi vetänyt, mutta isovanhemmat kyllä ja olisimme saaneet kuulla asiasta vuosi kausia. Siis jos jotenkin olisimme edes ehtineet väliin.

Vaikka näkisikin harvoin, niin voisiko ne tuliaiset antaa hieman toisena hetkenä, kuin siinä synttärilahjojenantohetkenä. Ja tosiaan voisiko huomioida sen synttärisankarin ensin ja yksi, ennen kuin lahjoo muutkin lapset, saati että jättää synttärisankarin sivuosaan kuten meillä kävi.[/QUOTE]

Siinä samalla kun se paketti nostetaan sivuun hymyillään tietysti kauniisti ja kiitetään isovanhempia " kun muistitte tuota meidän pekkaakin, mutta pekan synttärithän ovat vasta kesäkuussa. Laitetaan paketti tänne jemmaan ja avataan sitten synttäreillä. Mitähän kivaa sieltä sitten löytyykään..."

[QUOTE="vieras";27120962]Aika törkeää että synttärisankari jätetään vähemmälle huomiolle kuin isosisarus. Todellakin ottaisin asian isovanhempien kanssa puheeksi! En näe minäkään tarpeelliseksi lahjoa muita kuin synttärisankareita, olivatpa nämä sitten minkä ikäisiä hyvänsä.[/QUOTE]

Aikanaan muuten kävi tolleen kun siskolla oli synttärit ja minä sain yhdeltä vierasparilta isomman lahjan. Ihmettelin kyllä kokoasiaa koska meillä sai se sankari vaan olla keskipiste kuten kuuluu ja lahjoja vaan hälle. Kukin sisarus tietty vuorollaan juhli. Minusta kuuluukin oppia se että sankari saa paketteja ja olla se keskipiste yksin. Jokainen vuorollaan.

"a p"
Siinä samalla kun se paketti nostetaan sivuun hymyillään tietysti kauniisti ja kiitetään isovanhempia " kun muistitte tuota meidän pekkaakin, mutta pekan synttärithän ovat vasta kesäkuussa. Laitetaan paketti tänne jemmaan ja avataan sitten synttäreillä. Mitähän kivaa sieltä sitten löytyykään..."
Ei toimi meidän isovanhempiin tuollaiset. Olisivat nostaneet kunnon myrskyn. Ja kun kyse on viisivuotiaasta ei siinä heti ollut kukaan vieressä edes ottamassa mitään välistä. ja tosiaan oletin että vauvallekin olisi ollut yhtälailla paketit.

Yhteistyössä