Lahjan kierrätys

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja mitäs mieltä
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
M

mitäs mieltä

Vieras
Eli onko ihan törkeää jos kierrättää lahjaksi saamiaan tavaroita ja antaa jollekkin toiselle lahjaksi???

Kyse on siis suomalaisesta muotoilusta, esim iittala, arabia jne... Ja esineet täysin käyttämättömiä ja meillä kaapin perällä...

No näin mäkin tän järkeilin. Kyseiset lahjat on saatu aika tuntemattomilta tutuilta ja olisi menossa ihan eri osoitteeseen tällä kertaa... Ei viittisi kalliita laittaa kirpparille/roskii tms vaan sen takia että on meillä jonain kissanristiäisenä joku kiikuttanut :D

ja opetus mulle on ollu aina tämä että: koskaan ei lahjaksi saatua pidä lahjoittaa/luovuttaa edelleen muille. Opetettiin mulle jo lapsena ja senpä olen nämä kolkytvuotta pitänytkin. Jokaiseen niistä liittyy muistoja :) perikööt tulevat lapset/lapsenlapset ne sitten aikanaan...

Minä toimin myös joskus tuon periaatteen mukaan, että lahjaksi annettua ei anneta pois. Mutta eihän siitä mitään tule, kun ei kaappeihin meinaa mahtua noi tarpeellisetkaan, joten heitin hiiteen lopulta sen säännön.

Olen antanut eteenpäin siis, jos en tykkää/tarvitse tai jos on jo ennestään samanlainen. Ja joskus saatiin ennen joulua joulukori, poimin sieltä mitä halusin ja ostin hiukan jotain tilalle ja annettiin kori eteenpäi. :)

Kyllä tuo minulle sopisi, olisin suorastaan iloinen jos tietäisin saaneeni kierrätetyn lahjan. Meidän suvussa annetaan ainakin joululahjoiksi jopa kirpparilta ostettua tavaraa tai omaa vanhaa, jos on tiedossa että se on saajalle mieluisaa.

Ja jos jotakuta tuo sitten vaivaa, niin ei siitä tarvitse heti numeroa tehdä, jos ei ole ennalta tunnustellut lahjan saajan ilmanaloja lahjakierrätyksen suhteen. Voi tietysti olla kiusallista, jos lahjan antaja joskus kyselee antamiensa vaasien perään, mutta minusta sellainen olisi epäkohteliasta. On ihan saajan asia, mitä hän tavaroillaan tekee.

Kannattaa tosiaan aina säilyttää ne pahvipakkauksissaan, niin on kätevää antaa eteenpäin. Meillä on kaapissa jonkin verran avaamattomissa pakkauksissa olevia tuliaisiksi tms.. sopivia tuotteita, joita ei tule itse käytettyä. Sieltä on sitten kätevä napata jotakin mukaan, jos tulee äkkilähtö jonnekin lahjanantotilaisuuteen.

Alkuperäinen kirjoittaja melinda:
ja opetus mulle on ollu aina tämä että: koskaan ei lahjaksi saatua pidä lahjoittaa/luovuttaa edelleen muille. Opetettiin mulle jo lapsena ja senpä olen nämä kolkytvuotta pitänytkin. Jokaiseen niistä liittyy muistoja :) perikööt tulevat lapset/lapsenlapset ne sitten aikanaan...

Niin siis mikä tuossa on se opetus?

Alkuperäinen kirjoittaja melinda:

Eli nyt mä sitten muuton alla hillon ne kipot ja kupot jonnekkin ja odotan, että lapset muuttaa omilleen ja annan sitten heille???

Ja menen kauppaan ja ostan vastaavanlaisia uutena lahjaksi?

ok :D

Niin ja nää kysessä olevat esineet on tullut lahjaksi lähes "tuntemattomalta" tutulta, jolla siis rahaa kuin roskaa ja aina ostaa tuollaisia kalliita laadukkaita suomalaisia lahjoja. Tavaroihin ei liity minkäänlaista tunne-arvoa.

Mä sain joulun alla tuomisena konvehtirasia (ylläripylläri jos joku joulun alla sellaisen tuo ;) Lähdettiin extempore jonnekkin kylään ja siihen hätään ei viittinyt kaupoille lähteä oten vein tuon konvehtirasian etiäpäin.. Tuosta mulla jäi muka kauheat omantunnontuskat joten en usko että ite pystyisin eteenpäin antaan jotain arvokasta :ashamed:

Yhteistyössä