lahja-asiaa (kummikulmasta)

• Viestiketjun aloittaja pilkku
  • Ensimmäinen viesti
pilkku
Kummipoika täytti viikolla 12 vuotta. Meillä on välimatkaa n, 250 kilometriä, joten laitoin kirjekuoreen onnittelukortin ja 25 euroa rahaa. Olikohan liian vähän kun ei kiitoksen sanaa ole kuulunut? Vai onko kenties vaan "kiittämätön kakara"?
Ei tosin kiittänyt joululahjarahastakaan viime vuonna.
Mitä te muut kummit teette, jos lapsi ei kiitä saamastaan lahjasta (vaikka rahaa olikin) ?

no en mä tossa nää mitään pahaa, ite en oo ikinä lapsena enkä nuorenakaan soitellu kaikille joilta lahjan oon saanu kiitosta. itse ainakin ajattelen muutenkin että kyllä se lahja on varmasti mieluinen ollu vaikkei suoraa kiitosta tulisikaan, en jaksa stressata joka asiasta.

vieras
Alkuperäinen kirjoittaja nallekarhu2:
no en mä tossa nää mitään pahaa, ite en oo ikinä lapsena enkä nuorenakaan soitellu kaikille joilta lahjan oon saanu kiitosta. itse ainakin ajattelen muutenkin että kyllä se lahja on varmasti mieluinen ollu vaikkei suoraa kiitosta tulisikaan, en jaksa stressata joka asiasta.
peesi. ei olisi tullut mieleenkään soitella, sai ihan olla junttilapsi vapaasti, ei kukaan käskenyt soitella eikä varmaan kukaan loukkaantunut.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja nallekarhu2:
peesi. ei olisi tullut mieleenkään soitella, sai ihan olla junttilapsi vapaasti, ei kukaan käskenyt soitella eikä varmaan kukaan loukkaantunut.
no mun äiti oikeastaan käski aina soitella mut eipä ikinä tullu soiteltua.. musta se jotenki tuntu tyhmältä soittaa ihmiselle jolle ei muuta asiaa oo että "kiitos" sit pitkä hiljaisuus ja "heippa" :D (näin kärjistetysti)

pilkku
Mä olen kyllä pienenäkin kiittänyt lahjoista, on kotona opetettu. Kyllä mulle itsellekin tulis parempi mieli, jos joskus viittis kiittää. Ei sen luulis kovin vaikeaa olevan näinä tekstiviestien ja sähköpostien kulta-aikana.

vieras
Tapakasvatustahan se vaan on, joko sen viittii lapselleen opettaa tai sitten ei... Enkä nyt tarkota mtn kettuilua, niinhän se asia on, ei se tarkoita ettei voi/saa olla lapsi jos on käytöstavat opetettu?? Ei tosiaan luulis olevan vaikeeta laittaa vaikka tekstari, jos ei lapsella omaa kännykkää niin sais varmaan lainata äidin puhelinta tällasessa tapauksessa...=)??

pilkku
Ei todellakaan ole. Maasta toiseen ei saa lähettää rahaa. Tämä nyt meni vain Suomen rajojen sisällä.

Ja tosiaan, täällä oli kova keskustelu tästä kummiudesta, että ovatko vain lahja- ja rahasampoja. 12-vuotiaalta ei mielestäni vie lapsuutta pois jos kiittää saamastaan lahjasta.

Ja tosta summasta vielä sen verran, et jotkut täällä kertoivat antavansa rippilahjaksi 20-30 euroa, niin minusta 12-vuotislahjaksi 25 euroa ei ole pieni summa.

vakka-akka
Alkuperäinen kirjoittaja pilkku:
Ei todellakaan ole. Maasta toiseen ei saa lähettää rahaa. Tämä nyt meni vain Suomen rajojen sisällä.

Ja tosiaan, täällä oli kova keskustelu tästä kummiudesta, että ovatko vain lahja- ja rahasampoja. 12-vuotiaalta ei mielestäni vie lapsuutta pois jos kiittää saamastaan lahjasta.

Ja tosta summasta vielä sen verran, et jotkut täällä kertoivat antavansa rippilahjaksi 20-30 euroa, niin minusta 12-vuotislahjaksi 25 euroa ei ole pieni summa.
Jos kiitosta haluaa, on syytä antaa senmukaisia lahjoja. Kakskymppisen voi löytää vaikka ojasta.

vieras
Alkuperäinen kirjoittaja vakka-akka:
Alkuperäinen kirjoittaja pilkku:

Jos kiitosta haluaa, on syytä antaa senmukaisia lahjoja. Kakskymppisen voi löytää vaikka ojasta.
Voi hyvä ihme sentään...

Kaikkia ihmisia ei ole kasvatettu siihen kiittamiskulttuuriin. Itse olen aina kiittanyt lahjoista, mutta monet tuttavat eivat ole. Ja mun mielestani mikaan lahja ei ole liian pieni kiittamiseen, purkkapakettikin olisi syy viljella tuota aliarvostettua sanaa lisaa ja lisaa. =)

Mielestäni on kiva, jos lapsille antaa pyyteettömästi. Että lapset saavat ollla lapsia eikä tarvitse soitella tai kiitellä perään kuten aikuisten.

nimenomaan näin, lapsi on lapsi ja nauttii kiitollisena lahjastaan. jos antaja haluaa saada kiitosta lahjastaan, antaa hän sen vain oman olonsa parantamiseen ja kiitosten kaipuuseen. eli silloin antaja ei anna vain saajaa ajatellen, vaan itseään.

Alkuperäinen kirjoittaja Aamukahvi:
Mielestäni on kiva, jos lapsille antaa pyyteettömästi. Että lapset saavat ollla lapsia eikä tarvitse soitella tai kiitellä perään kuten aikuisten.

nimenomaan näin, lapsi on lapsi ja nauttii kiitollisena lahjastaan. jos antaja haluaa saada kiitosta lahjastaan, antaa hän sen vain oman olonsa parantamiseen ja kiitosten kaipuuseen. eli silloin antaja ei anna vain saajaa ajatellen, vaan itseään.
olipas hyvin sanottu!

Yhteistyössä