Lähipiirin mallit sukupuolirooleista: äidit tekee kaiken ja isät kasvattaa kaljamahaa

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vieras
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

vieras

Vieras
Olen alkanut huomata tiettyä ikävää samankaltaisuutta lähipiirin ns. miesten ja naisten rooleissa...Naiset käy töissä, hoitaa itsensä, kodin ja lapset ja tytöillä on kymppejä todistukset täynnä. Miehetkin käy töissä, mutta ei tee kotitöitä, osa ei ole lasten kanssa ollenkaan...Yhteisissä illanvietoissa naiset tekee ruuat, tiskaa, huolehtii lapsista jne. Miehet kiskoo kaljaa ja lämmittää saunaa. Pojille ostetaan pienestä pitäen kalliita härpäkkeitä ja tyttöjä opetetaan kiltin pikku prinsessan rooliin.

Jotenkin se vaan alkaa häiritä kun saa omia lapsia. Ennen en juuri välittänyt.

No minusta aika yleistä Suomessa. Meidän perheessä mies kyllä tekee asioita, mutta oikeastaan vain pyytämällä. Lapsi varmaan ihmettelee (3-vuotias) jo nyt että miksi/miten äitinsä vaan tekee ja isää pitää pyytää erikseen...:/ Esim. lattian lakaisu leivänmuruista; minä otan rikkaharjan kouraan ja lakaisen. Mies toteaa hoitavansa homman "ihan kohta"- eikä hoida sitä seuraavana päivänäkään. Jos lattia pitäisi lakaista ennenkuin vieraita tulee tms., mies alkaa vähättelemään tarvetta lakaista se lattia :D. Aivan ihmeellistä touhua! Protestointiin käytetyllä energialla olisi lakaissut jo koko kämpän...

Alkuperäinen kirjoittaja not approved:
No minusta aika yleistä Suomessa. Meidän perheessä mies kyllä tekee asioita, mutta oikeastaan vain pyytämällä. Lapsi varmaan ihmettelee (3-vuotias) jo nyt että miksi/miten äitinsä vaan tekee ja isää pitää pyytää erikseen...:/ Esim. lattian lakaisu leivänmuruista; minä otan rikkaharjan kouraan ja lakaisen. Mies toteaa hoitavansa homman "ihan kohta"- eikä hoida sitä seuraavana päivänäkään. Jos lattia pitäisi lakaista ennenkuin vieraita tulee tms., mies alkaa vähättelemään tarvetta lakaista se lattia :D. Aivan ihmeellistä touhua! Protestointiin käytetyllä energialla olisi lakaissut jo koko kämpän...

No tuota just tarkoitan! Sapettaa kun miehet tekee vaan "kivoja" kotitöitä ja niitä jota ei tarvitse edes päivittäin tehdä (vaihtaa renkaat, lämmittää saunan jne.)

Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Alkuperäinen kirjoittaja not approved:

No tuota just tarkoitan! Sapettaa kun miehet tekee vaan "kivoja" kotitöitä ja niitä jota ei tarvitse edes päivittäin tehdä (vaihtaa renkaat, lämmittää saunan jne.)

Olen itse joskus ajatellut niin,että nämä naiselle jäävät kotityöt ovat semmoisia luonteeltaan,että saan niitä tehdessä aikaa omille ajatuksille:) Siis joskus voikin olla se hetki päivän ainoa hetki,jolloin ajatus saa kulkea ja vaeltaa vapaasti ilman että se katkaistaan jotenkin..

Uusimmat

Kuumimmat

Yhteistyössä