Lähihoitajat!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Kiraki
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
K

Kiraki

Vieras
Onko kukaan teistä käynyt opinnot vasta aikuisiällä? Minkälaiset ne pääsykokeet ovat..itselläni ei ole kovin hyvä matikkapää,voiko siitä jäädä pääsy kouluun roikkumaan? Kukaan lukenut sen jälkeen sairaanhoitajaksi-->terveydenhoitajaksi-->kätilöksi?

Ei jää kouluun pääsy siitä kiinni, mutta opetuksee kuuluu lääkelaskut. Jos niitä ei suorita ei valmistu. Useissa työpaikoissa on jo valmistuneille säännöllisin väliajoin lääkelaskujen tentti, katsotaan että saa jatkossakin jakaa lääkkeitä. Lääkelaskujen kokessa täytyy kaikki laskut olla oikein, muuten ei pääse koetta läpi. Mutta kouluun sisään pääsy ei ole niistä kiinni.

Matematiikkaa niissä ei hirveästi ole. Muutama lasku vain ainakin niissä kokeissa, joissa itse olen ollut. Kouluun pääsy ei varmaankaan jää roikkuun matematiikasta, mutta lääkelaskut on saatava sitten koulutuksessa läpi.

Mä olin yli 20 reippaasti kuin hain jälkihaussa ja aikas tumpelo saa olla jos ei niistä testeistä pääse läpi. Ne oli helpot. Lääkelaskut ovat tavallaan ihan helpot, mutta itselläni tulee virheitä pilkuissa (lukihäiriö ) joten uusin aikas monta kertaa. Olen itselleni vakuuttanut että koskaan en mene semmoiseen työhön missä pitää osata laskea tarkkaan annoksia.

Kiitos paljon vastauksista.,olen hermoillu niitä laskuja mutta eiköhän ne sit pikkuhiljaa ala luonnistuun ku oikein kovasti yrittää..Nyt kuitenkin helpotti että sisään pääsee suuremmitta ongelmitta :)

Ihmettelin vain lääkelaskuja kun lähäri niitä lääkkeitä saa muuta kuin jaella valmiiksi lasketun määrän.

Ja toisekseen, sairaanhoitajaksi opiskelemaan ei pääse suoraan kukaan vaan pääsykokeiden kautta. Siinä ei paljon ammattitutkinnot paina kun vastassa on kasa tuoreita ylioppilaita. Kuitenkin todella suosittu koulutusohjelma.

Siis mahdollisuushan on hakea amk:hon ilman lukiota. Ihan eri asia sitten pääseekö sinne kun ei ole samalla viivalla muiden kanssa. Suosituille linjoille ei pääse edes muutaman E:n kirjoittaneet yo:t koska pitää olla pääsykokeissa niin hyvä.

Mä olen käynyt lähihoitaja koulutuksen ja sairaanhoitaja amk koulutuksen. Kummankaan pääsy kokeita en ole pitänyt pahana. Kummankin pääsykokeissa on ollut hyvin yksinkertaiset laskut. Opiskeluaikana tulee sitten jotakin monimutkasempia, mutta ne opetetaan sitten. Ja uusia saa vaikka kuinka monta kertaa. Matematiikka on hyvin pieni osa noita koulutuksia. Ei sitä kannata etukäteen pelätä.

Lisään vielä...Ne pääsykokeet perustuu pitkälti psykologisiin testeihin. Niissä ei niinkään auta koulumenestys ja sellanen älykkyys (totta kai etua siitäkin), mutta enempikin ne katsoo tuleeko ihmisten kanssa toimeen ja onko suurinpiirtein selvä järkinen.

Alkuperäinen kirjoittaja Hitsinpimpula:
Ihmettelin vain lääkelaskuja kun lähäri niitä lääkkeitä saa muuta kuin jaella valmiiksi lasketun määrän.

Ja toisekseen, sairaanhoitajaksi opiskelemaan ei pääse suoraan kukaan vaan pääsykokeiden kautta. Siinä ei paljon ammattitutkinnot paina kun vastassa on kasa tuoreita ylioppilaita. Kuitenkin todella suosittu koulutusohjelma.

Onkos tää nyt joku "ylioppilaat on parempia"-juttu? Ihan vaan tiedoks, että aika hemmetisti on arvoa lähihoitajan koulutuksella ammattikorkeaan hakiessa, esim sairaanhoitaja, kun ylioppilas jolla ei ole alan ammattipohjaa lainkaan. Ja ylioppilaat ja ammattitutkinnon suorittaneet arvostellaan eri lailla, vai luulitko että automaattisesti kaikki ylppärit pääsee sisään? ei toimi niin. (jos meinaat kysyä, niin itselläni on molemmat koulut käytynä ennen amk:ta)

Mä valmistuin lh:ksi vuonna 2004 ja olin tuolloin 25v.Koulutus kesti 2v2kk,koska oli jo aiempi tutkinto ( meidän ryhmässä oli eri alojen työntekijöitä ja yo:ta ) Mullakaan ei ollu aiemmin mikään hyvä matikkapää,mutta kyllä huomas itse,kun lääkelaskuja takoi silloin,että miten ns.helpolta tuntuu laskut nykyään.Siis jotkut prosentit ym..

itse olen lh ja pääsin kyl reippaasti pääsykokeista läpi lukemaan sh:ksi.. AMK:lla on kiintiöt ammattikoulun ja lukion käyneille.. Pääsykokeet oli tod. helpot ja suurin merkitys on psykologisella osuudella. Lääkelaskut on samanlaisia molemmissa, ainoastaan sh-opinnoissa niitä prepataan tietyin väliajoin, lh-opinnoissa ei niinkään paljon. Pääsykokeissa on matikkaosioita, mut ihan yksinkertaisia juttuja. Peruskoulun matikalla olen hyvin pärjännyt. Ja eihän sh:n tarvitse lääkkeitäkään juurikaan laskea, kyl se lääkäri antaa valmiit määräykset...

Yhteistyössä