Lähihoitajan soveltuvuuskokeet, matikka- ja päättelykykykysymys...

  • Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja harmaa
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
H

harmaa

Vieras
Onko kellään vinkkejä miten voisi harjoitella mm. siihen matikkatehtävään(tai jonkinlaista päättelykaavaa) jossa siis on yhteen-, vähennys-, jako- ja kertolaskuja joista aina puuttuu numeroita sieltä täältä ja ne pitää saada laskettua?

Tai sitten se tehtävä, jossa täytyy löytää joukkoon sopiva sana. Viimeksi kun kävin pääsykokeissa nämä oli mulle selkeästi vaikeimmat, tuosta matikkatehtävästä sain varmaan 1/3 paperin tehtävistä tehtyä, joukkoon kuuluvan sanan löytäminen taas vaikeutui puolikkaan lapun jälkeen...

En tiedä miksi edellinen pääsykoe hylättiin, tosin epäilen johtuneen psykologista ellei sitten ollut juuri tuo akilleen kantapääni eli matikka. Mutta voinko mitenkään varmistaa etten ainakaan näissä testeissä kämmää noita em. tehtäviä vaikka haastattelu menisikin taas penkin alle?!
 
Silloin kun olen itse hakenut lh ja sh koulutuksiin (samanlaiset testit) niin ne matikkajutut ja sellaset oli ihan ala-asteella opittuja asioita. Ihan peruskoulujen oppikirjoista niitä voisi treenata. En sitten tiedä onko jossain vaikeammat.
 
Alkuperäinen kirjoittaja harmaa:
Onko kellään vinkkejä miten voisi harjoitella mm. siihen matikkatehtävään(tai jonkinlaista päättelykaavaa) jossa siis on yhteen-, vähennys-, jako- ja kertolaskuja joista aina puuttuu numeroita sieltä täältä ja ne pitää saada laskettua?

Tai sitten se tehtävä, jossa täytyy löytää joukkoon sopiva sana. Viimeksi kun kävin pääsykokeissa nämä oli mulle selkeästi vaikeimmat, tuosta matikkatehtävästä sain varmaan 1/3 paperin tehtävistä tehtyä, joukkoon kuuluvan sanan löytäminen taas vaikeutui puolikkaan lapun jälkeen...

En tiedä miksi edellinen pääsykoe hylättiin, tosin epäilen johtuneen psykologista ellei sitten ollut juuri tuo akilleen kantapääni eli matikka. Mutta voinko mitenkään varmistaa etten ainakaan näissä testeissä kämmää noita em. tehtäviä vaikka haastattelu menisikin taas penkin alle?!

Anteeks?? Et päässyt ammattikoulutasoiseen koulutukseen..? Sun on oltava TOOODELLLA huono matikassa, jos et päässyt lähihoitajaks opiskelemaan.. Jos se oli siitä matikasta kiinni. Tai sitten et ollut psyykkisesti soveltuva.

Jos haluat matikkaa harjoitella, niin etsi netistä jotain yläasteelaisille tarkoitettuja tehtäviä, ja tee niitä.. Voi huh sentään. Et vissiin ole ihan ruudinkeksijä?

Minun kaverini, jolla matikka yläasteella 6, lukiossa 5, pääsi lähihoitajakoulutukseen.. Että jooh... Onnea matkaan!
 
Alkuperäinen kirjoittaja Nalletar:
Silloin kun olen itse hakenut lh ja sh koulutuksiin (samanlaiset testit) niin ne matikkajutut ja sellaset oli ihan ala-asteella opittuja asioita. Ihan peruskoulujen oppikirjoista niitä voisi treenata. En sitten tiedä onko jossain vaikeammat.

No ei missään Suomessa ole kyllä sen vaikeammat kuin mitä peruskoulussa opetetaan. Ihan oikeassa olet.
 
Alkuperäinen kirjoittaja lh/sh/th:
se vaatii vaan päättelyä. Tsemppiä sinulle!

Kiitos. Ongelma on siinä että kouluajoista on se 20 vuotta jo aikaa, joten asiat eivät ole tuoreessa muistissa! Hyvin olen elämässä pärjännyt silti vaikka en matikassa hyvä olekaan, mutta harjoitella haluan silti kaiken varalta.
 
Alkuperäinen kirjoittaja no ei paljon vaadi:
Aina olen miettiny, että miksi noi lähärit ei oo kovin välkkyjä ja nyt se selvis.

No, onhan osa varmasti välkkyjäkin, mutta jos ei yhtään ole päättelykykyä (kaverini lähäripääsykokeissa matikantehtävät oli tätä luokkaa: Muunna 10 litraa desilitroiksi, muunna 1400 grammaa kiloiksi... yms..) Siis ei YHTÄÄN, niin en ihmettele minäkään.. Jos ei osaa sanoa monta desiä yksi litra on niin huh hoijakkaa..
 
Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Alkuperäinen kirjoittaja lh/sh/th:
se vaatii vaan päättelyä. Tsemppiä sinulle!

Kiitos. Ongelma on siinä että kouluajoista on se 20 vuotta jo aikaa, joten asiat eivät ole tuoreessa muistissa! Hyvin olen elämässä pärjännyt silti vaikka en matikassa hyvä olekaan, mutta harjoitella haluan silti kaiken varalta.

Yli 20v oli mullakin kouluajoista kun kesällä kävin soveltuvuuskokeissa.Jos mun kohalla ois ratkasevin tekijä ollut ne matikantehtävät niin en varmaan ois päässy kouluun niiden perusteella,en osannut kuin muutamn,loput jätin tekemättä,en tiiä miten sit valitsivat kun koulutukseen pääsin ja lääkelaskun tentin kyllä läpäisin eka kerralla.Tsemppiä vaan :)
 
No, meillä ei ollut ainakaan muuntotehtäviä. Ihan muuta, piti tosiaan löytää puuttuvat numerot valmiisiin laskutehtäviin, eli puuttui paria numeroa aina sekä itse laskutoimituksesta että vastauksesta. Osaan kyllä laskea, mutta lasken suht hitaasti ja aika nyt kuitenkin on rajallinen.
 
Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Matematiikka... laskea kyllä osaan, mutten oikealla tavalla. Siinä on oma kielensä, jota en hallitse.

Niihin lääkelaskuihin kun opettelee itselleen sopivan kaavan niin ei tule vaikeuksia.Nimimerkillä koulun matikka nro oli 6
 
Alkuperäinen kirjoittaja ap:
No, meillä ei ollut ainakaan muuntotehtäviä. Ihan muuta, piti tosiaan löytää puuttuvat numerot valmiisiin laskutehtäviin, eli puuttui paria numeroa aina sekä itse laskutoimituksesta että vastauksesta. Osaan kyllä laskea, mutta lasken suht hitaasti ja aika nyt kuitenkin on rajallinen.

Sen takia se aika on just rajallinen... Ei siellä töissäkään ole koko päivää aikaa selvittää jotain laskua.
 
Alkuperäinen kirjoittaja ap:
No, meillä ei ollut ainakaan muuntotehtäviä. Ihan muuta, piti tosiaan löytää puuttuvat numerot valmiisiin laskutehtäviin, eli puuttui paria numeroa aina sekä itse laskutoimituksesta että vastauksesta. Osaan kyllä laskea, mutta lasken suht hitaasti ja aika nyt kuitenkin on rajallinen.

Meillä oli ihan noita samoja ja kuten aiemmin jossain vastauksessa jo mainitsin niin muutaman vain osasin laskea ja opinnot on menossa hyvää vauhtia.Että ei ne laskut yksin ratkaise pääseekö vai ei :)
 
Viimeksi kun minun piti laskea kateettien pituus suorakulmaisesta kolmiosta, jonka hypotenuusan pituus tunnettiin, minun piti piirtää koko höskä paperille ja mitata kateetit viivoittimella. Töihin liittyvä laskutehtävä oli kyseessä.
 
Alkuperäinen kirjoittaja sama vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja ap:
No, meillä ei ollut ainakaan muuntotehtäviä. Ihan muuta, piti tosiaan löytää puuttuvat numerot valmiisiin laskutehtäviin, eli puuttui paria numeroa aina sekä itse laskutoimituksesta että vastauksesta. Osaan kyllä laskea, mutta lasken suht hitaasti ja aika nyt kuitenkin on rajallinen.

Meillä oli ihan noita samoja ja kuten aiemmin jossain vastauksessa jo mainitsin niin muutaman vain osasin laskea ja opinnot on menossa hyvää vauhtia.Että ei ne laskut yksin ratkaise pääseekö vai ei :)

Tuhannet kiitokset sinulle :flower:
 
Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Viimeksi kun minun piti laskea kateettien pituus suorakulmaisesta kolmiosta, jonka hypotenuusan pituus tunnettiin, minun piti piirtää koko höskä paperille ja mitata kateetit viivoittimella. Töihin liittyvä laskutehtävä oli kyseessä.

Onhan tuossa pakko tuntea joku muukin kulma, eihän sitä muuten voikaan laskea.
 
Alkuperäinen kirjoittaja Koodi-:
Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Viimeksi kun minun piti laskea kateettien pituus suorakulmaisesta kolmiosta, jonka hypotenuusan pituus tunnettiin, minun piti piirtää koko höskä paperille ja mitata kateetit viivoittimella. Töihin liittyvä laskutehtävä oli kyseessä.

Onhan tuossa pakko tuntea joku muukin kulma, eihän sitä muuten voikaan laskea.

Toki kulma oli tiedossa, en vain viitsinyt tunkea sitäkin tietoa tuohon väliin.
 

Yhteistyössä