Lähihoitajaksi aikuisena

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja tietoa kaipaava
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
T

tietoa kaipaava

Vieras
Asun Helsingissä kolmen lapsen ja vuorotyötä tekevän miehen kanssa. Nyt kiinnostaisi alkaa opiskelemaan, mutta millälailla? Olen tällä hetkellä vielä äitiyslomalla...

Oppisopimus kiinnostaa. Mutta mahtaako päiväkodit ottaa? Eli siis lapsiin olisin erikoistumassa. Tai sitten voisi opiskella päivisin työttömyysetuuden avulla.

Mietin vaan kumpi olisi taloudellisempaa? Kuitenkin lainanmaksut, kolmen lapset hoitomaksut tms. Jos opiskelisi etuuden avulla päivisin, olisiko esim. päivähoitomaksut pienemmät kuin jos saisi palkkaa oppisopimuksella ja tukea koulupäiviltä? Kummasta tavasta jäisi enemmän käteen rahaa? En osaa oikein selittää mitä ajan takaa..

Kuinka rankkaa on perheellisen opiskelu?

Myöskin haluaisin opiskella niin, että olisin lasten kanssa päivisin ja opiskelisin pari kertaa viikossa iltaisin, mutta kuka hoitaa lapsia? Miehellä on niin sekava työaika. Ja mihin lapset harjoittelujaksoilla tms.

Olisin kiitollinen jos joku osaisi hiukan neuvoa ja kertoa omasta kokemuksestaan.

Kiitos. :)

Jos sulla on alla joku toisen asteen tutkinto jo niin saiait hyväksiluettua yleissivistävät aineet. ja jos olisit työttömänä työnhakijana ennen opiskelija voisit saada mahdollisesti työmarkkinatuen täysimääräisenä + ylläpitokorvauksen 2 ensimmäisen opiskelu vuoden ajaksi (ja jos ne yleissivistävät saisi hyväksiluettua olisi teoriassa ainakin mahdollista suorittaa opinnot parissa vuodessa) jos työkkäri katsoo opiskelullasi olevan työllistävän vaikutuksen. Mutta opintojen tulee olla päätoimisia, eli olisit kyllä sitten päivät koulussa.

Itse alotin juuri elokuussa koulun ja meillä on kaksi lasta. hyvin on vielä ainakin mennyt vaikka välillä päivät tuntuu hieman raskailta jos pääsen vasta viideltä koulusta ja minä joudun hakemaan lapset hoidosta kun muehellä on töitä iltaan saakka. Mutta uskon että tämä opiskelu on sen arvoista että nämä neljä vuotta jaksaa mennä vaikka päällään =)

Kiitos sinulle. :) Minulla ei ole työpaikkaa mihin palata, joten täyttäisin työkkärin ehdot. Olen vain yo. Mietin vain sit, jos opiskelisi päivisin niin mitä rahaa sit saisin? Onko se sit vain opintoraha? Lainaa en haluaisi ottaa.. Joten taitaa sit vaaka kallistua oppisopimuksen puolelle..?

Yhteistyössä