Lähi ja sairaanhoitajat

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja ToimistoToukka
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
T

ToimistoToukka

Vieras
Kertokaa työstänne! Mitä työnkuvaane kuuluu? Millaisia vuoroja teette? Koulutuksenne? Palkka? Tykkäättekö?
Harkitsen hoitalaa ja haluaisin kuulla alan ammattilaisilta vähän käytännön tarinaa.

Lähihoitajan työ on käytännön asioiden hoitamista. Sairaanhoitajan työ on enemmän sairaudenhoitoa. Lähihoitaja käy kotona ja tiskaa astioita, keittää aamupuurot, juttelee mukavia. Sairaanhoitaja voi työskennellä sairaaloissa.

Oon sh:na lastenosastolla, siellä infektiopuolella annetaan spiraa lapsille (hengitettävä lääke), antibiootteja suoneen tai suuhun, katsotaan että saavat tarpeeksi nesteitä jne. Pediatrian puolella lapset saattaa olla monitorissa, josta seurataan sydämen rytmiä tai sitten on diabeetikoita joiden kanssa katsotaan pistäminen ja hiilarien lasku.

Vuoroina aamu 7-15, ilta 12/13/14-21, yö 20.30-07.30 ja pitkä 7-21, joka on vapaaehtoinen.
Peruspalkka sen ~2100e, siihen lisiä n. 500e per lista. Ja tykkään kyllä, lasten kanssa on kiva työskennellä, jos joutuisin aikuisten puolelle, en välttämättä tykkäis. Työpaikalle on kiva mennä, vaikka toki on niitäkin aamuja kun "ei kiinnostais" mutta työpaikalle päästyä onkin ihan jees.

Itse olen terveyskeskuksen vuodeosastolla lähihoitajan hommissa. Teen mm seuraavanlaisia töitä: syötän, annan lääkkeet, autan pesuissa, hoidan haavoja, kuntoutan, jaan ruokaa, hoidan terminaalivaiheen potilaita. Sairaanhoitajat tekevät meillä aikalailla samaa paitsi että he jakavat lääkkeet tarjottimelle ja menevät lääkärin kanssa kierrolle..

Perushoitoa aika pitkälti, sairaanhoitajalla lisäksi päävastuu mm. lääkehoidosta, sairaanhoidollisista tehtävistä, tiiminvetämisestä. Kiirettä pitää, ei ehdi niin paljon kuin haluaisi esim. ulkoilua, ryhmiä yms virikkeitä järjestää. Vanhusten puolella siis olen. Peruspalkka 2300€, lähihoitajalla 1940€. Kaksivuorotyö, siitä lisät n. 200-300€/kk.

[QUOTE="vieras";24917973]Itse olen terveyskeskuksen vuodeosastolla lähihoitajan hommissa. Teen mm seuraavanlaisia töitä: syötän, annan lääkkeet, autan pesuissa, hoidan haavoja, kuntoutan, jaan ruokaa, hoidan terminaalivaiheen potilaita. Sairaanhoitajat tekevät meillä aikalailla samaa paitsi että he jakavat lääkkeet tarjottimelle ja menevät lääkärin kanssa kierrolle..[/QUOTE]

Minä myös tk:n vuodeosastolla lähihoitajana töissä. Teen samoja työhommia, ja lisäksi meillä myös lähihoitajat jakaa lääkkeitä ja on lääkärin kierrolla. Ei eroa juurikaan lh:n ja sh:n töissä, paitsi i.v.-lääkkeet.

[QUOTE="vieras";24917937]Lähihoitajan työ on käytännön asioiden hoitamista. Sairaanhoitajan työ on enemmän sairaudenhoitoa. Lähihoitaja käy kotona ja tiskaa astioita, keittää aamupuurot, juttelee mukavia. Sairaanhoitaja voi työskennellä sairaaloissa.[/QUOTE]

Lähihoitaja myös huolehtii lääkehoidon, pistää esim. insuliinit, on tiiviissä yhteydessä lääkäriin jne. Työaika usein vähintään 2-vuorotyötä ma-su. Brutto n. 1900€/kk + lisät + matkakorvaukset.
Pk:ssa työskentelevä lh taasen hoitaa lapsia eikä ole juurikaan tekemisissä em. hoitotyön kanssa, mutta työaika on päivätyö. Itse vaihdoin vuorotyön säännölliseen päivätyöhön enkä ole katunut hetkeäkään! Palkka hieman pieneni (mutta käytännössä verotus tasoittaa sen, joten ei merkittävää eroa), mutta mikään ei korvaa säännöllistä työaikaa: vapaita iltoja ja viikonloppuja :)

sairaanhoitajana ensiavussa. Työnkuvaan kuuluu mm. potilaan tilan arviointi ja seuranta, havaintojen pohjalta toimiminen, lääkehoito, hoidon suunnittelu, toimenpiteiden suorittaminen/lääkärin avustaminen, jatkohoidon järjestely, potilaiden neuvominen kasvotusten tai puhelimessa... ja toki perushoito, se kulkee mukana jatkuvasti.
Palkka ~2200e + lisät. Työ kolmivuorotyötä.

Palvelutalossa hoidan vanhuksia. Tykkään tosi kovasti työstä enkä vaihtaisi. Palkka niin kuin edellä on kerrottu, riittää mulle. Ei ole kovin raskasta, työtiimi on todella mukava, vuorotyö sopii mulle. Ei valittamista. Toimistotyö ei minun luonteelleni sopisi.

Olen lähihoitaja ja ollut töissä ambulansissa, jossa työ on pääasiassa ensihoidollisia tehtäviä kentällä, sekä erilaisia siirtokuljetuksia, eli vaihtelevaa, erittäin hektistä ja aika haastavaakin joskus.

Vanhainkodilla taasen se on pääasiassa perushoitoa (pesemistä, pukemista, syöttämistä, kääntämistä, vääntämistä jne. jne...). Omassa työpaikassa saikku oli vastuussa lääkehoidosta, eli lähärit ei jakaneet dosetteihin, mutta toteuttivat kyllä esim. i.m. lääkityksiä perinteisten insuliinipistosten ja "suuhun jaon" lisäksi. Fysioterapeutti sitten vastasi kuntouttamisesta ja sen puolen hoidosta.

Nyt sitten opiskelen "paperinpyörittäjäksi" eli käyn tuon asiakaspalvelu ja tietohallinnan "erikositumisjakson". SIinä tosiaan työ pyörii sitten pääasiassa niiden paperihommien ja asiakaspalvelutehtävien ympärillä, eli voin toimia mm. osastonsihteerin tehtävissä tai vaikka "lasikopissa" ajanvarauksessa. Työt tietty riippuu sitten työpaikasta, mitä kukakin joutuu tekemään, mutta osastosihteerit esim. purkaa lääkärien sanelut, kirjoittelee puhtaaksi erilaisia papereita, todistuksia, lausuntoja, hakemuksia, soittelee sinne tänne tehden varauksia, tilaa kyytejä, selvittelee maksuasioita jne. jne. "Lasikopilla" sitten sen ajanvarauksen hommien (puhelinmeen vastaamiset ja hoidon kiirellisyyden arvioinnit + puhelinneuvonta, reseptien uusinnat, lääkärien tai esim. röntgenin ajanvarauksen jne.) lisäksi voi toimia esim. muiden hoitajien apuna ihan käytännön hommissa.

Eli todella laajatyönkuva, jos niikseen tulee, mutta palkkaa ei täällä käpykylässä makseta kun just sen verran, mitä TES sanoo... : /

Toimin sairaanhoitajana psykiatrian poliklinikalla, kyseessä on psykoosipotilaiden hoitoon profiloitunut yksikkö. Poliklinikan sisällä on useita työryhmiä, joten itse pystyy vaikuttamaan siihen, haluaako tehdä yksilövastaanottotyötä vai esimerkiksi kotikuntoutukseen erikoistunutta työryhmäpohjaista työtä. Työ on päivätyötä ja palkka noin. 2300 vastavalmistuneelle. Alalta ei tarvita pitkää kokemusta, mutta lyhyt työkokemus esimerkiksi psykiatriselta vuodeosastolta on hyödyksi. Niin sanottuja sairaanhoidollisia tehtäviä (lääkkeiden jakaminen, injektiot jne.) ei nykyiseen työnkuvaani kuulu, vaan työ on vuorovaikutteista hoitosuhdetyöskentelyä, potilaiden neuvontaa ja ohjausta, paljon ryhmien vetämistä jne. Työyksikössämme on töissä muutama mielenterveyshoitaja, mutta nykyisin sairaanhoitajan tutkinto vaaditaan.

Terveyskeskuksen osastolla olen töissä, joka on todella monialaosasto. Meillä on sydämonitorit, hoidamme todella erilaisia potilaita ja potilaat tulevat päivystyksenä, sairaalasiirtona keskussairaalasta tai hoidonvarauksen kautta ihan sovittuna aikana. Meille tulee erilaisia tutkimuspotilaita esim. tähystykset, infektiot, kipupotilaita, sosiaalisin syin, mielenterveyspotilaita ym. ihan kaikkea. Sen lisäksi meillä on osastolla leikkaustoimintaa.

Olen sh ja teen 3-vuorotyötä. Palkka on se reilu 2100e+lisät ja tykkään työstäni. Välillä on tosi kiirettä ja vaikka meillä on sairaalatasoista hoitoa niin tämä on terveyskeskus ja henkilöstö mitoitetettu sen mukaan.

Kertokaa työstänne! Mitä työnkuvaane kuuluu? Millaisia vuoroja teette? Koulutuksenne? Palkka? Tykkäättekö?
Harkitsen hoitalaa ja haluaisin kuulla alan ammattilaisilta vähän käytännön tarinaa.

Lähihoitaja olen. Kotisairaanhoidossa töissä. No mun työnkuvaan kuuluu ruoan lämmittäminen, pieni siivoilu, ruokinta, peseytyminen. Perushoitoa asiakkaan kotona. Ja mun koulutus on tosiaan lähihoitaja. 2-vuorotyö. Peruspalkka 1900 e / kk + lisät eli noin 2100 e / kk mulla. Ja kyllä tykkään :) kutsumus ammatti ;)

Alkuperäinen kirjoittaja lähäri;24920140:
Lähihoitaja olen. Kotisairaanhoidossa töissä. No mun työnkuvaan kuuluu ruoan lämmittäminen, pieni siivoilu, ruokinta, peseytyminen. Perushoitoa asiakkaan kotona. Ja mun koulutus on tosiaan lähihoitaja. 2-vuorotyö. Peruspalkka 1900 e / kk + lisät eli noin 2100 e / kk mulla. Ja kyllä tykkään :) kutsumus ammatti ;)

Niin ja mun työvuorot on aamu 7-15 ja ilta 13-21 ja oman auto käyttö välttämätön

[QUOTE="vieras";24918069]sairaanhoitajana ensiavussa. Työnkuvaan kuuluu mm. potilaan tilan arviointi ja seuranta, havaintojen pohjalta toimiminen, lääkehoito, hoidon suunnittelu, toimenpiteiden suorittaminen/lääkärin avustaminen, jatkohoidon järjestely, potilaiden neuvominen kasvotusten tai puhelimessa... ja toki perushoito, se kulkee mukana jatkuvasti.
Palkka ~2200e + lisät. Työ kolmivuorotyötä.[/QUOTE]

Peesaan aika lailla.

Yhteistyössä