Lähes 7000 €/kk tienaava Päivi nostaa asumistukea – Näin Kela seliselittää

  • Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vierailija
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
On hyvä kysymys että miksi yritystukia jaetaan Suomessa verotuet mukaanluettuina < 9 miljardia.
Tämä lukema ei vielä sisällä mm. kilpailunrajoitusten, yritystukia myöntävien virastojen, eikä euroalueen pankeille maksettujen tukien kustannuksia.

Yritystuen sijasta on aina tehokkaampaa säätää kaikkien yritysten toimintaa koskeva asetus tai haittavero, tai järjestää kaikille yrityksille avoin tarjouskilpailu. Yritykset ovat osakkeenomistajiensa omaisuutta, eikä omaisuudella ole tarpeita tai tunteita, eikä sitä tarvitse tukea. Yrityksen työntekijöitä, asiakkaita tai omistajia voidaan sen sijaan tarvittaessa auttaa henkilökohtaisilla tuilla.

Yritystukia jaetaan samasta syystä kuin ne pitäisi poistaa. Yritystuet ovat epäreiluja, ja hyödyttävät tukiasaavien yritysten osakkeenomistajia kaikkien kansalaisten kustannuksella. Koska yritysten osakkeenomistajat ovat rikkaita ja vaikutusvaltaisia, on heillä mahdollisuus lobata ja lahjoa poliitkot jakamaan yritystukia. Yritystukien avulla osakkeenomistajilla on mahdollisuus saada sijoituksilleen keskimääräistä korkeampaa tuottoa. Toisin kuin kaikkia yrityksiä koskevat asetukset, haittaverot ja avoimet tarjouskilpailut, yritystuet koskevat (ja hyödyttävät) vain niitä saavia yrityksiä.

Yritystukia voi verrata orjuuteen. Orjuutta oli vaikea poistaa, sillä orjien omistajat olivat vaikutusvaltaisia ja rikkaita. Orjuus saatiin kiellettyä suuressa osassa länsimaita 1900-luvulle tultaessa, mutta yritystukia ei olla saatu kiellettyä vieläkään. Syynä tähän on se, että toisin kuin orjuutensa tiedostaneet orjat, yritystukia maksavat kansalaiset eivät usein joko tiedä että valtio siirtää heidän rahojaan tiettyjen yritysten osakkeenomistajile, tai eivät ymmärrä miksi tämä on väärin.

Vaikka kaikki yritystuet eivät hyödytä pelkästään osakkeenomistajia, vaan erityisesti yrityksille tasapuolisesti jaettavat tuet laskevat myös yritysten tuottamien palvelujen ja tuotteiden hintoja, syntyy yritystuista silti merkittävä epäreilu tulonsiirto kansalaisilta yritystukia saavien yritysten osakkeenomistajille.
saavat tukia vaikka miljardibusiness eivätkä maksa palkkaa millä työntekijä pärjää😮
 
On hyvä kysymys että miksi yritystukia jaetaan Suomessa verotuet mukaanluettuina < 9 miljardia.
Tämä lukema ei vielä sisällä mm. kilpailunrajoitusten, yritystukia myöntävien virastojen, eikä euroalueen pankeille maksettujen tukien kustannuksia.

Yritystuen sijasta on aina tehokkaampaa säätää kaikkien yritysten toimintaa koskeva asetus tai haittavero, tai järjestää kaikille yrityksille avoin tarjouskilpailu. Yritykset ovat osakkeenomistajiensa omaisuutta, eikä omaisuudella ole tarpeita tai tunteita, eikä sitä tarvitse tukea. Yrityksen työntekijöitä, asiakkaita tai omistajia voidaan sen sijaan tarvittaessa auttaa henkilökohtaisilla tuilla.

Yritystukia jaetaan samasta syystä kuin ne pitäisi poistaa. Yritystuet ovat epäreiluja, ja hyödyttävät tukiasaavien yritysten osakkeenomistajia kaikkien kansalaisten kustannuksella. Koska yritysten osakkeenomistajat ovat rikkaita ja vaikutusvaltaisia, on heillä mahdollisuus lobata ja lahjoa poliitkot jakamaan yritystukia. Yritystukien avulla osakkeenomistajilla on mahdollisuus saada sijoituksilleen keskimääräistä korkeampaa tuottoa. Toisin kuin kaikkia yrityksiä koskevat asetukset, haittaverot ja avoimet tarjouskilpailut, yritystuet koskevat (ja hyödyttävät) vain niitä saavia yrityksiä.

Yritystukia voi verrata orjuuteen. Orjuutta oli vaikea poistaa, sillä orjien omistajat olivat vaikutusvaltaisia ja rikkaita. Orjuus saatiin kiellettyä suuressa osassa länsimaita 1900-luvulle tultaessa, mutta yritystukia ei olla saatu kiellettyä vieläkään. Syynä tähän on se, että toisin kuin orjuutensa tiedostaneet orjat, yritystukia maksavat kansalaiset eivät usein joko tiedä että valtio siirtää heidän rahojaan tiettyjen yritysten osakkeenomistajile, tai eivät ymmärrä miksi tämä on väärin.

Vaikka kaikki yritystuet eivät hyödytä pelkästään osakkeenomistajia, vaan erityisesti yrityksille tasapuolisesti jaettavat tuet laskevat myös yritysten tuottamien palvelujen ja tuotteiden hintoja, syntyy yritystuista silti merkittävä epäreilu tulonsiirto kansalaisilta yritystukia saavien yritysten osakkeenomistajille.
Nyt lähti vasemmiston propaganda laukalle: yritystuet ovat orjuutta...
 
Et nyt ymmärtänyt.
yritykset käyttävät valtion kassaa eli veronmaksajien rahoja hyväksi. Valtio maksaa työntekijälle vaikka yrityksellä olisi maksukykyä. Jos työntekijä saisi vain matalapalkan, hän ei mitenkään pärjäisi. Ei yrityksestä makseta palkkaa millä tulee toimeen, vaikka tulos on miljoonia tai miljardeja? Yritys on kuitenkin saanut koronatukia, yritystukea ja muita tukia. Onko asenteissa vikaa vuodesta toiseen, eikä kukaan halua muutosta? Saavutetuista eduista ei luovuta?

Yritin siis avata sitä, miksi alemman tason palkkoja ei voi pelkästään korottaa. Työ on arvotettu sen vaativuuden mukaan. Käytännössä töistä, jotka voi hoitaa vaikka koulutettu apina, maksetaan sen mukaan.

On toki selvää, että tuet mahdollistavat ihmisille sen, että voivat ottaa vastaan heikosti palkatun työn. Toisaaltaan voidaan ajatella myös sitä, että yritykset maksavat myös veroja, varsin suuria summia, joten ehkä niidenkin pitäisi voida hyötyä jotenkin maksetuista veroista? Samoin kuin sinä saat vastinetta maksamillesi veroille?

On selvää, että saavuteuista eduista ei luovuta. En minä ainakaan työntekijänä halua luopua jo saavuttamistani eduista.
 
On hyvä kysymys että miksi yritystukia jaetaan Suomessa verotuet mukaanluettuina < 9 miljardia.
Tämä lukema ei vielä sisällä mm. kilpailunrajoitusten, yritystukia myöntävien virastojen, eikä euroalueen pankeille maksettujen tukien kustannuksia.

Yritystuen sijasta on aina tehokkaampaa säätää kaikkien yritysten toimintaa koskeva asetus tai haittavero, tai järjestää kaikille yrityksille avoin tarjouskilpailu. Yritykset ovat osakkeenomistajiensa omaisuutta, eikä omaisuudella ole tarpeita tai tunteita, eikä sitä tarvitse tukea. Yrityksen työntekijöitä, asiakkaita tai omistajia voidaan sen sijaan tarvittaessa auttaa henkilökohtaisilla tuilla.

Yritystukia jaetaan samasta syystä kuin ne pitäisi poistaa. Yritystuet ovat epäreiluja, ja hyödyttävät tukiasaavien yritysten osakkeenomistajia kaikkien kansalaisten kustannuksella. Koska yritysten osakkeenomistajat ovat rikkaita ja vaikutusvaltaisia, on heillä mahdollisuus lobata ja lahjoa poliitkot jakamaan yritystukia. Yritystukien avulla osakkeenomistajilla on mahdollisuus saada sijoituksilleen keskimääräistä korkeampaa tuottoa. Toisin kuin kaikkia yrityksiä koskevat asetukset, haittaverot ja avoimet tarjouskilpailut, yritystuet koskevat (ja hyödyttävät) vain niitä saavia yrityksiä.

Yritystukia voi verrata orjuuteen. Orjuutta oli vaikea poistaa, sillä orjien omistajat olivat vaikutusvaltaisia ja rikkaita. Orjuus saatiin kiellettyä suuressa osassa länsimaita 1900-luvulle tultaessa, mutta yritystukia ei olla saatu kiellettyä vieläkään. Syynä tähän on se, että toisin kuin orjuutensa tiedostaneet orjat, yritystukia maksavat kansalaiset eivät usein joko tiedä että valtio siirtää heidän rahojaan tiettyjen yritysten osakkeenomistajile, tai eivät ymmärrä miksi tämä on väärin.

Vaikka kaikki yritystuet eivät hyödytä pelkästään osakkeenomistajia, vaan erityisesti yrityksille tasapuolisesti jaettavat tuet laskevat myös yritysten tuottamien palvelujen ja tuotteiden hintoja, syntyy yritystuista silti merkittävä epäreilu tulonsiirto kansalaisilta yritystukia saavien yritysten osakkeenomistajille.


Jutun mukaan yritykset ovat maksaneet ja tilittäneet veroja 77 miljardia euroa vuonna 2021. Jos siitä menee tukien muodossa 9 miljardia ja kourallinen matala- palkka alan työntekijöitä työllistyy yritykseen ja saa valtiolta osan tukien muodossa, niin onko se ihan kohtuutonta?

”Vaikka kaikki yritysten maksamat ja tilittämät verot eivät ole yritysten kustannuksia, näitä verotuloja ei veronsaajille syntyisi ilman yritystoimintaa”, sanoo Viitala.

Toki tukien jakamisessa on varmasti aina jotain epäkohtia, eikä rahat mene kaikkien mielestä sinne minne pitäisi.

Itse haluaisin ehkä hiukan toppuutella yrityksien demonisointia ja soimaamista. Kannattaa muistaa, että mikään ei toimi ilman yrityksiä ja ilman niitä ei myöskään ole julkista sektoria, eikä mitään, mistä jakaa tulonsiirtoja.
 

Jutun mukaan yritykset ovat maksaneet ja tilittäneet veroja 77 miljardia euroa vuonna 2021. Jos siitä menee tukien muodossa 9 miljardia ja kourallinen matala- palkka alan työntekijöitä työllistyy yritykseen ja saa valtiolta osan tukien muodossa, niin onko se ihan kohtuutonta?

”Vaikka kaikki yritysten maksamat ja tilittämät verot eivät ole yritysten kustannuksia, näitä verotuloja ei veronsaajille syntyisi ilman yritystoimintaa”, sanoo Viitala.

Toki tukien jakamisessa on varmasti aina jotain epäkohtia, eikä rahat mene kaikkien mielestä sinne minne pitäisi.

Itse haluaisin ehkä hiukan toppuutella yrityksien demonisointia ja soimaamista. Kannattaa muistaa, että mikään ei toimi ilman yrityksiä ja ilman niitä ei myöskään ole julkista sektoria, eikä mitään, mistä jakaa tulonsiirtoja.
Kerran yritysten osakkeen omistajat ovat miljonäärejä veronmaksajien ansiosta, eikä tämä näy työntekijöiden palkoissa niin ei varmaan ole aihetta pienentää tai kurjistaa matalapalkkatyöntekijöiden arkea pienemmällä asumistuella muita tukia pienentämällä tai pakottaa matalapalkkatekijää muuttamaan toiseen kuntaan missä on halvempi vuokra, muuten olisi todella epäreilua?
 
Yritin siis avata sitä, miksi alemman tason palkkoja ei voi pelkästään korottaa. Työ on arvotettu sen vaativuuden mukaan. Käytännössä töistä, jotka voi hoitaa vaikka koulutettu apina, maksetaan sen mukaan.

On toki selvää, että tuet mahdollistavat ihmisille sen, että voivat ottaa vastaan heikosti palkatun työn. Toisaaltaan voidaan ajatella myös sitä, että yritykset maksavat myös veroja, varsin suuria summia, joten ehkä niidenkin pitäisi voida hyötyä jotenkin maksetuista veroista? Samoin kuin sinä saat vastinetta maksamillesi veroille?

On selvää, että saavuteuista eduista ei luovuta. En minä ainakaan työntekijänä halua luopua jo saavuttamistani eduista.
Hyötyä jotenkin? Eikö suuryritykset sinusta hyödy vähän liikaakin?
 
Kerran yritysten osakkeen omistajat ovat miljonäärejä veronmaksajien ansiosta, eikä tämä näy työntekijöiden palkoissa niin ei varmaan ole aihetta pienentää tai kurjistaa matalapalkkatyöntekijöiden arkea pienemmällä asumistuella muita tukia pienentämällä tai pakottaa matalapalkkatekijää muuttamaan toiseen kuntaan missä on halvempi vuokra, muuten olisi todella epäreilua?

Miten osakkeen omistajat ovat miljonäärejä veronmaksajien ansiosta? He varmasti itsekkin maksavat veroja?
 

Jutun mukaan yritykset ovat maksaneet ja tilittäneet veroja 77 miljardia euroa vuonna 2021. Jos siitä menee tukien muodossa 9 miljardia ja kourallinen matala- palkka alan työntekijöitä työllistyy yritykseen ja saa valtiolta osan tukien muodossa, niin onko se ihan kohtuutonta?

”Vaikka kaikki yritysten maksamat ja tilittämät verot eivät ole yritysten kustannuksia, näitä verotuloja ei veronsaajille syntyisi ilman yritystoimintaa”, sanoo Viitala.

Toki tukien jakamisessa on varmasti aina jotain epäkohtia, eikä rahat mene kaikkien mielestä sinne minne pitäisi.

Itse haluaisin ehkä hiukan toppuutella yrityksien demonisointia ja soimaamista. Kannattaa muistaa, että mikään ei toimi ilman yrityksiä ja ilman niitä ei myöskään ole julkista sektoria, eikä mitään, mistä jakaa tulonsiirtoja.
Niin siis yritykset ovat maksaneet omat veronsa ja sen lisäksi tilittäneet muiden maksamat verot eteenpäin niiltä osin kuin laki vaatii niin tekemään. Mutta esimerkiksi arvonlisävero ei ole yrityksen maksama vero, vaan asiakkaan maksama vero, jonka yritys tilittää valtiolle asiakkaan puolesta.

"Osa maksetuista ja tilitetyistä veroista jäi yritysten kustannukseksi, kuten yhteisövero, ympäristöverot, kiinteistövero ja työnantajan vakuutusmaksut. Osa veroista perittiin asiakkailta osana tuotteiden hintaa, kuten arvonlisäverot, osa pidätettiin työntekijöiden palkoista ja osa omistajille jaetuista osingoista."
 
Niin siis yritykset ovat maksaneet omat veronsa ja sen lisäksi tilittäneet muiden maksamat verot eteenpäin niiltä osin kuin laki vaatii niin tekemään. Mutta esimerkiksi arvonlisävero ei ole yrityksen maksama vero, vaan asiakkaan maksama vero, jonka yritys tilittää valtiolle asiakkaan puolesta.

"Osa maksetuista ja tilitetyistä veroista jäi yritysten kustannukseksi, kuten yhteisövero, ympäristöverot, kiinteistövero ja työnantajan vakuutusmaksut. Osa veroista perittiin asiakkailta osana tuotteiden hintaa, kuten arvonlisäverot, osa pidätettiin työntekijöiden palkoista ja osa omistajille jaetuista osingoista."

Aivan. Niinhän siinä luki, eikä kukaan muuta väittänytkään.

Arvonlisää ei maksettaisi, ellei jotain vastinetta rahalle olisi tuotettu? Eikö?
 
Aivan. Niinhän siinä luki, eikä kukaan muuta väittänytkään.

Arvonlisää ei maksettaisi, ellei jotain vastinetta rahalle olisi tuotettu? Eikö?
Jutussa yritettiin vihjata, että yritykset maksaisivat 77 miljardia euroa. Tietenkään kauppakamarissa ei olla niin tökeröitä, että suorastaan valehdeltaisiin, mutta sehän tuon jutun tarkoituksena oli. Saada ihmisille mielikuva siitä, että yritykset olisivat todellista vaikutustaan suurempi veronmaksaja. Kaksinaamaista propagandaa siinä mielessä. Olisivat jättäneet ne tilitettävät verot kokonaan pois, niin olisi sekä kuulostanut paremmalta (maksoivat ja tilittivät on vähän kankea ilmaisu) että ollut todenmukainen kuvaus verokertymästä. Arvonlisävero on tärkein vero ja sitä eivät yritykset maksa.
 
Jutussa yritettiin vihjata, että yritykset maksaisivat 77 miljardia euroa. Tietenkään kauppakamarissa ei olla niin tökeröitä, että suorastaan valehdeltaisiin, mutta sehän tuon jutun tarkoituksena oli. Saada ihmisille mielikuva siitä, että yritykset olisivat todellista vaikutustaan suurempi veronmaksaja. Kaksinaamaista propagandaa siinä mielessä. Olisivat jättäneet ne tilitettävät verot kokonaan pois, niin olisi sekä kuulostanut paremmalta (maksoivat ja tilittivät on vähän kankea ilmaisu) että ollut todenmukainen kuvaus verokertymästä. Arvonlisävero on tärkein vero ja sitä eivät yritykset maksa.

Minusta jutussa oli varsin selkeästi selvitetty koko asia ja on selvää, että näitä veroja ei maksettaisi lainkaan ilman kyseisiä yrityksiä. En ymmärrä miten otsikointi oli sinusta harhaanjohtava?

Minusta on huolestuttavaa, miten ihmiset demonisoivat yrityksiä ja näkevät ne itse pahuutena. Ilman yrityksiä ei olisi julkisia palveluita eikä yhtäkään työpaikkaa.

Jännittävää on se, että ne ihmiset, jotka eniten kyräilevät yrityksiä eivät ole niitä, jotka yrityksiä perustaa tai yrittäisivät luoda heidän mielestään oikeudenmukaisempia ja parempia yrityksiä... tai sitten ne kaatuvat alkutekijöihinsä tai eivät pääse kasvamaan. Mikä kertoo siitä, että idea ei ehkä ollut kovin käytännöllinen.

Minä sanoisin, että ihmisten suurin ongelma on se, että tarkastelevat asiaa omasta perspektiivistään ja olettavan sen olevan totta. Olisi tärkeää oppia ymmärtämään ja hyväksymään realiteetit ja unohtaa ideologia tai harhainen ja ideologinen kuvitelma ihmisyydestä tai taloudesta.

Olisi ihanaa, että kaikilla olisi kaikkea ja kaikki hyvin. Siitä huolimatta, vaikka kaikille tarjottaisiin kaikki, olisi niitä, joilla ei olisi mitään ja elämä olisi päin seiniä. Tai vaikka yritysmaailmassa maksettaisiin sellaisia palkkoja, että kaikki voivat ostaa poreammeen takapihalleen, ei kaikki olisi hyvin kaikilla. Kaikki ihmiset eivät rakasta kaikkia ja kukaan ei ole ihanteellinen.

Me voimme pyrkiä tekemään parasta mahdollista niillä korteilla mitä on, mutta käsitys reiluudesta on varsin pitkälle kiinni perspektiivistä ja siksi pitäisi olla kyky asettua itsensä ja oman perspektiivinsä ulkopuolelle tarkastelemaan asiaa.
 

Yhteistyössä