Lähes 7000 €/kk tienaava Päivi nostaa asumistukea – Näin Kela seliselittää

  • Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vierailija
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

vierailija

Vieras
Lähes 7000 €/kk tienaava Päivi nostaa asumistukea – Näin Kela selittää
"Yrittäjän eläkelaki on muuttunut, ja jatkossa YEL-työtulo määritellään tarkemmin ja eläkeyhtiö tarkistaa sen asiantuntijan mukaan jatkossa kolmen vuoden välein.

Iltalehti kertoi aiemmin yrittäjä Päivi Rantasesta, joka kertoi saaneensa joulukuussa asumistukea vajaat 576 euroa.
Rantanen kertoi joulukuun kokonaistuloikseen 6 821,89 euroa. Hänet on palkittu Vuoden sijoittajana 2022.

Rantanen ylläpitää talousaiheista Kolmio kuudelle -nimistä Instagram-tiliä. Hän sai paljon vihaisia kommentteja seuraajiltaan asumistuen nostamisesta.
– Aloin nostaa asumistukea kesällä, kun jäin yksin lasten kanssa ja yrittäjyys oli alkumetreillä epävarmaa, Rantanen taustoitti Iltalehdelle."


Ei pitäisi olla oikeutta asumistukeen moisilla tuloilla, ja väärin perustein YEL-vedätyksellä yrittäjälle myönnetty asumistuki pitäisi periä takaisin, kuten peritään normaaleilta työläisperheiltäkin. Esim. omalla nelihenkisellä töissä käyvällä (kokoaikainen+osa-aikainen) lapsiperheellä, jonka käteen jäävät nettotulot 3 300 €/kk lapsilisillä ei mitään mahdollisuutta asumistukeen.
Näyttää olevan näillä "firman piikkiin" eläjillä myös omat standardit sosiaalituessa verotuksen lisäksi. Ja Kela ei tee asialle mitään, uskomatonta. Tavallisen työläisperheen tulojen muutokset tsekataan kyllä tarkkaan ja jokainen ylimääräinen euro karhutaan.
 
Ja sitten samaan aikaan poljetaan ihmisiä joilla ei ole varaa edes leipään. Rikkaita on tuettu ja tuetaan edelleenkin useammin keinoin, mutta vain köyhät nostetaan esiin ja heitä kuritetaan.

Huomaatteko miten tällainen otsikon linkissä oleva vääryys on tehty ihan lailliseksi. Vuosikausia asunnon omistajat ovat saaneet asumistukea asuntoon jonka he omistavat. Kyse ei ole edes lainasta vaan veronmaksajat ovat käytännössä maksaneet tuon omistusasunnon hänelle. Mitkä ovat köyhän keinot selvityä ja tienata ekstraa samalla tavalla tai edes omistaa mitään? Köyhiltä viedään leipäkin suusta haukkujen kanssa.
 
Ja sitten samaan aikaan poljetaan ihmisiä joilla ei ole varaa edes leipään. Rikkaita on tuettu ja tuetaan edelleenkin useammin keinoin, mutta vain köyhät nostetaan esiin ja heitä kuritetaan.

Huomaatteko miten tällainen otsikon linkissä oleva vääryys on tehty ihan lailliseksi. Vuosikausia asunnon omistajat ovat saaneet asumistukea asuntoon jonka he omistavat. Kyse ei ole edes lainasta vaan veronmaksajat ovat käytännössä maksaneet tuon omistusasunnon hänelle. Mitkä ovat köyhän keinot selvityä ja tienata ekstraa samalla tavalla tai edes omistaa mitään? Köyhiltä viedään leipäkin suusta haukkujen kanssa.
Nimenomaan näin.
 
Ja sitten samaan aikaan poljetaan ihmisiä joilla ei ole varaa edes leipään. Rikkaita on tuettu ja tuetaan edelleenkin useammin keinoin, mutta vain köyhät nostetaan esiin ja heitä kuritetaan.

Huomaatteko miten tällainen otsikon linkissä oleva vääryys on tehty ihan lailliseksi. Vuosikausia asunnon omistajat ovat saaneet asumistukea asuntoon jonka he omistavat. Kyse ei ole edes lainasta vaan veronmaksajat ovat käytännössä maksaneet tuon omistusasunnon hänelle. Mitkä ovat köyhän keinot selvityä ja tienata ekstraa samalla tavalla tai edes omistaa mitään? Köyhiltä viedään leipäkin suusta haukkujen kanssa.
Ymmärrän että normaali yhtiövastike maksetaan omistusasujillekin, mutta ei mitään rahoitusvastikkeita ja lainan korkoja. Ei ole tarkoitus että omistusasuntoja maksetaan pois sosiaaliturvalla.
 
  • Tykkää
Reactions: AivanSama
Lähes 7000 €/kk tienaava Päivi nostaa asumistukea – Näin Kela selittää
"Yrittäjän eläkelaki on muuttunut, ja jatkossa YEL-työtulo määritellään tarkemmin ja eläkeyhtiö tarkistaa sen asiantuntijan mukaan jatkossa kolmen vuoden välein.

Iltalehti kertoi aiemmin yrittäjä Päivi Rantasesta, joka kertoi saaneensa joulukuussa asumistukea vajaat 576 euroa.
Rantanen kertoi joulukuun kokonaistuloikseen 6 821,89 euroa. Hänet on palkittu Vuoden sijoittajana 2022.

Rantanen ylläpitää talousaiheista Kolmio kuudelle -nimistä Instagram-tiliä. Hän sai paljon vihaisia kommentteja seuraajiltaan asumistuen nostamisesta.
– Aloin nostaa asumistukea kesällä, kun jäin yksin lasten kanssa ja yrittäjyys oli alkumetreillä epävarmaa, Rantanen taustoitti Iltalehdelle."


Ei pitäisi olla oikeutta asumistukeen moisilla tuloilla, ja väärin perustein YEL-vedätyksellä yrittäjälle myönnetty asumistuki pitäisi periä takaisin, kuten peritään normaaleilta työläisperheiltäkin. Esim. omalla nelihenkisellä töissä käyvällä (kokoaikainen+osa-aikainen) lapsiperheellä, jonka käteen jäävät nettotulot 3 300 €/kk lapsilisillä ei mitään mahdollisuutta asumistukeen.
Näyttää olevan näillä "firman piikkiin" eläjillä myös omat standardit sosiaalituessa verotuksen lisäksi. Ja Kela ei tee asialle mitään, uskomatonta. Tavallisen työläisperheen tulojen muutokset tsekataan kyllä tarkkaan ja jokainen ylimääräinen euro karhutaan.

Ei kannata uskoa että noita olisi useita.


Tai ainakin meikäläinen oli kyykytetty Kelan puolesta useamman kerran niin että kun viimein yrittäjäksi ryhdyin ni ei tullut mieleenkään että sieltä jotain heruisi. -Tai että jos heruisi ni takaisin sekin pitäisi maksaa.

Jäi siis porsaan reikä huomaamatta! Tosin jos mun sen ajan kämpän vuokra oli 600 euroa kuukaudessa ni eipä siihen edes moisia tukia olisi voinut saada.
 
Ymmärrän että normaali yhtiövastike maksetaan omistusasujillekin, mutta ei mitään rahoitusvastikkeita ja lainan korkoja. Ei ole tarkoitus että omistusasuntoja maksetaan pois sosiaaliturvalla.
Maksetaanhan se silloinkin pois sosiaaliturvalla, vaikka saisikin vain yhtiövastikkeet. Sillä niistä säästyvällä rahalla voi sitten lyhentää sitä lainaa. Ei pystyisi, jos pitäisi käyttää ne rahat yhtiövastikkeen maksamiseen.
 
Eipä tuo uusi systeemi näköjään mitään ratkaise. Ensinnäkin kolmen vuoden välein tehtävä tarkastelu on ihan liian harvoin. Pitäisi yksinkertaisesti mennä automaattisesti edellisen vuoden verotuksen mukaan. Ja toiseksi kun tuloa korotetaan, niin siihen onkin säädetty vesityspykälä, joka tekee koko homman ihan turhanpäiväiseksi:

"Lakimuutokseen sisällytettiin maksimikorotuksen rajaava suojasäännös, joka vaikutti merkittävästi YEL-tarkistamisiin vuonna 2023. Maksimikorotus YEL-työtulolle oli 4 000 euroa vuodessa. Se tarkoittaa kuukausittaisessa YEL-maksussa noin 85 euron nousua."


Eli joku firman nimiin rekisteröidyllä miehistönkuljetus-porschella ajava toimitusjohtaja tienaa oikeasti vuodessa 150 000 euroa, mutta on ilmoittanut tuloikseen 15 000 euroa ja sitä sitten nostetaan maksimit 4000 euroa, niin seuraavat kolme vuotta 150 000 euroa tienaavan toimitusjohtajan yel-tulo on 19 000 euroa. Eihän siinä mene kuin 100 vuotta, että toimarin yel-tulo saadaan koroteltua oikealle tasolle olettaen, ettei se oikea tienesti siinä vuosikymmenten inflaation myötä nouse ylöspäin. Ja tietenkin olettaen, että toimari elää ja työskentelee vielä sata vuotta. :rolleyes:
 
Eipä tuo uusi systeemi näköjään mitään ratkaise. Ensinnäkin kolmen vuoden välein tehtävä tarkastelu on ihan liian harvoin. Pitäisi yksinkertaisesti mennä automaattisesti edellisen vuoden verotuksen mukaan. Ja toiseksi kun tuloa korotetaan, niin siihen onkin säädetty vesityspykälä, joka tekee koko homman ihan turhanpäiväiseksi:

"Lakimuutokseen sisällytettiin maksimikorotuksen rajaava suojasäännös, joka vaikutti merkittävästi YEL-tarkistamisiin vuonna 2023. Maksimikorotus YEL-työtulolle oli 4 000 euroa vuodessa. Se tarkoittaa kuukausittaisessa YEL-maksussa noin 85 euron nousua."


Eli joku firman nimiin rekisteröidyllä miehistönkuljetus-porschella ajava toimitusjohtaja tienaa oikeasti vuodessa 150 000 euroa, mutta on ilmoittanut tuloikseen 15 000 euroa ja sitä sitten nostetaan maksimit 4000 euroa, niin seuraavat kolme vuotta 150 000 euroa tienaavan toimitusjohtajan yel-tulo on 19 000 euroa. Eihän siinä mene kuin 100 vuotta, että toimarin yel-tulo saadaan koroteltua oikealle tasolle olettaen, ettei se oikea tienesti siinä vuosikymmenten inflaation myötä nouse ylöspäin. Ja tietenkin olettaen, että toimari elää ja työskentelee vielä sata vuotta.
Kyllä tavallisilla työläisillä joiden tulot on pätkätöiden tai työttömyyden takia niin matalat että saavat asumistukea noi rajat tarkistetaan paljon useammin, eikä kukaan saa asumistukea noin paljon kuin tuo 7.000 €/kk tienaava yrittäjä 576 euroa. Mitä porukkaa tää oikein on ja moten voi olla oikeutettu noin suureen asumistukeen tai siihen oikeutettu yleensäkään? Niille joilla jo on annetaan, mitä vi--a!
 
Kyllä tavallisilla työläisillä joiden tulot on pätkätöiden tai työttömyyden takia niin matalat että saavat asumistukea noi rajat tarkistetaan paljon useammin, eikä kukaan saa asumistukea noin paljon kuin tuo 7.000 €/kk tienaava yrittäjä 576 euroa. Mitä porukkaa tää oikein on ja moten voi olla oikeutettu noin suureen asumistukeen tai siihen oikeutettu yleensäkään? Niille joilla jo on annetaan, mitä vi--a!
Rikkaat saavat vaikka mitä tukia on olemassa yritystukimuotoja joissa takaisin ei tarvitse maksaa.
Miljonäärit ilmoittavat tuloiksi mitä sattuu vaikka tienaisivat oikeasti miljoonia tai useita satoja tuhansia vuodessa. Veroja ei tarvitse maksaa kun miljoonayhtiöt pyörittelevät tytäryhtiöitä.
 
Koronatuki rikkaalle
listata voisi monii mut tässä nyt nämä;



 
Koronatuki rikkaalle
listata voisi monii mut tässä nyt nämä;



Huhhu!

Viime vuonna Noho sai 6.9 miljoonaa euroa koronatukea. Vuonna 2021 koronatuki oli 12,2 miljoonaa euroa.
 
Ja sitten samaan aikaan poljetaan ihmisiä joilla ei ole varaa edes leipään. Rikkaita on tuettu ja tuetaan edelleenkin useammin keinoin, mutta vain köyhät nostetaan esiin ja heitä kuritetaan.

Huomaatteko miten tällainen otsikon linkissä oleva vääryys on tehty ihan lailliseksi. Vuosikausia asunnon omistajat ovat saaneet asumistukea asuntoon jonka he omistavat. Kyse ei ole edes lainasta vaan veronmaksajat ovat käytännössä maksaneet tuon omistusasunnon hänelle. Mitkä ovat köyhän keinot selvityä ja tienata ekstraa samalla tavalla tai edes omistaa mitään? Köyhiltä viedään leipäkin suusta haukkujen kanssa.
Saako köyhä jotakin starttirahaa et olis varaa ostaa ehjät vaatteet päälle kun menee työhaastatteluun tai maksetaaks bussilippu? Nyt ku ruuan hinta on noussu ni ei jää yhtään rahaa.
 
Saako köyhä jotakin starttirahaa et olis varaa ostaa ehjät vaatteet päälle kun menee työhaastatteluun tai maksetaaks bussilippu? Nyt ku ruuan hinta on noussu ni ei jää yhtään rahaa.
Kun menee matalapalkka työhön niin joutuu edelleen hakea toimeentulotukea ja muita tukia et ei niitä vaatteita oo rahaa ostaa vaik töissä käyki. Mut yrityksille kuitenki halpaa työvoimaa. Valtio maksaa erotuksen, yrityksen liikevaihto voi olla useita miljoonia.
 
Koronatuki rikkaalle
listata voisi monii mut tässä nyt nämä;



Kiitos Sanna, olet rikkaiden paras ystävä.
 
  • Tykkää
Reactions: AivanSama
Kun menee matalapalkka työhön niin joutuu edelleen hakea toimeentulotukea ja muita tukia et ei niitä vaatteita oo rahaa ostaa vaik töissä käyki. Mut yrityksille kuitenki halpaa työvoimaa. Valtio maksaa erotuksen, yrityksen liikevaihto voi olla useita miljoonia.

Työstä maksetaan useimmiten vastuun ja pätevyyden mukaan. Sinällään olen kyllä sitä mieltä, että yrityksen hyvän tuloksen tulisi valua tulospalkkioina työntekijöille. Mikäli palkkoja nostetaan sieltä vähäisen vastuun portaalta, niin ei kukaan aio tehdä vaativampaa työtään samalla palkalla, jolloin niitäkin palkkoja joudutaan nostamaan ja näinollen se vaikuttaisi jokaiseen työntekijään yrityksessä ja henkilöstökulut nousisivat merkittävästi.
 
Ymmärrän että normaali yhtiövastike maksetaan omistusasujillekin, mutta ei mitään rahoitusvastikkeita ja lainan korkoja. Ei ole tarkoitus että omistusasuntoja maksetaan pois sosiaaliturvalla.
määrittele normaali yhtiövastike?
Miks veronmaksajien täytyy maksaa esim. henkilön omaksi ostettu miljoonan euron asuntoon yhtiövastike? Eikö hän voisi myydä sen ja muuttaa halvempaan tai vuokralle?

Mitä vastaavia etuja köyhät saa, saako ne omistaa mitään että saisivat tukia,
no ei ja joutuvat muuttaa halvempaan jos vuokra ylittää tietyn summan.
 
Työstä maksetaan useimmiten vastuun ja pätevyyden mukaan. Sinällään olen kyllä sitä mieltä, että yrityksen hyvän tuloksen tulisi valua tulospalkkioina työntekijöille. Mikäli palkkoja nostetaan sieltä vähäisen vastuun portaalta, niin ei kukaan aio tehdä vaativampaa työtään samalla palkalla, jolloin niitäkin palkkoja joudutaan nostamaan ja näinollen se vaikuttaisi jokaiseen työntekijään yrityksessä ja henkilöstökulut nousisivat merkittävästi.
Et nyt ymmärtänyt.
yritykset käyttävät valtion kassaa eli veronmaksajien rahoja hyväksi. Valtio maksaa työntekijälle vaikka yrityksellä olisi maksukykyä. Jos työntekijä saisi vain matalapalkan, hän ei mitenkään pärjäisi. Ei yrityksestä makseta palkkaa millä tulee toimeen, vaikka tulos on miljoonia tai miljardeja? Yritys on kuitenkin saanut koronatukia, yritystukea ja muita tukia. Onko asenteissa vikaa vuodesta toiseen, eikä kukaan halua muutosta? Saavutetuista eduista ei luovuta?
 
Miten? Saisiko tähän jonkinlaisia tilastoja tueksi?

On hyvä kysymys että miksi yritystukia jaetaan Suomessa verotuet mukaanluettuina < 9 miljardia.
Tämä lukema ei vielä sisällä mm. kilpailunrajoitusten, yritystukia myöntävien virastojen, eikä euroalueen pankeille maksettujen tukien kustannuksia.

Yritystuen sijasta on aina tehokkaampaa säätää kaikkien yritysten toimintaa koskeva asetus tai haittavero, tai järjestää kaikille yrityksille avoin tarjouskilpailu. Yritykset ovat osakkeenomistajiensa omaisuutta, eikä omaisuudella ole tarpeita tai tunteita, eikä sitä tarvitse tukea. Yrityksen työntekijöitä, asiakkaita tai omistajia voidaan sen sijaan tarvittaessa auttaa henkilökohtaisilla tuilla.

Yritystukia jaetaan samasta syystä kuin ne pitäisi poistaa. Yritystuet ovat epäreiluja, ja hyödyttävät tukiasaavien yritysten osakkeenomistajia kaikkien kansalaisten kustannuksella. Koska yritysten osakkeenomistajat ovat rikkaita ja vaikutusvaltaisia, on heillä mahdollisuus lobata ja lahjoa poliitkot jakamaan yritystukia. Yritystukien avulla osakkeenomistajilla on mahdollisuus saada sijoituksilleen keskimääräistä korkeampaa tuottoa. Toisin kuin kaikkia yrityksiä koskevat asetukset, haittaverot ja avoimet tarjouskilpailut, yritystuet koskevat (ja hyödyttävät) vain niitä saavia yrityksiä.

Yritystukia voi verrata orjuuteen. Orjuutta oli vaikea poistaa, sillä orjien omistajat olivat vaikutusvaltaisia ja rikkaita. Orjuus saatiin kiellettyä suuressa osassa länsimaita 1900-luvulle tultaessa, mutta yritystukia ei olla saatu kiellettyä vieläkään. Syynä tähän on se, että toisin kuin orjuutensa tiedostaneet orjat, yritystukia maksavat kansalaiset eivät usein joko tiedä että valtio siirtää heidän rahojaan tiettyjen yritysten osakkeenomistajile, tai eivät ymmärrä miksi tämä on väärin.

Vaikka kaikki yritystuet eivät hyödytä pelkästään osakkeenomistajia, vaan erityisesti yrityksille tasapuolisesti jaettavat tuet laskevat myös yritysten tuottamien palvelujen ja tuotteiden hintoja, syntyy yritystuista silti merkittävä epäreilu tulonsiirto kansalaisilta yritystukia saavien yritysten osakkeenomistajille.
 

Yhteistyössä