Lahden seudulla asuvat huomio!

Ei tämä nyt ihan suoranaisesti kuulu tälle palstalle, mutten tiennyt oikein, mitä muutakaan kautta kyselisin, joten tässäpä tulee..

Ollaan muuttamassa miehen työn perässä Oulusta Lahden seudulle marraskuun alusta. Jos täällä on porukkaa sieltä päin, niin voisitteko kertoa, mitkä alueet olisivat lapsiystävällistä ja rauhallista aluetta, mieluiten tietenkin hyvien kulkuyhteyksien takana? Ollaan mietitty (rivitalo)asuntoa mm. Lahdesta, Nastolasta ja Hollolasta.

Terveisin Piipa rv 37+6

Mä voin kertoa Lahdessa ja Hollolassa asuneena, että valitkaa mieluummin Hollola kuin Lahti. Terveyspalvelujen kannalta tätä asiaa kerron. Lahdessa on todella pitkät jonot kaikkiin terv.palveluihin...koskien lapsia kuin aikuisiakin..Mulla oli neljä päivää kärsimystä kipeän viisaudenhampaan kanssa. Myöskin jos arvostaa toimivaa omahoitaja-järjestelmää, lähiapteekkia, sun muita palveluita lähellä niin ehdottomasti Hollola. Ettei tarvitse mennä Lahden keskustaan... Asia ei kyllä liittynyt varsinaiseen kysymykseen, mutta kerroin silti. Mä en muuttaisi Lahteen enään koskaan, ellei olisi varaa käydä yksityisellä puolella. Älkää ihmiset ymmärtäkö väärin ja lahtelaiset vetäkö herneitä, tämä siis mun mielipide. Hollolassa ainakin Tiilikangas, Työtjärvi, Tiilijärvi alueina ovat minua kiinnostavia. (itsekin etimme asuntoa) Järvet,metsä ja palvelut ihan kävelymatkan päässä kuntakeskuksesta. Työtjärveltä taitaa olla pari-kolme kilometriä matkaa...mutta Tiilijärvi, ja -kangas ovat ihan km:n päässä palveluista. Bussiyhteyden ihan kuntakeskuksesta ovat 15min välein..Tiilikankaalta ja Tiilijärveltä 30 minuutin välein. Siis Lahteen. Työtjärveltä pääsee huonommin. Nastolasta en osaa kertoa oikein mitään. Toivottavasti tästä oli mitään apua.

Kiitoksia Tusku tosi paljon vastauksestasi. Laitoin tämän saman aloituksen myös tuonne toiseen paikkaan, joten linkitän sen ketjun tähän.

http://keskustelu.kaksplus.fi/t863379#m8438679

Piipa rv 38+0

Itse asui ennen mukkulassa ja minusta se oli ihan kiva pikka asua.
Sitten myóhemmin ostin vanhemmilleni asunnon Nastolasta (he asuivat VÄäksyssä sitä ennen) ja tykästyivät Nastolaan, itselläni ei ole silleen kokemusta Nastolasta, kun kävin siellä vain kylässä, mutta ihan kivalta paikalta se tuntui.
Ja kuten tusku tuolla mainitsi niin terveyspalvelujen jonot ovat huomattavasti lyhyemmät kuin Lahessa

Itse ainakin suosittelen Hollolaa siellä asuneena. Lapsiperheille juuri nuo tiilikangas ja tiilijärvi ovat todella rauhallisia paikkoja. Ja palvelut ovat kuitenkin todella lähellä sekä hyvät ulkoilu maastot ja järvet. Hollolan kuntakeskuksen läheltä löytyy muitakin hyviä asuinalueita, jotka vaikuttavat myös rauhallisilta.

Nastola on myös todella rauhallinen paikka. En tiedä niin palveluista mutta uskoisin että yhtä hyvin saa mm terveyspalveluita kuin Hollolassa eli todella hyvin verrattuna Lahteen.

Se mikä täällä Lahdessa on erityisen negatiivista niin on juuri nuo terveyspalvelut ja koulujen lakkauttamiset (ja ahtaudet). Kaupungin terveyspalveluihin ei välttämättä pääse varaamaan edes aikaa lääkärille, koska puhelimet on niin tukossa. Kaikista järkevin onkin ollut ottaa lapsille vakuutukset, jonka turvin käymme yksityisellä välillä.

Etelä-Lahti taitaa olla tällähetkellä suosituimpia lapsiperheille, sieltä on myös hyvät yhteydet moneenpaikkaan moottoritien takia. Mm Helsinkiin pääsee nopeasti ja helposti motaria pitkin. Palveluita tulee koko ajan lisää ja isommat marketit (Citymarket ja Prisma) löytyy aikalailla vierestä jos niissä tykkää käydä.

mä olen asunut sekä lahdessa että hollolassa ja olen kotoisin kärkölästä.
Lahdessa asuin jalkarannassa joka oli aivan ihannepaikka, muutin sinne kun aloitin artesaaniopiskelut aikoinaan, siellä sit menikin kymmenen vuotta, sinne järven rannalle on iso ikävä välillä. sitä aluetta lahdesta suosittelen lämpimästi :)
Hollolaan siirryin sitten lahdesta, luontasesti "kotiapäin" ja asuimme ihan siinä kuntakeskuksen kupeessa, nesteen lähellä rivarissa, oli sekin mukavaa seutua mutta liian tupaten tungettu taloja ja molemmin puolin meni tiet, siinä oltiin sen nelisen vuotta, kun vanhemmalla alkoi eskari niin oli niin hankala eskarimatka (isojen teiden ylityksiä ) että aateltiin et nyt muutetaan takas maalle, eli nyt taas täällä kärkölässä sit. Ukko käy hollolassa töissä, ajaa vartin täältä - asutaan ihan mäntsälän rajalla, joten lähinnä siellä nyt kaupoilla käydään, hesaan on vaan hetki motaria pitkin. lahteen parikymmentä.
Hollolasta mun taas täytyy sen verran antaa noottia päivystyksistä että siellä sitä vasta odottaa saa.... oli kipeä laps mukana tai ei, niin parhaimmillaan siel on reilu 6h istuttu yhtä mittaa...

Yhteistyössä