Lähihoitajat/opiskelijat! olis kysymys

  • Viestiketjun aloittaja lh op
  • Ensimmäinen viesti
lh op
Eli opiskelen lähihoitajaksi ja huomenna pitäs palauttaa näyttötutkinto suunnitelma, jota siis juuri aloitin tekemään... Voinko käyttää samaa "ammattitaidon osoittamistapaa" moneen kertaan jos se sama sopii moneen eri kohtaan? :)
(onneksi oon aina ajoissa näissä paperihommissa...)
 
ggg
kyl mie ainaki käytin mutta voihan se olla eri sinun koulussasi miten menetellään? Kaippa sen voi niinkin tehdä että koska jätit sen viime tippaan niin voisit jotenkin sopia opettajan kanssa että palauttaisit sen myöhemmn koska ymmärsit väärin..
 
LH
Jos puhut nyt aikuispuolen näyttösuunnitelmasta, niin sitä ei kyllä yhdessä illassa tehdä... Mikä jakso sulla on menossa?
Voit käyttää samaa ammattitaidon osoittamistapaa, mutta kannattaa ehkä hieman muutella sanamuotoja ja vinkkinä vielä, että laita niihin mahdollisimman konkreettiset esimerkit, kuinka käytännön työssä näytät kyseisen kohdan.
 
.....
No ei niihin aikuispuolen näyttösuunnitelmiin oikeasti mene kuin pari tuntia. Täällä opettajat eivät taida edes lukea niitä suunnitelmia, eivätkä ne ainakaan vaikuta mitenkään arvosanaan.
 
lh op
Mulla kuntoutuksen tukeminen, ja kyllä sen parissa tunnissa tekee. :) melkein valmis jo! Tuossa on useampi liikuntaan, terveellisyyteen tms liittyvä kohta johon ajattelin laittaa esimerkiksi että järjestän asukkaille musiikki-tuolijumppaa! :D sopis moneen kohtaan...
 
lh op
Oon siis kehitysvammasten parissa harjottelussa, tossa suunnitelmassa oli joku kohta että kuinka tukea asukasta omatoimisuuteen teknologian avulla tms. Ei tuolla paikassa ainakaan ole yksikään joka osain mitään teknologia välinettä käyttää! Ainoastaan tuli mieleen, että osaavat puhelimeen puhua jos sen korvalle antaa, laitanko jotain siitä sit? Ja toinen on noi apuväline jutut, tuolla ei ole mitään muita apuvälineitä kun yhdellä pyörätuoli. Aika yksipuoleiseksi jää sekin homma...
 
LH
No ei niihin aikuispuolen näyttösuunnitelmiin oikeasti mene kuin pari tuntia. Täällä opettajat eivät taida edes lukea niitä suunnitelmia, eivätkä ne ainakaan vaikuta mitenkään arvosanaan.
Kyllä näyttösuunnitelma vaikuttaa näytön arvosanaan. Toki suurin painoarvo on sillä mitä teet käytännössä näytössä sekä työntekijäarvioijan lausunnolla. Ja opettajan KUULUU käydä näyttösuunnitelma läpi opiskelijan kanssa ennen näyttöviikkoa.
Mutta olen itsekin huomannut, että tässä on hyvinkin suuria koulukohtaisia eroja (vaikkei saisi olla). Eli toiset opiskelijat päästetään liian helpolla ja läpi näytöstä, vaikkei heillä olisikaan tarvittavaa osaamista.
 
.....
Niinhän sitä pitäisi aina kaikkea opettajien tehdä, muttei ne nyt ihmeitä ehdi tehdä kuitenkaan. Liian paljon oppilaita, liian vähän opettajia. Vilkaisevat ne näyttösuunnitelmat ja ilmoittavat että läpi meni. Ja oikeasti ne on aika yksinkertaisia asioita niissä suunnitelmissa. Eikä nuo lähihoitajaopinnot nyt muutenkaan mitään rakettitiedettä ole.
 
lh op
Joo, meillä siis on niin että viimeistään viikkoa ennen lähetetään hyväksyttäväksi suunnitelma opettajalle sekä työpaikalla näytön arvioijalle. Mutta en kyllä opettajaa tapaa ennen arviointi keskustelua.
Nuo suunnitelmat ja muutkin hommat näytössä on kai aika paljon karsitumpia ja helpompia nykyään kun joitakin vuosia sitten.
 
LH
Oon siis kehitysvammasten parissa harjottelussa, tossa suunnitelmassa oli joku kohta että kuinka tukea asukasta omatoimisuuteen teknologian avulla tms. Ei tuolla paikassa ainakaan ole yksikään joka osain mitään teknologia välinettä käyttää! Ainoastaan tuli mieleen, että osaavat puhelimeen puhua jos sen korvalle antaa, laitanko jotain siitä sit? Ja toinen on noi apuväline jutut, tuolla ei ole mitään muita apuvälineitä kun yhdellä pyörätuoli. Aika yksipuoleiseksi jää sekin homma...
No onko paikassa esim. sähkösänkyjä (esim.tuet omatoimisuuteen aamutoimissa ja ruokailuissa nostamalla päätypuolta sopivalle korkeudelle) tai kuulolaite löytyykö joltain asiakkaalta? Tuon puhelin jutunkin voit ihan hyvin laittaa, jos ei muita löydy ja sitten näytönarviointikeskustelussa täydentää suullisesti tietämystäsi noista teknologisista- ja muista apuvälineistä.
 
"sipsi"
No ei niihin aikuispuolen näyttösuunnitelmiin oikeasti mene kuin pari tuntia. Täällä opettajat eivät taida edes lukea niitä suunnitelmia, eivätkä ne ainakaan vaikuta mitenkään arvosanaan.
Tämä ope kyllä ainaskin lukee ja kommentoi näyttösuunnitelmat, ihan jokaiselle arvioitavalle opiskelijalleen. Ja täydennyksiä kyllä tarvittaessa pyydän myös.

Ja suunnitelmahan on suunnitelma, työskentelyähän sitten arvioidaan - meillä ainakin. Toki on helpompi työskennellä (ja työpaikka-arvioijan arvioida työskentelyä :)) jos on huolellisesti tehty suunnitelma näyttöviikolle.
 
LH
[QUOTE="sipsi";25732560]Tämä ope kyllä ainaskin lukee ja kommentoi näyttösuunnitelmat, ihan jokaiselle arvioitavalle opiskelijalleen. Ja täydennyksiä kyllä tarvittaessa pyydän myös.

Ja suunnitelmahan on suunnitelma, työskentelyähän sitten arvioidaan - meillä ainakin. Toki on helpompi työskennellä (ja työpaikka-arvioijan arvioida työskentelyä :)) jos on huolellisesti tehty suunnitelma näyttöviikolle.[/QUOTE]

Nimenomaan näin sen pitääkin mennä. Hyvä ope =)
 
Oon siis kehitysvammasten parissa harjottelussa, tossa suunnitelmassa oli joku kohta että kuinka tukea asukasta omatoimisuuteen teknologian avulla tms. Ei tuolla paikassa ainakaan ole yksikään joka osain mitään teknologia välinettä käyttää! Ainoastaan tuli mieleen, että osaavat puhelimeen puhua jos sen korvalle antaa, laitanko jotain siitä sit? Ja toinen on noi apuväline jutut, tuolla ei ole mitään muita apuvälineitä kun yhdellä pyörätuoli. Aika yksipuoleiseksi jää sekin homma...
Puhelimen avulla omatoimisuuteen tukeminen kuulostaa minusta ihan ok:lta! Osaamisesi voit näyttää myös niin, että kerrot esim. noista apuvälineistä ohjaajallesi, mistä niitä teilläpäin saa ja miten niitä huolletaan. Ja näyttösuunnitelmaan ainakin meillä voi laittaa teoriaakin. Eihän esim. jotain päihdeongelmista kärsivän tukemistapoja voi käytännössä näyttää sellaisessa yksikössä jossa ei päihdeongelmaisia ole, niin silloinhan siihen pitää löytää jokin muu osaamisen arviointikeino: esim. juuri tuo kertominen/selostaminen/raportoiminen työyhteisössä. Ja lähihoitajan keinot monessa asiassa ovat: kannustus, ohjaus, kuuntelu, tukeminen ja motivointi.

Nyt nukkumaan, hyvää yötä!
 
Viimeksi muokattu:
lh op
No onko paikassa esim. sähkösänkyjä (esim.tuet omatoimisuuteen aamutoimissa ja ruokailuissa nostamalla päätypuolta sopivalle korkeudelle) tai kuulolaite löytyykö joltain asiakkaalta? Tuon puhelin jutunkin voit ihan hyvin laittaa, jos ei muita löydy ja sitten näytönarviointikeskustelussa täydentää suullisesti tietämystäsi noista teknologisista- ja muista apuvälineistä.
hmm, ei ole kuulolaitteita, sähkösänky on tällä pyörätuolissa olevalla, mut hän on täysin autettava, eli ei sitä oikein omatoimisuuteen voi liittää... Kai mun on tuosta puhelimen käytöstä laitettava jotain. Ja kerron sit arvioinnissa, mulla vaan se paha, että jännitän ihan älyttömästi tollasia suullisia "tenttejä", vaikka nyt osaisinkin sanoa asiat niin sellasissa tilanteissa en meinaa omaa nimeäni muistaa! Kyllä vaan hävetti edellisessä arvioinnissa kun unohdin sanan laskimo, yritin siinä vaan selittää naama punasena että ei se valtimo vaan se toinen... :O
 
lh op
[QUOTE="sipsi";25732619]Mitenkäs kommunikointiapuvälineet? Onko niitä käytössä? Turvaranneke? Puhelimen käyttö?[/QUOTE]

ei ole turvarannekkeita, se puhelimella soitto onnistuu osalta, jos siis puhelimen korvalle vie. Niitä kuvia on käytössä, kai nekin apuvälineenä menis? teknologiana tuskin :D
 
LH
Jos tuntuu helpommalta, niin voit selittää jo näyttöviikolla suullisesti nuo asiat työpaikkaarvioijallesi, niin ei sitten välttämättä siinä itse arviointitilaisuudessa tarvitse niin tarkkaan kertoa. Ja näyttökeskustelussa kyllä usein huomaa opiskelijasta, osaako jonkun asian vai ei vaikka sanoissaan vähän sekoilisikin. Joten ei siitä keskustelusta turhia paineita kannata ottaa, tärkeintä on kuitenkin se kuinka toimit käytännön työssä ja varsinkin asiakkaan kohtelu, panosta niihin.
 
lh op
Joo, kiitos neuvoista :) kyllä mä kuulemma hommani osaan ja oon luonteeltani rauhallinen, mistä oon saanu eri paikoissa hyvää palautetta. Kysyivät jo nyt tohon nykyseen harjoittelupaikkaan kesätöihin, että kai jotain oon oppinu! :) täydellinen en edes yritä olla, eiköhän tuo ala oo ikusta opiskelua kaikille kun asiakkaat vaihtuu ja ala kehittyy.
Nyt lähettävä nukkumaan...
 

Yhteistyössä