Lähes 18-vuotias tietää äitinsä uudesta miehestä?

• Viestiketjun aloittaja harmaa
  • Ensimmäinen viesti
harmaa
Mitä mieltä olet siitä, että äiti kertoo lähes 18-vuotiaalle lapselleen, että hänellä on toinen mies? Äiti on kuitenkin vielä yhdessä isän kanssa.

Mä olen tuo aikoinaan lähes 18v. ja voin sanoa, että tuo tieto oli mulle liikaa. Olin iällisesti lähes aikuinen, mutta silti vanhempieni lapsi. Olin helpottunut vanhempien erosta, mutta mielestäni tiesin liikaa asioista.

mä oisin ollu vihasempi jos äiti olis mullekki esittäny. tosin mä muutin kotoa jo 16-vuotiaana ja mulla ja äidillä sen jälkeen tosi läheiset välit. eiköhän tuoo aika lailla siitä "lapsesta" kiinni, että millainen on

Mä en oikein osaa sanoa miten reagoisin tähän. Toisaalta saattaisin haluta tietää, että äidillä on toinen mies, tosin en haluaisi kuulla mitään yksityiskohtia. Mutta sitten kun ajattelisin isän kannalta asiaa, haluaisin ehkä kertoa hänellekin siitä. Sitten ei tokikaan olisi väliä, jos isäkin tietäisi jo asiasta. Hmm.. Onneksi ovat eronneet.

vieras
Ei pidä ikinä missään suhteissa kertoa toiselle sellaista salaisuutta, että toiselle jää olo, että pitäisi kolmannelle osapuolelle kertoa kuitenkin. Kamalaa, kun annetaan ikäviä asioita lasten kannettaviksi.

Mari
Alkuperäinen kirjoittaja harmaa:
Mitä mieltä olet siitä, että äiti kertoo lähes 18-vuotiaalle lapselleen, että hänellä on toinen mies? Äiti on kuitenkin vielä yhdessä isän kanssa.

Mä olen tuo aikoinaan lähes 18v. ja voin sanoa, että tuo tieto oli mulle liikaa. Olin iällisesti lähes aikuinen, mutta silti vanhempieni lapsi. Olin helpottunut vanhempien erosta, mutta mielestäni tiesin liikaa asioista.
Jos minä olisin se lapsi, en todellakaan olisi halunnut tietää. Siis ainakaan siinä tapauksessa, jos isä ei tiedä toisesta miehestä.

Meillä mun oma äiti on turhankin avoimesti kertonut omia intiimiasioitaan mulle ja muutenkin sellaisia asioita vuodattanut, jotka pitäisi kertoa ystävälle, eikä suinkaan lapselle. Lapsi joutuu tosi ihmeellisiin asemiin tällaisissa tilanteissa.

no
mun eksän vanhemmat oli päättäny et eroo vasta sitte kun lapset on täys ikäsiä. äidillä oli uus mies jonka luona vietti viikonloppuja ym vapaa-aikaansa ja ex tiesi miehestä ollessaan ala-ikäinen. valitettavasti tää oli eksän mielestä ihan normaalia parisuhde-elämää, kiitos äitinsä opin...

En haluaisi tietää. Olen kuunnellut omien vanhempieni avioliiton edesottamuksia ei siis ole kolmansiapyöriä ainakaan vielä, ja vikoja joita haetaan suurennuslasilla äitini kertomana ihan tarpeeksi. Nuorempana olin niin aikuismainen, ja sain kuulla liikaa, murehdin taloudellisia asioita, vanhempien jaksamista joka vaikutti turvallisuuden tunteeseen ja tunsin olevani taakka jos en ole kiltti ja helppo yms. Nykyään ne jutut menevät toisesta korvasta sisään, ja toisesta ulos ja vierailut ovat harventuneet. Minulla on oma elämä, ja pidän sen rajan myös voisin istua vaikka kaikki illat tuntikausia puhelimessa ja kuunnella sitä selostusta vuosian takaisista kaunoista ja kuunnella ne samat lauseet ja lähes yksinpuhelut jossa puretaan omaa elämää. Se on loputon tie olla vanhempansa uskottu, kun kuitenkin molemmista välittää yhtäpaljon ja toinen asettaa sen kuvion että olisi toisen "puolella". Isäni kanssa on ihan hyvät välit kuitenkin.

vanhemmat jotka on lapsia
Ei ole kivaa, varsinkin jos sinä tiedät mutta isäs ei tiedä -- joudut vähän kun rikoskumppanin asemaan.

Kuitenkin jos rakastit isääs niin varmaan tuntu pahalta kun ei voi sille kertoa, ja varmaan vielä se, että vaikka kuohuttaa niin ei voi räjähdellä ettei paljastaisi totuutta.

Todella harmi sun kannalta että äidilläs ei ollu boolsseja hoitaa asiaa jollain järkevällä tavalla, mut muista et se ei oo sun vika että se ei osaa käyttäytyä.

Mun "äiti" on kanssa purkanu mulle millon mitäkin oman elämänsä draamaa. Ne oli faijan kanssa eronnut jo kun olin neljä, mutta melkeen kymmenen vuotta se jaksoi alottaa joitain valituksia kuin hirveä ihminen mun isä on (mulla oli siis isäni kanssa hyvä suhde eikä tämä koskaan haukkunut mulle mun äitiä, tällainen haukkuminen ja huono käytös ehkä vei lähinnä pohjaa naisen omalta uskottavuudelta)

Mun kanta tähän on, että kasvaisivat aikuisiks ennen kun hankkivat lapsia....

Nyt meni vähän omaksi valittamiseksi, mutta pointtini oli sanoa että ei ole oikein.
Mutta muista että se ei ole sun vika ja mitä tahansa draamaa siinä on ollukin, niin se on aikuisten arvostelukyvyn puutetta, ja lasten (vaikka lähes täysikäisten) ei kuulu altistua tuollaisille asioille. Jos olet siitä paljon kärsinyt, niin muista että sun ei tarvii hävetä tms. Voit olla vaikka äidilles vihainen koska lapselle ei saa puhua tollasia. Sitä varten on sitten ystävättäret jos johonkin on pakko.

Nyt olen oppinut, että kun "äippä" alkaa taas puhua siihen sävyyn, että tällä olisi joku ongelma, tajuan sanoa että puhutaanpa taas sitten kun osaat käyttäytyä. En oo hänen ystävä tai seuraneiti, vaan tytär.

En tiedä onko äidilläs tästä kyse, että ei osaa huolehtia omasta tunne-elämästään ja tarvii sitten sitä muille ihmisille purkaa. Itse oon huomannut, että lapsena ei ole kiva katsoa kun toinen aiheuttaa kärsimystä itselleen jatkuvasti. Nykyisenä ratkaisuna tosiaan se, että ei olla niin paljon tekemisissä. Voin edes kuvitella että sillä on kaikki hyvin. Sit kun harvoin ja lyhykäisemmin ollaan tekemisissä, niin usein on niin iloinen että unohtaa valittaa.
Ikävä kyllä toista ei voi vissiin muuttaa, vaan pitää vaan tehdä omasta elämästä niin hyvä että on hyvä olla, ja sitten jos haluaa näitä valittajia nähdä, niin pitää mielessä ettei rupea sen roskiskorvan rooliin

Yhteistyössä