Läheisriippuvaisesta eroon pääseminen

  • Viestiketjun aloittaja vierailija
  • Ensimmäinen viesti
vierailija
Olen lähes 2 vuotta ollut suhteessa sekamuotoiseksi persoonallisuushäiriöiseksi diagnosoituun henkilöön, jolla läheisriippuvuuden ja vaativuuden häiriöt.

Olen moneen moneen kertaan sanonut suoraan, että voin pahoin ja haluan erota, joka on aiheuttanut vain ihan helvetillisen selittelyn ja vakuuttelun ja painostuksen suhteen jatkumiseksi.

Esim. tänään olen kuunnellut jo 5 tuntia yhtä soittoa hänen vakuuttelujaan, että kaikki kääntyy hyväksi, hän muuttuu ja rakastaa minua etc.. MIKÄÄN ei saa häntä tajuamaan, etten jaksa kuunnella, etten halua jatkaa, enkä todellakaan enää usko tuohon hänen höpinäänsä.

Välillä hän käy muutaman minuutin lukemassa parisuhdeoppaita tai eroon riippuvuuksista -kirjoja ja tulee sitten taas selittämään, miten kaikki muuttuu.

Hän siis kyllä jollakin tasolla tajuaa ongelmansa.

Olemme käyneet parissakin erilaisessa parisuhdeterapiassa, ilman apua.

Jankutus alkaa, jos vihjaankaan tyytymättömyydestäni suhteeseen ja sitä kestää siihen saakka, kunnes tulee vieraita tai jotain muuta, mikä sen katkaisee. Joskus voi mennä monia päiviä ja öitä. MIKÄÄN suhtautumiseni ei tilanteeseen vaikuta.

Muuten hän on oikein mukava ja järkevä mies, vain tuossa kohtaa viiraa päässä ja pahasti.

Eksänsä oli lähtenyt turvakotiin ja hakenut lähestymiskiellon, jota läheisriippuvainen oli rikkonut niin monta kertaa, että joutui vanheuteen ja sai tuomion.

Olen jo aikoja sitten päättänyt ja ääneenkin sanonut, että vuodenvaihteeseen mennessä, jos voin vielä huonosti tässä suhteessa, sen katkaisen. Seksuaalisen kanssakäymisen olen lopettanut jo aikaisemmin ja rakastamisesta puhumisen jo vuosi sitten. Suurimman osan ajasta olen ilkeä hänelle ja toivon, että hän itse tajuaisi, ettei tämä suhde ole hyväksi hänellekään.

En haluaisi lähteä omasta kodistani pakoon, mutta ilmeisesti ei ole muuta vaihtoehtoa?

Että hyviä neuvoja kaipaan, MITEN läheisriippuvaisesta pääsee eroon?
 
vierailijaxc
Ei mitenkään muuten kuin ottamalla vastuu omasta elämästäsi ja onnellisuudestasi ja lähtemällä. Kokonaan, lopullisesti. Muutat puhelinnumeroa tai estät exän, et vastaa, et kerro uutta osoitettasi.
 
Todella vaikea tilanne. Mikäli olet varma, että olet antanut hänelle kaikki mahdollisuudet muutokseen (esittänyt ne siten, että hän ymmärtää), on seuraava askel ilmoittaa, että suhteenne on ohi. Siitä alkaa sitten seuraava ongelmavyyhti. Toiset voivat uhkailla itsarilla ja ties millä. Et kuitenkaan voi elää pelossa. Pitäisi tehdä suunnitelma, joka sopii molemmille. Antaa aikaa ensijärkytyksen selättämiseen. Mikäli hän ei sitoudu eroamisprosessiin ja on uhkaava, turvakoti voi olla ihan fiksu vaihtoehto. Mikäli voi, olisi viisasta ottaa miehen sukua mukaan sen verran, että kertoo missä menette asian suhteen (eli suku tukemaan häntä).
 
vierailijaxc
Toiset voivat uhkailla itsarilla ja ties millä.
Muista, että ap sinä et ole vastuussa aikuisesta ihmisestä ja hänen valinnoistaan! Älä mene tuohon ansaan, jos kumppanisi lähtisi vedättämään itsemurhalla tai tekemään sen suhteen jotain demonstratiivisia "yrityksiä".
Et myöskään ole velvollinen sopimaan yhteisestä, kumpaakin miellyttävästä ratkaisusta. Kuulostaa siltä, että olet jo kauan katsellut tilannetta ja erosta puhunut, ny on toiminnan aika.
 
Muista, että ap sinä et ole vastuussa aikuisesta ihmisestä ja hänen valinnoistaan! Älä mene tuohon ansaan, jos kumppanisi lähtisi vedättämään itsemurhalla tai tekemään sen suhteen jotain demonstratiivisia "yrityksiä".
Et myöskään ole velvollinen sopimaan yhteisestä, kumpaakin miellyttävästä ratkaisusta. Kuulostaa siltä, että olet jo kauan katsellut tilannetta ja erosta puhunut, ny on toiminnan aika.
Näin se on, mutta jos toinen tappaa itsensä, niin siitä jää todella ikävät muistot ja pohtii, olisiko voinut tehdä jotain toisin. Tässä mielessä on siis fiksua tehdä sen minkä voi ja kun toteaa, että parhaani tein, niin toisen tehdessä itsarin jää ne itsesyytökset vähemmälle.
 
vierailija
Ei mitenkään muuten kuin ottamalla vastuu omasta elämästäsi ja onnellisuudestasi ja lähtemällä. Kokonaan, lopullisesti. Muutat puhelinnumeroa tai estät exän, et vastaa, et kerro uutta osoitettasi.
Niin hän on asettunut majailemaan minun kotiini ja möi oman kotinsa pois.
Olen henkisesti valmistautunut, että jos ei muu auta, niin lähden lapsieni kanssa vaikka turvakotiin, se vaan tuntuu hullulta, kun eihän hänellä oikeasti ole oikeutta mun kotiani vallata.
 
vierailijaxc
Niin hän on asettunut majailemaan minun kotiini ja möi oman kotinsa pois.
Olen henkisesti valmistautunut, että jos ei muu auta, niin lähden lapsieni kanssa vaikka turvakotiin, se vaan tuntuu hullulta, kun eihän hänellä oikeasti ole oikeutta mun kotiani vallata.
Jos se on vain sinun omistuksessa oleva koti, jonka esim vuokran tai lainan maksuun hän ei osallistu, on sinulla oikeus häätää hänet pihalle. Eli kirjallinen ilmoitus parin kuukauden varoitusajalla ja päivämäärä, jolloin hänen tarttee olla muuttanut pois. Jos ei muuta, niin sit pistät poliisiasiaksi.
 
  • Tykkää
Reactions: Occamin partaveitsi
Jos se on vain sinun omistuksessa oleva koti, jonka esim vuokran tai lainan maksuun hän ei osallistu, on sinulla oikeus häätää hänet pihalle. Eli kirjallinen ilmoitus parin kuukauden varoitusajalla ja päivämäärä, jolloin hänen tarttee olla muuttanut pois. Jos ei muuta, niin sit pistät poliisiasiaksi.
Prosessi hieman monimutkaisempi, mutta muutoin hyvä ohje. Tässä häädöstä http://www.oikeus.fi/ulosotto/fi/index/ulosotto/haato.html

... lomake vuokralaisen häätöilmoitukseksi http://www.lakiopas.com/asiakirjamallit/mallit/rtf/haastehakemus_huoneenvuokrasaatava_ja_haato.rtf
 
vierailija
Prosessi hieman monimutkaisempi, mutta muutoin hyvä ohje. Tässä häädöstä http://www.oikeus.fi/ulosotto/fi/index/ulosotto/haato.html

... lomake vuokralaisen häätöilmoitukseksi http://www.lakiopas.com/asiakirjamallit/mallit/rtf/haastehakemus_huoneenvuokrasaatava_ja_haato.rtf
Ok, toimiiko toi häätö vaikka hän ei ole kirjoilla täällä, ei minulla vuokralla, ei maksa vuokraa. Hänen viralliset kirjansa ovat toisessa paikassa, kun sain sen verran vaikutettua asioihin, ettei virallisesti muuttanut tänne, kun myi asuntonsa, mutta oleilee täällä ja tavaroitaan on täällä paljon.
 
vierailijaxc
Ok, toimiiko toi häätö vaikka hän ei ole kirjoilla täällä, ei minulla vuokralla, ei maksa vuokraa. Hänen viralliset kirjansa ovat toisessa paikassa, kun sain sen verran vaikutettua asioihin, ettei virallisesti muuttanut tänne, kun myi asuntonsa, mutta oleilee täällä ja tavaroitaan on täällä paljon.
Ei tartte hakea mitään häätöä käräjäoikeudesta, jos puoliso ei ole kirjoilla asunnossasi. Se ei silloin ole hänen kotinsa. Eli pyydät poistumaan ja jos hän ei poistu, soitat poliisit paikalla.
 
vierailija
Ei tartte hakea mitään häätöä käräjäoikeudesta, jos puoliso ei ole kirjoilla asunnossasi. Se ei silloin ole hänen kotinsa. Eli pyydät poistumaan ja jos hän ei poistu, soitat poliisit paikalla.
Tuleeko ne? Pitääkö olla joku väkivalta tmv uhkaava tilanne, että tulee?
Entä avainten poisotto? Olen vapaaehtoisesti aikoinaan antanut hänelle avaimet.. Samoin hänellä on avaimet äitini kotiin, voiko poliisin avustuksella vaatia nekin pois?
 
vierailija
Kyllä. Voi kuitenkin lähteä väittämään, että on osallistunut kustannuuksiin ja on oikeutettu asumaan siellä (väittää teidän tehneen suullisen sopimuksen) tms.
Ihan varmasti ryhtyy niin väittämään. Hänellä on taipumus lähteä oikeuteen vääntelemään milloin mistäkin asiasta saadakseen asiat menemään, kuten haluaa. Tämä ei varmaan ole poikeus.
Voi paskat. En jaksais enää yhtään enempää vääntöä. Onko mitään tehtävissä miten voin säästyä ja suojautua noilta jutuilta ja mieluiten ihan vaan simppelisti päästä hänestä eroon?
 
vierailijaxc
Ihan varmasti ryhtyy niin väittämään. Hänellä on taipumus lähteä oikeuteen vääntelemään milloin mistäkin asiasta saadakseen asiat menemään, kuten haluaa. Tämä ei varmaan ole poikeus.
Voi paskat. En jaksais enää yhtään enempää vääntöä. Onko mitään tehtävissä miten voin säästyä ja suojautua noilta jutuilta ja mieluiten ihan vaan simppelisti päästä hänestä eroon?
Nyt ensin alat kaikessa hiljaisuudessa kerätä kasaan omistustodistuksesi asunnosta sekä printata tiliotteensi joista näkyy, onko kumppanisi maksanut kuukausittain sinulle jotain vai ei. Jnejne. Tämän jälkeen annat kirjallisen poistumiskehoituksen, jonka annat todistajien läsnäollessa.
 
pahat muistot
Mulla oli eksän kanssa sellainen tilanne, että hän oli asui luonani, muttei ollut kirjoilla. Sitten hän alkoi olla väkivaltainen mua kohtaan. Eräänkin kerran jouduin soittamaan poliisit asunnolleni. Kerroin heille, ettei mies ole luonani kirjoilla, mutta eivät millään meinanneet suostua viemään häntä pois. Tekivät jo lähtöä, kun kysyin, ovatko he todella valmiita ottamaan vastuun siitä, että tämä mies tulee hakkaamaan minut, kun he ovat oven perässään kiinni laittaneet. Silloin ottivat miestä käsikynkästä ja veivät pihalle (mutta eivät putkaan) Ei mennyt kuin 10min kun mies kolisteli takaisin sisälle, omilla avaimillaan tietenkin. Ei tullut turpaan sillä kertaa, mutta myöhemmin kyllä. Sain tehdä kovan työn, että sain vihdoin ukon ulos kämpästä. Mikään taho siinä ei auttanut, vaan mies itse viimein uskoi, että suhde on ohi ja hänen aika häipyä.
 
alkuperäinen
Tosiaan päivällä tein tuhannenselväksi, etten aio jatkaa suhdetta hänen kanssaan ja tulen olemaan ilkeä, kunnes hän lähtee pois asunnostani ja elämästäni.

No, hän on nyt siivonnut puoli asuntoa, vaihtanut lakanat, laittanut ja tarjoillut ruuan ja käyskennellyt huokaillen ympäriinsä ääneen miettien mikä ihme minuun on yhtäkkiä mennyt, missä on rakkaus ja anteeksianto. Vähän jotain syyttelyäkin on ilmassa, että miksi minä pilaan tämän niin hyvän suhteen, että mullahan se ongelma onkin.
Hohhoijaa.

Hän käy 10-30min yrittämässä keskustelua tai yrittää tunkea viereen sohvalle kyselemään tikusta asiaa. Jos pidän mykkäkoulua, hän saattaa mennä jonkin ajan kuluttua hetkeksi pois. Jos erehdyn vastailemaan millään kommentilla, hän alkaa ruikuttaa, että rakastaa ja että haluaisi vaan, että meillä olisi hyvä olla yhdessä. Toistan, etten halua olla hänen kanssaan, jolloin alkaa "muutun ja teen mitä tahansa" -hokema. Sanon ei, vaikenen tai käsken painua helvettiin. Hän menee ehkä hetkeksi toiseen huoneeseen. Kohta sama kuvio.
Todella ahdistava tunnelma.

Miten suosittelette suhtautumaan?
 
pahat muistot
Ei se tietenkään muutu mutta senhän tiedätkin. En oikein osaa neuvoa, koska oma tilanteeni kärjistyi niin, että olin viimein hankkimassa omaa asuntoa ja sainkin sellaisen. Kun mies tajusi, että olen muuttamassa pois lapsen kanssa, hän tuli niin sanotusti järkiinsä ja tajusi että hän on se, jonka kuuluu muuttaa.
 
vierailija
Ok, toimiiko toi häätö vaikka hän ei ole kirjoilla täällä, ei minulla vuokralla, ei maksa vuokraa. Hänen viralliset kirjansa ovat toisessa paikassa, kun sain sen verran vaikutettua asioihin, ettei virallisesti muuttanut tänne, kun myi asuntonsa, mutta oleilee täällä ja tavaroitaan on täällä paljon.

Miksi sinä olet antanut hänen asua luonasi maksamatta vuokraa? Maksoitko hänen ruokansa jne.
 
vierailija
Poliisit kävi hakemassa sen äsken. Soitin hälytyskeskukseen, kun jankutus jatkui ja jatkui, eikä antanu mun nukkua eikä olla rauhassa, vaikka koitin mennä yhden lapsen (joka ei oo nyt kotona) huoneeseen nukkumaan. Tilanne meinas mennä fyysiseksikin väännöksi. Huh. Sydän hakkaa vieläkin.

Kiitos kaikille neuvoista ja tuesta.
En vielä tiedä mitä tapahtuu tulevaisuudessa, mutta toivotaan parasta, että nyt tajuis jättää mut rauhaan.
Kiitos vielä ja hyvää yötä kaikille :)
 
Herätys "alkuperäinen"
Poliisit kävi hakemassa sen äsken. Soitin hälytyskeskukseen, kun jankutus jatkui ja jatkui, eikä antanu mun nukkua eikä olla rauhassa, vaikka koitin mennä yhden lapsen (joka ei oo nyt kotona) huoneeseen nukkumaan. Tilanne meinas mennä fyysiseksikin väännöksi. Huh. Sydän hakkaa vieläkin.

Kiitos kaikille neuvoista ja tuesta.
En vielä tiedä mitä tapahtuu tulevaisuudessa, mutta toivotaan parasta, että nyt tajuis jättää mut rauhaan.
Kiitos vielä ja hyvää yötä kaikille :)[/QUOTE]
**************
Kuulehan sie viestin aloittaja. Oletko tullut miettineeksi, että täällä foorumilla
asioita repostellessasi viet pohjan täysin teidän suhteeltanne, kun oikea tapa hoitaa asia olisi antautua keskustelemaan sivistyneesti toisen puolen kanssa. Olet ilmaissut selvästi, että haluat käyttäytyä ilkeästi toista kohtaan. Onko se oikein, onko se järkevää toimintaa. Siinä joudut kyllä katsomaan peiliin. Miksi asioita ei voi kohdata ja hoitaa kahdenkeskisellä, älyllisellä keskustelulla. Jos se ei onnistu, miksi ylipäätään on pitänyt ryhtyä tuollaiseen suhteeseen. Vai kävikö nytkin niin, että oli liian ruusunpunaiset odotukset unelmien prinssin kanssa elämisestä romanttisten lasten satujen mukaisesti.
Toivon että käytte juttelemassa ammatti-auttajan kanssa, eikä tehdä diagnooseja toisesta ensin ja haeta tukea täältä ihmisiltä jotka eivät tilannettanne oikeasti voi tietää.
 

Yhteistyössä