lääkkeellinen tyhjennys!

Alkuperäinen kirjoittaja erka:
Eilinen päivä meni sairaalasssa kokonaan ja pieni vuoto alkoi jo mifegynellä lauantaina. Sunnuntaina sitten sytoteccia pariin kertaan ja tavaraa tuli jonkin verran ulos: ainakin sikiö pussinsa sisällä ja istukkaa. Vähän epävarma olo on nyt kun se vuoto jäi aika vähäiseksi, siis kokoajan vuotaa vähän mut ei mitään lorisemalla tullut kokoaikana ja pelottaa jos jotain kuitenkin vielä jäi kohtuun. Päästivät kuitenkin eilen kotiin ja olivat sitä mieltä että tarpeeksi tuli kun pyttyä katselivat. Nyt yritän ottaa rauhallisesti mikäli se nyt 2v ja 3v:n kanssa on mahdollista. Eivät ultranneet ollenkaan enkä läääkäriä nähnyt lainkaan.
toivotaan että se oli nyt sit siinä, itse soitin tänä aamunan osastolle ja he ovat sieltä yhteydessä vielä minuun, menenkö sinne ultraan/röntgeniin, kun ei tuolla supistuslääkkellä ole sen vertaakaan tullu ulos mitä alussa, koko ajan vuoto on niukkaakin niukempaa, kerran päivässä ehkä side "sotkeentuu" parin sentin matkalta vajaan puolen sentil leveydeltä :/ tässä soittoa ootellessa :|
 
Mutzilla sullapa onkin tuo tyhjennys jatkunut aika kauan ajallisesti :hug: , toivottavasti saat "tyhjennysoperaation" pian ohi ja pääset taas elämään normaalisti. On tämä raastavaa kaikenkaikkiaan. Sulla oli raskauskin niin pitkällä :hug: . :hug: :hug:
 
Minä kyllä suosittelen tuota ultraamista.
Mä vuosin omasta mielestäni silloin km:n yhteydessä toooosi paljon, ja vielä pari päivää sen jälkeenkin menkkamaisesti ne pari päivää. Mut tavaraa tuolla kohdussa edelleen on...
Tulin just polilta. Kävin siellä taas kääntymässä kun torstaina hoitaja lupaili mulle puhelimessa aikaa varatessa et ma:na kaavitaan jos vkl:n aikana ei tapahdu muutoksia.
Tänään siis ultrattiin taas ja siellä on edelleen kaikua. Ei siis auta kuin mennä kaavintaan kun ei ne cytotecit mitään mulla auttaneet tuohon lopputyhjennykseen...toimenpide tehdään lopulta keskiviikkona.

Käsittämätöntä miten tämä asia on vaan venynyt ja venynyt... mut en kyllä olis tiennyt mitään kohdussa vielä olevasta materiaalista, jos en olis mennyt viime viikolla yksityisen kautta sinne ultraan.
Mulla on tehty kaikki ultrat alakautta (r.viikkoja oli 9).
 
Semmoista tuhruttelua kyllä.
Ja kyllä ne alakautta ultraa vaikka vuotaiskin. Oon kuullut km:n yhteydessä ultrattavan vaikka vuotais runsaamminkin.

Toivottavasti Mutzilla saat pian odottamasi puhelun! Tää odottelu ja asioiden vitkuttelu on niin turhauttavaa.... :( ei ainakaan yhtään helpota pääsemään elämässä eteenpäin saati sitten uuteen kiertoon ja yritykseen. Tai no tietty loppupeleissä "helpottaa" mut kyllä toivois että tapahtuis vähän ripeämmällä tahdilla.
 
Erka: Kyllä uä:n voi tehdä alakautta vaikka vuotaiskin. Epämiellyttäväänhän se on mennä sinne haarojaan levittelee kun vuotaa (ja koskapa se nyt muutenkaan kivaa olis), mutta voi siis tehdä.

:hug: :hug:
 
Ultraus on kannattavaa, vaikka vuotaiskin...pienempi paha se on kuin esim kohtutulehdus, joka voi olla myös oireetta... Onneks itellä tuli oireiden kanssa, joten nyt on kuurit päällä ja voi jo siltä osin vähän huokaista...
 
Erka alakautta ultrattiin gynen polilla ku oli niin runsas vuoto. Nyt outoo ku ei oo niin voimakasta vuotoa, pikkusiteillä pärjää. Niin ne sanoi polilla että ei kuulukaan olla mikään runsas vuoto koska kyseessä ei ole menkat eli limakalvoo ei oo niin paljoa mitä vuotaa pois.
Ultrasivat silloin kun vuosi koska sen takia menin lääkäriin. Ei sun kannata maksaa yksityistä ultraa ku pääset polillekin. Määrättiinkö sulle se hcg:n tarkastus. Mä meen verikoeeseen 10.2 silloin pitäis hcg:n olla pudonnut ja jos ei oo niin sitten ultraavat. Uskon että sulta tuli kaikki ulos koska sitähän ne siellä tarkkailevat. Voimia toipumiseen!! Toivottavasti pääsemme molemmmat pian uueen odotusen jännään mailmaan. Outo tunne kun ei ole enään mistä stressata, mua pelotti keskenmeno niin paljon että nyt ku se tuli niin pelot lähti ja tilalle tuli tyhjä olo. Kuinkahan sitä jaksaa seuraavan raskauden noitten pelkojen kanssa jos sitä ylipäinkään enään onnistuu saamaan kahta punaista viivaa. Nyt alkoi jännittään noin kromosomivastaukset jotka tlee kahden viikon päästä. Ikääkin on jo niin ettei mikään ole enään itsestään selvyys, munasoluissakin on jo paljon vioittuneita yms...ainakin lääkäri muistutti mun mun iästä joka siis on 36v. en itse olisi osannut ajatella että tässä vaiheessa jo pidetään vanhana mutta pakko se on uskoa ettei mikään ole niin kuin nuorena...
 
onnellinenx5 niin siitä polilla ultrauksesta niin minä en kuulemma pääse polille ultraan että eivät sairaalan kautta hoida mitään jälkitarkastuksia tms. neuvoivat vaan varaamaan yksityiseltä aikaa tai menemään omaan terveyskeskukseen. Minä kun asun pienellä paikkakunnalla niin tänä terv.keskus on aika surkea enkä heidän jälkitarkastuksiin oikein luota ja tuskin siellä edes ultraisivat. Eli yksityiselle täällä on mentävä.
Iästä: minäkin 36v ja mulle ei sanottu mitään negatiivista iästä vaikka oikein tivasin asiasta että oonko liian vanha. ;)
 
hcg:sta: juu eka käynnillä sairaalassa kirjoittivat lappuun et pyydän jostain sitten sen hcg-kokeen. Toisella sairaalakäynnillä taas sanoivat et ei oo tarpeen :whistle: . Aion kuitenkin ko.kokeeseen mennä yksityisellä jos eivät terv.keskuksessa suostu tekemään. Mitään lähetettä en saanut sairaalasta siihen.
uudesta yrityksestä: toivottavasti pian elimistö palautuisi normaaliksi. SAnoivat että yhdet normaalitr kuukautiset pitäis tulla ennen yritystä! Kunhan ei venyis kauheen pitkälle tuon oman hormonitasapainon saavuttaminen. Jospa parin kuukauden päästä jo pääsis yrittämään.
 
dodii, tupla antibiooteilla kotiuduttu ja kohtu oli tyhjentynyt, siinä sen huomaa asiantuntevan lääkärin ja KUNNON koneen eron...ne mustat läikät on verisuonia :eek: mut kohdun arkuuden vuoksi pisti nuo antit syötäväksi,kun voi olla alkava kohtutulehus kuulemma, vaikka verikokeet ja pikapissa oli puhdas, näin minä ymmärsin ja suositteli hcg:n mittausta viikon päähän, eli neuvolaan soittoa et laittaa lähetteen, oli 20 arvo vielä 25 päivän jälkeen..
 
Hei erka! Pahoittelut vielä keskenmenostasi. Minä sain keskeytyneen keskenmenon viime keväänä. Lääkkeellinen tyhjennys tapahtui kotona. Olen Rh negatiivinen, joten heti tyhjennyspäivän iltapäivänä kävin terveyskeskuksessa ottamassa anti-D-immunoglobuliini-pistoksen. Tyhjennyksen jälkeen oli hcg:n mittaus terveyskeskuksen labrassa kuukauden kuluttua tyhjennyksestä. Ei ollut siis mitään ultrausta tms. Tsemppiä sinulle jatkoon!
 
Moi kaikki kohtalotoverit! Mulla todettiin keskeytynyt keskenmeno nt-ultrassa toissapäivänä. Raskausviikkoja oli 13+3. Sikiön kehitys oli pysähtynyt jo pari viikkoa sitten, koko vastasi viikkoja 11+3. Oli ihan hirveä järkytys kun oli luullut jos selvinneensä keskenmenovaarasta ja mahakin oli alkanut pullottaa. Pahoinvointi loppui viikolla 12 ja luulin sen olevan normaalia niille viikoille. :'(
Mitään vuotoa tai kipuja ei ollut joten oli ihan hirveä shokki nähdä vauva kuolleena ultrassa.
Huomenna menen gynen polille saamaan sytotecit. Eilen aamulla sain Mifegynen mutta se ei ole vaikuttanut mitenkään, ei vuotoa eikä kipuja edelleenkään. Ainoa vaikutus on etova olo, kuin raskauspahoinvointi. Olen ihan kauhusta jäykkänä, kun pelkään niin huomista koettelemusta. Meillä on yli 3 ja puoli vuotta lapsettomuutta takana ja tämä ensimmäinen raskaus sai alkunsa IVF-hoidon toisesta pakastealkionsiirrosta. Tämä on ihan hirvittävä menetys, pahinta mitä on koskaan tapahtunut mun elämässä. :'(
Olisin halunnut kaavinnan, homma olisi ollut nopeaa ohi nukutuksessa eikä olisi tarvinnut "synnyttää" pikkuista pois ( joka on kuitenkin jo 4-5cm pää-perämitaltaan ) Pelottaa kivut ja kaikki muutkin ikävät kokemukset mitä ihmisillä on lääkkeellisistä tyhjennyksistä ollut.
Mitä luulette, voiko kaavintaa vaatia psyykkisistä syistä? Tiedän kyllä, että lääkkeellinen on kohdulle hellävaraisempi mutta silti hirvittää jos käy niin, että ensin joutuu kärsimään kauheat fyysiset ja psyykkiset tuskat ja sitten vielä joutuu kaavintaan.
Eniten hirvittää se että laittavat sieltä polilta kotiin "synnyttämään" ja sitten tulee joku komplikaatio. Ahdistaa ihan hirveästi tämä tilanne.
Oys:ssa eilen käydessä eivät puhuneetkaan kaavinnasta vaan sanoivat että lääkkeellinen tyhjennys ja sillä siisti. Ei siis ollut mahdollisuuttakaan valita.
 
pirpana74 :hug: :hug: :hug: voin vain kuvitella miten rankkaa sinulla on kun raskautesikin oli jo niin pitkällä ja lapsettomuutta taustalla. Kopioin kohta tähän vielä pähkinänkuoressa nuo minun kokemukseni viime viikonlopulta tuolta toisesta ketjusta jonne juuri vuodattelin asioitani. Ei kannata pelätä etukäteen...minä nimittäin pelkäsin kamalasti ja fyysiset kivut ei olleetkaan ollenkaan sitä luokkaa kuin kauheimmissa kauhukuvissani olin kuvitellut. Tosin minulla sikiö oli sellainen reilu 2 senttinen vasta.
 
Eli perjantaina menin sairaalaan käymään ja se käynti vei vain puolisen tuntia. Silloin lääkäri ultrasi vielä ja antoi mifegynepillerin jonka otin siellä samantein ja hän selitti vähän mitä tuleman pitää. Sitten lähdin kotiin. Sinä päivänä ei tapahtunut mitään mutta lauantaina puolenpäivän jälkeen alkoi tuntua kuukautiskipuja ja pieni vuoto alkoi. Mitään "raskausmateriaalia" ei vielä tullut kuitenkaan. Sunnuntaina aamusta menin osastolle kuten oli määrätty ja siellä antoivat ensin kaksi jotain panacod?särkylääkeporetablettia ja ne oli tosi vahvoja. Samalla sain pahoinvointilääkkeen ja neljä sytoteccitablettia. Noin puolen tunnin-tunnin kuluttua alkoi tuntumaan alaselässä menkakmaisia kipuja ja vatsapuolellakin. Kivut eivät mitään kauheen kovia kuitenkaan olleet kun olin valmistautunut synnytyskipuja vastaaviin tuntemuksiin. Sitten käskettiin kävellä portaita edestakaisin ja mennä kyyykkyyn-ylös paikallaan. Kun tuli tunne että jotain voisi ulos tulla niin menin mulle varattuun pyttyyn vessassa istuskelemaan ja aina pikkuisen tuli tavaraa ulos. Tosi vähän kaikenkaikkiaan. Yhdellä vessaraissulla sitten kolahti pytyn pohjaasn jotain ja vaikka oli kielletty katsomasta niin minähän katsoin ja tunnistin sikiön pussinsa sisällä eli sellaisen reilun parisenttisen läpikuultavan pallukan. Se näky on jotenkin syöpynyt tuonne takaraivooni ettei ehkä olisi pitänyt katsella. Sitten tuli istukan osia.Sitä tosin tuli kotonakin vielä vähän. Eli mulle annettiin neljän tunnin päästä sairaalassa vielä kaksi sytoteccia mut niiden kanssa ei tullut enää mitään materiaalia juurikaan ja siitä tunnin päästä sain lähteä kotiin. Itselle jäi vähän epäuskoinen olo että poistuiko kaikki riekaleet varmasti mut ens maanantaina se sitten kuullaan. Nyt on vuotoa jatkunut mut mitään isompaa ei tule ja vain pari kertaa päivässä joutuu siteen vaihtamaan. Kuukautiskipua jonkin verran mut kotona ei ole ollut tarvis millekään särkylääkkeelle vaikka kohtu välillä vähän sattuu varsinkin isomman hädän yhteydessä.
 
Kiitos erka kun kerroit oman kokemuksesi joka toi vähän lohtua... että hyvinkin voi joskus mennä.
Minulle ei annettu mahdollisuutta valita osaston ja polin välillä. Sanottiin vain, että tulet polille ja siellä seurataan muutama tunti ja kun hyytymäistä vuotoa on alkanut tulla niin voi lähteä kotiin. Hirvittää kyllä ajatus. Kyselen sitten huomenna mahdollisuudesta päästä osastolle varsinkin jos homma ei etene tarpeeksi nopeasti.
 
pirpana74 jos sanoivat että kun hyytymäistä vuotoa alkanut tulla niin pääsee kotiin niin mielestäni se tarkoittaa että silloin on varsinainen raskausmateriaali jo tullut että tarkkailevat sinua ilmeisesti siellä polilla sen aikaa että sikiö ja istukka tulleet koska vasta sen jälkeen tulee sitä hyytymäistä verta. Ja kyllä ne parissa tunnissa on tulleet ulos ja jos eivät ole niin antavat uuden annooksen sytotecciä jotta tulee ulos.
 
Alkuperäinen kirjoittaja erka:
pirpana74 jos sanoivat että kun hyytymäistä vuotoa alkanut tulla niin pääsee kotiin niin mielestäni se tarkoittaa että silloin on varsinainen raskausmateriaali jo tullut että tarkkailevat sinua ilmeisesti siellä polilla sen aikaa että sikiö ja istukka tulleet koska vasta sen jälkeen tulee sitä hyytymäistä verta. Ja kyllä ne parissa tunnissa on tulleet ulos ja jos eivät ole niin antavat uuden annooksen sytotecciä jotta tulee ulos.
Kyllä hyytymiä voi tulla paljon ennen raskausmateriaalia. Itse "synnytin" 2x4x5cm kokoisen ison hyytymän suurilla kivuilla viime viikon keskiviikkona, jonka nähtyään kätilö lähetti kotia. No lopputuloksenahan oli se kaavinta sunnuntaina, jossa kaikki raskausmateriaali oli vielä kiinni ja lääkäri sanoikin leikkauksen jälkeen että oli niin lujassa ettei se lääkkeillä olisi enää tullutkaan.

no omaa napaa vielä sen verran, että tulehdus paheni supistusten kera eilen ja menin lääkäriin ja siellä on vielä jotain, eli mahdollisesti uusi kaavinta edessä viikon kuluttua...
 
Ikävää, miiak, että sulla on mennyt noin vaikeasti tuo tyhjennys. :(
Mulla pikkuisen helpotti, kun yksityisen gynekologi (jossa oltu hoidoissa) soitti ja sain keskustella huomisesta toimenpiteestä. Hän perusteli, että lääkkeellinen tyhjennys on kohdulle parempi varsinkin näin myöhäisillä viikoilla. Kun sikiö on noin iso, kohdun kaulakanavaa jouduttaisiin kaavinnassa väkivalloin leventämään sikiön saamiseksi pois ja vaurioiden mahdollisuus olisi suurempi. Kaavinnasta voi tulla kiinnikkeitä jotka voivat vaikeuttaa raskaaksi tuloa myöhemmin.
Ja vaikka lääkkeellinen tyhjennys ei täysin onnistuisi ja kaavinta jouduttaisiin tekemään on kuitenkin parempi, että paikat ovat jo aukinaisemmat ja kohtu on helpompi tyhjentää lääkehoidon jälkeen.
Lääkäri myös lohdutti tosi ihanasti ja sanoi, että siellä polilla on inhimillinen ja hyvä henkilökunta (itse ollut siellä töissä myös) ja että minun täytyy sanoa gynen polilla jos pelottaa kovasti. Osaavat huomioida sen ja ottavat sitten osastolle jos on tarpeen. Oli kyllä hyvä puhelu ja helpotti pahinta pelkoa. Lääkäri sanoi että kipuun pitää varautua mutta lääkettä siihen saa.
Sovittiin jo alustavasti, että menen sitten jälkitarkastukseen klinikalle ja ultralla katsotaan onko kohtu tyhjentynyt. Ja samalla mietitään hoitosuunnitelma uuteen IVF-hoitoon. Tämäkin jotenkin helpotti oloa ja toi pikkuisen valoa tulevaisuuteen! :)
 
Kyselen vielä että te joille se lääkkeellinen tyhjennys on tehty niin tuliko jälkeenpäin enää mitään isompia klönttejä eli sellaista riekalemaista kalvontapaista tai istukanosaa. Mulle lääkkeellinen tyhjennys tehtiin viime sunnuntaina ja tänään torstaina tuli yllättäen sellainen pitkä ja isomman kokoinen kalvomainen klöntti ulos :eek: :x :whistle: :ashamed: . Useamman päivän ajan tässä välissä on tullut ihan pelkkää vuotoa ja jotain pienenpientä kalvonripettä mut äsken tuli tosiaan isomman kokoinen vaalea juttu. Kuuluuko tää siis asiaan että vielä voi tuollaisia tulla??
 

Yhteistyössä