Lääkkeellinen tyhjennys ja sen vuodon määrä?

Rv8 todettiin kkm. Keskiviikkona sain ensimmäisen napin sairaalassa (ke-to yö oli yhtä tuskaa kovien kipujen takia, 4 panacodiakaan ei tehonnut), eilen aamulla otin ensin kaksi nappia kotona (lisäksi 2 panacodia) ja koska vuoto ei siitä mun mielestä kovinkaan runsastunut otin toiset kaksi lisää (soitin sairaalaan ja käskivät ottaa). No, vuotoa on nyt tullut parin siteellisen verran (edellisessä km piti sidettä vaihtaa KOKOAJAN, se km tyhjeni itsestään), kipuja ei juurikaan ole, mitä nyt välillä jostain nippaa, klönttejä/hyytymiä tullut pari pientä. Kaavintako edessä vai odottelenko vaan? Äsken tein lyhyen lenkin, jos se nopeuttaisi tätä, mutta eipä siltä tunnu. Aamulla kävin suihkussa, vaihdoin siteen (yöllä ei tarvinnut) ja eipä siinä oikeestaan paljoa ole. Pyyhkiessä tulee kyllä todella tummanpunaista verta ja paljon ja pissan mukana pönttöökin verta valuu.

Kokemuksia mieluiten alle rv12 lääkkeellisistä tyhjennyksistä kotona ja jouduitko kaavintaan ja miksi? Paljon tuli vuotoa/hyytymiä? Koska kunnon vuoto alkoi vai oliko ollenkaan?

Kiitos vastanneille. Ja kaiken tän p*skan jälkeen en todellakaan haluaisi vielä kaavintaan :'(
 
Mulla taisi alkaa vuoto vasta kolmantena-neljäntenä päivänä ja oli koko viikon siitä niukkaa. Soitin kyllä sairaalaan ja kyselin ohjeita. Vuotoa kesti n. 2 viikkoa ja vasta loppuajasta tuli jonkunverran hyytymiä. Kaikki kuitenkin tyhjeni itsestään ja eka kierto kesti 35 päivää (lääkkeiden otosta)

Pahoittelut keskenmenostasi :hug: Samasta ketjusta minäkin tipuin kun nyt tuli kemiallinen raskaus tuon ekan k.km:n jälkeen :(
 
Kiitos. Aijaa, on se niin väärin :(

Soitin lääkäriin ja ne sieltä yhdisteli aina toiselle. Sanottiin, että jos ei runsas vuoto/hyytymiä ole tullut maanantaihin mennessä, niin maanantai aamuna sit PHKS:ään ja varmaan kaavintaan. Ne, ku ei kaavi ennen maanantaita. Jos tulee korkea kuume, tai en kipujen takia pysty tekemään mitään niin sitten jo ennen sitä. Pelottaa, mut ei auta, ku odotella.. :'(
 
Hei innoM
Mulla oli kans eilen sairaalassa se tyhjennys..
Sain siis keskiviikkona kans sen ekan joka piti aukaista ja pehmittää kohdunsuuta.. no torstaina alko päivällä tulla jo pikkasen pyyhittäessä verta..
Sitte perjantaina sain napit emättimeen klo 8.35 ja jo 10 aikoihin tuli nuppu ulos jaistukka ja hyytymiä. Kipeenä en ehtiny olla sitä ennen kun otin 600 buranan ennen nappien laittoa..
Sen jälkeen sitten alko ku buranan vaikutus loppu niin tulla jälkisupistuksia joihin lähtiessä vasta pyysin buranan.Sillon ku nuppu oli tullu niin laitto vielä kaks peräsuoleen että kohtu supistuu ja tulee kaikki hyytymät pois..
Vuoto tuli mulla aika rytäkällä sitte,mutta enimmäkseen se oli iltaan asti sellasta ettei housuun tipahellu,mutta ku pöntölle istu niin sitte lorahti aina varmaan melk. desi ja saatto tulla hyytymiäki välillä. Koitin käyä tunnin välein veskissä että ne hyytymät pääsis paremmin pois. no illalla sain heikotuskohtauksen ja meinasin pyörtyä matkalla makkarista keittiöön.. Käytiin sairaalassa n 70km päässä tarkistuttaan tilanne ja hb oli kuitenki 125 vaikka sen pelkäsin laskeneen alas.. paineet oli jopa korkeat mulle ja mitään tulehduksiakaan ei vissii ollut eli johtui vuodosta ja nälästä kun ei ruoka oikein sinä päivänä maistunut.
Nyt vuoto on tosi niukkaa..
Kyllä mä ihmettelen yleensäkki et miks ne sut kotona pitää... Mulle oli heti että pakko tulla osastolle.. ja seurasivat sitte 3asti vuotoa että jos runsastuu niinpitää jäädä..
Mulle laitettiin tosiaan suoraan emättimeen 4tabua heti ja ne alko tosi nopeesti vaikuttaa..
Miksihän ne ei sua ota osastolle ja tee tota siellä. Suun kauttako sun piti ottaa ne napit??
kysyppäs että oisko parmepi laittaa emättimeen tai jso vuotoa jonki verran tulee niin peräsuoleen?? Kyllämun mielestä pitäs nyt jo tapahtua ettei tartte kovin kauan kärsiä..
Pyydät päästä osastolle että tekevät siellä homman niin varmasti menee nopeammin ja apu on saatavilla jos tarvii!!
Voimia sinulle vielä!!!
 
innoM Toivottavasti vuotosi runsastuu v.lopun aikana ja et tarvitsi kaavintaa! On niin ikävä kun asia pitkittyy! Koita jaksaa ja toivotaan parasta :hug: Olen kyllä kuullut, että joskus niukkakin vuoto riittää!

Voimia!
 
No, mä en oikeestaan haluais sinne sairaalaan. Jotenkin toivon tän kotona onnistuvan. Suun kautta käski ottaa, ku vuotoa tuli jo silloin ennen näitä nappeja. Vähän alkanut "supistella", joten toivotaan, että jotain tapahtuisi.
 
No, just ku luulin, että nyt se vuoto loppu ja vessassa housut nostin takas ylös, ni johan alko tulee.. Onneks sain just housut nopeesti takas alas ja itteni pöntölle ni sinne pulpsahti jotain romppeita. Enempää en jäänyt tutkiskelemaan.. Verta tuli PALJON ja edelleen tulee. Itku pääsi kyllä ja mies säikähti mitä mä oikein huudan/itken :ashamed: No, ehkä tää tästä.. :|
 
Ihan ekana: osanottoni km:n takia :(
Mä sain Kättäriltä napit mukaan keskiviikkona, otin ne joskus aamusella kympin aikoihin ja iltasella viiden aikoihin tuli vähän vuotoa, torstaina vuotoa tuli jonkun verran ja muutamia klönttejä :( Pe-la ei vuotoa juurikaan ollut ja olin ihan varma että vuoto on loppunut ja olin jo valmis soittamaan sairaalaan. Sitten su-ma välisenä yönä repes helvetti... Olin menossa nukkumaan kun alko supistella ja olin sängyn vieressä kaksinkerroin kivusta. Tunsin että nyt on pakko mennä vessaan ja just ja just ehdin pöntölle kun tavaraa alko tulla. Ja sitä tuli ja tuli... ukko vahti vieressä etten pyörry pöntölle, tuskahiki otsalla istuin varmaan kolme tuntia pöntöllä kun en uskaltanut siitä mihinkään lähteä kun olo oli niin heikko. Verta ja klönttejä tuli tosi paljon ja välillä niitä piti oikein punnertaa ulos :( Ei siis todellakaan mikään ihana kokemus!! Pääsin aamuyöstä takas nukkumaan kun alko tuntua että helpottaa, tosin pidin varmuudeksi pyyhettä lakanan päällä koska tuntu että sitä tavaraa tulee ihan valumalla ulos. Maanantaina vuoto jatku suht runsaana ja klönttejä tuli vielä reilusti. Nyt on tähän mennessä joka päivä tullut jonkin verran hyytymiä aina kun käy vessassa mutta nyt tuntuu että vuoto alkais tasaantua.
Voimia sulle ja muista syödä ja juoda hyvin, koska jos vuoto on kovinkin runsasta niin meet tosi helposti huonoon kuntoon kun alat kuivua ja hemoglobiini ja verensokeri laskee. Mä söin pari päivää varmuuden vuoksi rautatabletteja pahimman vuodon aikana.

Voimia ja tsemppiä, koettelemus on kauhee mutta siitä selviää, ajan kanssa!! Muista levätä ja ottaa aikaa itelles jotta parannut sekä fyysisesti että henkisesti.
 
Vaavimasu ja innoM: Pakko tulla kommentoimaan. En tiedä muistatteko minua, mutta olin kans aluks maalikuisten pinossa ( ja sieltä luinkin teidän juttujanne, ja nyt huomasin tämän ), kun kaksi viikkoa sitten huomattiin sikiön kuolleen kohtuun. Ei ollut oireita, ei veren vuotoa ei mitään. 1½ vk sitten olin päivän osastolla, lääkkeellisesti tyhjennettiin. Ensiksi laittoivat kaksi tablettia kohdun suulle, ja kaksi suun kautta. Ei saanut mitään aikaseks, kolmen tunnin päästä taas 1 tabletti kohdun suulle ja yksi suun kautta. Siitä tunti niin alkoi tapahtumaan, mutta missään vaiheessa en ollut kipeä, mitä hoitajatkin ihmettelivät. Minä myös näin tämän pienen ihmeen ! Olisin toivonut etten olisi nähnyt, mutta piti saada sairaalle talteen ( en tiedä miksi ). Ei kukaan puhunut että sen kotiin saisi viedä haudattavaksi - enkä kyllä olisi halunnutkaan. Sydämmessä se säilyy aina, ja se riittää. Kyllä, niinkun vaavimasu kuvaili, tällä pienellä alkiolla oli jo kaikki varpaista lähtien.. :'( Edelleen tulee jälkivuotoa, mutta ei niin runsaasti mitä parina ekana päivänä, toivottavasti pian loppuu ja sen jälkeen odotellaan menkkoja saapuvaksi.

Ainut, että mulla tulee vieläkin istukan paloja pois. Onkohan normaalia? Kun siitä on kuitenkin pian jo 1½ vk ??
 
mulla tehtiin perjantaina lääkeillä tyhjennys :'( keskiviikkona otin yhden suunkautta ja perjantai aamuna alakautta 4 :eek: odotteltiin parisentuntia sain 2panadolia ja 2panacodia mitkä oksensin ulos, kivut oli ihan hirvittävät :( vuoto ei meinannu alkaan millään sain yhden tyhjennyspillerin lisää. jonka jälkeen kivut jatku, tunnin verran odoteltiin eikä vuotoa ollu vieläkään alkanu joten lääkäri ultras oli vauva pois ja tulossa juuri ulos :(
Tuntu todella pahalle kun näki sen pussin ja siellä kaksi pientä napanuoraa :(
Mulla ainakin vieläkin vihloo vatsaa :( mutta vuoto on ollu pienempää mitä odotin :)

voimia kaikille <3 kyllä tästä vielä selvitään :)
 
majj , muistan sinut kyllä. Mulla tulee pyyhkiessä hyytymiä, mutta siteeseen ei menkkoja enempää kyllä vuoda. Tänään ollut jo ihan hyvä päivä, vaikka en ole ulkona käynyt, koska pelkään jotain tippuvan siteeseen kesken ulkoilun. Haluan olla vessan lähellä. Huomenna alan jo olemaan "normaalisti". Haluan pois täältä 4 seinän sisältä, haluan ulos liikkumaan, haluan tavata ihmisiä.. En tiedä onko liian aikaista (siis fyysisesti), mutta en halua enää olla vaan ja märehtiä!

Toivottavasti sieltä nyt on tullut kaikki ulos eikä tarvi sitten kaapia parin vk päästä :kieh: Huomenna soittelen omalle lääkärille.

Kuten salpe sanoi, niin kyllä me tästä selviämme ja pikkuinen ei häviä muistoista ikinä.
 
Alkuperäinen kirjoittaja salpe:
tänään töissä otti niin aivoon ! oon ollu torstaista asti pois töistä kun ei voimat ole riittänyt hymyilyyn ! nyt sitten töissä sanottiin et kylläpä sitä sairaslomaa kesti ! kiitos <3
Just... ihanaa kun ihmiset osaa olla niin tahdikkaita... Melkein jo tolla perusteella hakis lisää saikkua ettei tarvi tollasta nälvintää kestää.

Mä meinasin saada tänään kohtauksen duunissa kun mulle tuli potilas joka halus abortin ihan vaan sillä perusteella ettei vauva ole nyt tervetullut tähän elämäntilanteeseen kun se ois vaan uran esteenä. Meinasin huutaa naiselle päin naamaa että pidä perkele ne jalat yhdessä niin ei tule tuollaisia esteitä uralle!!
Ihan vaan pikkasen hermo pinnassa...

 
Mulla ei varmaan olis kestäny kantti !
Myöskin tuntu helvetin pahalle kun kuulin siskoltani tiistaina (sain kuulla sillon et vauvat on kuollu) että yhdenvanhan luokkakaverini poika 6v on otettu huostaan, koska tätä kiinnostaa juominen enemmän. koko raskaus ajan veti kaikkea mitä eteen tuotiin ja kuitenkin sai terveen pojan ! sitten ihmiset jotka ei ikinä tekis mitään tollasta joutuu kokee tällästä paskaa !!
varmasti minustakin äitinä vikani löytyis mutta ikinä en tekis mitään mikä vaarantaisi lapseni terveyden ! ottaa aivoon
 
menee hiukan ohi otsikosta, mutta kysymys:
Gynen mukaan kannattaa odottaa muutama viikko ennen tyhjennystä, jos tulisi spontaanisti... itse haluaisin tyhjennyksen heti. Kannattaako odottaa? Keskeytynyt vko 6+, sain varmistuksen asiasta (2. ultra, ei sykettä, koko sama kuin viikko sitten), nyt olisi viikko 9+ eli olen jo "odottanut" luonnollista tyhjentymistä 3 viikkoa...

soitan huomenna naistenklinikalle ja kysyn heidän mielipidettään, sain gyneltä lähetteen
 
mulla oli vastaava tilanne. odottelin viikon ja olin henkisesti aika rikki. toinen lääkäri ihmetteli suuresti että miksi odoteltu jos km selvä. tulehdusriski siinä vaan nousee. no, mutta se alkio oli ollut yhteensä kolmisen viikkoa kuolleena koosta mitaten. toinen lääkäri kun otti ohjat käsiinsä pääsin seuraavana päivänä. lääkkeelliseen (ja kaavintaan vielä perään)

kannattaa soitella ja kysyä.
 
perjantaiksi varattu pkl-aika: pe esilääkitys ja su/ma 2. lääkitys

itsekin hiukan pelkään tulehdusta, sillä mulla on ollut lämmöt koolla ja alavatsakipuja reilun viikon + su-ma ripuli + tänään oksentelua --> jos pahenee, niin menen päivystykseen

ma sairaslomailin em. oireiden takia, tänään psyykkisistä suyistä (ja kerroin pomolle miksi), huomenna töihin
 
Heippa!

Minulla oli keskenmeno maaliskuussa. Niskapoimu-ultrassa ei sikiöltä löytynyt enää sykettä, vastasi viikkoa 13+3.
Sain esilääkkeen kyllä saman tien, sunnuntaina menin tyhjennykseen sairaalaan. Joku retale sinne masuun jäi vaeltamaan, minut kaavittiin vielä yöllä ja maanantaina aamusta pääsin sitten kotiin.
Ihmettelivät suuresti ettei kohtu ollut lähtenyt tyhjenemään itsestään. Kipuja minulla ei ollut ollenkaan, pari kertaa tunsin supistuksen, mutta ei mitään sen kummempaa.
Nyt odotan neljättä, tulin raskaaksi ilman menkkoja heti tuon keskenmenon jälkeen.

Toivottavasti sinullakin menee kaikki hyvin. :)
 
G:
kyselisin lisää, sillä huomenna avaavat napit ja maanantaina supistavat

kauanko olitte tosi kipeitä eli tarvitsitte sairaslomaa? paljonko saitte aluksi? pitikö pyytää lisää?
kauanko vuotoa tuli pahimpien päivien jälkeen?
olitteko osatolla? tunteja? yön yli? missä vaiheesa?

nyt ei enää niin itketä, lähinnä pelottaa...
 
Hei Anna-79

Minulle on tehty lääkkeellinen tyhjennys kaksi kertaa. Molemmilla kerroilla olen saanut Cytotec-pillerit kotiin, joten kotona on tapahtunut tuo tyhjennys.

Ekalla kerralla tyhjennys oli rv 8, ja mielestäni aika maltillista. Ainoastaan sinä päivänä, kun otin lääkkeet, oli runsaampaa vuotoa, mutta ei juurikaan kipua. En tarvinnut edes kipulääkettä.

Toinen raskaus oli edennyt jo rv 11, ja silloin vuoto oli todella runsasta, mutta vain sen yhden päivän. Silloin oli jo lähellä, ettei mies lähnyt viemään sairaalaan, kun pyörryin vessan lattialle. Buranaa sai muistaakseni ottaa aika reilusti, olisiko ollut jopa 800mg/kerta.

Ekalla kerralla en tarvinnut sairauslomaa, koska olin hoitovapaalla. Toisella kerralla lääkäri olisi kirjoittanut 3 päivää, mutta pyysin suoraan viikon, eikä siinä ollut ongelmaa. Kipua ei siis ollut kuin tuon yhden päivän, sen jälkeen vuoto rauhoittui kuukautisvuodontyyppiseksi tai jopa niukemmaksi.

Älä pelkää, olet sairaalassa missä henkilökunta on soittonapin takana. :hug:
 
Viimeksi muokattu:
Anna..
minä sain su iltana suun kautta pillerin ja ti aamuna osastolla 4 sytotecia alakautta. ei tapahtunu mitään jonka jälkeen laitettiin kaks vielä 12 jälkeen.tunti siitä vuoto alko ja oli runsasta (hulahti aina 1-2dl kun nousi jaloilleen) mutta en ollut kipeä oikeastaan ollenkaan. (aamulla sain grammasen panadolin ihan ekaks) seitsemään mennessä oli suurinosa vuodosta tullu isojen hyytymien kanssa. aamulla piti ottaa kaks pilleriä vielä. vuoto niukkaa ja oon ollu jo töissä päivän. kaks päivää sain saikkua..enkä koe tarttevani enempää.. sikiö oli lakannu kasvamasta rv8+2 todettiin niskapoimu ultrassa rv 12.. luin ennen osastolle menoa näitä kirjotuksia kovasta kivusta ja vuodosta yms ja pelotti jonku veran koko touhu mutta se oli oikeasti minun kohalla rauhallinen ja kivuton toimenpide. kätilöt tosi mukavia ja osasivat kertoa ja vastailla hulluihin kysymyksiin.. suosittelivat odottamaan ainakin yhdet kuukautiset keskenmenon jälkeen ennenkuin alkaa uudestaan yrittämään..
Tsemppiä sinulle..:hug:
 
Sain tänään Mifengynen pkl:lla. Ja mukaan kotona sunnuntaina otettavaksi Cytotecit. Ja mukaan myös Burana 600 -reseptin. Lääkäri oli vähän epävarma ja joustamaton, tässä vähän kritiikkiä (olin suruissani ja väsynyt. en jaksanut inttää):
- olisin halunnut ottaa Cytotecit vasta maanantaina (viikonloppuna sukujuhlat jne.), mutta pitää ottaa just 2 vrk kuluttua (vaikka Käypä hoito -suosituksen www.kaypahoito.fi - Suositukset mukaan 1-3 vrk väli ok)
- olisin halunnut Panacodia, mutta Burana riittää kuulemma hyvin
- olisin halunnut mennä ottamaan Cytotecit sairaalaan
- ei tarvetta jälkitarkastukseen, jos tulee omasta mielestä kaikki ulos
- sairaslomaa vain su-ma eli mun tapauksessa vain 1 pv ja jos olen tuhma ja otan vasta ma, niin pitäis mennä 2. päivänä töihin
:(

Kiitos tsempistä! :flower:
 
Viimeksi muokattu:
Tässä minun kokemukseni lääkkeellisestä tyhjennyksestä tuulimunaraskaudessa, joka varmistui noin kaksi viikkoa sitten rv 9+3. Sain silloin maanantaina sen ekan tabletin ja käskyn mennä töihin. Olin silloin niin sekaisin, surullinen ja itkuinen, etten olisi voinut kuvitellakaan asiakaspalveluhommiin lähtemistä, joten empaattinen sairaanhoitaja kävi pyytämässä minulle sairaslomaa keskiviikolle asti, jolloin siis ne Cytotecit otettiin. Tiistaina aamulla alkoikin jo suht reipas vuoto ja pönttöön tuli jotain klönttejäkin. Kipuja ei pahemmin ollut. Osastolle en minäkään kyllä sitten keskiviikkona päässyt, mutta kun en halunnut kotiin mennä, saimme mieheni kanssa olla gynen polin hoitohuoneessa. Klo 8 sain Cytotecit suun kautta (kun vuoto oli jo aika runsasta, muuten olisi laittanut kohdunsuulle) ja kahdenlaista kipulääkettä (Litalgin (?) ja joku muu). Parin tunnin päästä alkoi selvästi supistella ja sain lämmitetyn kaurapussin lisähelpotukseksi. Samoihin aikoihin alkoikin kohtu tyhjentyä reippaammin eli sellaisia luumun kokoisia klönttejä tuli useampaan kertaan. Kivut eivät koskaan olleet kovin voimakkaat. Klo 13 minut vielä ultrattiin ja lääkäri sanoi kohdun tyhjentyneen. Sairaslomaa sain vielä loppuviikon ilman pyytämättä, vaikka maanantaina toinen lääkäri sanoi, ettei sairaslomaa yleensä saa kuin vain sen tyhjennyspäivän..!

Niukahko vuoto kesti runsaan viikon eli on nyt loppunut. Lääkäri sanoi, että olisi hyvä odottaa yhdet kuukautiset ennen uutta yritystä, mutta en tiedä maltetaanko - uuden raskauden ja vauvan kaipuu on niin suuri...

Iso :hug: sinulle Anna-79 ja toivottavasti sinullakin tyhjennys sujuu hyvin ja pääset suuntaamaan ajatukset ehkä uuteen yritykseen, jos siltä tuntuu.

Blanco
 
Pe Mifegyne: hiukan vuotoa la-su.
Ma Cytotec 2tabl 3h välein emättimeen: ripulointia, hiukan vuotoa pyyhkiessä, n. 12h päästä 1. lääkkeenotosta verisiä klönttejä ja verta siteeseen ja kamala pääkipu. Toivottavasti tämä tästä jatkuu yhtä helposti. Vielä ei ole mahakivut tai vuoto olleet pahimpien menkkojen tasoa.
Sairaslomalla su-ke.
 

Yhteistyössä