Lääkeketjusta tuli mieleen: määrätäänkö niitä liikaa teistä?

Oma kokemus on ollut se, varsinkin jotenkin viime aikoina, että vastaanotolta ei nykyään ulos pääse ilman reseptiä tai paria. Itselläni on kilpirauhasongelman lisäksi tuki- ja liikuntaelimistön häikkää ja oon saanut jo niin monenlaisia reseptejä, että jos kaikkia ottaisin, niin olisin ihan mömmöissä. Usein asialla ovat yksityiset lääkärit, jotka tapaavat mut ekaa ja vikaa kertaa ja kuitenkin määräävät mulle lääkkeitä, joilla on vakavia sivuvaikutuksia, ristikäyttöriskejä yms. Kotona olen sitten netistä katsonut, että ei ne edes auta vaivoihini, niitä nyt on vaan määrätty. Yleensä ne ovat pitkäaikaislääkkeitä, joiden tehoa pitäisi seurata, mutta ei... Esmes kertakäynti neurologilla poiki pitkäaikaisen hevoskuurin Lyricaa, jotta pääsisin eroon kipujännityksestä. Myöhemmin kuulin, että mun diagnooseilla tää lääkitys on aivan turha.

Tuli vaan mieleen, kun monet tuolla ketjussa käytti aikamoisia satseja lääkkeitä ja niitä tosiaan määrätään, vaikkei olisi mitään hajua mikä potilasta vaivaa :/ Onko kellään tullut samaa mieleen?
 
vieras
Ainakin Diapameja tms. täällä meilläpäin määrätään ihan liian helposti! Melkein kaikki niitä tuntuu hakevan kun niin helposti annetaan, oli vaiva mikä hyvänsä.
 
Jep. Samaa mieltä ap:n kanssa, että ihan liian helposti pumpataan elimistö täyteen kaiken maailman myrkkyjä. Kurjaa on mun mielestä se, että nykyään on melkein "normimpaa" syödä säännöllisesti lääkkeitä kuin olla syömättä, eikä minkään vaivan aiheuttajaa edes yritetä etsiä, oireita vaan lääkitään aina vahvemmalla ja vahvemmalla kamalla :(
 
Kyllä niitä määrätään liikaa ja turhan helposti ilman, että tiedetään mikä on ongelmana.

Kun mulla lonkka vaivas, niin mulle pistettiin limalpussiin muutaman kerran kortisoonia. Sain kipulääkkeitäkin. Ei noista mistään apua ollut kun kyse oli luun kuoliosta jonka oli aiheuttanut sytostaatit ja/tai mun syömät kortisoonit. Ja mulle lykättiin sitä kortisoonia lisää kun luultiin mulla olevan limapussin tulehdus... :snotty:
 
Alkuperäinen kirjoittaja ruttis:
Jep. Samaa mieltä ap:n kanssa, että ihan liian helposti pumpataan elimistö täyteen kaiken maailman myrkkyjä. Kurjaa on mun mielestä se, että nykyään on melkein "normimpaa" syödä säännöllisesti lääkkeitä kuin olla syömättä, eikä minkään vaivan aiheuttajaa edes yritetä etsiä, oireita vaan lääkitään aina vahvemmalla ja vahvemmalla kamalla :(
Ihan samaa oon itsekin ruvennut ajattelemaan. Tosi monella lääkärillä olen törmännyt siihen, että kunnon diagnosoinnin sijaan määrätään iso kasa lääkkeitä yksittäisiin oireisiin ja niitä kai sitten on tarkoitus syödä hamaan tulevaisuuteen. Se johtaa sitten lääkäreillä ravaamisen kierteeseen ja kohta saakin jo rauhottavien reseptejä kun alkaa olla jo käynyt tarpeeksi monella lääkärillä, että rupeaa vaikuttamaan luulotautiselta tai ahdistushäiriöiseltä. Siinä on psyyke aika kovilla, ennenkuin sen diagnoosin saa vihdoin itselleen taisteltua.
 
Alkuperäinen kirjoittaja Scarlett O Harava:
Kyllä niitä määrätään liikaa ja turhan helposti ilman, että tiedetään mikä on ongelmana.

Kun mulla lonkka vaivas, niin mulle pistettiin limalpussiin muutaman kerran kortisoonia. Sain kipulääkkeitäkin. Ei noista mistään apua ollut kun kyse oli luun kuoliosta jonka oli aiheuttanut sytostaatit ja/tai mun syömät kortisoonit. Ja mulle lykättiin sitä kortisoonia lisää kun luultiin mulla olevan limapussin tulehdus... :snotty:
Ja vastaavia tarinoita kuulee jatkuvasti :/
 
kp
Sekä että.

Kärsin kilpirauhasen vajaatoiminnasta, ja siitä johtuen (ennen tyroksiinilääkitystä) väsymyksestä, huonomuistisuudesta ja masennuksen tapaisista oireista. En kuitenkaan kokenut itseäni masentuneeksi.

Noh, kilpirauhaslääkkeitä en saanut edes kokeeksi ennen kuin monen vuoden taistelun jälkeen (arvot juuri viitteissä, olo p*a). Sen sijaan psyykenlääkkeitä, epilepsialääkkeitä, piristäviä, rauhoittavia ym kirjoiteltiin vasemmalta ja oikealta... lopulta oli seitsemää erilaista ja useat maksimiannostuksella. Eikä tietenkään mitään apuja, meni nuppi vain sekaisin.

Nyt olen onnellinen tyroksiininkäyttäjä (ei sivuvaikutuksia!) ja elämäni kunnossa :)
 
Kyllä! Mun sairauteen on yksi lääke, joka vie kivut kokonaan pois eikä aiheuta sivuvaikutuksia niin sen sijaan, että saisin vain tuota lääkettä, mulla on kirjotettuna lähemmäs kymmenkunta eri lääkkeen reseptiä. En ole hakenut niitä kun en niitä tarvitse, lääkärit vain aina haluavat niitä kirjoitella.
 

Yhteistyössä