Lääkärit/Hoitajat!Viisaat!Amorion/Keuhkoputkentulehdus!Apua tarttetaan!

• Viestiketjun aloittaja Äitihenkilö
  • Ensimmäinen viesti
Äitihenkilö
Kuinka nopeasti tuon pitäisi alkaa vaikuttaa?Olen syönyt 2 vrk/Noin 48 tuntia kyseistä lääkettä annostuksella 3 x 500mg.Ja mun hengitys rohisee edelleen samalla lailla,saan rajuja yskänpuuskia,joissa pahimmillaan lentää laatta ja oon sen jälkeen kun lenkin juossu. Lämpöä on 37,3-37,6.Eli tilanne on ihan sama kuin päivystyksessä su iltap.kun lääkkeen sain.Crp oli pikatestillä silloin 50.
Ja päivystäjä määräs tuon 6 päivän kuurin.Lisäksi keuhkoja avaavaa Ventolineä 2 suihkausta 1-4 kertaa päivässä.
Oon ihan täysin ventti,hädällä jaksoin aamulla laittaa lapsen kouluun ja käydä ite suihkussa.Sohvalla menny eilen ja to asti.Lisäksi on lihaskipuja ja niihin ottanu Burana 600 2-3/vrk.

Ei kuulosta hirmu akuutilta tilanteelta. Viikon nyt ainakin voit odotella olon kohentumista. En ole lääkäri. Jos nyt kupsahdat niin ei ollut minun syy! :snotty: kuulostaa äkkiä vaan normi flunssalta. Crp ei ole kovin korkea, vaikka ei normaali olekaan.

Äitihenkilö
Kohonneen tulehdusarvon perusteella veikkas bakua eikä virusta.Hurjan kohollahan tuo ei ole.Tai ollut.Mut ei tässä tilassa riitä tuo sairausloma kyllä.Noi yskänkohtaukset senverran rankkoja,etten viittis to mennä duuniin yskimään ja yrjöömään.

"vieraana"
Alkuperäinen kirjoittaja Äitihenkilö;30421218:
Kohonneen tulehdusarvon perusteella veikkas bakua eikä virusta.Hurjan kohollahan tuo ei ole.Tai ollut.Mut ei tässä tilassa riitä tuo sairausloma kyllä.Noi yskänkohtaukset senverran rankkoja,etten viittis to mennä duuniin yskimään ja yrjöömään.
No jos et mielestäsi ole työkuntoinen, niin haet lisää saikkua. So simlpe!

endis
Kaipaat ilmeisesti angina pectorista kun kuumeisena ja lääkittynä riehut lenkkipoluilla? Ota nyt ainakin sen verran iisisti, ettet rasitu. Anna parasympaattisen hermostosi korjata vauroita, joita aina tulee kun saa taudin (ts. lepää ja juo nesteitä).

Oletko alentanut kuumetta jollain? Kuumetta luulisi olevan emepi noillac-reaktiivisen proteiinin arvoilla, mutta toki on yksilöllistä. Mielestäni viittaisi virukseen. Syöt turhaan antibioottikuurin. Toivottavasti se estää tyypillisimmät jälkitaudit. Virustauti kestää n. 7 päivää, teit mitä hyvänsä. Tutustu samalla tähän http://www.terveyskirjasto.fi/terveyskirjasto/tk.koti?p_artikkeli=skl00011

... ja lääkkeestäsi lukaise vaikka tämä Wiki http://fi.wikipedia.org/wiki/Amoksisilliini ihan vain sivistääksesi itseäsi sen toiminnasta.

Voi hyvinkin olla, ettei aiheuttajapöpö ole herkkä Amorionille. Myös viruksen aiheuttamissa sairauksissa crp nousee, mutta vähemmän kuin bakteereista johtuvissa sairauksissa. Työterveydestä tai omasta tk:sta lisää saikkua vaan. Lepoa ja lääkekuuri loppuun, jospa se alkais pian hellittää.

Äitihenkilö
No hei,lueppas mitä kirjoitin.Ton y s k i m i s e n jälkeen oon kun lenkin juossu.Meinaa kunnolla happea saada.Tosin jos rasitusrintakivun voi yskimisestä saada ,niin..Ja kuumeen suhteen-no,mun normi lämpö on 35,8-36,5.Että yli asteen nousu vetää aika down.
Vituttaa vaan hakea lisää saikkua.Pomo ei tykkää,ja taatusti tulee valittamista.

endis
En näköjään lukenut alkuperäistä juttua kokonaan ... eli unohda toi angina pectoris pelottelu .. ja tosiaan, seuraa rauhassa tilannetta ja kokeile perinteisiä höyryhengitys yms menetelmiä. Kyllä se menee ohi ja ajattele positiivisesti, että saat vastustuskykyä.

endis
Alkuperäinen kirjoittaja Äitihenkilö;30421265:
No hei,lueppas mitä kirjoitin.Ton y s k i m i s e n jälkeen oon kun lenkin juossu.Meinaa kunnolla happea saada.Tosin jos rasitusrintakivun voi yskimisestä saada ,niin..Ja kuumeen suhteen-no,mun normi lämpö on 35,8-36,5.Että yli asteen nousu vetää aika down.
Vituttaa vaan hakea lisää saikkua.Pomo ei tykkää,ja taatusti tulee valittamista.
Fiksu pomo tajuaa, että olet sairas, etkä laista duunista. Parempi sun on tää akuutti vaihe olla kotona kuin levittää tautia muihin. Sairaana ihminen tuppaa rakentelamaan pään sisällä kauheita pelkotiloja... ota nyt iisisti, lepää ja rentoudu. Kyllä se siitä ohi menee.

Hey!!!!
Mulla oreili just noin.Vältä nyt tää ja huominen päivä ihan kaikkea mahdollista rasitusta,makaat,juot kuumaa,ja maksimissaan rasitat ittees lukemalla sängyssä ja käymällä vessassa.Annat ukon hoitaa muksun!!Jos noin 24h tunnin kuluessa olo on yhä sama,tai aiemmin huononee täydellisellä levolla,niin päivystykseen.
Totisesti ihmettelen miksi lääkäri ei ottanut thorax-rtg sulta,vaan määräs suoraan antibiootit.Yleensä meillä otetaan aika helposti rtg,noilla oireilla-ei-raskanaana olevista naisista.

"vieraana"
Mulla oreili just noin.Vältä nyt tää ja huominen päivä ihan kaikkea mahdollista rasitusta,makaat,juot kuumaa,ja maksimissaan rasitat ittees lukemalla sängyssä ja käymällä vessassa.Annat ukon hoitaa muksun!!Jos noin 24h tunnin kuluessa olo on yhä sama,tai aiemmin huononee täydellisellä levolla,niin päivystykseen.
Totisesti ihmettelen miksi lääkäri ei ottanut thorax-rtg sulta,vaan määräs suoraan antibiootit.Yleensä meillä otetaan aika helposti rtg,noilla oireilla-ei-raskanaana olevista naisista.
Meillä taas ei turhaan ihmisiä säteilytetä. Itse olin just sairaalassa 5pv keuhkokuume-epäilyn vuoksi, eikä sielläkään otettu thoraxia, kuin vasta kotitutsta edeltävän päivänä. Crp:kin otettiin vasta tuloiltaa seuraavana päivänä, kun jo antibiootteja mennyt suoneen. Keuhkokuume-epäilynä edelleen kotilevossa ja loppulausunnossa "määrittelemätön keuhkokuume", vaikka thorax siisti. Lääkärin mukaan kaikki tulehdukset ei välttämättä edes siellä kuvassa näy, joten siksi miettivät tarkkaan, sätelytetäänkö ihmisiä herkästi vai ei.

sairaanhoitajatar
Jos et ole työkuntoinen, menet työterveyteen. Tarvitset joka tapauksessa lääkärin todistuksen sairaslomaa varten ja samallahan lääkäri tutkii ja kuuntelee - siis MARS lääkäriin!

myokardiitti
Kaipaat ilmeisesti angina pectorista kun kuumeisena ja lääkittynä riehut lenkkipoluilla? Ota nyt ainakin sen verran iisisti, ettet rasitu. Anna parasympaattisen hermostosi korjata vauroita, joita aina tulee kun saa taudin (ts. lepää ja juo nesteitä).

Oletko alentanut kuumetta jollain? Kuumetta luulisi olevan emepi noillac-reaktiivisen proteiinin arvoilla, mutta toki on yksilöllistä. Mielestäni viittaisi virukseen. Syöt turhaan antibioottikuurin. Toivottavasti se estää tyypillisimmät jälkitaudit. Virustauti kestää n. 7 päivää, teit mitä hyvänsä. Tutustu samalla tähän Flunssa :: Terveyskirjasto

... ja lääkkeestäsi lukaise vaikka tämä Wiki Amoksisilliini – Wikipedia ihan vain sivistääksesi itseäsi sen toiminnasta.
Miten AP tähän liittyy? Kuume ja CRP eivät korreloi suoraan toisiinsa.

Vierras
Niin voi hyvin olla muukin kuin bakteerin aiheuttana tauti. Tai sittwn esim mykoplasma tai hinkuyskä joihin ei amoksisilliini tehoa.
Mut jos on jatkuva hengitysvaikeus niin sitä kannattanee lääkitä jollain, jossei se kotiventoline auta niin ehkä sitten jotain muuta.

vierailija
Näistä kirjotuksista on jo kauan mutta sama vika rahikaisella..aivan järjetön väsymys ja käveleppä 50 metriä niin on kuin joku istuis keuhkojen päällä...Amorion 750 mg on lääke ja flavamed 30 mg...eipä tunnu auttavan.

Yhteistyössä