Miten on?
Kyseessä siis työhöntulotarkastus. Se, jossa kysellään kaikkea mahdollista, pitkistä hoitojaksoista alkoholin käyttöön jne. On kolmiosainen lappu, yks tutkittavalle, toinen jää lääkärille ja kolmas menee työnantajalle. Työnantajalle menevässä paperissa lukee vain työntekijän henkilötiedot ja se, onko lääkärin mukaan sovelias työhön vai ei. (Ja lisätila tekstille, jos lääkärillä on jotain huomautettavaa, esim tutkimuksessa todettu huono näkö tms). Mutta siis tähän työnantajalle menevään lappuun ei tule mitään mainintaa esim. pitkistä sairaalajaksoista tai pitkäaikaissairauksista tai hoidetusta/sairastetusta syövästä tai raskaanaolemisesta jne.
Ja tästä asiasta mun pomo sittten närkästyi. Sanoi, ettei se riitä, vaan hänen on saatava nähdä myös alkuperäinen paperi. Se, josta näkyy aivan kaikki. Vaikka nimenomaan lääkäri sanoi mulle, ettei työnantajan tarvitse tietää kaikkea.
Mulla ei siis ole mitään salattavaa, olen täysin terve eikä ole luurankoja kaapissa. Mutta noin periaatteen vuoksi kyllä kävi vähän ihmetyttämään pomon reagointi. Hänelle ei riitä tieto siitä, että työpaikkalääkärin mukaan olen terveydentilaltani soveltuva työhöni, vaan hänen pitää saada näköjään tietää aivan kaikki.
Kumpi lienee oikeassa, pomo vai lääkäri?
Ja tästä asiasta mun pomo sittten närkästyi. Sanoi, ettei se riitä, vaan hänen on saatava nähdä myös alkuperäinen paperi. Se, josta näkyy aivan kaikki. Vaikka nimenomaan lääkäri sanoi mulle, ettei työnantajan tarvitse tietää kaikkea.
Mulla ei siis ole mitään salattavaa, olen täysin terve eikä ole luurankoja kaapissa. Mutta noin periaatteen vuoksi kyllä kävi vähän ihmetyttämään pomon reagointi. Hänelle ei riitä tieto siitä, että työpaikkalääkärin mukaan olen terveydentilaltani soveltuva työhöni, vaan hänen pitää saada näköjään tietää aivan kaikki.
Kumpi lienee oikeassa, pomo vai lääkäri?