Lääkäri käski luopua koirasta

:'( poika sai kesällä allergiakohtauksen kissasta.Nyt kävimme allergiatesteissä..kissa oli suurin allergianaiheuttaja...samoin koivu.
Koirakin näytti herkkyyttä....vaan...

pk.kääpiömäyris on ollut meillä nyt 1.6 vuotta..eikä poika ole siitä saanut vielä mitään oireita..ei ole nuhaa..ei pitkittynyttä yskää..ei mitään..

siksipä lääkärin ehdoton määräys...kaikki lemmikkieläimet pois..tuntuu kamalalta.

Kertokaas te kokemuksia......olettekos selvinneet..vaikkette ole koirasta luopuneetkaan...

Aion pitää koiraa ainakin niin kauan..kunnes alkaa joku lapsista todella oireille(vaikka sillä hallaa teenkin)..mutta sitten jos todella tulee eteen koirasta luopuminen..on se helpompaa selittää lapsille.,(ja itselle),,että on pakko nyt vaan antaa koira pois....

kamalalta tuntuu jo ajatus,,,luopumisesta


 
itse kans ensin katsoisin saako poika allergisia reaktioita ennen kun luopuisin koirasta. mun mies on kans koirille ja kissoille allerginen, kissoista alkaa heti silmät punertaan ja myös lyhyt karvaisista koirista, mutta pitkä karvaiset koirat ei tuota tuota ongelmaa.
 
Hoida allergiaa oireiden, älä testitulosten perusteella! Eli jos tulee todella oireita ja olet varma että ne tulee koirasta niin ryhdy sitten toimenpiteisiin, älä ennen. Eläimet on niin suuri rikkaus lasten elämässä ettei ole kenellekään lapselle suotavaa että joutuisi elämään eläimettömässä kodissa!
 
Meillä myös yhdellä lapsella on kokein todettu koira-allergia, mutta oireita ei tule, kuten esim. kissasta. Meille lääkäri ei suoraan sanonut, että koirasta täytyy luopua, vaan ainoastaan, että kannattaa harkita tarkkaan, mitä tekee, sillä päätökset ovat raskaita puolin ja toisin. No, koira jäi. JOS lapsi saisi oireita, ei tärkeysjärjestystä tietenkään tarvitsisi miettiä, vaikka koirasta luopuminen vaikeata olisikin. Koira on jo iäkäs ja se on yksi syy, miksi haluamme sille tarjota rauhallisen loppuelämän omassa kodissa. Sitten, kun koirasta aika jättää, uutta ei meille kuitenkaan enää allergioiden takia oteta.
Meillä on muuten järjestetty niin, että koira ei pääse lapsen makuuhuoneeseen ollenkaan, mutta tokihan pöly kulkee silti huoneesta toiseen jonkin verran.
 
sinuna en luopuisi, kun oireitäkaan ole...eihän ruokaallergioitakaan voida lapsilla tarkoin määritellä vaan testailemalla...ja koirienkin hilseet ja pölyt on kovin erillaisia rodusta riippuen...
isoisälleni lääkäri määräs eläimet pois kun oli astman oireita..no kaikki piikille ja kas kumma eihän hän ollutkaan sitten eläimille allerginen....älä tee ainakaan hätiköityjä päätöksiä..
 
mualainen pikaisesti
\
Alkuperäinen kirjoittaja 31.10.2005 klo 12:34 nasu kirjoitti:
itse kans ensin katsoisin saako poika allergisia reaktioita ennen kun luopuisin koirasta. mun mies on kans koirille ja kissoille allerginen, kissoista alkaa heti silmät punertaan ja myös lyhyt karvaisista koirista, mutta pitkä karvaiset koirat ei tuota tuota ongelmaa.
meillä myös perheen isukki allerginen, ei testattu! kissoista ja pitkäkarvaisista koirista silmät kutisee ja nenä vuotaa, mutt omat rotkulat ei ainakaan vielä ole aiheuttaneet mitään oireita!
 
Miulle sano lääkäri, etten saa pitää mitään elukoita, koska miulla on atopia!!! Ikinä en ole saanu mitään oireita mistään elukoista.

Että ihan oireiden mukaan kannattaa harkita lemmikeistä luopumista. Miullakin on 7 kissaa ;)
 
Mäkin seuraisin ensin oireita. Lääkärit on joskus turhankin hätäisiä käskemään hävittää eläimet. Mun äidin isällä joskus aikoinaan todettiin astma ja lääkäri käski luopua koirasta, vasta vuosia myöhemmin selvisi että kyse olikin rasitus astmasta ja koiralla ei siihen ollut mitään vaikutusta. Tiedän myös yhden toisen ihmisen jolla on astma ja lääkäri oli sanonut ettei saa pitää mitään lemmikkejä, hänellä on silti koira ja ei mitään ongelmia terveyden kanssa. Mun mies on allerginen (testien mukaan) kissoille ja koirille, meillä on ollut koira monta vuotta, eikä mitään oireita.
 
3 koiraa
heips! meillä poika on allerginen koiralle ja meillä on kotona kolme koiraa pitkäkarvaisia kaikki. pojalla oli alkuun puoli vuotta astmapiippu ja
nyt ollaan oltu ilman lääkitystä pari vuotta ja oireita ei ole nyt ollut. hommasin meille ilmanpuhdistajan. en tiedä onko siitä ollut todellista hyötyä mutta oireet hävisivät. lääkäri ihme kyllä oli sitä mieltä että koiria ei tarvitse hävittää.kielti imuroinnin joka päivä kulma lapsi ei muuten totu koiriin ja liika puhtaus ei ole hyvä asia. jos lapsi alkaa paljon oireilla asia tietysti on eri.
 
Mami83
Hei!
Meillä tehtiin poitsulle allergiatestit kun oli alle 1.v.Testien perusteella poitsu on koirille allerginen,muttei ikinä ole tullut mitään oireita meidän koirasta tai muista koirista.Meillä koira on koko ajan sisällä,mitä nyt pihalla käydään.Kannattaa seurailla ennenkuin koirasta luopuu.Meilläkin lääkäri sanoi heti et koirasta pitää luopua ja minä sanoin et seuraillaan ensin.Onneksi ollaan seurailtu,muuten oltais koira annettu pois aivan turhan takia.
 
mammalia harmaana
Meilläkin reilu 1v. poika. Prickeistä löytyi voimakkaana koira, ja alkaa helottamaan ja kutisemaan todella herkästi vieraista koirista. Omaan koiraan siedättynyt, muutama näppy tulee jos menee suoraan koiraan naamansa laittamaan.
Meillä on koira rajattu elämään alakerrassa, yläkerrassa makkarit jne.Lisäksi lattioilla allergiaystävälliset matot ja siivotaan ahkerasti alakertaa. Näillä ollaan pärjätty hyvin.
Toki tilannetta tarkkaillaan ja jos sitten oireita alkaa tulla enemmän, niin asiaa täytyy taas miettiä eteenpäin..
=)
 
mulla itellä astma ja allergioita ja olen koko ajan tekemisissä eläinten kans enkä reagoi kovin niihin. nenä vaan vähä tukossa jatkuvasti. Mut kannattaa tosiaan miettiä että altistatko lapsesi esim. astmalle ku koira talossa häärii..
 
minulla on astma ja koira, kissa ja muutama muu allergia todettu.
Ajoittain olen täysin ilman lääkkeitä, eikä eläimistä tule oireita, ainakaan en ole huomannut. Siispä suunnitelen koiran hankkimista, tosissani.
Lääkäri sanoi ehdottaman ei, viime astmakontrollissa, mutta minun mielestä koira tuo kuitenkin kotiöiden lisäksi niin paljon positiivista mukanaan, että plussan puolelle mennään vaikka astman ja allergian oireilu lisääntyisikin.
Joten olen samaa mieltä kuin muutkin, seuraa tilannetta .
 
allerginen
Mä oon kyl ehdottomasti sitä mieltä, et kantsii miettii todella tarkkaan ennenkuin hommaa eläintä perheeseen missä allergisia!!
Nimittäin mulla siitepölyallergia jo lapsesta lähtien, testi näytti myös kissaa, mille en kuitenkaan reagoinut mitenkään. No hommasin koiran sit aikuisiällä ja meni monta vuotta hyvin, mitä nyt muutaman vuoden kuluttua alkoi olemaan nenä tukos, mut se nyt on pientä ajattelin. Sit alkoi sellanen kurja yskä, esin. kun puhui pidempään tai nauroi, mut enpä siitäkään vielä niin välittänyt. Pari vuotta sitten mulla puhkes nokkos ihottuma, sen laukasee kylmä, aurinko, jotku ruoka-aineet ja se on todella kiusallinen ja sit jo hakeuduin ääkäriinMulle tehtiin testejä ja olin todella allerginen koiralle (myös monelle muulle) ja kun ihmettelin ettei kuitenkaan oireita tän enempää vaikka elän koiran kans, niin lääkäri sanoi et toleranssi kasvaa myös tässä kuten kivun sietämisessä! Eli jos olisin jonkun aikaa(viikon-kaks)paikassa missä ei eläimiä ja sit tulisin kotiin niin kyllä huomaisisin oloni.
Ja mahdollista on et mun pahentuneet allergiat johtuu just siitä et mulla on ollut koira 10 vuotta, koska mun elimistö on kokoajan ollut ns. rasituksessa, niin se on pikkuhiljaa "väsynyt".
Koirani siirtyi ajasta ikuisuuteen, ikävä ja suru ja pahat allergiat jäi.
Mutta kun kerroin tästä mun kaverille, niin kaveri kertoi et sen isä oli meinannut kuolla tukehtumiseen nukkuessaan, kun niillä oli koira ja isällä oli astma, onneksi kaveri äiti oli jostain syystä havahtunut herille ja tajunnut et toinen ei hengitä melkeen ollenkaan ja soitti ambulanssin ja iskä pelastui. Oli koira aiheuttanut sellasen reaktion et oli kaikki limakalvot turvonnu ja siis kurkku melkeen umpeen!
Mutta ettei kukaan nyt vedä hernettä nenään, niin: ei kaikille näin käy!!
Halusin vaan kertoo nää, koska nää nyt oli sit näitä ikäviä puolia näistä allergia ja astma jutuista. Niitäkin vaihtoehtoja kannattaa kuitenkin miettiä.


 
Tässä vaiheessa suosittelisin luopumaan, itse olen lapsena ollut lievästi allerginen kissalla ja muille eläimille, emme luopuneet eläimistä. Jossain vaiheessa oireet iskivät voimakkaasti päälle. Nyt en siedä kosketusta tai mitään koiraan tai kissaan. Surullista mutta helvetin totta!

Tai sitten koira "ulkoruokintaan". Lämmin koppi ja riittävästi seuraa, lenkkeilyä ja irtipitoa. Myös lähelle sijoittaminen auttaa tapaamaan koiraa vielä kodin vaihdettuakin..
 
elukka
Mulla itsellä todettu lapsena astma ja erilaisia allergioita. Mm. siitepölyjä, kissa voimakkaana ja lievänä koira. Perheessämme oli silloin koira, ja tämä käskettiin laittaa heti pois. Ei laitettu. Koirasta ei ikuna mitään reaktiota edes ollut tullut, kunhan näytti prickissä. Eikä tullut. Astma hävisi, samoin suurin osa allergioista. Enää oireilen kissoista jos halailen. Nyt perheessäni on kaksi mäyräkoiraa ja hyvin menee. pkkääpiö nukkuu suunnilleen naamallani. Myöskin kärsin nuoruusiät pahasta atooppisesta ihottumasta, mikä kumma kyllä hävisi parinkympin iän jälkeen.

Tosta "ulkoruokinnasta" sen verran että koiran paikka ei ole yksin kopissa ulkona, se on laumaeläin. Rotuun katsomatta.
 

Yhteistyössä