Laakson sairaalassa kierukan asennus - kokemuksia?

Neuvolasta kovasti mainostavat mahdollisuutta asennuttaa kierukka (hormoni tai kupari) Laakson sairaalassa Helsingissä, jossa opikselijat harjoittelevat opettajansa johdolla. Asetus tapahtuu ryhmätilanteessa, jossa paikalla gynegologian erikoislääkärin lisäksi kolme opiskelijaa - yksi asentaa ja toinen avustaa (siis miten avusta ? tarvitaanko siihen asetukseen montakin ihmistä oikeesti?).

Ryhmätilanne ei sinänsä minua vaivaa, olenhan vuosi sitten synnyttänytkin, mutta mietin vaan sitä että kun nämä opiskelijat eivät ole mitenkään erikoistumassa gynegologiaan vielä vaan ihan yleislääketieteen opiskelijoita (varmaan ovat jo muutakin tehneet ettei tämä niiden eka harkoitteluasia ola :LOL: )... Toisaalta heidänkin pitää homma oppia joskus ja paikalla on kuitenkin erikoislääkäri ohjaamassa (vrt. yleislääkäri terveysasemalla toinen vaihtoehto...). Kierukan laitto kai tuntuu enemmän tai vähemmän epämiellyttävältä ja virheasennuskin pelottaa. Toisaalta siinä säästäisi pajon rahaa kun nuo hormonikierukat maksavat niin pirusti... Aikaisemmin minulla ei ole ollut kierukkaa joten olen täysin kuulopuheiden varassa.

Onko kenelläkään kokemuksia kyseisestä toimenpiteestä opiskelijan tekemänä? Tai mahdollisesti kokemuksia yleislääkäri vs. gynegologi? Katsotaanko kierukan asettuminen kohtuun aina ultralla asetuksen jälkeen?
 
Mulle laitettiin kierukka opetustapauksena toissakeväävä kun mullekin sitä niin kovasti neuvolasta suosittelivat. Myös mulle sanottiin, että paikalla on opettaja ja kaksi opiskelijaa! Mutta kuinkan kävikään paikalla oli opettaja (joka vaikutti tosi mukavalta ihmiseltä) ja 6 opiskelijaa!! Aika höntti olo tuli olla siina haarat levällään, kun "vähän liian monet" silmät killittää alapäähän. Jos olisin tienny, kuinka monta niitä opiskelijoita on(lääketieteen kandeja, ei gynekologiksi erikoistuvia lääkäreitä vaan ihan perusopietuksessa olevia..) niin olisi menny sisu kaulaan enkä olisi suostunut kissään nimessä. Mutta iso plussa on, että tuo kierukka on ihan ilmainen ja kyllä ne kunnioittavasti potilasta kohtelee, mutta vähän liikaa porukkaa oli paikalla mun makuun...
 

Yhteistyössä