lääkkeiden sivuvaikutukset pelottaa :(

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "vieras123"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

"vieras123"

Vieras
jonkun mielestä olen tietysti täysi idiootti mutta sain siis sepram 10mg masennuslääkettä ja pelkään niin paljon noita pahimpia sivuvaikutuksia vaikka ne on harvinaisia mutta 1/1000 on musta paljon kun niin moni masennuslääkkeitä käyttää täälä masennus maassamme niin tuloksetkin on sillon realistisempia.. siis jotku kouristukset!! munuaisvaivat, orgasmin vaikeus jne! mulla on muutenkin ollut vaikeaa saada orgasmia, sain ensimmäisen varmaan ensi kerran 5v jälkeen siitä kun miehen kanssa aloitettiin seurustelu ja nyt kun olen normalisoitunut ja seksi sujuu niin en halua sitä uudestaan, se oli rankkaa kun seksi on iso asia suhteessa.. tämä nyt on kuitenkin suht siedettävää kunhan tunto ei kokonaan katoa mutta jotku paniikkikohtaukset, epileptiset kohtaukset ja itsemurha alttius!! niin mihin tämä lääke sitten auttaa??? joo masennukseeni joka siis on kuitenkin keskivaikea ja selvästi häiritsee normaalia arkea mutta nuo nyt vasta häiritsisikin! en lapsen kanssa kaksin ollessa kotona voi saada mitään epilepsia kohtauksia! en ole yleensä mikään luulotautinen hullu joten turha tulla haukkumaan.. :D en vaan ennen ole nähnyt tollasta sadan listaa sivuvaikutuksista vaikka onhan toki esim buranassakin ties mitä mutta ei läheskään noin paljoa ja pahoja elimellisiä vaivoja...
lääkäreitähän ei saa kiinni ikinä ainakaan täälä ja kaksplus ei ehkä ole oikea paikka panikointiin mutta miten saan itseni uskomaan etten saa noita kamalia oireita tai miten osaan koota itseni jos sellaisia saankin..? en siis ajattellut että nyt kaikki rysähtää kerralla just mulle mutta joku epileptinen kohtaus vauvan kanssa huhhuh... eihän mikään väsymys, suun kuivuminen ja huimauskaan kivoja joka päivä ole.. nyt en vaan kestä pään sekoamisen lisäksi vielä kropan sekoamista kertakaikkiaan..
miten joku uskaltaa noita käyttää??? :D olen kumminkin ollut jo pitkään masentunut joten joku apu tähän on saatava terapian lisäksi mutta miten saan itseni psyykattua noihin lääkkeisiin?? eilen ne siis vasta sain.. pelkään jotenkin menettäväni kontrollin koko kropasta yhden pillerin takia saati sitten jos annosta pitäis nostaa niin kynnys kasvais taas.. oon ihana hassu ja outo ja idiootti, tiedän , ei tarvitse tulla sitä kertomaan vaan lähinnä tukea tarvin ja ymmärrystä! jotenkin kun mietin noita sivuvaikutuksia itselle niin rupean vähättelemään masennustani vaikka tiedän että se on paha ja ollut tasasen veemäisenä jo monta vuotta ja nyt vielä pahentunut, joten normielämä ois välillä kivaa mutta noiden vaivojen kanssa, ei kiitos. pääkopan paranemiseen voi mennä aikaa mutta miten noi sivuvaikutukset, huomaakohan ne kuinka nopeasti yleensä?? samaa vauhtia kuin hyvätkin vaikutukset vai?

no onpa sulla varmaan rankkaa elämässä kun joudut lukemaan pötköön kirjoitettua tekstiä!

masennukseni on pysynyt tasaisen veemäisenä monta vuotta, nyt on taas huonompi kausi johon sitten vihdoin hain lääkkeet kun on tuo lapsikin, mutta se nyt on epätodennäköisempää että pahenisi tästä, paperille kirjoitetut sivuvaikutukset joita en ole ennen kokenut pelottaa, kun taas masennut on jo arkea mulla :(...

Muakin pelottaa lääkkeiden sivuvaikutukset. Ja minä en edes ole enää mikään masentunut. Jos vaan tuntuu että jotenkin vois selvitä masennuksesta ilman lääkettä niin kannattaa jättää ne aloittamatta. Tärkeämpää olis sun saada keskusteluapua/terapiaa.

kyllä mä ihan entterillä kappaleet jaoin mutta eri foorumeilla kappaleet menee erilailla valmiiseen tekstiin, täälä ei näköjään ole mitään vaikutusta ellei paina sitä 10krt..

juu saan keskusteluapua, mutta skitsofreenikot, alkoholistiäidit, viiltelevät teinit, ja muut menevät keskivaikeaa masennusta kärsivän edelle keskusteluapua kaipaavien jonoissa

Kannattaatosiaanvaanollamasentuneenaniinvoikirjoitellatällätavallasöpöstietteitarvitselainkaanpiitatamuistaihmisistävaadinkylläettäminuntekstiniluetaanmuttaeiminuntarvitsenähdäyhtäänvaivaateidäneteenneniinjuu saan keskusteluapua, mutta skitsofreenikot, alkoholistiäidit, viiltelevät teinit, ja muut menevät keskivaikeaa masennusta kärsivän edelle keskusteluapua kaipaavien jonoissa kyllä mä ihan entterillä kappaleet jaoin mutta eri foorumeilla kappaleet menee erilailla valmiiseen tekstiin, täälä ei näköjään ole mitään vaikutusta ellei paina sitä 10krt.. Muakin pelottaa lääkkeiden sivuvaikutukset. Ja minä en edes ole enää mikään masentunut. Jos vaan tuntuu että jotenkin vois selvitä masennuksesta ilman lääkettä niin kannattaa jättää ne aloittamatta. Tärkeämpää olis sun saada keskusteluapua/terapiaa. jonkun mielestä olen tietysti täysi idiootti mutta sain siis sepram 10mg masennuslääkettä ja pelkään niin paljon noita pahimpia sivuvaikutuksia vaikka ne on harvinaisia mutta 1/1000 on musta paljon kun niin moni masennuslääkkeitä käyttää täälä masennus maassamme niin tuloksetkin on sillon realistisempia.. siis jotku kouristukset!! munuaisvaivat, orgasmin vaikeus jne! mulla on muutenkin ollut vaikeaa saada orgasmia, sain ensimmäisen varmaan ensi kerran 5v jälkeen siitä kun miehen kanssa aloitettiin seurustelu ja nyt kun olen normalisoitunut ja seksi sujuu niin en halua sitä uudestaan, se oli rankkaa kun seksi on iso asia suhteessa.. tämä nyt on kuitenkin suht siedettävää kunhan tunto ei kokonaan katoa mutta jotku paniikkikohtaukset, epileptiset kohtaukset ja itsemurha alttius!! niin mihin tämä lääke sitten auttaa??? joo masennukseeni joka siis on kuitenkin keskivaikea ja selvästi häiritsee normaalia arkea mutta nuo nyt vasta häiritsisikin! en lapsen kanssa kaksin ollessa kotona voi saada mitään epilepsia kohtauksia! en ole yleensä mikään luulotautinen hullu joten turha tulla haukkumaan.. en vaan ennen ole nähnyt tollasta sadan listaa sivuvaikutuksista vaikka onhan toki esim buranassakin ties mitä mutta ei läheskään noin paljoa ja pahoja elimellisiä vaivoja...
lääkäreitähän ei saa kiinni ikinä ainakaan täälä ja kaksplus ei ehkä ole oikea paikka panikointiin mutta miten saan itseni uskomaan etten saa noita kamalia oireita tai miten osaan koota itseni jos sellaisia saankin..? en siis ajattellut että nyt kaikki rysähtää kerralla just mulle mutta joku epileptinen kohtaus vauvan kanssa huhhuh... eihän mikään väsymys, suun kuivuminen ja huimauskaan kivoja joka päivä ole.. nyt en vaan kestä pään sekoamisen lisäksi vielä kropan sekoamista kertakaikkiaan..
miten joku uskaltaa noita käyttää??? olen kumminkin ollut jo pitkään masentunut joten joku apu tähän on saatava terapian lisäksi mutta miten saan itseni psyykattua noihin lääkkeisiin?? eilen ne siis vasta sain.. pelkään jotenkin menettäväni kontrollin koko kropasta yhden pillerin takia saati sitten jos annosta pitäis nostaa niin kynnys kasvais taas.. oon ihana hassu ja outo ja idiootti, tiedän , ei tarvitse tulla sitä kertomaan vaan lähinnä tukea tarvin ja ymmärrystä! jotenkin kun mietin noita sivuvaikutuksia itselle niin rupean vähättelemään masennustani vaikka tiedän että se on paha ja ollut tasasen veemäisenä jo monta vuotta ja nyt vielä pahentunut, joten normielämä ois välillä kivaa mutta noiden vaivojen kanssa, ei kiitos. pääkopan paranemiseen voi mennä aikaa mutta miten noi sivuvaikutukset, huomaakohan ne kuinka nopeasti yleensä?? samaa vauhtia kuin hyvätkin vaikutukset vai? On tätä vaan hirveän vaikealukeakuneiviitsijajaksayhtäänjaksottaaenterinpainaminenonsuoranainensyntijaspacenäppäinonminullehyvinvieraskäsitemmyöskääntabulaattoriinenolekoskaankoskenutkymmensormijärjestelmästäpuhumattakaansoronoojateresööeitätäkäänkukaanlueloppuunettämasennuksenjatkoavaansinulleap

ei vittu mitä porukkaa mikä teitä vaivaa?????= ihan yksinkertaisesti apua pyysin ja kaikki suomen provot hyökkäs kimppuun siis tää on kyllä sairas palsta ei tällasta masentunut kaipaa!

Niin no se täytyy itse miettiä onko riskit hyötyjä suuremmat omalla kohdalla. Toki sen lääkärinkin mielipide kannattaa ihan tosissaan ottaa. Itse olen pitkään pohtinut haluaisinko aloittaa ms-tautini hoitoon lääkkeen jolla on pahoja sivuvaikutuksia, mm. kuoleminen. Se on kuitenkin tehokkain markkinoilla oleva hoito tällä hetkellä.

Se paniikkihäiriöiden ja itsemurha-ajatusten tuleminen tai pahentuminen tarkoittaa sitä, että kun se masennuslääke alkaa täydellä teholla vaikuttamaan vasta parin viikon päästä, niin jos sulla on aiemmin ollut noita oireita niin ei auta heti seuraavana päivänä vaan ne saattaa ehtiä pahentumaan ennenkuin alkaa helpottaa! Mulla oli paniikkikohtauksia, mutta sain niihin lisäksi toista lääkettä, ja vasta parin viikon päästä alkoi olo normalisoitumaan. Jos kierre on pahasti alaspäin niin tietysti se ehtii siinä välissä pahentua.

Älä pelkää, älä tarkkaile itseäsi liikaa, tuo on hyvin siedetty lääke! Siinä luettelossa on selostettu kaikki mahdollinen, jos joku on esim aivastanut lääkkeen oton jälkeen niin senkin mainitsemista voidaan harkita!

Nuo sivuvaikutuksethan ovat sellaisia, että lääkeyhtiöt on velvollisia ilmoittamaan kaikki testausvaiheessa raportoidut sellaiset, vaikkei niillä välttämättä ole mitään todistettua yhteyttä. Erityisesti tällaisessa mielialalääkkeessä niitä kertyy helposti paljon, kun testaajatkin odottavat niitä sivuvaikutuksia, ja voivat herkemmin sitten raportoida niitä.

Mutta tuota tuoteselostusta katsellessa silmiin hyppäsi erityisesti sellaisia kuten "jos kärsit munuaisten vajaatoiminnasta" tai "erityisesti iäkkäämmillä naisilla" mikä viittaa siihen, että nuo pahimmat sivuvaikutukset tosiaan tulevat vain jos on jotain valmista ongelmaa, joita siis sinulla ei varmaankaan ole. Samoin epilepsiakohtaus ihan äkkiä on epätodennäköistä, jollet ole aiemmin vastaavia kohtauksia saanut, tai tyhjästä tulevat itsemurha-ajatukset. (nämä ehkä oireina vakavasti masentuneilla, joille lääkettä on annettu)

Yhtä kaikki lääkkeen vaikutusmekanismi on siis lisätä serotoniinin määrää, mikä on siis aivojen luontainen mielihyväaine mitä syntyy myös esimerkiksi liikunnasta. Enpä usko, että pienellä annoksella voi olla mitään erityisen tuhoisia seurauksia.
Eikä se sivuvaikutus ole myöskään mikään kertalaaki, joten sen kyllä ehtii huomaamaan ajoissa.

Alussa saattaa myös ilmetä noita lievempiä oireita kuten suun kuivumista ja päänsärkyä, mutta niiden mainittiin selosteessa usein menevän pois, kun keho tottuu uuteen tilanteeseen.
Lääkkeestä voisi olla paljon apua, joten minun neuvoni on, että kokeile näin ensin viikko tai kaksi. Senhän voi myös lopettaa, jos siltä tuntuu :)