Lääkiksessä opiskelu ja abortit

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Miiamariia
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja Pesky Pixie:
Alkuperäinen kirjoittaja Kiin:
Suomessa on monia pieniä sairaaloita, joissa synnäri ja naistetaudit on yhdistetty ja aborttiasioita joutuu tahtomattaankin kohtaamaan. Miulle tämä ei ole ongelma, mietin vaan.

Edelleen se on hoitajan kohdalla samalla lailla valintakysymys kuin lääkärilläkin. Työhaastattelussa voi mainita, ettei halua hoitaa keskeytyspotilaita, työn sitten joko saa tai ei. Kukaan ei tahtomattaan siihen tilanteeseen joudu.

Selvä. Olet oikeassa. Mie olin väärässä ja ajattelin typeriä.

Alkuperäinen kirjoittaja Hilpuri Tilli:
Alkuperäinen kirjoittaja lääkäriäiti:
Mulla olisi sellainen muistikuva, että Päivi Räsänen olisi aikanaan kieltäytynyt osallistumasta opiskelujaksolle, jossa olisi mm. abortteja tehty. Abortin itsenäinen tekeminen ei toki kuulu lääkärin perustaitoihin, mutta ainakin täällä kandit tekivät kyllä kaikki vuorollaan harjoittelun naisten polilla, jossa abortitkin tehtiin.

Meillä ei kurssilla tehnyt kukaan abortteja enkä usko että yleisesti tehdään muuallakaan. Kohdun kaavinta on kuitenkin senverran "vaativa" tmp eikä kuulu yleislääkärin taitoihin että siksi se ei ole mitään peruskamaa.

Lääkiksessä joutuu kyllä seuraamaan aborttien tekemistä. Meillä muutama halukas kandina tekikin kaavintoja, minäkin tein. Erikoislääkärin valvovan silmän alla toki.

Alkuraskauden kaavinta eli abortti ei toimenpiteenä eroa tekemisen puolesta eikä visuaalisestikaan normikaavinnasta että toki niitä opiskelijat näkevät.

Mitään myöhäiskeskeytyksiä (viikoilla liki 20 ja yli ja nämähän eivät sitten mitään kaavintoja tietenkään olekaan) ei suoriteta opiskelijoiden silmien alla, se olisi liian raakaa jo äidinkin psyykelle.

En näe mitään syytä miksei aborttia vastustava henkilö voisi lääkikseen hakea ja lääkärinä työskennellä, ei lääketiede ole niin aborttikeskeistä että tuo asia juuri vaakassa painaisi.

Eutanasiaa en muuten itsekään myöskään antaisi eli tappaisi potilasta. Lääkettä kyllä voisin kipuihin antaa surutta ja antaisinkin (ja olen antanut) mutta tappamaan en ryhdy. Pyövelien ammattikunta olkoon eri kuin lääkärien.

Suomessa on monia pieniä sairaaloita, joissa synnäri ja naistetaudit on yhdistetty ja aborttiasioita joutuu tahtomattaankin kohtaamaan. Miulle tämä ei ole ongelma, mietin vaan.

Edelleen se on hoitajan kohdalla samalla lailla valintakysymys kuin lääkärilläkin. Työhaastattelussa voi mainita, ettei halua hoitaa keskeytyspotilaita, työn sitten joko saa tai ei. Kukaan ei tahtomattaan siihen tilanteeseen joudu.

Ei pidä paikkaansa, ettei noihin tilanteisiin joudu. On työpaikkoja, joissa esim osastolla on vuorossa yksi kätilö ja kun kyse pitkäviikkoisista keskeytyksistä, niin se ainoa kätilö hoitaa keskeytyspotilaan automaattisesti.

Alkuperäinen kirjoittaja kätilö:

Ei pidä paikkaansa, ettei noihin tilanteisiin joudu. On työpaikkoja, joissa esim osastolla on vuorossa yksi kätilö ja kun kyse pitkäviikkoisista keskeytyksistä, niin se ainoa kätilö hoitaa keskeytyspotilaan automaattisesti.

Kun ollaan jo pitkällä raskaudessa eli keskeytystä ei voida tehdä kaapimalla, niin silloinhan nainen synnyttää sikiön alateitse eli keskeytys on kuin synnytys ja silloin voi toki kestää useamman päivänkin ennenkuin "synnytys" käynnistyy. Silloin toki joku sellainenkin voi tilanteeseen törmätä joka näitä asioita ei halua hoitaa.

Mutta, kun keskeytys on siis jo alkanut lääkkeiden annolla muiden toimesta tunteja/päiviä aiemmin niin minusta tämä ei enää olekaan mikään omantunnonkysymys jos tuota naista hoitaa jonka kohtu juuri tyhjenee. Eihän naista voi hoitamattakaan jättää, ei sekään olisi kristillistä. Eli perushoitoa osastolla toki on omantunnonmukaista antaa tällekin potilaalle ja kärrätä saliin kun sikiö alkaa syntyä. Ei naista pidä heitteille ja hoidotta jättää.

Sillehän minä en mitään voi jos joku on paperit täyttänyt, esilääkkeet antanut ja homma on käynnissä ja minä työvuorossa siinä loppuvaiheessa sitten sattumalta. mutta tämä on vain minun mielipiteeni. Joku vielä ehdottomampi ja tiukempivakaumuksinen tyyppi ei takuulla hakeudu töihin näille osastoille tai vaihtaa työpaikkaa jos vakaumus muuttuu kesken kätilönuran näihin asioihin liittyen.

Alkuperäinen kirjoittaja lääkäriäiti:

Kun ollaan jo pitkällä raskaudessa eli keskeytystä ei voida tehdä kaapimalla, niin silloinhan nainen synnyttää sikiön alateitse eli keskeytys on kuin synnytys ja silloin voi toki kestää useamman päivänkin ennenkuin "synnytys" käynnistyy. Silloin toki joku sellainenkin voi tilanteeseen törmätä joka näitä asioita ei halua hoitaa.

Mutta, kun keskeytys on siis jo alkanut lääkkeiden annolla muiden toimesta tunteja/päiviä aiemmin niin minusta tämä ei enää olekaan mikään omantunnonkysymys jos tuota naista hoitaa jonka kohtu juuri tyhjenee. Eihän naista voi hoitamattakaan jättää, ei sekään olisi kristillistä. Eli perushoitoa osastolla toki on omantunnonmukaista antaa tällekin potilaalle ja kärrätä saliin kun sikiö alkaa syntyä. Ei naista pidä heitteille ja hoidotta jättää.

Sillehän minä en mitään voi jos joku on paperit täyttänyt, esilääkkeet antanut ja homma on käynnissä ja minä työvuorossa siinä loppuvaiheessa sitten sattumalta. mutta tämä on vain minun mielipiteeni. Joku vielä ehdottomampi ja tiukempivakaumuksinen tyyppi ei takuulla hakeudu töihin näille osastoille tai vaihtaa työpaikkaa jos vakaumus muuttuu kesken kätilönuran näihin asioihin liittyen.

Peesaan edellistä. Mun mielestä on käsittämätöntä että jonkun mielestä hoitaja voisi joutua tahtomattaan näihin tilanteisiin enemmän kuin lääkäri. Hoitaja, niin kuin lääkärikin, voi valita missä töitään tekee. Myös kätilö. Itse en aborttiasioita haluaisi työssäni hoitaa, mutta jos joku esim. komplikaatioiden takia tulee hoitoon, tottakai häntä auttaisin. En kuitenkaan voisi olla aktiivisesti edesauttamassa abortin tekemistä.

Pitää paikkaansa. :) Kukaanhan ei voi aborttia vastustavaa kätilöä pakottaa sellaiseen paikkaan töihin. Aborttia vastustavalla kätilöllä varmasti on järkeä olla hakeutumatta mainitsemasi kaltaiseen paikkaan töihin.