Lääketeollisuus houkuttelee tutkijoita tautitehtailuun (uutinen)

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vieras
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Neurologi Janne Leinosen mukaan lääkärit sen paremmin kuin potilaatkaan eivät voi saada riippumatonta tietoa sairauksista ja lääkityksestä, koska lääketeollisuus tuottaa tällä hetkellä suurimman osan lääketieteellisistä tutkimuksista.

- Lääketeollisuuden toteuttamat tutkimukset palvelevat tietysti teollisuuden omia intressejä. Teollisuus määrää määrittelee mitä tutkitaan ja miten tutkitaan. Lääketeollisuus päättää tutkittavat aihealueet, suunnittelee tutkimusten sisällön ja vastaa käytännön toteutuksesta. Teollisuus valitsee työn toteuttavat tutkimuslaitokset ja tutkijat, se vastaa tulosten analysoinnista ja omaa oikeudet pidättää tutkimustulosten julkaisemisen, jos tuotettu tieto ei ole sille itselleen mieleistä, kuvailee neurologi lääketutkimusten karua arkea.

tosta otsikosta saa kuvan, että ne kehittelevät bakteereita ja viruksia. Mistä siis ei suinkaan ollut kyse.

Mä en nyt niele tota juttua ihan tuollaisena. Maikkari kun on mennyt huolestuttavasti jo sensaatiohakuisempaan uutisointiin kuin iltalööppilehdet. Että kun sama "uutinen" luetaan puoli yhdeksän yuutisissa ykkösellä, niin alan ajatella asiaa. Kolesteroliasiassa olen kyllä samaa mieltä.

Toisaalta olen itse töissä lääketeollisuudessa, jotn luotan kyllä myös omaan työnantajaani. Tuotanto tosin vastaa vain omasta laadustaan, ja kehityspuoli on ihan oma osuutensa, en tiedä siitä mitään. Mutta kyllä viranomaisille, varsinkin FDA:lle, pitää olla varsin painavat perusteet, kun tehdään mitä tahansa.

Yhteistyössä