Lääkärissä käytin

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja ""turhaan""
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
T

""turhaan""

Vieras
Näin käytin 5viikkoista lastani ""turhaan"" lääkärissä. Tytöllä oli ihottumaa perjantaina ja muutenkin oli ollut tosi kiukkuinen iltaisin, eli päätin lauantaina illalla kun lohduttomaan itkuun ei meinannut tulla loppua viedä vauvan päivystykseen lääkärin katsottavaksi. Ensinnäkin odotimme päälle tunnin lääkärille pääsyä ja sitten lääkäri ei osannut sanoa mitään ja antoi lähetteen lastenlääkärille. Sen jälkeen tyttö nukahti todella lopen uupuneena monen tunnin huutoonsa sitten taas toinen tunti (onneksi tyttö jo nukku) otettiin verikokeita ja verikokeiden tulosten saamiseen menisi noin tunti (eli odottelua) Lääkäri katsoi tytön välissä. Sanoi että on jäntevä eli terveen oloinen, pyysin katsomaan korvat, mutta se ei onnistunut kun niin pienet korvakäytävät ettei sinne näy.

Sitten jäimme odottelemaan tuloksia verikokeista, lääkäri tuli sanomaan ne ja kaikki oli niidenkin mukaan hyvin. Pois lähdettyämme lääkäri vaan sanoi että tulkaa seuraavan kerran sitten kun oikeasti on jotain. Anteeksi kulutin näin teidänkin veroja tähän tuhaan käyntiin lääkärillä....olisi pitänyt tietää että tyttö on terve.

Eilen syönnin jälkeen tyttö oksensi kolme kertaa peräkkäin kaiken pois ja sitä tuli todella paljon. Nyt olemme kotona katsoneet ettei enää tule oksennusta, lääkärille kun ei passaa mennä ellei ole oikeasti jotain ja se pitää tietää. Tyttö tosin ei enää ole okentanut syönnn päälle joten näin hyvä ettei hätääntynyt luulemaan tätä joksikin epänormaaliksi

mä nyt vähän lohdutan.. luultavasti aika moni on käynyt ""turhaan"" lääkärissä esikoisen kanssa. niin minäkin. ei tullut huudolle loppua ja lääkäriin lähdetiin. vastaanotolla nukahti ja nukkui vaikka kuinka pitkään sen jälkeen. lääkäri oli kans hieman sen näköinen, että olis voinu jättää tulematta... mutta mistä sitä tietää!

Sitä paitsi, mun mielestä se ei ole turhaa, jos kerran vanhemmat on huolissaan!! vaikka sitten poissuljettaisiin se korvatulehdus tai muuta.. kun tietää, että lapsi ei ainakaan ole kipeä, on yksi huoli vähemmän ja jaksaa itkustelevankin vauvan kanssa paremmin.

mun esikoinen oli muuten aikamoinen oksentelija vauvana. vähänkin jos antoi liikaa ruokaa niin tuli kaikki pois. röyhtäyttääkin piti aina paljaan lattian päällä, muuten olis kaikki matot ollu sotkettuna alta viikon. se meni ohi aikanaan ja isompana ei ole juuri sairastellut edes mahatauteja.

Mut pointtini oli.. älä välitä lääkärin kommentista! oli ehkä vain väsynyt tai ajattelematon.. vie toki lapsesi lääkäriin taas kun huolettaa!

Parempi käyttää kuin murehtia, älä huoli.

On muuten ero viekö terveyskeskukseen vai yksityiselle. Yksityisellä ollaan mielin kielin joka tapauksessa kun rahaa kolahtaa sisään. Mä olen käyttänyt vaikka kuinka monta kertaa turhaa. Otettiin onneksi vakuutus, vakuutusmaksu on vuodessa 160 eur muistaakseni ja nyt on jo vakuutus korvannut 280 euroa vaikka lapsi vasta 8kk.

Vie vaan aina kun huolettaa, sitä vartenhan sitä veroja maksetaan että saa palveluja käyttää.

Älä huoli, niin on mekin ravattu lääkäreillä. Surullisin tapaus oli kuitenkin, kun terveyskeskuksessa sanottiin että vauvan korvat ovat ihan kunnossa, ja seuraavana päivänä yksityisellä korvalääkärillä todettiinkin puhkeamispisteessä olevat korvat, eli kyllä siellä silti olikin tulehdus.

Tämän jälkeen ei käydä ainakaan jos korvia epäillään ni terv.keskuksessa, vaan suoraa yksityiselle korvalääkärille. Niillä kaikki tutkimuslaitteet paljon tarkempia ja lapsiystävällisempiä. Meillä myös vakuutus, vuosimaksu n.240€, vauva nyt 5kk ja vakuutus maksanut lääkärikäynneistä sun muista n. 1000€, sisältäen yhden ""turhan"" käynnin.

Ja kuten sanottu, mikään käynti ei ole turha, sehän on vaan sitte hyvä juttu jos mitään ei ole löytynyt, ja kun on kyse kuitenkin pienestä vauvasta.

korvatulehdus voi kehittyä tunnissa,tiedän tämän kahden korvakierre lapsen kasvattaneena(toisella 28 tulehdusta ennen kolmen vuoden ikää).Ja ero ei ole niin suuri yksityisen tai kunnallisen lääkärin välillä,yksityisellä kirjoitetaan joka pieneenkiin räkätautiin antibiootti kuuri(saavat hyvät bonukset lääke edustajilta)

Minä menin alkuraskaudesta lääkäriin, kun maha ja selkä olivat lähinnä alhaalta ja oikealta niin kipeänä, että meinäsi mennä jalat alta. Pelkäsin kohdunulkoista raskautta. Lääkäri sanoi, että jos se olisi kohdunulkoinen raskaus, olisin oikeasti kipeä. Minä vaan ihmeissäni, että jaa, enkö minä sitten ole kipeä? Mihinkään tutkimuksiin en päässyt. Ajattelin, että pitäisikö mennä taju ennen kuin tuo lääkäri uskoo, että olen kipeä. Seuraavalla viikolla menin uudestaan lääkäriin (oli eri lääkäri), ja hän passitti heti gynelle ultraan. Onneksi ei ollut mitään hätää pikkuisella.

P.S. Olen kerran ollut tekemisissä naisen kanssa, jolla oli kohdunulkoinen raskaus ja sen aiheuttamia kipuja (hän ei siinä vaiheessa vielä tiennyt mistä kivut johtuivat), eikä hän ollut niin kipeä kuin minä silloin kun menin ensimmäisen kerran lääkäriin näiden kipujeni kanssa.

Tää on kyl mun mielestä vähän liian yleistä että lääkärit vähättelee ihmisten syitä tulla lääkäriin ! Mä en henk.koht ymmärrä miksi, koska en näe mitään syytä miksi joku menisi lääkäriin/veisi lapsensa sinne turhaan !

Ensimmäinen naurettava lääkärireissu lapseen liittyen oli seuraavanlainen : ) Eli kun odotin tyttöäni, mulla oli ekat 4kk pahoinvointia ihan joka hetki ja se huipentui viikon kestävään oksennustautiin. Olin tosi heikossa kunnossa, hyvä kun jaksoi enää kävellä.

Sain terveyskeskuksesta ajan, ja kun sitten menin sinne, lääkäri suoraan sanottuna nauroi minut pihalle sieltä. Lähdin ITKIEN kotiin. matkalla soitin yksityiselle lääkäriasemalle ja sain heti ajan. Kun pääsin sinne, lääkäri ei tehnyt muuta kun katsoi naamaani kun astuin ovesta sisään ja soitti saman tien kättärille ja jouduin sinne tiputukseen pariksi päiväksi.
Eli tilanne oli menny jo niin pahaksi että mun elimistö oli niin kuivunut että olis ollu päivistä kyse ku lapsi olis alkanu kuivua.

Että näin meillä. Aika sairasta mun mielestä. raskaana olevat ja pienet lapset pitäs mun mielestä tarkistaa joka tilanteessa aika tarkkaan.....

Me kanssa käytiin näyttämässä vauvamme korvia terveyskeskuksessa kun ei suostunut enää imemään. No, tulos oli se että lääkäri puisteli vaan päätään, että kuulkaa kun teidän lapsella on liian karvaiset korvat tutkittavaksi, hän ei näe mitään... Voitte uskoa, että oltiin ihan suu auki, että mitäh!? mutta ei muuta ku erikoislääkärille yksityiselle lääkäriasemalle. Ja siellä kyllä lääkäri totesi ettei nuo korvat nyt mitkään karvaiset ole, tai siis korvakäytävät, mutta totuus on että pienimmillä potilailla tutkimus on aina parempi tehdä erikoislääkärin välineillä, koska ovat tarkempia.

Terveisin Karvakorvan äiti :)

Ihan ihme lääkäreitä!

Onneks meil on ollu terveyskeskuksessakin hyviä ja huomioonottavaisia lääkäreitä. Raskausaikana ei tarvinnu kun pikkusen mainita et luulen et supistelee (oli vk24) ja jo oli lähetteet ultraan ja tehtiin kaikki tutkimukset veri ja virtsanäytteitä myöten. Sitten lapsen kanssa mentiin lääkäriin kun mun mielestä se pissas liikaa :D no eihän siinä muuta vikaa ollu kun oli juonu normaalia enemmän mut kokeet otettiin silti ja lääkäri sano et ihmeessä aina lääkäriin jos siltä vähänki tuntuu. Mielummin juoksee siellä turhaan kun jättää sit käymättä kun voikin olla todellinen vaiva vaikka kuin mitättömältä tuntuis.

Eli ei vältämättä ero ole ammattitaidossa. Vaan siinä että lapsen korvatulehdusta ei välttämättä näe ihan alussa. Se kehittyy siten, että jos oireiden ilmaanuttua mnee heti lääkäriin, voi olla korvat ihan puhtaat.

Saman päivän illalla jo korvatulehdus voi näkyäkkin. Näin erikoislääkäri sanoi meille.

Ja tuo että yksityisillä/erikoislääkäreillä on yleensä paremmat laitteet, kuin kunnallisella.

Oma kokemukseni ""turhaan"" käynnistä:

Vauvan, nyt 3 kk, kakka oli toissaviikolla ihan punaveristä ja limaista. Koska vauva oli muuten hyvävointinen, soitin neuvolaan vasta seuraavana päivänä kun kakka oli vielä verisempää (siis se oli oikeaa punaista verta sekoittuneena normaaliin ryynikakkaan ja sitä ei ollut vähän!) Soitin neuvolaan josta käski tilata ajan terveyskeskukseen. Saatiin aika TK:een heti, josta lääkäri (katsoi myös mukana olevan vaipan) laittoi samantien lähetteen lastenpolille. Ei kuulemma normaalia tällainen verisyys.

Lastenpolilla ärtynyt lääkäri totesi (vaippaankaan vilkaisematta): ""Olisihan ne voineet sieltä tk:sta soittaa! Tämä on ihan terve ja tyytyväinen lapsi ja äiti alkaa nyt sitten syömään Gefilus-tuotteita, koska suoli voi olla ärtynyt äidin syömisistä!""

Lisäksi lääkäri vastasi puhelimeen kesken tutkimuksen ja kertoi, että hänellä on tässä juuri ihan terve vauva ja että hän tulee kohta. (Mielestäni lääkärin ei tule kertoa kenellekään potilaistaan). Kun lähdimme pois, lääkäri istui ulkona penkillä naisystävänsä kanssa, jonka luokse ilmeisesti oli kiire. Jäipä vähän paha maku suuhun. Verisyys jatkui neljä päivää jonka jälkeen onneksi loppui. Onneksi mukava hoitaja otti vaipan ja aikoi pyytää siitä labranäytteen, sekä neuvoi soittamaan mikäli verisyys jatkuu tai lisääntyy.

Ja siitä lähtien äiti on juonut joka päivä Gefilus-piimää...

Yhteistyössä