Lääkäri teki lapsistamme lasu-ilmoituksen! Olen todella ahdistunut... :/

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vierailija
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

vierailija

Vieras
Olimme eilen illalla tuttaviemme pihalla picnikillä. Lapsemme (5- ja 7-vuotiaat) ja kahden muun perheen lapset olivat imeskelleet sormustinkukkaa, joka nopealla googletuksella selvisi olevan tappavan myrkyllinen. Tätä kukkaa oli ISTUTETTU talon nurkalle runsaasti! Syöminen siis tapahtui kulman takana, jossa me vanhemmat kävimme muutaman min. välein tarkastamassa, että lapset eivät ole lähteneet mihinkään. Kulman takana on vain metsikköä, eikä todella voinut tulla mieleen, että siellä voisi olla jotain vaaratekijöitä! Meillä 5- ja 7-vuotiaat saavat rivitaloyhtiön omalla pihalla leikkiä kavereiden kanssa niin, että itse käyn säännöllisesti katsomassa, että ovat, missä kuuluukin, ja että kaikki on hyvin.

Lähdimme Lastenklinikalle luonnollisesti tapauksen selvittyä. LKL:lla kaikki meni hyvin, lapset olivat loppujen lopuksi täysin oireettomia ja hyväkuntoisia, mutta lääkäri sanoi, että he joutuvat rutiininomaisesti tekemään kaikista myrkytystapauksista lasu-ilmoituksen.

Olen aivan järkyttynyt, rinnallani on hirveä paino, koko ajan itkettää ja ahdistaa. Hirveä huoli oli lapsista ja nyt vielä tämä...

Äitinä ja perheenä olemme huolehtiva, rakastava, hellä ja avoin. Itse olen ennemminkin ylihuolehtiva, ainakin jos vertaan naapuruston vanhempiin ja tuttavaperheisiin. Lapseni ovat minulle kaikki kaikessa ja olen tehnyt kaikkeni, että heillä olisi turvallinen ja hyvä kasvuympäristö.

Kiitos kokemuksista ja mielipiteistä!

No se kukka on sydänlääkkeenäkin käytetty, että ei siihen heti vaan kuole vaan tulee rytmihäiriöitä. Se on lääkekasvi.

Vissiin tommonen ilmotus on vaan pakko tehdä, ei hätää.

Ilmoitus on täysin rutiinitoimenpiden mikä tehdään kaikista myrkytyksistä, ei kannata ottaa henkilökohtaisesti.
Ongelma on se että sairaalasta käsin ei niistä kotioloista voi kauheasti päätellä vaikka vanhemmat kuinka vaikuttaisivat täyspäisiltä. Eerikan tapauksessa tämä
Esim nähtiin.

Ei yksittäinen tuollainen ilmoitis johda kuin keskusteluun ja kenties sissun kotikäyntiin mutta jos teistä olisi valmiiksi jo ilmoituksia tai valmiiksi jo lastensuojelun asiakkaita niin tuollainen olisi kyllä äärimmäisen tärkeä sossuille. Lääkäri ei vaan voi mistään tiettää kuka on lastemsuojelun asiakas ja kuka ei.

Se tehdään vain rutiinina. Meistä tehtiin vaikka emme olleet edes paikalla kun ihan inhimillinen erehdys sattui hoitajalla. Oli se aika koomista saada lastensuojeluilmoitus kun on itse ultrassa miehen kanssa, mutta minkäs teet kun se on vain käytäntö eikä niissä välttämättä ole mitään järkeä. Ymmärrän kyllä täysin ahdistuksesi, minäkin itkin ja tuntui siinä ahdistuksessa siltä, että perheemme olisi suorastaan tahrattu. No... Joku viranomainen soitti ja kysyi miten se juttu meni. Se oli sillä selvä eikä mitään käyntejä tarvittu, ei edes tämän hoitajan kotiin.(hänestäkin siis tehtiin) tapauksessa ei ollut mitään epäilyttävää tai nähty mitään syytä kotikäynneille. Ei teidänkään tapauksessa ole minusta MITÄÄN mikä viittaisi laiminlyömiseen. Lapset ovat aika isojakin joten en näe omituiseksi sitä ettei ole silmä kovana pihalla vahdittu... Halaus!