Laadukas parisuhde

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Mies36
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
M

Mies36

Vieras
Kertokaa minkälainen on mielestänne hyvä parisuhde? Jokaisessa parisuhteessa on erinlaisia ongelmatilanteita. Jos suhde on ns.normaali niin siihen kyllästyy? Jos taas epänormaali niin voi itkua ja tuskaa mutta samalla värikästä elämää. Voimmeko olla nykyisin yhdessä vain tottumuksesta? Antaako meille voimaa olla yhdessä tieto että maanantaina tulee Hobby Hallista uusi pölynimuri mitä sitten tunti yhdessä ihaillaan , kuukauden päästä tapellaan kumpi imuroi?? Joku mainitsi miehen vaihdosta uuteen...hmm,ei välttämättä huono ajatus!
Mikä tekee parisuhteesta kokemisen arvoisen? Kerro tilanne tai tapahtuma !
Vai riittääkö meille että on vain joku jolle saa puhua ja jakaa elämänsä tapahtumat?
Miksi joku nainen tai mies on juuri se oikea , parempi kuin muut?

Heh , kiitos kysymyksestä.Mielestäni ihmiset valittavat aivan liian pienistä asioista parisuhteessaan. Kukaan ei katso syvemmälle ongelman ytimeen.

Ongelmia tulee suhteeseen kun alamme pitää kumppania itseselvyytenä , emme huomioi toista tarpeeksi koska sisäinen kemiamme muuttuu. Alamme jopa vaatimaan asioita mitä suhteen alkuvaiheessa ei ollut mielessäkään.

Alkaa mielenkiintoinen oravanpyörä työn , perheen ja kodin välillä. Ehkä vaadimme itseltämme ja muilta vääriä arvoja elämässä tai suhdeluku arvoihin pitäisi olla erinlainen.

Minusta hyvä suhde syntyy kun siinä on riittävästi koossapitävää hulluutta.

Ihmisten tavoitteet elämään vaihtelevat ajan myötä ja molempien pitäisi pysyä ajan hermolla missä mennään. Onko tärkeintä ihmis-suhteet , menestyä taloudellisesti vai pitää vaikka välillä hauskaa talouden kustannuksella yhdessä.Mennään kuukaudeksi Malediiveille vai vaihdetaan auto kerran kahdessa vuodessa , elämisen arvot sekä tavoitteet pitäisi pysyä tasapainossa. Eli etsippä sitten ihminen joka todella on sielunystäväsi , ei ole helppoa.
Minusta naisen kauneus ei ole tärkein tekijä ihmis-suhteessa. Seksuaalisuuteenkin liittyvät odotukset sekä tarpeet ovat yliarvostettuja. Kaunis nainen voi olla kaunis suhteen alkuvaiheessa mutta muuttua silmissä "normaaliksi" jo muutaman kuukauden jälkeen? Eikä pysyvää seksuaalista nautintoa saa ulkonäöstä vaan tunteista joita toista kohtaan tuntee rakastelun aikana.
Tähän tietysti liittyy kaikenlaisia kommelluksia ajan myötä miten säilyttää mielenkiinto sekä kehittää suhdetta oikeaan suuntaan myös makuuhuoneen puolella.

Tuohon auttaa myös tietynlainen hulluus sekä syvällinen tunne-elämä.

Kaikki ongelmat juontuvat loppujen lopuksi noihin kysymyksiin?

Minkälainen on oikea ja paras nainen minulle? Hmm..en ole sitämieltä että on olemassa se yksi oikea! Uskon niitä olevan esim.2 000 000 naista , tapaan ja ihastun/rakastun vain yhteen heistä. Nainen on sillä hetkellä tarpeisiini sekä tunteisiini täydellisesti vetoava. Tarpeet ja tunteet muuttuvat ajan myötä joten jos tapaisin saman naisen vaikka kolmen vuoden päästä voi olla ettei kolahtaisi? ???

Eli ei ainakaan minulle ole tehty sitä parasta , olen tällähetkellä yhdessä naisen kanssa jota rakastan kuin hullu. Parasta tässä on se ettei tämä tule kestämään oman mahdottomuutensa tähden.Molemmat me tiedämme sen mutta emme vielä voi päästää irti , järki sanoo mene mutta jalat ei liiku:)

Eli voisi sanoa että minulla on nyt täydellinen nainen/suhde ja me molemmat tunnemme samoin. Ironista ettei tämä ole ns.hyvä parisuhde , tiedämme molemmat sen päättyvän. Nyt nautimme ja siten itketään kun sen aika tulee.

Olen kuitenkin onnellinen kun olen saanut tuntea sekä rakastaa , kiitollisuus siitä seuraa minua kuolemaan saakka.

Minä en ainakaan lähde suhteeseen, jonka tiedän varmasti päättyvän omaan mahdottomuuteensa. Toisaalta sitä on vaikea tietää alussa kun rakastuu. Rakastat tällä hetkellä, miksi luulet sen ehdottomasti päättyvän? Ja miksi se olisi parasta? Jokaiseen suhteeseen pitää mennä tyylillä, tämä kestää. Vaikka monet suhteet päättyvät, ei se ole varmaa teidän suhteen osalta, ennenkun se päivä tulee.

Hmm...olet oikeassa.Ei kukaan tiedä mikä on varmaa , ainakaan parisuhteessa.
Juttumme alkoi kummasti , oikeastaan molemmat halusi vain seksiä.
Kahdeksan kuukauden tapailun jälkeen olemme kaukana alkupisteestä.

Tämä ei todellakaan ole normaali suhde , joskus elämässämme on asioita mitä emme voi käsittää. Tiedän tämän vaativan paljon enemmän mitä normaalisti jos mies rakastaa naista ja tunne on samanlainen molemmin puolin.

Haluan että olisimme yhdessä elämämme loppuun asti.Hän on sanonut että riittää vain se että rakastan. Toivoisin kaiken olevan todella noin yksinkertaista.Silloinhan nyt ei olisi mitään ongelmia.

Voihan olla että sittenkin tähän tarinaan saadaan onnellinen loppu , toisaalta kaunista on myös syvä rakkaus vaikkei olisikaan yhdessä loppuun asti , jää vain kaipaus...johonkin.

Rakastaako nainen myös sinua? Vai rakastako sinä häntä ja hän pitää suhdettanne "panosuhteena". Itse en osaa olla onnellinen suhteen päättyessä, että olen rakastanut ja saannut rakkautta. Yleensä olen katkera ja vihainen:-) Tietysti kaikki ihmissuhteet opettavat ja antavat kokemuksia, mutta kuitenkin parempi olisi ollut jos ne olisi onnistuneet.

Olen onnekas koska nainen rakastaa minua todella paljon.Nainen kuin mieskin tietää ettei ole helppoa luovuttaa...silloin yleensä tulee syvä pettymys ja viha.Ei haluta nähdä enää.Silti järjetöntä on miten rakkaus sitoo nyt molemmat toisiimme kuin liima ja samalla vallitsee epävarmuus.Tiedämme että emme voi nähdä vuosiin jos eroamme , eron syy vain ei ole normaali jos se tapahtuu...molemmat ymmärrämme sen.Joku kysyi mikä on laadukas parisuhde.Mielestäni siihen ei liity aika käsitettä. Suhde voi olla mahtava vaikka se kestäisi päivän , viikon , kuukauden tai 50 vuotta. Lopuksi joudumme kuitenkin sanomaan hyvästi? Voisi katsoa tunteita ja miten voimakkaasti tunnemme , emme voi omistaa toista ihmistä.Voimme vaan toivoa että mitä olemme ja teemme riittää pitämään rakkauden ja tunteet elossa? En syytä koskaan naista jos nainen haluaa erota tai tekee jotain väärää, sillonhan en ole ollut riittävä hänelle tai hän haluaa jonkinlaisen muutoksen elämäänsä? Ihmismieli on outo , olemmekohan koskaan täysin tyytyväisiä puolisoomme? Jälkeenpäin on vain niin helppo katsoa vain toisen virheitä , se auttaa jaksamaan:) Peiliin katsomisen ja ymmärtämisen taito on vain havoilla. Tapahtumat ehkä riistäytyvät hallitsemattomiksi kun emme ymmärrä ajoissa pysähtyä miettimään oikeita ratkaisuja. Ja vaikka niin tekisimmekin...voi lopputulos olla eroaminen.Emme voi hallita muita ihmisiä , voimme vain toivoa??

Minä viihdyn parisuhteessani ja elämässäni, sillä ne ovat olleet niin tapahtumarikkaita. En kestäisi paikalleen jämähtämistä. Me olemme muuttaneet maasta toiseen monen monituista kertaa, olemme matkustaneet ympäri maailmaa. Olemme päässeet osallistumaan tilaisuuksiin ja tapahtumiin, johon "tavallinen taatelintallaaja" (anteeksi, mutta en keksi kuvaavampaa) ei koskaan pääse.

Siinä samalla tarvitsen kuitenkin kestävää, pysyvää, tasapainoista parisuhdetta, lasten mukanaan tuomaa elämän rikkautta ja miestä, joka tuo turvallisuutta muuten niin vaihtelevaan elämään. Kun nämä on onnistunut yhdistämään yhteen ja samaan pakettiin, niin se on siinä. Elämäni mies on samanhenkinen (lue: vaihtelunhaluinen riskinottaja ja maailmanmatkaaja, maailmankansalainen)

Luulen, että monen kriisin alku on juuri se arjen jatkuminen täysin muuttumattomana. Herätys-lapset tarhaan/kouluun-töihin-kauppaan-kotiin-perjantaina siivotaan-lauantaina vietetään laatuaikaa ostoskeskuksessa. Ja kun edes työpaikallakaan ei näy muutosmahdollisuuksia... Kun siihen tympiintyy, alkaa etsiä vaihtelua muualta. Jollekin se on uusi auto, neljänkympin kriisissä ostettu moottoripyörä, uusi vaimo/mies, lisää "rakkauslapsia" jne.

Jokaisen pitäisi kuitenkin ottaa huomioon se, että ensirakastuminen ja huuma kestää vain lyhyen aikaa. Myös mahdollisessa uudesa suhteessa. Tottumus, turvallisuus ja ystävyys ovat ihan hyvä pohja onnelliselle suhteelle. Kun siihen lisää rakkautta (sekin on tahtoasia) ja pienellä kekseliäisyydellä hankkii vähän vaihtelua ja menoa ja meininkiä elämäänsä, niin ei pääse kyllästymään.

Osuva teksti muuten mutta tuo rakkaus???Tahto asia? Osittain samaa mieltä mutta jos tunne muuttuu joskus niin se vain muuttuu , ihminen joko sitten hyväksyy sen tai etsii jotain uutta? Toivottavasti niitä viisaita jotka etsivät "sitä uutta" löytyy enemmän aviopuolisoiden kanssa liikkuvista kuin yksinään matkaavista vaimoista tai miehistä:)
Silloin suhde voi vielä syttyä hehkuun vaikka lämpö ei olisikaan enää niin polttava.

Matkailu avartaa ja auttaa jaksamaan !

Minulle hyvä parisuhde merkitsee avarakatseisuutta, unelmia, tiimityötä, turvaa, huumoria, keskustelutaitoja, avoimuutta, tukemista, luottamista.

Hyvä parisuhde tarvitsee myös intohimoa.

En allekirjoita että meille kaikille on se yksi oikea olemassa , koska kaikki ihmiset ovat ainutlaatuisia ja näin ollen montakin "osumaa" saattaa tulla.

Onnea heille jotka ovat saaneet osuman. Ja heille, jotka eivät vielä ole löytäneet omaansa.

Pappi kysyy tahdotko rakastaa. Mitä se tarkoittaa??

Minä olen löytänyt omat timanttini toisen katseesta. Ja pidän niistä tiukasti kiinni =) !

Sellainen jossa voi rakastua samaan kumppaniin aina uudestaan. Arjen, lasten, velkojen, vastoinkäymisten, intohimon laantumisen, ikäkriisien, jopa pettämisenkin jälkeen tajuaa, että haluan rakastaa ja rakastua uudelleen.

Alkuperäinen kirjoittaja mies36:
Osuva teksti muuten mutta tuo rakkaus???Tahto asia?

Ei se välttämättä niin outo asia ole. Luulen, että tässä tarkoitettiin sitä, että se huuman ja ihastumisen tunne menee kuitenkin pois ja sitten sitä tahtoa kysytään. Uusia ihastuksia tulee ja siinä on valittava kumpi on tärkeämpää, rakkaus vai huuma. Mullakin oli just viikonloppuna yhdet bileet ja ihalijoita riitti, mut silti tuli mieleen, että en mistään hinnasta halua vaihtaa pois tuota omaa lökäpöksyä... Olkoonkin et on jo vähän väljähtänyt tää suhde.

Hyvä parisuhde on sellainen, jossa on VASTAVUOROISUUTTA. Lähtökohdaksi tarvitaan saman tasoinen kumppani kuin on itse. Lähtökohdat on hyvä olla suunnilleen samanlaiset, kuten myös arvot. Ja arvoista ykkönen tulisi olla juuri se parisuhde. Parisuhteen hoito, toisen huomioon ottaminen vastavuoroisesti. Vuorotellen toinen toista tukien ja kunnoittaen.

Mutta niinhän se on, että meillä monilla on - tavalla tai toisella -rikkinäinen tausta, mikä tarkoittaa myös rikkinäisiä ja epätasapainoisia persoonallisuuksia, että se kaikki vaikeuttaa parisuhteen rakentamista. Ja niinhän se valitettavasti on, että kaikilla EI OLE parisuhteeseen tarvittavia resursseja. Meillä on yksilölliset eväät - ja niillä on pärjättävä.

Me kukin olemme täällä pärjäämässä mahdollisuuksiemme mukaan omassa elämässämme... ja jos käy hyvä tuuri, löydämme sen "sielunkumppanimme" ja kykenemme hänen kanssaa rakentamaan hyvän suhteen, joka kantaa myös vaikeittein aikojen läpi... Kaikki eivät siihen pysty vaikka haluaisivatkin...

Alkuperäinen kirjoittaja Mie:
Alkuperäinen kirjoittaja mies36:
Osuva teksti muuten mutta tuo rakkaus???Tahto asia?

Ei se välttämättä niin outo asia ole. Luulen, että tässä tarkoitettiin sitä, että se huuman ja ihastumisen tunne menee kuitenkin pois ja sitten sitä tahtoa kysytään. Uusia ihastuksia tulee ja siinä on valittava kumpi on tärkeämpää, rakkaus vai huuma. Mullakin oli just viikonloppuna yhdet bileet ja ihalijoita riitti, mut silti tuli mieleen, että en mistään hinnasta halua vaihtaa pois tuota omaa lökäpöksyä... Olkoonkin et on jo vähän väljähtänyt tää suhde.

Minusta ihastumiset kuuluvat elämään, hyvässäkin parisuhteessa. On hienoa, että pystyy näkemään toisissa ihmisissä hienoja piirteitä. Sillä tavoin saattaa oppia itsestään uutta, ja siitä kumppanistakin, ja viedä ehkä jotain hyvää omaan parisuhteeseenkin. Täytyy muistaa, että hyvä parisuhde on kultaakin kalliimpi, eikä ihastumisilla välttämättä ole teille mitään muuta sen kummempaa annettavaa kuin se tunne, että joku näkee sinut loistavassa valossa, sinun älysi on kunnioitettu, ja sinulla onkin yht'äkkiä paljon yhteistä tämän ihastuksen kohteen kanssa. Monilla on. Parisuhteessa kuitenkin se toinen henkilö haluaa olla sinun kanssa arjenkin keskellä, velkojen keskellä, heikkoinakin hetkinä, lastesi äiti/isä, tehdä unelmistasi totta.

Mielestäni hyvän parisuhteen rakennusaineita ovat esimerkiksi kunnioitus, arvostaminen, rehellisyys, luotettavuus, RAKKAUS ja halu rakastaa, sitoutumiskyky, kyky puhua vaikeistakin asioista ja tarpeellisuuden tunne.

Hyvässä suhteessa on tilaa olla oma itsensä, ei tarvitse siis teeskennellä olevansa jotakin parempaa. Hyvä suhde mahdollistaa sen, että voi olla iloinen, onnellinen, surullinen, vihainen tai mitä tahansa mieltä milloinkin ja silti toinen on siinä rinnalla. Vaikka hyvässä suhteessa on vapautta (ei ole tukehduttavaa) silti toinen on niin rakas, että hänen kanssaan haluaa olla paljon.

Rakastamisen tunne ja sen ylläpitäminen vaatii erillään oloa ja toisaalta tiivistä yhdessäoloa - molempia sopivasti.

Tarvitsen mieheltä tietynlaista älyllistä haastetta huumoria tietysti unohtamatta. Miehen ei tarvitse olla kiinnostunut shoppailusta tai sisustamisesta (= ei niin tärkeitä asioita), koska niistä voin rupatella kepeästi tyttökavereitteni kanssa, mutta kaipaan, että miehen kanssa voi keskustella syvällisestikin.

En tiedä, minkä ikäinen Jen olet, mutta osoitit syvällistä elämänkokemusta ja hämmästyttävän tarkkanäköistä harkintaa määrittellessäsi hyvän ja toimivan parisuhteen perustan. Tästä olisi monella opiksi otettavaa. Naisia, jotka kykenevät nämä yksinkertaiset perusasiat ymmärtämään on valitettavan harvassa ja jotka ymmärtävät elävät hyvässä suhteessa. Ne, jotka eivät ymmärrä kulkevat epätoivoisesta suhteesta uuteen ja epäonnistuvat siinäkin - ja aina on syy miehen, joka kaipaa vain silloin tällöin, hetken verran sitä omaa tilaa; oman tilan tarve sytyttää kaikki kypsymättömät persoonallisuudet aiheettomaan mustasukkaisuuden raivoon tai vähintäänkin kuukausien "parisuhteemme tila" -vatvomisiin. Siinä menossa näivettyvät kaikki myönteiset tunteet ja parisuhde päättyy "toimimattomana". Todellinen syy on kuitenkin siinä, ettei voida sallia sitä, että parisuhteessa kumppanit tarvitsevat tilaa ja siinä on mahdollista kaivata hetkisen myös yksinoloa.

mies48: puhut asiaa. Hyvä parisuhde tarvitsee avoimuutta ja antautumistakin. Itse tunnen olevani kovin vapautunut kun olen voinut vuolaasti jopa itkeä miehelleni siitä kuinka en ole täysin tyytyväinen omaan elämääni (olen tyytyväinen parisuhteeseemme). Mies kannustaa ja on tukena. Minä rakastan taas puolestani lujemmin jos hänellä on vaikeaa. Ei mitään voi laittaa toisen syyksi. On ihanaa huomata kun rinnalla on joku , kuka arvostaa ja rakastaa vaikka itsellä olisi sysimusta kausi päällä.
Se tilan antaminen on kans mun mielestä tosi tärkeä juttu. Se on tullut meillä luonnostaan osaksi työkuvioiden kautta (asutaan välillä eri maissa) ja sitten omat kaverit on yks hyvä tapa olla erillään. Lisäksi tietoisesti annan miehenkin olla yksin kotona. Hän on yleensä pitkään töissä, ja kun illalla tulee kotiin oon mäkin siellä. Joskus siis lähden pois tekemään jotain muuta, että hän saa myös mahdollisuuden olla kotona, yksin.

Yhteistyössä