LA ELOKUUSSA 2013!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja laramaria
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Kiitos tarvikelistoista! Ootte niin kultaisia kun jaksatte ohjeistaa tulevaa mammaa <3
Kirjoitan listan paperille ja alan hankkia kamoja.
Bepanthenia ja vanupuikkoja ja vanulappuja löytyykin ennestään kuten varmaan jokaiselta naisihmiseltä.
Täällä potkitaan kovasti, makuulla sohvalla näkee jopa paidan läpi kun vatsa heiluu :)
Potkut ovat parasta raskaudessa! Nyt hieman raikkaampi sää ja helpotus helteistä kärsiville!
Hyvää viikonloppa!
Mrs.Mom 28+0

Pikaviesti kun lähdetään kohta kaupunkiin :)

Täällä käytiin neuvolassa eilen ja kaikki oli ok (sykkeet, verenpaineet jne..). Muuten oli aika pikakäynti kun ei sitten käytykään synnytys-asioita vielä lävite ja parin viikon päästä on lääkärineuolakin :)

Kiitos tarvikelistasta! Neuvolassa juuri eilen käytiin kanssa vähän läpi noita apteekki hankintoja, mutta n. täti suositteli ostamaan vaan D3-vitamiinia (jossa mukana maitohappobakt.) vauvalle ja bebanteenia. Kuumemittarista kyselin että minkälainen olis hyvä (jota jo minun äidiltäkin kysyin) ja n.täti oli miun äidin kanssa samoilla linjoilla että pepusta mitattava olis pätevin..

Selllaisen vinkin n.täti vielä antoi että tulevaisuudessa sitten kannattaa KAIKKI resptit (rasvat, särkylääkkeet panadolit yms.) laittaa vauvan nimelle niin saa halvemmalla apteekista :D Ja ne ilmeisesti kirjoittaa tosi isoja määriä esim. rasvoja ihan pienelle vaavillekin.. heh, tää on hyvä juttu ainakin mulle joka kärsii atooppisesta ihosta ;)

Rv 27+5

Täällä ohjeistettiin aloittamaan d-tipat vasta oliks se 3kk ikäisenä. Sitä ennen lli pelkkä maitohappo. Kuumemittarina meillä on digitaalinen missä taipuisa pää. Pepusta saa tarkemman tuloksen. Se yllätti itseni että pienillä lapsilla kuumetta on vasta 38, 5. Kun meillä on ollut kuumetta niin sebon aina lähelle 40 eikä sitäkään aluksi huomannut. Jalkapohkat hehkui kummasti.

Heissuli vei!

Nyt Se olisi sitten rv 30 alussa. :)
Olo on jo kieltämättä aika raihnainen ja koko kesä vielä edessä.

Mulle kuumuus ei ole ongelma, mutta en kyllä kauaa auringossa jaksa olla. Yleensä olen Se joka makaa terassilla auringossa aamusta iltaan. Kerään kesällä kaiken mahdollisen aurinkoenergian, että jaksan pitkän talven.

Ruokahalu on taas mennyt. Mitään ei tee mieli ja välillä ruoka vaan jää lautaselle. Ei varsinaisesti yökötä, mutta joku vaan estää syömästä.

Käveleminen on aika raskasta ja hankalaa. Hieman pidempi seisominen ja/tai käveleminen aiheuttaa supistelua ja vatsakipua. Perjantaina tuntui, etten pysty nukkumaan ilman särkylääkettä kun mahaa särki niin kovasti päivän Linnanmäki reissun jälkeen. Sain kuitenkin viimein unta ja säästän lääkkeet loppuaikaan. Epäilen, että tulen tarvitsemaan niitä.

Meillä muistaakseni d vitamiinit aloitettiin 2-3vko ikäisenä.

Enää vajaat kaksi viikkoa juhannukseen ja sitten mökkeilemään 5vko:ksi. Toivottavasti vedet lämpenee, niin voin uiskennella järvessä. Uinti alkaa olla ainut liikuntamuoto jota voin harrastaa.

Missä teillä tuntuu liikkeet? Mulla kaikki liikkeet on navan alapuolella. Olen ollut siinä uskossa että vauva on pää alaspäin, mutta nyt en olekaan enää niin varma. Eikö potkut pitäisi tuolloin tuntua ylämahassa? Mietin jo että harrastaako tämä vauva vaan nyrkkeilyä?

Naksuuko teidän maha? Mulla kuuluu välillä sellainen 'naks' ääni ja aina säikähdän, että nyt puhkesi kalvot. Usein liittyy johonkin vauvan liikkeeseen.

En nyt sitten varannut sitä ylimääräistä neuvolaa vaan kyselen sitten neuvolatädiltä (sijainen, mutta onneksi tuttu hänkin) tarkemmin tästä streptokokista. Antibiootit on nyt ainakin käytetty. Ei vaikutusta supistuksiin... Neuvola siis 18.6.

Aurinkoista päivää!

zuviliini 29+0

Viimeksi muokattu:
Zuviliini. Katselin juuri eilen uimavesien pintalämpötiloja ja meidän kunnan kotijärvessä oli jo 21 astetta! Eli eiköhän nuo nyt aika kivat lämmöt ala olemaan.

Olisimme varmaan tänään lähteneet rannalle itsekkin, mutta kesäflunssa yllätti. Nyt en saa pihaustakaan ääntä tulemaan kurkusta ja viime yö oli ihan hirveä kun hikoilutti ja yskitti ja nenä oli täynnä räkää. Nukuin sohvalla ja oli vähän aamulla lonkat kipeet kun oli pakko olla istuma-asennossa, mutta sillai kyljellään eikä selällään.

Huomenna on sitten neuvola.

28+5

Hei!
Paranemista Laramaria, ikävää kun joku tauti vielä iskee, ihan kun ei ole vielä tarpeeksi huolia kaikesta.
Ei ole kuulunut mahasta naksumista, muita liikkeitä kyllä. Mä en saa ollenkaan selvää missäpäin toi sälli siellä mahassa on, joskus tuntuu potkuja samanaikaisesti yläoikealla ja alavasemmalla, huitoo kai käsillä ja jaloilla yhtaikaa. Yleensä mullakin navsn seutu heiluu.
Silloin kun sanon miehelleni, että laita kätesi tähän tulee hiljaisuus. Pelkää kai faijaa :D
Nyt huomaan selkeästi ne supistukset, kun kumartelee tiskikoneelle jne. ja siivoaa ja imuroi, niin vetää heti kivikovaksi. Levolla menee ohi. Mitään kipuja ei ole (vielä) ollut.
Aurinkoista sunnuntaita, kuulumisiin!

Kiitti noista tarvikelistauksen täydennyksistä! 10v sitten vietetystä vauva-ajasta mulla ei oo enää oikein mitään muistikuvaa, että mitä oikeasti tarvitsi... Kyllä ne neuvolassa sitten kertoo taas mitä ja millon pitää antaa (vrt. deevitamiinit ja maitohapot).

Mulla naksuu maha - tai siis olen paikallistanut sen lantion alueelle! Sitä on ollut nyt ehkä kuukauden päivät, jostain rv 28 eteenpäin. Ja kyllä, kuuluu siitä, kun vauva omilla ruumiinosillaan osuu lantioon sisäpuolelta. Hullulta vaikutti ensin, mutta sitten kun sitä on tapahtunut useamman kerran, uskoin, että tilanpuutteesta johtuvaa natinaa se vaan on :) Ekalla kerralla luulin just, että kalvot puhkes, mutta sitä ei tuo onneksi ollut.

Ja meidän vauveli hiljenee kanssa aina kun isä laittaa kätensä masulle. Kuuliainen pentu tulossa...

Mun vatsan kudokset tuntuu aivan äärirajoilleen venytetyiltä. Eilenillalla en meinannu päästä ravintolasta kävellen miehen kanssa kotiin, vaikka matkaa oli vaan kilsa. Tänään edelleen polttelee kylkeä, mutta jotenkin sopeutuneempi olo onneksi on jo.

Tänään on ollut oikea superjumppapäivä vauvelilla. Pääalaspäin tuo majailee jo neljättä viikkoa ja liikkeet tuntuvat selkeästi ylävatsalla, aivan ilmeisiä potkuja vatsanahkaan, kylkiluihin ja kylkiin. Alavatsalla tuntuu myös, mutta hentoisempina. Sen sijaan kyljen kääntäminen oikealta vasemmalle ja niskan ojentelu tuntuu paineena virtsarakossa ja alapään luissa, häpyluussa lähinnä. Lempiasento on pylly vasemman kylkiluun alla ja jalat oikean.

Laramaria: toivottavasti kesäflunssa paranee pian! Nukkuminen voi muutenkin olla niin ja näin ilman tukkoista oloakin. Mukavaa neuvolakäyntia!

MeeJoo 31+4

Noniin tänään olen saanut jo komean viskibasson kuuluviin. Eilen tuli vielä pelkkää kähinää.

Ja neuvola takana.
28+6 (24+6)
Pissa neg (neg)
Hemppa 142 (viimeksi ei mitattu)
Paino +150 (200) 600g oli nyt neljään viikkoon tullut eli yhteensä noin 3kg
sf 27 (23) tuntuu ettei maha ole juurikaan kasvanut ulospäin, mutta kai se sit on..
Sykkeet 131-146 (145)
Tarjonta oli rt. Vauva kääntyi juuri päivää tai paria aikaisemmin.
Verenpaine 138/77 (129/79)

Hyvä mieli jäi neuvolasta. Selviydyn toivottavasti kokonaan ilman lisärautaa ja painokin on toistaiseksi pysynyt kurissa. Voisinkohan kohta esittää vienon toiveen, että painonnousu pysyisi alle 10kg..

Niin ja täällä ei ole maha napsunut. Eikä viimeraskaudessakaan. Onko teillä napsuvilla ollut liitoskipuja tai vastaavia? Tai onko jotakin yliliikkuvia niveliä tms?
Mielenkiinnosta vaan galluppia kun mulla ei juurikaan mitää kipuja/ supistuksia tai muitakaan ole ollut.

Meejoo. Onko siitä rv 27 syntyneestä mitään lisätietoja tullut? En ole nyt ollenkaan seurannut kys palstaa ja tekstiähän sinne tulee niin paljon etten laiskana jaksa rueta enää hakemaan yksittäisiä kirjoituksia.

laramarialla hienot neuvolakuulumiset! Hyvin menee mutta menkööt :)

Mulla ei napsunut paikat ollenkaan esikoisesta, mutta nyt napsuu. Ei ole ollut mainittavia liitoskipuja, vähän pakaran yläpuolinen alue oikealla ilmoilee itsestään välillä, mutta mulla on yliliikkuvat nivelet kyllä. En tiiä oisko sillä sitten jotain tekemistä asian kanssa. Eikä toi napsuminen tosiaan satu yhtään. Muutkin nivelet naksuu aika lahjakkaasti tällä hetkellä että kaipa se noihin kudosten löystymiseen jotenkin liittyy. Jospa tyyppi pulpahtaisi sitten helpommin uloskin, kun on sopivasti liikkumavaraa :D

Mun kärsimät kivut on lähinnä noita ylävatsan vatsalihaksiin ja kylkiin kohdistuvia venymiskipuja ja satunnaisesti selän väsymisen tunnetta, johon kyllä auttaa venyttely välittömästi. Supparit ovat lähes kokonaan kivuttomia ja ilmenee semmoisena ähkistävänä olona, henkeä vähän pakottaa ja koko keskikroppa kovettuu hetkeksi. Seistessä kyllä maha on aina kovana, ja siksi huomaankin supparit vaan makuultaan.

Se rv 27+ synnytys oli käynnistynyt kovilla ja säännöllisillä suppareilla, sairaalassa huomattiin että paikat ovat alkaneet avautua ja että sydänäänet heikkenivät, joten poika leikattiin. Ilmeisesti sai jonkun tulehduksen ensin muutaman päivän iässä ja sitten vähän sen jälkeen oli todettu vielä hengitysvaikeus, jonka johdosta keuhkokoneeseen. Tästä on nyt muutama viikko aikaa, kun luin tuon päivityksen, sen jälkeen ei ole kuulunut muuta. Tietysti toivoo vaan kovasti, että kaikki olisi mennyt jo parempaan suuntaan.

Tuon jälkeen ei ole vielä muita syntynyt kyseisen kuukauden odottajille, mutta ei tässä kauaa mene, kun kiireisimmät alkavat putkahdella maailmaan. Itse laskin, että huomenna on tasan 5 viikkoa siihen, että vauva on teknisesti laskien täysiaikainen eli rv37 täynnä. Jotenkin en kyllä usko, että tämä olisi niitä aikaisia tulijoita. Mutta aika näyttää :)

Uusimpia raskausvaivoja - haukottelu, hengenloppumisen tunne (=huokailuttaa), korkea syke. Välillä on semmoinen olo, että sydän on aivan kurkussa ja ei mahdu hengittämään! Odotan innolla sitä vauvan laskeutumista, joka kyllä voi olla että ei tapahdu kuin vasta ihan lähellä synnytystä, kääk. Nyt on pakko mennä vähän pötköttään taas...

MeeJoo ihan just rv 33 käynnissä

Moi,

Naksumisesta: Mulla ei mun mielestä ole liitoskipuja. Alavatsa on todella sekä ja kipeä. Kova paine alapäässä. Pahenee aina jos supistaa. Välillä vihlovaa ( kuin puukolla iskettäisiin) kohdunsuulla. Ylipäänsä kohdunsuu kipeä jatkuvasti.

Mulla olisi nyt virtaa tehdä vaikka mitä. Kroppa vaan ei anna periksi ja on pakko lepäillä usein. 3h voi olla putkeen pystyssä. Jos on pidempään, niin seuraa valtava vatsasärky, joka menee pois vasta yön levolla.

Huomenna olisi esikoisen synttärit ja nyt on kakkupohja jo valmiina. Kivaa järjestellä. :)

Onko teille muille tullut mustat silmänaluset? Mulle on, vaikka nukunkin mielestäni tarpeeksi. Katkonaisesti tosin. Kerran yössä kuitenkin vaan käyn vessassa.

Maha on kasvanut taas huimasti viikossa ja on aika alhaalla. Kylkiluiden alla vielä runsaasti tilaa.
Kiva mennä ensi viikolla neuvolaan, jos täti osaisi sanoa miten päin tämä massussa köllii.

Zuviliini 29+2

Tummista silmänalusista. Nyt ne on oikeastaan poissa, mutta edelluset kaksi vuotta ne on oikeastaan olleetkin ja varsinkin silmäpussit!! Mä olen kauhukseni huomannut, että mullä menee simäpussien oletetulla paikalla ihan juonteet/selvät rypyt. (kauheeta) Niin siis olenhan kohta jo 24 v. Esikoinenn on päälle 2v ja vieläkin heräilee kerran tai pari yössä. Ja sitten mulla oli vielä puoli vuotta sitten nukahtamisvaikeudet, jotkaa tämä raskaus yllättäen korjasi.

Taas uusi raskausoire on ilmennyt. Kainalot tummuvat. Pitää käyttää t- paitoja toppien sijaan. (Kohta varmaan ostan jonkun pilkkihaalarin, mihin pukeutua kun ei enää ilkeä pientäkään ihonalaa esitellä.) Viimeksi sama juttu plus alakerta oli myös ihan sininen.

Lähetin miehen tänään vintille hakemaan äp-laatikollisen pienimpiä vaatteita ja tuli tyhjin käsin sieltä takaisin. Ei muka ole koko laatikkoa! Täh! Pakko mennä huomenna itse etsimään. Pakkohan se on siellä olla. En vaan tahdo koko vintille mennä kun siellä asustaa lepakoita ja pelkään niiden hyökkäystä. (ei ne kyllä vielä koskaan ole kenenkään päälle hyökänneet)

Flunssa alkaa pikkuhiljaa taittumaan. Tänään vetelin kolme tuntia päiväunia ja niiden jälkeen ei kuumeinen olo ole tullut takaisin. Vein siis pokkana muksun tarhaan kun viimeiset yöt ovat olleet niin kauheita. Koko ajan heräilyä ja yskimistä ja hikoilua. Päivät olen vetänyt pamolin voimalla, puolikuolleena.

29+0 poks

Tummat silmänaluset - Kai sekin on jotenkin geeneistä ja ihotyypistä kiinni kellä alkaa tummua nuorempana ja kellä ei. Ja miten raskaus vaikuttaa ihoon. Mä oon kyllä siitä onnellinen tapaus, että oon perinyt isoäidin ja äidin ihon. Kumpaakin luullaan järjestään 10-15 vuotta itseään nuoremmaksi, juonteita tulee, mutta ei pusseja eikä pahoja renkaita silmien alle.

Mulla raskaus on nuorentanut ihoa ainakin viidellä vuodella. Oon siis jo kypsät 35v (ihan kohta Juhannuksena 36v), mutta iho näyttää nyt huomattavasti heleämmältä kuin esim. viime talven jälkeen. Ilolla voisin siis olla vaikka lopun hedelmällisen ikäni raskaana, kun se kerta nuorentaa yleisilmettä :D Mutta tää on kaikki vaan katoavaista... Varmasti vauvan kanssa valvominen kääntää kellon takaisin "normaaliaikaan"! Pitää vaan muistaa suojautua auringolta, ettei iho nahistu liikaa, kun en nyt meikkiäkään pidä yhtä paljon kuin muuten.

Toivottavasti laramaria selviät ehjin nahoin lepakoiden hyökkäykseltä vintiltä ja tavarat löytyy :)

Hauskoja synttäreitä zuvin esikoiselle!

Laskin juuri, että enää viikko töitä, sitten loma ja ä-loma! Paperikasa katsookin minua jo makkarin pöydältä syyttävästi eli ei muuta kuin kimppuun vaan :)

MeeJoo 32+0

Esikoisen synttärit juhlittu ja hyvin meni. Ei jäänyt kuin pala kakkua tähteeksi.

Olo on kuin junan alle jäänyt kaikesta touhuamisesta. Onneksi vauva sentään tuntuu virkeältä vaikka yölläkin supisteli. Tänään sitte otan ihan rennosti enkä tee mitään. :)

Meillä kanssa tyttelillä hikka monta kertaa päivässä.

Mua on alkanut synnytys vähän jännittää vaikka on jo kolmas synnytys. Ehkä Se on tuo vieras sairaala. Mä oon nähnyt unia synnytyksen käynnistymisestä ja aina niissä lähtenyt naistenklinikalle. :) Toivottavasti muistan tosipaikan tullen lähteä päinvastaiseen suuntaan.

zuviliini 29+4

Mulla taitaa limatulppaa irrota. Kova yskä on jäänyt vaivaamaan flunssan jälkioireena ja pari kertaa olen lirauttanut housuun. (tervemenoa lantonpohjan lihakset) ajelin autolla tänään ja ajattelin että yskiessäni taas lirautin, mutta kun pääsin vessaan niin paperiin tarttui aika ohut, mutta varmaan 5 cm pitkä lima. Oli ihan kirkas ja tosi sitkeä. Tämä ei ollut ensimmäinen, mutta isoin tähän asti.

Mitähän tämä nyt tarkoittaa, vai tarkoittaako mitään? Pitää ehkä maanantaina soittaa neuvolaan jos tulee vielä lisää. Vai miten te toimisittee? Yritin googlailla aiheesta, mutta eipä oikein mitään tietoa irronnut.

29+4

Jaa-a, mulla ainakin valkovuoto on ollut välillä aivan käsittämättömän runsasta, lorahtelevaa, osittain kiinteämpää ja osittain tosi vetistä. Jotenkin ajattelisin, että välttämättä tuo mitä koit ei olisi limatulppaa vaan ihan vaan normaalia eritettä. Toisekseen vaikka limatulppa osittain alkaisikin irrota, ei välttämättä aukeamista tapahdu. Mutta sitäkään tietty on paha itsekseen mennä arvioimaan.

Mun kokemuksen mukaan emättimestä on valunut, lorahdellut ja humpsahdellut näin raskauden aikana vaikka mitä, sameaa, kiinteää kirkkaan limaistakin. Silti paikat on ihan kiinni ja kiinteänä. Useamman kuin kerran olen luullut, että pissa tuli ja kerran ehdin jo vesienkin menoa kerran pelästyä, mutta ei. Valkovuotoa se sitten vaan oli ja tosiaan ponnistustilanteissa sitä saattaa tulla kerralla enemmänkin.

Mutta ilman muuta voit neuvolassa mainita asiasta ja ehkä kysyä lääkärille aikaa, jos huolettaa. Jos suppareita tai kipuja ei ole, eikä vuoto ole veristä, niin tuskin ihmeempää huolta kannattaa aiheesta ottaa.

Mutta niin se Kardashianinkin muksu oli pompsahtanut maailmaan jo, 5 viikkoa etuajassa. Itsellähän on jäljellä enää 7. Hullulta tuntuisi, että parin viikon päästä jo tuo olisi syntynyt. En ole ehkä siihen ihan valmis vielä...

MeeJoo 32+4

MeeJoo. Joo no eipä sitä ole lisää enää eilisen jälkeen tullut lisää.
Nyt tulee ällöä tekstiä!
Multa ei ole neverever tullut tuollaista könttiä. Valkovuoto on kuitenkin nimensä mukaisesti vuotoa ja valkoista. Nämä pari klönttiä ovat olleet ihan kuin jähmettyntyttä hyytelösokeria tai liivatetta. Viimeksi tuo köntti oli riisuutuessani jäänyt reiteeni kiinni ja ihmettelin, mikä kutittaa ja huitaisin reittä niin se lätsähti saman tien käteeni kiinni.

No kuitenkin kuten sanoit niin eipä se nyt mihinkään johda, vaikka osittain tulppa irtoaisikin. Otan asian puheeksi neuvolassa. Seuraava aikakin on jo juhannuksen jälkeisellä viikolla.

Asiasta kukkaruukkuun. Täälläkin on nyt ensimmäinen hikka tullut. Esikoinen hikkasi päivittäin ja odottelinkin jo tuota .

Tuosta Kimin muksusta. Tulikohan siellä raskausmyrkytys kun oli täti kuvien perusteella sen verran turvoksissa..? Voihan siinä tietysti olla sata syytä, mutta onhan se kiva noitten julkkisten elämää pohtia :)

MeeJoo, pääsetkö sinne synnärille tutustumaan ikään kuin ensisynnyttäjänä? Mulla vaihtu sairaala ja en päässyt tuon ryhmän mukana vaan käytiin silloin rakenneultra jälkeen osasto kurkkimassa. Luulisi, että oltaisiin voitu mennä siinä samalla kuin ensi synnyttäjätkin, ilman lisäkustannuksia tai muita säätöjä. Menihän se noinkin tietysti..

Vauva oli taas perätilaan kääntyneenä pari päivää. Viime yöllä kuitenkin möngersi aivan hulluna ja nyt en taas osaa sanoa, miten päin on. Potkuja sateli aivan ympäri mahaa. On nukkunut koko aamun kun raukka väsy varmaan ihan totaalisesti.

30+0 POKSPOKS!

Moi,

Neuvolakuulumisia tältä päivältä.

Verenpaine 89/66 (lisätään suolan syöntlä)
Pissat ok
Ei turvotusta
Painoa tullut 200g/3vko
Vauva on masussa poikittain
Vatsa todella supistusherkkä

Sairasloma jatkuu ja ylimääräinen lääkäri aika 2vko päähän varattuna. Lääkärikin vielä erikseen soitti ja kehotti lepäämään paljon. Jos levossa alkaa supistella niin sitten sairaalaan tsekkaukseen.

Neuvolatäti sanoi, että voi olla ihan hyväkin että vauva vielä poikittain, niin ei ole niin suurta riskiä synnytyksestä. Hassua kyllä, että Se voi poikittain köllötellä, aika pieni on kyllä kun mahtuu, niin ettei näy masun päälle ollenkaan. Potkut tulee yleensä juuri alavatsaan siksi ilm. Vihloo kohdunkaulaa.

Että näin meillä täällä. :)

Limatulpasta: mulla lähti molemmissa aikaisemmissa n. 3pv ennen kuin pojat syntyi eli rv 37+
Ja samalla alkoivat myös rajut supistelujaksot. Supisteli pari tuntia ja sitten loppui alkaakseen taas uudelleen.

Zuviliini 30+2

Vähän oli joo Kardashianin jalkaterät pahan näköset loppupuolella, kun tursotti korkkareista. Ei oo osunu mistään lööpeistä silmään, että miksi syntyi noinkin ajoissa, mutta jotenkin sain semmoisen kuvan, että olisi ihan omillaan käynnistynyt.

En mä keltään kysynyt, saako sinne synnärille mennä tutustumaan... Soitin vaan, että ollaan tulossa, kun neuvolasta laput sain. Kuului osaksi perhevalmennusta kai, johon ilmottauduttiin mutta ei menty. Ehkä siksi päästään nyt tuonne. Mies on ensikertalainen joka tapauksessa ja itse synnytin viimeksi Jorvissa. Joka oli muuten kanssa jotenkin remontissa silloin, kuuden hengen huoneessa taisin ne vuorokaudet siellä viettää eli ihan sama kuinka ruuhkasta Kättärillä on elokuun alussa.

Hmm, tää meidän tyyppi ei kyllä sopisi mahaan poikittain. Vatsa on kuin pysty kurpitsa tai melooni eli suht kapea, mutta pitkä :) Eipä ole vauva viiteen viikkoon mun mielestä muuta tehnyt kuin kylkeä kääntänyt pää alaspäin. En kyllä enää ymmärrä miten MITKÄÄN kudokset voi enää kestää tätä venymistä enempää. Ja vielä on monta monta monta viikkoa edessä kasvatusta. Alkaa vähitellen kypsyttää... Mutta eipähän pahemmin ole niitä liitoskipuja, kun paine pysyy ylävatsalla.

Zuvi: Hyvin voi olla, että synnytät siis ennen mua, vaikka laskettu aika olisikin vasta myöhemmin, jos kerta velipojatkin ovat maailmaan tupsahtaneet parisen viikkoa ennen laskettua aikaa :)

Huomenna loma ja mökkireissu, oikein mukavaa juhannusta siis kaikille ja ottakeehan iisisti!

MeeJoo rv33+0

Hyvää juhannusta kaikille!

Oltiin eilen päiväretkellä tuttavien mökillä ja onneksi ilmat helli juhlijoita. Tuli kyllä syöpöteltyä kaikkea suolaista ja sen seurauksena paino oli humpsahtanut kilolla ylöspäin. Nyt vaan ottamaan itseä niskasta kiinni.

Ollaan menossa viikon päästä kylpyläreissulle. Uikkarit alkaa varmaan olla hippusen kireät. Ei nyt pariin kuukauteen olla käyty uimassa hallissakaan. Toivottavasti löytyy helposti uusi jos edellinen on käynyt pieneksi.

Vauva on taas vaihteeksi rt. Oli myös poikittain muutama päivä sitten ja tuntui, että napa repeää. Pyörii kyllä ihan miten sattuu vieläkin.

30+4

Neuvolakäynti takana!
Hb oli laskenut 100, rautamehu ei ole ilmeisesti niin tehokkaasti nostanut hemoglobiinia, joten käsky kävi kokeilla uudestaan Obsidania :(
Verenpaine oli 127/80
Vauvan syke 124-145 ja kohdunpohja 29cm, vauveli oli sillä hetkellä pää alaspäin.
Painoa tullut kertakaikkiaan 6,9 kg tän raskauden aikana.
Radi testiä pyysi harkitsemaan menenkö vielä vai en, ei kyllä houkuttele.
Mies lähtee viikoksi matkoille, toivottavasti pärjään tässä yksin eli ei tulisi mitään ikäviä yllätyksiä.
Eilen oli ekat potkut, jotka vähän sattuikin :D
Mukavaa viikkoa kaikille helteistä huolimatta!
Mrs.Mom 30+3

Mökkireissu onnistuneesti takana, rennolla menolla. Nukkuminen vaan oli milloin mistäkin syystä mitä sattuu ja sama näyttää jatkuvan tänään. Vauva möyrii kamalasti välillä. Väsyttää, mutta uni ei vaan tule tai katkeaa. Neuvolaan pitäisi yhdeksältä hilpaista... Pikkasen jännittää paljonko on laittanut juhannusgrillilisää puntariin. Palaan siis myöhemmin kuulumisien kera.

Moikka,
juhannus takana ja nyt lomaillaan poikien kanssa mökillä. Mies on vielä tämän viikon töissä. Anoppi on täällä meidän kanssa (onneksi) muuten en pärjäisi. Yritän lepäillä päivittäin ihan makuu asennossa ainakin tunnin kerrallaan. Supistuksia tulee n. 4-10päivässä, kipeitä siis.Mieskin sanoi juhannuksena, että älä nyt vielä synnytä, kun ilme meni aika pahaan irvistykseen. Supparit ovat kuitenkin onneksi yksittäisiä, eikä niitä tule monta putkeen.

Vähän jännittää tuo vauvan asento. En ole yhtään varma miten päin on siellä. Potkut tuntuu vasemmassa kyljessä ja keskellä ylhäällä kylkiluiden alla tuntuu kova pallo, siis ehkä pää. Maha on todella kova ja pinkeä, supistuksessa pienimmästäkin liikkumisesta. Mahtuukohan siellä vielä kääntymään?

Onko teillä kokemuksia käännöstä? Milloin tehtiin? Onnistuuko? Onko syitä miksi ei voi kääntää? Entä kokemuksia perätilasynnytyksistä? Olen jostain lukenut että nekin ovat yleistyneet.

Mun pahin pelko on sektio, jota en todellakaan haluaisi, ellei vauva ole hädässä.

zuviliini 31+2

Zuvi: Meidän isäntä hoki koko juhannuksen "et nyt ala synnyttää" heti kun vähänkin ähkäisin jotain :)
Ystäväni synnytti esikoisensa perätilassa ihan onnistuneesti, synnytystapa-arviossa katsotaan nuo hyvin tarkkaan, että mahtuuko tulemaan. Kääntöyritys ei hänellä onnistunut, en muista milloin sitä hänen kohdallaan yritettiin. Muuta kokemusta tuosta ei sitten olekaan.

RV 33+6 neuvolakuulumisia (30+0)
Paino +500g/vko (n. +500g/vko) yhteensä 10,5kg
Sf-mitta 34cm (28-29cm) yläkäyrällä jälleen
RR 120/78 (121/77)
Turvotus + (+) vähän sormissa, ei jaloissa
Gluk/Prot -/- (-/-)
Hb 132 (128) ilman rautaa!!!
Syke +145 (+145)
Liikkeet ++ (++)
Tarjonta RT (RT) tarkistettiin ultralla, koska TH ei tuntenut kunnolla päätä lantiossa, itse olin suht varma RT:stä, koska liikkeet tuntuvat keskellä tai sivuilla suht ylhäällä vatsalla. Toisaalta mulle tuntuu myös semmoinen pallo tuossa keskellä mahaa, joka osoittautui nyt edelleen pyllyksi. Ilman ultraa tuota ei kuitenkaan terkkari uskaltanut arvata, joten on se asennon arvioiminen suht kinkkistä ammattilaisellekin.

Kaikki siis hienosti. Terkkarin mukaan vauvan pää killuu aika ylhäällä edelleen eli ei ole mitenkään laskeutunut lantioon syvemmälle saatika lähtökuopissa. Vauvan sijainti selittänee myös sen, miksi mulla ei niitä liitoskipuja oikeastaan ole ollut ja sen, että vatsahapot ovat kurkussa vaikka maha olisi tyhjäkin. Ja että liikkeet tuntuu noin korkealla ja sf-mitta menee yläkäyrää, vaikka vauvan painoarvio lupailee n. 3kg pienokaista.

Tuloillaan tämä ei siis missä tapauksessa ole vielä hetkeen, mikä on kyllä ihan hyvä uutinen. Nyt voidaan lomailla miehen kanssa kahdestaan pari viikkoa, kun poikani meni isänsä kanssa lomailemaan.

MeeJoo rv33+6

Yhteistyössä