LA ELOKUUSSA 2013!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja laramaria
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Moi!

Täällä edellinen synnytys käynnistettiin oksitosiinilla ylhäältä menneiden vesien takia. Ei ollut tyttösellä mitään aikomusta vielä 39+1 tulla. Katsotaan siis kuinka komeasti la ylittyy tällä kertaa..

Me nyt mennä täräytettiin ja ostettiin kumminkin sisarusrattaat. Huusin käytännössä uudet Hauck freeriderit parilla sataa huutonetistä. Mielestäni oikein hyvät kaupat tehtiin. Hintakin oli oikein mukava kun äitiysavudtuksen jälkeen ei jäänyt kuin 60e maksettavaa omasta pussista.

Viimeaikojen kamalin raskausoire on ollut öiset suonenvedot pohkeissa. Viime yö oli pahin. Koko yön tuntui jomotus enkä voinut suoristaa jalkoja tai heti alkoi kramppaus. Kolme kertaa tuntui, ettei lopu ollenkaan vaan kestää ja kestää vaan. Myös tämän päivän on pohkeita vihlonut.
Magnesiumiahan olen varmaan kuukauden jo popsinut. En tiedä, mikä muu helpottaisi tähän tautiin. Viime raskaudessa ei vetänyt suonta kuin pari hassua kertaa.

26+5

Mulla vetää myös suonta melkein joka yö, tai ainakin meinaa. Oon kans syönyt magnesiumia säänöllisesti. Itsellä tulee juotua liian vähän vettä, 2 litraa pitäis vähintään päivässä.. se auttaa mulla et pitää tukisukkia päivän. Tosin nyt ois mielellään ilman kun on kivat kelit..

Se piti vielä lisätä et mulla suonenveto loppuu heti kun nousen kiireellä sängystä ylös jaloittelemaan.

Meijän eka syntyi 38+6 suppareilla. Synnytyksen kesto oli noin 6h. Toivottavasti tää tulis kans ennen la ja ois yhtä helppo ja nopee tai helpompi ja nopeempi. :)

Moi,

nyt on neuvolalääkärissä käyty ja määräsi kk sairaslomalle supistusten takin. Kohdunkaulan tilanne kuitenkin ennallaan suppareista huolimatta, onneksi.

Kävin myös taas monissa labroissa ja vastauksia saa perjantaina.

Painoa tullut 900g/ 4 viikossa, verenpaine 107/74, vauvan syke 147 ja sf 24,5.
Todella samoissa mitoissa mennään kuin kakkosen kanssa.

Nyt sitten vaan otan iisisti. :)

zuviliini 27+2

Mun sokerirasitus meni sitten tänään totaalisesti pieleen. Tunnin kuluttua koko litku tuli isolla paineella ulos, en kyllä ihmetellyt yhtään kun tämä raskaus on ollut enemmän
tai vähemmän yhtä oksentelua. Vähän harmitti, olisi kestänyt vain tunnin vielä ja olisi koko koe ollut pois alta.
Ensi vk eka neuvolalääkäri, katsotaan mitä se sanoo. Toiste en kyllä halua siihen mennä.
Vatsa on jo aika pallo ja vauva mekastaa kovaa :)
Ensi viikolla menen nyt vihdoinkin 4D
hen, sitä odotellessa
Mrs.Mom 26+5

Hyviä vointeja kaikille!

Mrs. Mom: Voihan nenä, mitä pääsi käymään. Toivottavasti et joudu uudestaan rääkkiin.

Zuviliini: Hyvä, että antavat noin auliisti saigonia. Lepoa ja lepoa vaan nyt!

Tänään oli hyvä päivä! Aamulla neuvolassa kaikki hyvin, sf-mitaksi rv 30+0 neukku-th sanoi 29cm mutta kirjasi 28cm. Nyt ollaan jo vähän yläkäyrien allekin päästy, alussa kun mentiin kovaa yli. Hemppakin oli noussut, joten ei tartte enää syödä rautaa, ellei lähde taas laskuun. Painoa vajaa puol kiloa viikossa, joista tosiaan viimeinen kilo tuli kahdessa päivässä! Turvotus iski juuri ennen neuvolaa, perhana :D
Raivotarjonta todettiin, vauva oli juuri niin päin kuin ajattelinkin. Eipä juuri mittään ihmeellistä siis kaikenkaikkiaan, seuraavan kerran juhannuksen jälkeen rv34 käynnille ja rv36 sitten toka neuvolalääkäri.

Äitiyspolilla kävin ultrattavana, 15min kesti kun lääkäri haastatteli verenpainehistoriasta ja otti vauvasta mitat. Enempää ei tarttenut ihmetellä, kun kaikki oli sielläkin hyvin :) Valitin, että suppareita on ollut nyt viikon sisään enemmän välillä, ja ihan säännöllisiäkin jaksoja. Ei kuulemma mitään muutosta kohdunsuulla (JESS!). Vauva arvioitiin n.1,5 kiloiseksi tällä hetkellä, eikä ole jättiä tulossa. Viikoissa muutamia päiviä pienempi kuin LA, mutta täysin sopusuhtainen ja vastaten esikoisen kokoa. Tämänpäiväisen perusteella meille olisi siis tulossa vähän keskimääräistä pikkuisempi vauveli, mutta se ei johdu paineista vaan geeneistä. Itse olen kuitenkin pienikokoinen, mies kylläkin mallia ladonovi, vaikka hoikka onkin. Esikoinen siis täysiaikaisena 49cm/3120g ja minä 48cm/3600g. Hauskasti lääkäri sanoi, että tämä keskimääräistä pienempi koko on pelkästään vaan hyvä asia synnytystä ajatellen, meidän kaikkien kannalta :)

Odotetun hyvät uutiset, en uskonutkaan, että nyt mitään kovin hullusti olisikaan. Rautapiinasta pääseminen iloinen yllätys. Ylipäänsä mahtavaa kuulla kaikkien perinnöllisten riskitekijöiden (D2, verisuonitaudit) ja iän vaikutuksesta huolimatta sanat: täysin normaali ja hyvin etenevä raskaus :)

Mukavaa viikonjatkoa,
MeeJoo

Moi,

Mrs.Mom: voi miten kurja juttu. Itsekin mietin juuri tuota oksentamista, mutta onneksi sain pidettyä litkut mahassa. Toivotaan, että sun ei tarvitse mennä uudelleen.

Meejoo: Ihania uutisia. Voi noita sun viikkojasi ja kolmessakymmenessä mennään, eikä h-hetkeen enää ole mahdoton aika.

'Ensimmäinen' aamu sairaslomalla, eilen oli niin kiire ettei voi lomaksi sanoa. Aamulla esikoisen kouluuntulotarkastus, sitten kävin töissä selvittämään keskeneräiset asiat ja vielä poikien kevätjuhla perään. Ja supisteli tietenkin pitkin päivää.

Olin itsekin aika yllättynyt tuosta sairaslomasta. En sitä pyytänyt, vaan kerroin tilanteeni. Lääkäri sanoi, että jäät kotiin. Tietysti tilanteeseen vaikutti varmasti Se että suppareita tuli lääkärilläkin. Nousin odotusaulan tuolista liian rivakasti, enkä meinannut pystyä kävelemään tutkimushuoneeseen. :)

Huomenna pitäisi saada koevastauksia ja seuraava neuvola 18pv. Sitten onkin jo 2vko välein jatkossa. Kesällä Se vaan tarkoittaa, että ajan neuvolaan mökiltä, matkaa n. 2h.

zuviliini 27+4

Moi,

koetulokset saatu ja streptokokki B todettu. Ei ole mulle vaarallinen, mutta voi tarttua vauvaan synnytyksessä. 10-30% kantaa bakteeria ja vauvalle Se tarttuu synnytyksessä 1-3%:lla. Komplikaatioina infektiot, verenmyrkytys, aivokalvontulehdus yms. Vauvoista jotka saa tartunnan kuolee 10-15%.

Bakteeri voi aiheuttaa supistelua ja ennenaikaisia synnytyksiä.

Sain nyt antibiotit ja synnytyksessä pitää myös olla antibioottitippa. Estää tartuntaa vauvalle.

Vähän on ollut sulateltavaa ja ahdistaa aika paljon. Synnytys alkoi todella pelottaa. En ole koskaan kuullutkaan tällaisesta.

Nyt sitten odotellaan rauhoittuuko supistukset. Antibiootista huolimatta bakteerilla on tapana uusia. Lääkärin merkintöjen mukaan kohdunkaulaakin jäljellä enää alle 1cm, eli voisi nää supparit vähän rauhoittua. Tänäänkin tullut 6 todella napakkaa supistusta vaikka en ole tehnyt juuri mitään.

Huoli vauvasta on suuri, vaikka mieheni yrittääkin tolkuttaa, että kyllä kaikki hyvin menee.

zuviliini 27+5

Kuulostaa aika karmivalta tuo streptokokki. Mutta sitä mietin, että jos kerran ainakin yksi kymmenestä kantaa bakteeria, niin miksi sitä ei testata kaikilta odottajilta? Sehän voi olla yleisempi kuin radi..

Ensimäiset hyvin lievät liitoskivut on koettu nyt. Häpyluu on kipeä ja nivusista aamulla otti jonkun verran. Meni kuitenkin ohi kun juoksin illan töissä. Tällä viikolla on tosin ollut paljon raskaita keikkoja eli kumpi ensin, muna vai kana?
Mulla on kyllä niin ihanteellinen tämä tilanne. Voin kuitenkin valita, kuinka paljon teen töitä. Ja enää vain tämä kuukausi, sitten lomailemaan.

Täällä on kyllä ihan tasaista puksutusta ollut ja kirjoittelu tännekkin on vähän jäänyt kun ei oikein mitään kirjoituksen aihetta ole ollut. joten hyvää kesäkuuta kaikille elokuisille vaan!

27+4

Moi,

Laramaria: Mietin itse aivan samaa. Osassa neuvoloita/sairaaloita tutkitaan kaikilta. Kummaa.

Mä oon nyt onneksi saanut jotenkin mieleni hieman rauhoittumaan. Ajattelin kuitenkin vielä soittaa neuvolaan, jos pääsisin sinne ensi viikolla kyselemään hieman lisää. Nettiä en uskalla enempää katsella, kun sieltä löytyy ne kamalimmat kertomukset. Nuo prosentit pitäisi olla faktaa kun olivat väestöliiton sivuilta.

Lääkettä oon nyt laittanut kahtena iltana. Vielä ei ole ollut vaikutusta suppareihin.

Zuviliini 28+0

No hitsit minkä laittoi, zuviliini. Tosiaan meillähän miehellä epäiltiin streptokokki B:tä tuossa alkuvuodesta ja tuli vähän googlattua noita juttuja, mitä se olisi raskaanaolevan kannalta tarkoittanut. Ei kannattanut, kun netti on pullollaan kaikenlaista. Lopulta hänen streptokokkinsa paljastui G-ryhmän versioksi, jolla ei taas ollut samoja vaikutuksia.

Toivottavasti lääkitys auttaa pian ja supparit rauhoittuvat. Sulla on kuitenkin jo rv29 menossa ja joka viikko vauva valmiimpi tulemaan maailmaan, vaikka aikaisin tuliskin. Rauhassa vaan.

MeeJoo 30+4

terkut!
Tulin juuri lääkäriltä. Verenpaine oli 134/88 mutta menin sinne pyörällä ja vauhdilla, se varmaan vaikutti, yleensä mulla matalanpuoleinen.
Kohdunpohjan korkeus 26 cm
Kohdunkaula 3,5 ja kiinni (kai ne ovat ihan ok mitat?)
Sikiön syke 145
Lääkäri sanoi, että hyväkuntoinen ja reipas poika :)
Mun pitää ruveta kunnon rautakuurille ja uudestaan rati testiin, yök!
Painoa tullut huhtikuun lopusta 2,1 kg
Nyt tilataan vaunut ja vaatteita, on jotenkin taas konkreettisempi ja huolettomampi olo.
Vointeja kaikille, kuulumisiin,
Mrs.Mom 27+4

Mitäs ootte mieltä sykkeistä, kertooko sukupuolesta? Pienellä otannalla ainakaan ei. esikoisella oli 144-150 ja tyttö, tää kakko en 140-160. Siskolle tulossapoika ja sykkeet 145.

Mitäs ootte mieltä sykkeistä, kertooko sukupuolesta? Pienellä otannalla ainakaan ei. esikoisella oli 144-150 ja tyttö, tää kakko en 140-160. Siskolle tulossapoika ja sykkeet 145.

Mä en itse usko enää mihinkään näihin uskomuksiin. Neuvolassa kun kysyin kerran samaa, niin täti rupesi nauraa ja sanoi, että ei kerro mitään. Se on aina joko tai.
Mulla on mennyt kaikki aivan päinvastoin. Pahoinvointia ja oksenteluakin kun piti olla enemmän tyttöraskauksissa mutta paskat!
Ultrassa lääkäri kertoi miehelleni tyypillisestä miesten ajattelutavasta: ei oo väliä onko poika vai tyttö, pääasia, että on terve....ja poika :D :D

Viimeksi muokattu:
Eikös tuo sykejuttu ole täysin kumottu uskomus? Poikasyke on keskiarvoisesti yhden lyönnin matalampi/ MINUUTTI. Eikai sitä kukaan voi korvakuulolta ennustaa? Meillä oli tytön sykket viime raskaudessa aina 130-140. Kerran kävi päälle 140.

Moi,

meillä neuvolatäti on aina veikkaillut sukupuolta sykkeestä. Pojista sanoi heti, että poikasykkeet. Nyt sanoi, että tulisikohan uusi kalakaveri tai sitten topakka tyttö. :) Topakka tyttöhän sieltä sitten pitäisi tulla. Eiköhän tuo sykkeestä arviointi ole aikamoista arpapeliä.

Otin taas tänään masukuvan. Maha on viikossa valahtanut alas. Lylkiluiden alle jää melkein kämmenen verran tilaa. Vauva on siis aika alhaalla jo nyt. Ihan hassua tuo noin nopea muutos mahan muodossa.

Antibioottirasvaa oon käyttänyt nyt neljänä yönä. Iho alkaa menemään rikki, eli aika vahvaa kamaa taitaa olla... Ei kiva.

Päivittäin supistelee, mutta mieli on parempi. Vieläkin hankala tajuta, että en mee enää töihin.

zuviliini 28+2

Tervehdys,

Kiva kuulla Zuviliini, että fiilikset ovat nyt paremmat. Mä oon huomannut, että stressaaminen lisää mulla niitä kivuttomia mahankovetussuppareita ihan selvästi näillä viikoilla. Esim. jos tappelee esikoisen kanssa niin sitten saattaa supistaa, tai jos pelaa liian jännää pleikkapeliä :D

Vauvan sykkeistä: Meidän tulokkaalla on 140-145 eli voi olla kumpi vaan... En usko noihin varsinaisesti.

Mitenkäs teillä nämä helteet? Mä kuulun siihen porukkaan, jolle ne ei oikein sovi. Tulen huonovointiseksi, heikottaa, hikoiluttaa kamalasti ja päätä alkaa särkeä. Juon juon ja juon, mutta ei tunnu auttavan. Oliiveja ja salmiakkia sekä sipsejä ainoastaan tekee mieli, muuten ruoka ei uppoa kuin aamulla. Ja sittenkös heikottaa kun syö miten sattuu. Tällä hetkellä meillä on sisällä lähes 28 astetta ja mä istun paikallani sohvalla tuulettimen edessä. Tää on vanha kerrostalokämppä ylimmässä kerroksessa, ja tuulettamalla saa vaan lisää kuumaa ilmaa sisään. Yöt ovat onneksi olleet vähän viileämpiä, mutta tukalan rajalla nekin. Auringossa en kestä olla juurikaan, kun alan voida pahoin. Ikäänkuin se alkuvaiheen pahoinvointi olisi palannut helteiden myötä... Silloinhan en kestänyt käydä saunassa ollenkaan. Lisäks mulla on lievää aurinkoihottumaa käsivarsissa, joita en ole suojannut ilmeisesti tarpeeksi.

Mun on alkanut tehdä kauheasti mieli banaania. Mikähän se aine on mitä siitä saa... magnesiumia? Oliskohan siinä jotain vajausta sitten.

Tänään lähti sitten rv 32 käyntiin. Kahdeksan viikon päästä ollaan jo aika lähellä totuuden hetkiä. Äkkiä tämä aika menee.

MeeJoo 31+0

Täälläkin 29. viikko poksahti eilen käyntiin. Nyt on viimeinen kuukausi kulunut aika sutjakasti. No toisaalta kun on ollut paljon töitä niin olen saattanut mennä nukkumaan jo ennen kahdeksaa (Kuten eilen!!). Kyllähän ne päivät nukkumalla saa kulumaan..

Kuumuus ei aiheuta muuta kuin hikoilua. Ja töissä hikoilen nykyään kuin hullu. Silmiä vaan kirvelee kun hikipisarat valuvat otsalta :/ Eli kyllä tämä hikoilu on myöskin pelkästään mahan takia lisääntynyt ja nyt plussana vielä helteet.

Kävin ostamassa kesävaatteita ja varsinkin kahdet pitkät vaaleat housut kun ei voi sortseja käyttää noiden tukisukkien kanssa. Tuli kyllä vähän puskista nämä helteet ja alko jo aika tuskaista olla kulku farkuissa/mustissa housuissa. Myös mahan peittäviä toppeja ostin lisää kun alkoi pituus loppumaan vanhoista.

No niinpä näyttää, hienosti pyöristynyt :) Jännä kyllä miten joillain odottajilla kohtu/vauva täyttää ylävatsan vasta loppuraskaudesta ja mulla tosiaan jo viikosta 20 eteenpäin. Sen jälkeen olenkin pullistunut vain ulos :D

Sain muuten hoidettua tietokoneen ajantasalle tässä ennen mammalomia. Omassa mäkissä (vm 2008) toivottoman vanha käyttis, muistiakin suht vähän, eikä mitään ulkoisia kovalevyvarastoja varmuuskopioille. Nyt on huollettu, putsattu ja päivitetty. Samoin kämpässä pientä huoltomeininkiä, piano sai lähteä ja sitten pitäisikin alkaa hyllyä tilalle duunaamaan. Kestovaipat on tilattu, kokeilen nyt noita eri vaihtoehtoja vastasyntyneellekin ja toivotaan, että joku niistä lähtee rullaamaan meillä. Ainakin osakestoiluna.

Vauva on edelleen pää alaspäin (jes) ja venyttelee jalkojaan aina vaan tiukemmin kylkiluita vasten :D Tänä aamuna alkoi mun herättyä semmoisen jumppaukset, että ihan piti selkää suoristaa kun monotettiin. Jostain syystä öisin en herää vauvan liikkeisiin, ehkäpä tuo älyää nukkua yöt samaa tahtia mamman kanssa... (toiveajattelua). Aamulla sitten ihan muutaman minuutin sisään siitä, kun itse herään, tunnen ekat muljaukset, yleensä jalkojaan alkaa oikoa.

Nyt on muutamana päivänä tuntunut myös alakerrassa ajoittaista vihlontaa, alkaakohan se pää painua alemmas vähitellen. Ihan satunnaista onneksi, eikä haittaa liikkumista. Hyvin siis menee ja varsinkin jos nämä kuumimmat kelit vähän väistyvät ja päästään siihen normaaliin 20-24 asteen kesälämpöön. Tällä viikolla jouduin kaksi päiväharrastuskäyntiä jättämään väliin tuon kuumuuden takia, kun veti niin huonoksi. En ymmärrä miten tuo onkin mulla vaikuttanut nyt näin. Mutta ei auta muu kuin hyväksyä kropan hätähuuto.

Viikonloppuna minilomalle kotikonnuille, mutta hotelliin! Eipähän tartte sukulaisten nurkissa majailla, matalampi kynnys lähteä tapaamaankin, kun ei tartte koko päiväksi jäädä.

MeeJoo 31+1

Mua ei ole helteet pahemmin haitanneet, illalla kun ottaa viileän suihkun ennen nukkumaanmenoa ja on sen jälkeen tekemättä/riehumatta mitään, josta tulee hiki, niin hyvin pärjää. Juon kivennäisvettä ja otan magnesiumia.
Nyt olen syönyt tuoretta jääkaappikylmää ananasta kun on monessa kaupassa tarjouksessa.
Onko teille tullut raskausarpia, missä vaiheessa ne ilmestyy jos on tullakseen?
Itsellä ei vielä ole vatsanahka revennyt.
MeeJoo, mäkään en yöllä tunne vauvan liikkeitä, ajattelin samaa, että toivottavasti tajuaa nukkua öisin myös jatkossa. Olisi aika hienoa jos heräisi vasta aamulla. N. 6-7 aikoihin se rupeaa mekastamaan, joten mamma saa hyvät yöunet vielä tässä vaiheessa :)
Pelottaa kans ne tulevat liitoskivut, kaveri
sanoi, että ne tuntuu kuin joku kaivelisi puukolla alapään luita :D, apua!
Tähän asti olen pärjännyt ilman ainuttakaan
särkylääkettä (koputtaa puuta)
Meidänkin pitää hommata joku lipasto tai kaappi vauvaa varten. Edelleen vain se äitiyspakkaus.
Vaunut on onneksi tilattu. Vaatteita tulee mummeilta, äitini on kova ostamaan lapsenlapsille kaikenlaista.
Jos joku jaksaa tehdä sellaisen listan mitä lääkekaappiin kannattaa hankkia vauvaa varten,
lääkkeitä, räkäpumppua, kuumemittaria ja sen sellaista?
Tässä huushollissa kun se kotiapteekki on ollut aika kehno ja suppea kahdella aikuisella.
Aurinkoista loppuviikkoa!
Mrs.Mom 27+6

Esikoisesta ensimmäiset häpyluulla tuntuneet liitoskivut olivat samana päivänä kun vedet menivät. Sitä ennen lähinnä pakaroiden ja lonkkien kiristelyä. Eli ei niitä kaikille välttämättä tule.

Sitten sitä listaa... tämä on kopioitu ja muokattu toisaalta netistä. Deletoin listasta kaikki ei-lääkekaappiin viittaavat roinat. Laittakaahan lisäysvinkkejä, jos teidän mielestä jotain puuttuu. Kaikkeahan ei kaikki tule tarvitsemaan, monet jutut voi hommata sitten tarpeen mukaan.

Vastasyntyneelle vauvalle:

- Puhdistuslappuja /-liinoja (ei aina tarvitse pestä pyllyä )
- Suolatippoja (0,9%)
- "Nenäimuri" rään imemistä varten (esim. nenäfriida-merkkinen)
- Vanupuikkoja, -lappuja
- Talkkia
- Perusvoidetta (esim. erisan, äitiyspakkauksessakin)
- Bebanthen-voide (ärtyneeseen pyllyyn, rinnanpäihin yms.)
- Sinkkivoide (vaippaihottumaan)
- D-tipat (saa mahdollisesti neuvolasta)
- Rela-maitohappobakteeritipat
- Dysflatyl-tipat tai Cuplaton (masuvaivoihin)
- Särkylääkettä (esim. panadol 60mg suppoja)
- Kynsisakset (äitiyspakkauksessa)
- Kuumemittari (tavallinen, digitaalinen) vastasyntyneellä ei voi mitata korvamittarilla.

Äidille:

- lampaanvillavoidetta tai bepanthenia (nänneihin, lansinoh)
- Ceridal lipolotion (moneen tarkoitukseen, mm. nänneihin, liukuvoiteeksi, vauvan pään karstaan jne)
- Movicol-jauhe, Vi-Siblin (jos väliliha leikattu, voi helpottaa ulostamista yms)
- liukuvoide
- särkylääkettä (parasetamol-pohjainen)

Raskausarvista. Mulle tuli viime raskaudessa arpia mahaan jo 4-5kuun aikoihin. Siis tosi aikaisin. Loppupeleissä arpia oli jenkkakahvojen kohdilta-mahanympäri-takaisin jenkkakahvoihin. Koko maha. Plus tisseihin tuli alapuolelle + sisäreidet+ polvitaipeet :( melkein siis koko kroppa täynnä arpia. Ihoni ei kestänyt teininäkään rintojen kasvua vaan arpia on jo sieltä asti.
Tässä raskaudessa ei vielä, luojan kiitos, ole tullut uusia. Vaikka mitä se enää tähän konkurssiin vaikuttaisi.

Tänään oli vauva tosi hiljainen koko päivän. Kun pääsin töistä niin oli dopplerilla kuunneltava ihan. Nyt kuitenkin ruuan jälkeen on tavallinen melskaaminen alkanut taas. Kyllä vaan koko työpäivän vähän stressailin asiaa.

Me pärjättiin lasinohilla kaikkiin ihovaivoihin. Käytössä oli tietenkin myös äpakkauksen perusvoide.
Suppoja sai antaa vasta myöhemmin, joten niitä ei ollut valmiina.
Cuplaton ostettiin kun masuvaivat alkoivat.
D- tipat, kuumemittari ja räkäpumppu ostettiin valmiiksi.

Äitiosastolta ehdoton oli joku suolen toimintaa edistävä. Maha oli ummella useita viikkoja+ epparihaava.
SÄRKYLÄÄKe!
Liukkari tuli tarpeeseen (sitten joskus 2kk päästä), mutta oli äpakkauksessa

Arvista - On kovin geneettistä, valitettavasti. Mulla ei tullut esikoisesta ollenkaan, vaikka turposinkin 18kg, enkä erityisemmin rasvannut. Eikä ole vielä tässäkään raskaudessa näkynyt, mutta vielähän tässä ehtii. Toivottavasti kukaan ei nyt ota tätä epäkohteliaana kommenttina, mutta jostain luin, että niitä tulee helpommin alueelle, jossa on enemmän ihonalaista rasvaa. Mä nimittäin sain kyllä teini-iässä pakaroiden sivuihin ja lanteille raitoja, kun pyöristyin ja kasvatin sen ghettobootyn itselleni. Sen sijaan raskausaika ei ole mulle niitä teettänyt, tiedä häntä sitten miksi. Alavatsallahan mulla on semmoinen vararengas kyllä jo ennestään, mutta tämä masunkasvu on koko ajan keskittynyt siihen rasvattomaan vatsan osaan eli ylävatsalle, joten sinne ei kai niin helposti noita arpia tulekaan.

Suurimmalla osalla noita on kuitenkin jossain päin kroppaa ja itse en ainakaan ole mitään bikinimallin uraa tässä tehnyt enkä suunnitellut, joten ihan sama tuleeko vaiko eikö :)

Kas vauvelilla taas hikka, välillä monta kertaa päivässä! Suht huvittava fiilis <3

-MeeJoo-

Arvista vielä. Tottakai niitä arpia tulee niihin kohtiin, missä se turpoaminen/lihominen tapahtuu. Eli juuri maha, rinnat, reidet ja jenkkakahvat. Kaiketi lähes jokaisella naisella nämä ovat ne kriisialueet ehkä käsivarsien lisäksi.

Viime raskaudessa rasvasin ihan päivittäin ja kalliilla apteekin rasvoilla vielä.

Tämä nyt varmaan kumoaa osittain kirjoitukseni arpien paikasta, mutta mahaan tuli sekä ylös että alas. Ihan koko pyöristyvän mahan alueelle. Ja pohkeetkin olivat käytännössä lihasta ennen raskautta. Olinhan normaalipainoinen ekan raskauden alussa, toisin kuin nyt. Rehellistä läskiä tuli noin 5kg ja turvotusta oli noin 15kg, eli yhteensä sen 20 kg.

Tässä raskaudessa ei lihomista tai turvotusta ole näkynyt kuten ei arpiakaan. Mahakin varmaan muistaa venymisen vielä.

28+3

Ei tosiaan tarvii särkylääkettä vauvalle. Mut lähes naurettiin pihalla apteekista kun sanoivat että jos parin kk ikäiselle tulee särkylääkkeen tarve niin se pitää viedä lääkäriin.

Nenä-frida on hyvä ja suolaSUIHKE ei tipat. Meillä noiden tarve oli myös myöhemmin ja neiti käänsi tehokkaasti päätään ettei tipat osunut. Toisaalta ei tykännyt fridastakaan. Kaveri vinkkasi physiomerin baby mist suihkeen. Toi sama suolavesi tulee siitä paineella sekunnissa ja räkä tulee itsekseen ulos.

Me ei kans juurikaan tarvittu rasvoja, ei niitä terveelle iholle suositellakaan. Öljyä laitettiin päähän ennen kylpyä niin Karstan jämät sai pois. Rasvaa laitettiin korvien taakse kun sinne tuli hirveesti likaa mikä kuivui tiukasti kiinni..

Vinkkinä ensikertalaiselle että navan hoitoa kannattaa jatkaa vielä aika pitkään tyngän lähdön jälkeen. Siis pesu ja kuivaus pumpulipuikoilla. Meijän esikoiselle tuli napasieni ja toisella laabis-kerralla iho meni siitä ihan vereslihalle ja oli tosi kiped ja karmeen näköinen. :(

Yhteistyössä