L-tyrosiini??

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "ZzZzZ"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja Kaunishäntäinen orava;26524306:
Mun psykiatri itse asiassa ei ollut kauhean innoissaan siitä, että vetelen luomulääkkeitä koska "niitä ei ole testattu". Tavallaan ymmärrän, mutta kyllähän se aika karua on.

Minäkin oon testannut monet lääkkeet, eikä yksikään ole saanut nostettua mielialaa normaaliksi, kaikenlaiset sivuoireet ja jopa yksi elinikänen vaiva on niistä tarttuneet mukaan.

Täytyy varmaan jossain vaiheessa pitää taukoa noista ja tarkkailla pärjäisinkö jo ilman. Nyt ei vielä pysty, mutta syksyä vasten vois olla ihan fiksua. Syksyllä ja talvella taas söisin kaamosmasennukseen.

Toi on elinikäinen juttu, älä kokeile olla ilman. Sun elimistö tarvitsee noita aineita eikä itse tuota niitä tarpeeksi. Sitten kun lopettaa, terveys huononee, ja alottaa uudestaan, elimistöllä kestää edellistä kertaa kauemmin taas "parantua" normaaliin. Näin kertoi mulle mun terapeutti/lääkäri. No enhän mä silti jaksanut totella, joten voin nyt omasta kokemuksesta sanoa, että totta se on....
(Lisäksi kannattaa ottaa sinkkiä, koska sen puute on myös todennäköinen)

Mä olen syönyt tryptofaania iltaisin ja tyrosiinia aamulla ja päivällä. Aivan selvä muutos on ollut, ahdistus on poissa, ei masenna ja alkoholista ei tule semmoisia morkkiksia kuin ennen. En siis juo mitenkään usein mutta sillon kun olen juonut ihan "normi" illan niin on siitä tullut semmoinen viikon alakulo aiemmin. Minä myös huomannut että aurinko ei polta ollenkaan. Olin etelässäkin ilman suojakertoimia ja en palanut ja rusketuinkin paremmin. Ihmettelin sitä itsekin ja sitten luin että tuo l-tyrosiini vaikuttaa myös melaniinin tuotantoon. Iherbistä olen noita tilannut kun tulee halvemmaksi. Lisäksi masenukseen kannattaa vetää perusvitamiinit ja kalaöljyt. Masennushan voi johtua monesta eri syystä. Minulla selvästi oli serotoniinit jostain syystä alhaalla ja nämä aminohapot on auttaneet niihin, muitakin on jotka auttaa. Erittäin hyvä kirja aiheesta on Vapaudu masennuksesta luonnon keinoin: joan mathews larson. Lyhyesti tryptofaani (tai 5htp) antaa paremman unen ja nostaa serotoniini tasoja, l-tyrosiini taas piristää ja virkistää mieltä.

Kuinka suurina annoksina käytät niitä? Ja voitko suositella Iherbistä jtn merkkejä? Auttaako nuo tosiaan yhtä hyvin kuin lääkkeet tai jopa paremmin? Olen lukenut että täytyy välillä pitää taukoa, esim. käyttää 3vk ja vkon tauko ettei elimistö totu niihin ja teho heikkene?

Alkuperäinen kirjoittaja Kaunishäntäinen orava;27450437:
Käytän. En osaa sanoa tuosta tottumisesta, mutta oon ainakin yhden tauon pitänyt noitten syömisessä, ja varmaan pidän kohta toisenkin. Mulla meni ehkä 2-8 viikkoa siihen, että olo parani. Siis suurin piirtein parin viikon syömisen jälkeen aloin huomata jotain muutosta (tokihan nukuttavan vaikutuksen huomasin heti) ja se muutos voimistui sitten vielä muutaman viikon ajan.
(Näin siis muistelen käyneen, mutta siitä on jo sen verran aikaa, etten voi olla täysin varma. Tämä on aivan mutua nyt.)

Kokeilemallahan se selviää, että mikä sopii parhaiten. Ja kannattaa kysyä lääkäriltä neuvoa jos sulla on säännöllinen lääkitys, kun lääkkeitten lopettamiset ja alottamiset on aina vähän hankalia hommia.

Nyt syksyllä kun on pimeetä ja synkkää, niin meinaa jäädä vitamiinit ja aminohapot ottamatta, ja sen huomaa heti olossa. Pitäis vaan sinnikkäästi muistaa jaksaa ottaa ne.

kiitos vastauksesta! Lääkärin kanssa en aio tuosta puhua koska se pakottaa syömään lääkkeitä nyt vielä vähintään vuoden ja en enää jaksa niitä sivuvaikutuksia, muutenkaan niistä ei ole mitään hyötyä kun ei ne paranna masennusta... mieluummin kokeilisin näitä luonnonmukaisia keinoja..

Toi on elinikäinen juttu, älä kokeile olla ilman. Sun elimistö tarvitsee noita aineita eikä itse tuota niitä tarpeeksi. Sitten kun lopettaa, terveys huononee, ja alottaa uudestaan, elimistöllä kestää edellistä kertaa kauemmin taas "parantua" normaaliin. Näin kertoi mulle mun terapeutti/lääkäri. No enhän mä silti jaksanut totella, joten voin nyt omasta kokemuksesta sanoa, että totta se on....

Kiitos tiedosta! Sitten en pidäkään taukoa. Syön sinkkiä aina silloin tällöin, nyt otin taas purkin esiin. Kynsistä ja hiuksistakin huomaa, että sitä tarvitsee.

[QUOTE="kiinnostunut";27461014]kiitos vastauksesta! Lääkärin kanssa en aio tuosta puhua koska se pakottaa syömään lääkkeitä nyt vielä vähintään vuoden ja en enää jaksa niitä sivuvaikutuksia, muutenkaan niistä ei ole mitään hyötyä kun ei ne paranna masennusta... mieluummin kokeilisin näitä luonnonmukaisia keinoja..[/QUOTE]

Kerro kumminkin lääkärille, että aiot lopettaa lääkityksen. Hoitohenkilökunnan on hyvä olla tilanteen tasalla, että osaavat auttaa. Auttamassa he lopulta ovatkin, vaikka välillä saattaa tuntua toiselta.

Mutta eikö se mene niin että kun varastot täyttyy niin voi pitää taukoa ja sitten tankata taas välillä lisää? Tuohan on eri asia kuin lääkkeet, jotka ei edes lisää niitä aineita aivoihin..

Alkuperäinen kirjoittaja Kaunishäntäinen orava;26524119:
En muista paljonko maksaa, netistä löytää Lifen sivuilta varmaan hinnat.. tai jotain viitteitä hinnoista vaikka muista kaupoista.

Mun on pakko suositella tuota l-tyrosiini-5-htp-kombinaatiota masentuneille! Diagnoosina oli siis vaikea-asteinen masennus ja se siitä sitten parani ihan kokonaan. (Tai sitten vaan mulle sattui yhtä aikaa tulemaan oireeton kausi. Mene, tiedä.) Tokihan mulla oli noitten alottamisen aikaan myös muita vaikuttavia tekijöitä elämässäni, mut periaatteessa mun pitäis olla niitten takia huonommassa kunnossa ku aiemmin.

Entäs l-tryptofaani ja 5-htp?
Vai onko parempi yhdistelmä tuo l-tyrosiini ja 5-htp?
Mullakin lievää masennusta ja ahdistusta ja kokeilisin ensin joitain muuta kuin mielialalääkkeitä.

Mäkikuismahan on kanssa yksi jota voisi kokeilla masennukseen?

[QUOTE="vieras.";29499459]Entäs l-tryptofaani ja 5-htp?
Vai onko parempi yhdistelmä tuo l-tyrosiini ja 5-htp?
Mullakin lievää masennusta ja ahdistusta ja kokeilisin ensin joitain muuta kuin mielialalääkkeitä.

Mäkikuismahan on kanssa yksi jota voisi kokeilla masennukseen?[/QUOTE]

Saatan muistaa väärin, mutta eikös 5-htp ole joku l-tryptofaanin esiaste? Kannattaa kysyä luontaistuotekaupasta, kun siellä on asiansaosaavia ihmisiä töissä. :)

Mäkikuisman sanotaan auttavan hyvin lievään ja keskivaikeaan masennukseen.

Alkuperäinen kirjoittaja Kaunishäntäinen orava;29499484:
Saatan muistaa väärin, mutta eikös 5-htp ole joku l-tryptofaanin esiaste? Kannattaa kysyä luontaistuotekaupasta, kun siellä on asiansaosaavia ihmisiä töissä. :)

Mäkikuisman sanotaan auttavan hyvin lievään ja keskivaikeaan masennukseen.

En kanssa tiedä. Täytyy tutkia ja kysellä :)

[QUOTE="ZzZzZ";26523566]onko kukaan kokeillut? Oliko mitään hyötyä tai haittaa? Mistä tuota l-tyrosiinia saa, apteekistako??[/QUOTE]

myydään lääkkeitä ja huonoja vitamiini ja hivenainevalmisteita ja ties mitä kosmetiikka, ei aminohappoja.

Suosittelen 5htp aineskin itse stressiin ahdistukseen ja masennukseen. Suosittelen kyllä kokeilemaan ennen kuin lähtee mitään masennuslääkkeitä tai ssri lääkkeitä kokeilemaan.

Yhteistyössä