L-tyrosiini??

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "ZzZzZ"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Ainakin Lifestä saa. Syön sitä, mutta kun syön samalla 5-htp:tä en osaa eritellä yksittäisen aineen vaikutuksia. Sen jälkeen, kun aloin syödä noita, paranin masennuksesta enkä ehkä pala enää niin pahasti auringossa (tai rusketun paremmin).

Saat varmaan lisätietoa luontaistuotekauppojen myyjiltä tai joltain luontaistuotteisiin perehtyneeltä ihmiseltä.

Alkuperäinen kirjoittaja Kaunishäntäinen orava;26523633:
Ainakin Lifestä saa. Syön sitä, mutta kun syön samalla 5-htp:tä en osaa eritellä yksittäisen aineen vaikutuksia. Sen jälkeen, kun aloin syödä noita, paranin masennuksesta enkä ehkä pala enää niin pahasti auringossa (tai rusketun paremmin).

Saat varmaan lisätietoa luontaistuotekauppojen myyjiltä tai joltain luontaistuotteisiin perehtyneeltä ihmiseltä.

iherbistä saa tosi halvalla ainakin, paljonko nuo maksaa lifessa? itsekin ajattelin kokeilla kun ei nappaa nuo mielialalääkkeet..

[QUOTE="vieras";26523682]iherbistä saa tosi halvalla ainakin, paljonko nuo maksaa lifessa? itsekin ajattelin kokeilla kun ei nappaa nuo mielialalääkkeet..[/QUOTE]

En muista paljonko maksaa, netistä löytää Lifen sivuilta varmaan hinnat.. tai jotain viitteitä hinnoista vaikka muista kaupoista.

Mun on pakko suositella tuota l-tyrosiini-5-htp-kombinaatiota masentuneille! Diagnoosina oli siis vaikea-asteinen masennus ja se siitä sitten parani ihan kokonaan. (Tai sitten vaan mulle sattui yhtä aikaa tulemaan oireeton kausi. Mene, tiedä.) Tokihan mulla oli noitten alottamisen aikaan myös muita vaikuttavia tekijöitä elämässäni, mut periaatteessa mun pitäis olla niitten takia huonommassa kunnossa ku aiemmin.

En voi mitenkään ymmärtää lääkäreitä jotka eivät voi määrätä vaikka noita ennen mielialalääkitystä, edes kokeilumielessä! 5-thp on aika hyvin tutkittu ja testattu hyödylliseksi masennuksen hoidossa. pakko ainakin itse kokeilla noita ja jos ei ne auta niin ei sitten mikään, semmoinen liuta tullut mielialalääkkeitä popsittua ja ei mikään niistä auttanut millään tavalla :/

Mun psykiatri itse asiassa ei ollut kauhean innoissaan siitä, että vetelen luomulääkkeitä koska "niitä ei ole testattu". Tavallaan ymmärrän, mutta kyllähän se aika karua on.

Minäkin oon testannut monet lääkkeet, eikä yksikään ole saanut nostettua mielialaa normaaliksi, kaikenlaiset sivuoireet ja jopa yksi elinikänen vaiva on niistä tarttuneet mukaan.

Täytyy varmaan jossain vaiheessa pitää taukoa noista ja tarkkailla pärjäisinkö jo ilman. Nyt ei vielä pysty, mutta syksyä vasten vois olla ihan fiksua. Syksyllä ja talvella taas söisin kaamosmasennukseen.

Alkuperäinen kirjoittaja Kaunishäntäinen orava;26524405:
Joo, nyt kesällä tosin pyrin olemaan auringossa niin ettei tarvi napata purkista. B-vitamiinia kai kannattaa noiden kanssa syödä myös.
Oletko varma, että se selvä mielialavaikutus ei ole tullut D-vitamiinista? Sillä on tutkitusti (olen kokenut myös) iso vaikutus masennukseen.

[QUOTE="vieras";26524436]Oletko varma, että se selvä mielialavaikutus ei ole tullut D-vitamiinista? Sillä on tutkitusti (olen kokenut myös) iso vaikutus masennukseen.[/QUOTE]

Olen, kun olen syönyt d-vitamiinia aiemminkin. Toki sekin varmasti tukee mielialaa. :)

Mikä tuo 5-htp on? Itsellä on sellanen tilanne, että lekuri suosittelee mielialalääkkeitä, mutta mä en ole lainkaan innoissani...tuntuu, että ne ovat edellytys terapialle..ellei niitä aloita ei tuu terapiaa. Haluaisin mieluummin kokeilla nää vitamiinit ja muut ennen sitä. Hypericum perforatumia olen ottanut samoin D-vitamiinia, B-kombeja, e-epaa...mut tää 5-htp on uusi????

Mikä tuo 5-htp on? Itsellä on sellanen tilanne, että lekuri suosittelee mielialalääkkeitä, mutta mä en ole lainkaan innoissani...tuntuu, että ne ovat edellytys terapialle..ellei niitä aloita ei tuu terapiaa. Haluaisin mieluummin kokeilla nää vitamiinit ja muut ennen sitä. Hypericum perforatumia olen ottanut samoin D-vitamiinia, B-kombeja, e-epaa...mut tää 5-htp on uusi????

5-Hydroksitryptofaani – Wikipedia

Okei kiitos!!! =) Kuulostaa hyvältä. Millaista pakettia luontaistuotekaupoista saa ja mihin hintaan ja paljonko näitä tulee popsia per päivä?

5-htp on valitettavasti aika kallista, ainakin se mitä minä syön. Se on siis tätä: Solgar 5-HTP (L-5-Hydroksitryptofaani) - www.terveyskaupat.net
Annostuksena 1 kapseli päivässä, suositellaan otettavaksi eri aikaan ruuan ja muitten luontaistuotteitten kanssa. N. tunti ennen nukkumaanmenoa. Tossa on mukana myös valeriaanaa, joka rauhottaa.

Pitää varmaan alkaa harkita iHerbistä tilaamista.. :snotty: En kyllä tiedä osaanko!

Olipa hyvä juttu, että lukasin taas tuon wikiartikkelin, nyt voin suositella tuota vasta fibro-diagnoosin saaneelle ystävällekin.

Alkuperäinen kirjoittaja Kaunishäntäinen orava;26524706:
5-htp on valitettavasti aika kallista, ainakin se mitä minä syön. Se on siis tätä: Solgar 5-HTP (L-5-Hydroksitryptofaani) - www.terveyskaupat.net
Annostuksena 1 kapseli päivässä, suositellaan otettavaksi eri aikaan ruuan ja muitten luontaistuotteitten kanssa. N. tunti ennen nukkumaanmenoa. Tossa on mukana myös valeriaanaa, joka rauhottaa.

Pitää varmaan alkaa harkita iHerbistä tilaamista.. :snotty: En kyllä tiedä osaanko!

Olipa hyvä juttu, että lukasin taas tuon wikiartikkelin, nyt voin suositella tuota vasta fibro-diagnoosin saaneelle ystävällekin.

Ok, ei se niin paha hinta per/kk...siinähän on näköjään magnesiumiakin. Onko se toi valeriaana joka vaikuttaa ahdistukseen ja masennukseen?

Ok, ei se niin paha hinta per/kk...siinähän on näköjään magnesiumiakin. Onko se toi valeriaana joka vaikuttaa ahdistukseen ja masennukseen?

Siis se 5-htp auttaa masennukseen, valeriaana on vaan sellanen lievästi rauhottava ja väsyttävä yrtti. Sitä saa ostettua myös ihan tippoina, samoin ku kärsimyskukkaa ja kauranversoakin. Luontaistuotekauppojen hyllyt notkuu aina stressiä ja hermostusta lievittäviä valmisteita. Kertonee jotain ajan hengestä. :D

• Tykkää
Reactions: MorbidMama
Alkuperäinen kirjoittaja Kaunishäntäinen orava;26524806:
Siis se 5-htp auttaa masennukseen, valeriaana on vaan sellanen lievästi rauhottava ja väsyttävä yrtti. Sitä saa ostettua myös ihan tippoina, samoin ku kärsimyskukkaa ja kauranversoakin. Luontaistuotekauppojen hyllyt notkuu aina stressiä ja hermostusta lievittäviä valmisteita. Kertonee jotain ajan hengestä. :D

Niinpä! Mä en olekaan aikoihin käynyt luontaistuotekaupassa...se on varmaan yksi oire siitä, että mun oman itseni tiedostaminen on hävinnyt stressin alle. Ennen mä osasin hoitaa itseäni kaikenlaisin keinoin; homeopatia, aromaterapia, hieronta jne. Mutta nyt stressi on mullakin niin iso, että jouduin meneen lekurille ja tosiaan se vaihtoehtohan sitten on mielialalääkitys. Ja itseäni toistaen; ei helkutissa nappaa, mutta kyllä mä voin siitäkin keskustella jos ei muua auta....:(
Ai se 5-htp on joku aine..ok, mä olen ollut kemiassa femman oppilas ja ne wikipedian kaaviot meni ihan ohi...:whistle:

Myös sinkkiä suositellaan stressiin. Kaksi viikkoa sinkkiä ja kaksi viikkoa taukoa taitaa olla sellanen oikea tahti syödä sitä.

Minä en oo koskaan käynyt aromaterapiassa tai kokeillut homeopatiaa. Mielläni kyllä kokeilisin! Ja kalevalasella jäsenkorjaajalla käynti kiinnostaisi myös. :) Ehkä sit kun olen saanut hampaat oiottua (tai edes leuan luudutettua), niin ei tule mitään ylimääräistä stressiä siitä keholle.

MorbidMama: paa mulle vaikka yv:tä jossain vaiheessa jos haluat rupatella näistä lisää. Mun pitää nyt käydä yöpuulle. :)

• Tykkää
Reactions: MorbidMama
masennusta mullakin... lääkäri tarjoaa mielialalääkettä näin vissiin tekevät kaikille...terapiasta voi vaan haaveilla jos en mä nyt jotenkin saa järkättyä neuvolan kautta pääsyä psykologille tms...
mulle mielialalääke on täysin poissuljettua en halua sotkeutua niihin tai ylipäätänsä mihinkään lääkkeeseen mikä ei ole sellainen että henki on siitä kiinni.

masennusta mullakin... lääkäri tarjoaa mielialalääkettä näin vissiin tekevät kaikille...terapiasta voi vaan haaveilla jos en mä nyt jotenkin saa järkättyä neuvolan kautta pääsyä psykologille tms...
mulle mielialalääke on täysin poissuljettua en halua sotkeutua niihin tai ylipäätänsä mihinkään lääkkeeseen mikä ei ole sellainen että henki on siitä kiinni.

Joo, mielialalääkkeillä koitetaan korjata masennusta varmaan ihan kaikissa tapauksissa. Kyllähän jotkut saa niistä avun, mutta mulle henk. koht. ne ei oo ikinä sopineet.
Tärkeää on myös keskusteluapu. On surullista mihin terveydenhuolto Suomessa on mennyt mielenterveyden osalta, asiakkaat vaan nakataan pilleripurkki kädessä takaisin pihalle.

Minä sain yhdet lääkkeet - ensimmäiset "oikeat masennuslääkkeet" - niin, että juttelin vartin lääkärin kanssa. Se sanoi vaan, että monet ihmiset syö noita, antoi jonkun vanhan näytepakkauksen ja annostusohjeet ja toivotti hyvää päivänjatkoa. :O Kertoi, että sitä parempaa hoitoa ei juurikaan saa vaikka yrittäis tappaa itsensä.
En tiedä oliko suorapuheisuuteen ja käyttäytymiseen syynä se, että lääkäri oli jäämässä sinä päivänä eläkkeelle vai oliko se aivan normaali hoitotilanne.

Alkuperäinen kirjoittaja Kaunishäntäinen orava;26525771:
Joo, mielialalääkkeillä koitetaan korjata masennusta varmaan ihan kaikissa tapauksissa. Kyllähän jotkut saa niistä avun, mutta mulle henk. koht. ne ei oo ikinä sopineet.
Tärkeää on myös keskusteluapu. On surullista mihin terveydenhuolto Suomessa on mennyt mielenterveyden osalta, asiakkaat vaan nakataan pilleripurkki kädessä takaisin pihalle.

Minä sain yhdet lääkkeet - ensimmäiset "oikeat masennuslääkkeet" - niin, että juttelin vartin lääkärin kanssa. Se sanoi vaan, että monet ihmiset syö noita, antoi jonkun vanhan näytepakkauksen ja annostusohjeet ja toivotti hyvää päivänjatkoa. :O Kertoi, että sitä parempaa hoitoa ei juurikaan saa vaikka yrittäis tappaa itsensä.
En tiedä oliko suorapuheisuuteen ja käyttäytymiseen syynä se, että lääkäri oli jäämässä sinä päivänä eläkkeelle vai oliko se aivan normaali hoitotilanne.

Hei,

käytätkö tyrosiinia ja 5-htp:tä edelleen? Onko niin että jossain vaiheessa elimistö tottuu näihin? Onko sulla käynyt niin? Pidätkö välillä taukoa niistä? Itse haluan vaihtaa lääkkeet näihin aminohappoihin, pelkään vaan että olo huononee, kauan siis menee ennen kuin alkaa toimii? Ja olen lukenut että tryprofaani olisi parempi?

[QUOTE="kiinnostunut";27433431]Hei,

käytätkö tyrosiinia ja 5-htp:tä edelleen? Onko niin että jossain vaiheessa elimistö tottuu näihin? Onko sulla käynyt niin? Pidätkö välillä taukoa niistä? Itse haluan vaihtaa lääkkeet näihin aminohappoihin, pelkään vaan että olo huononee, kauan siis menee ennen kuin alkaa toimii? Ja olen lukenut että tryprofaani olisi parempi?[/QUOTE]

Käytän. En osaa sanoa tuosta tottumisesta, mutta oon ainakin yhden tauon pitänyt noitten syömisessä, ja varmaan pidän kohta toisenkin. Mulla meni ehkä 2-8 viikkoa siihen, että olo parani. Siis suurin piirtein parin viikon syömisen jälkeen aloin huomata jotain muutosta (tokihan nukuttavan vaikutuksen huomasin heti) ja se muutos voimistui sitten vielä muutaman viikon ajan.
(Näin siis muistelen käyneen, mutta siitä on jo sen verran aikaa, etten voi olla täysin varma. Tämä on aivan mutua nyt.)

Kokeilemallahan se selviää, että mikä sopii parhaiten. Ja kannattaa kysyä lääkäriltä neuvoa jos sulla on säännöllinen lääkitys, kun lääkkeitten lopettamiset ja alottamiset on aina vähän hankalia hommia.

Nyt syksyllä kun on pimeetä ja synkkää, niin meinaa jäädä vitamiinit ja aminohapot ottamatta, ja sen huomaa heti olossa. Pitäis vaan sinnikkäästi muistaa jaksaa ottaa ne.

Viimeksi muokattu:
Mä olen syönyt tryptofaania iltaisin ja tyrosiinia aamulla ja päivällä. Aivan selvä muutos on ollut, ahdistus on poissa, ei masenna ja alkoholista ei tule semmoisia morkkiksia kuin ennen. En siis juo mitenkään usein mutta sillon kun olen juonut ihan "normi" illan niin on siitä tullut semmoinen viikon alakulo aiemmin. Minä myös huomannut että aurinko ei polta ollenkaan. Olin etelässäkin ilman suojakertoimia ja en palanut ja rusketuinkin paremmin. Ihmettelin sitä itsekin ja sitten luin että tuo l-tyrosiini vaikuttaa myös melaniinin tuotantoon. Iherbistä olen noita tilannut kun tulee halvemmaksi. Lisäksi masenukseen kannattaa vetää perusvitamiinit ja kalaöljyt. Masennushan voi johtua monesta eri syystä. Minulla selvästi oli serotoniinit jostain syystä alhaalla ja nämä aminohapot on auttaneet niihin, muitakin on jotka auttaa. Erittäin hyvä kirja aiheesta on Vapaudu masennuksesta luonnon keinoin: joan mathews larson. Lyhyesti tryptofaani (tai 5htp) antaa paremman unen ja nostaa serotoniini tasoja, l-tyrosiini taas piristää ja virkistää mieltä.

Yhteistyössä