Kysyttekö lapsilta mitä syötäisiin?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Miä
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
M

Miä

Vieras
Siis ruokatoiveita =) Tietenkin miä ymmärrän että jos pikku Iines tahtoo syödä lihapullia vuoden putkeen niin se ei ehkä käy :D Miä usein otan jotain sulamaan pakkasesta ja kysyn onko toiveita mitä siitä teen. Niinkun että äiti otti jauhelihaa sulamaan, onko toiveita? Joskus on ja joskus ei, välillä tuo poika sanoo että en tiiä, tee mitä vaan..

siis mä va kysyn mitä hän syö aamulla/illalla, vaihtoehdot ovat voikkari, jogurtti, murot ja puuro. ja lounallakin jos on mutama ruokavaihtoehtoa kysyn mitä hän syö. lapsella ikä 2,5v
mutta siis en valmista "tilauksesta", koska mä itse käyn kaupassa ja siellä vasta mietin mitä ostan(tarjoukset huomion ottaen)

Joskus, totta kai. Ja jos lapsi tulee pyytämään mannapuuroa lounaaksi, niin hän yleensä myös saa sitä.

Mutta pääsääntöisesti minä ja isänsä ostamme jääkaappiin ruuat ja valmistamme ne niin kuin meistä hyväksi havaitulle tuntuu.

Kyllä mä kyselen toiveita, mutta lähinnä sillee et tehdäänkö tänään sitä ja sitä. Ostetaanko kaupasta tuota tai tuota ruuaksi. Tyttö on vasta 2v niin ei oikein osaa vielä sanoa mitä haluaa, tai sit se ois keksiä ja maitoa, tai vaan mämmöä=ruokaa :D Mut ehdotan jotain ja jos saan vastaukseksi Joo! niin yleensä tehdään sitten sitä.

Ehkä noin 2-3 kertaa viikossa kysyn vastaavanlaisesti. Kun mielestä on välillä kiva tehdä sitä mistä tykätään. Esim. saatan kysyä onko toiveita sen suhteen, että tehdäänkö tänään jauhelihasta ja perunasta keittoo, kastiketta, muusia, pihvejä jne.. Kysynhän mä joskus mieheltäkin :)
Mutta mihinkään hamppari tai pitsalinjalle en lähde. Mulla on valmiit aineet ja niistä koko perhe yhdessä päättää. Suurimmaks osaks kyllä ite päätän kun sen teenkin.
Samoin annan tytölle (6v) vaihtoehtoja pukeutumisen suhteen. Minä päätän vaihtoehdot ja tyttö saa valita niistä mieluisimman. Näin kaikki ovat tyytyväisiä :D

[QUOTE="Piika-äiti";25000469]Joskus, totta kai. Ja jos lapsi tulee pyytämään mannapuuroa lounaaksi, niin hän yleensä myös saa sitä.

Mutta pääsääntöisesti minä ja isänsä ostamme jääkaappiin ruuat ja valmistamme ne niin kuin meistä hyväksi havaitulle tuntuu.[/QUOTE]

Tottakai näin, ei meilläkään lapsi sanele ostoksia :D Meillä on yleensä niin että pakastimessa on vähän kaikkea ja sieltä kaivan sitten.. Käydään harvoin kaupassa isompia ostamassa ja sillon ostetaan paljon lihaa ja muuta ja tungetaan pakastimeen =)

Meillä tehdään viikon ruokalista kerralla. Kysyn yleensä lapselta yhtä ruokatoivetta. Vuoroviikoin on lasagne ja nakit ja muussi (vaikkei meillä muistaakseni ole koskaan syöty nakkeja ja muussia :) ).

Joskus kysyn, samaan tapaan jos otan vaikka sitä jauhelihaa sulamaan tms. että mitäs tästä tehdään..tai riisi-, makaroni- vai perunaruokaa..ellei sitten oo esim.hernekeittoa tai kaalista jotain.
Yleensä haluaisivat makaronisörsseliä eli makaronia, jauhelihaa ja jotain vihannessekoitusta sekasin :)

[QUOTE="vieras";25000580]Meillä tehdään viikon ruokalista kerralla. Kysyn yleensä lapselta yhtä ruokatoivetta. Vuoroviikoin on lasagne ja nakit ja muussi (vaikkei meillä muistaakseni ole koskaan syöty nakkeja ja muussia :) ).[/QUOTE]

Öö, siis lapsi aina toivoo nakkeja ja muussia mitta et ikinä suostu?

Mä usein ostan lähes viikon tarpeet kerralla ja ne valitsen tarjousten mukaan. Eli valmistan paljon ihan siltä pohjalta, mitä meillä on. Joskus toki käy niin, että ruokatarpeet on loppu ja menen lähikauppaa tietämättä mitä ostan, niin kysyn lapsilta mitä tekisi mieli. Usein lapset kuitenkin tulee kuultua, kun he toteavat, että tekisipä mieli maksalaatikkoa, hernekeittoa, katkarapuja, tacoja yms., joita ei ihan joka viikko syödä, niin pistän mieleeni ja usein niitä syödään viikon kahden sisään.

Kysyn useinkin saadakseni ideoita.
:)

Juurikin tästä syystä mäkin yleensä kysyn. Useimmiten teen mitä haluan tehdä tai mihin on ainekset, mutta tosi usein kysyn mitä haluaisivat ruuaksi. Lapsilla ei ole samat lempiruuat, niin sitten vuorotellaan. Useimmitenhan ne kyllä tahtoo olla niitä samoja ruokia kyllä, että en mä aina tee just sitä mitä pyydetään jos sitä samaa on syöty vaikka edellisellä viikolla. Mutta ideoita niistä kyselyistä aina silti saa :)

Kyllä mä kyselen, mikä maistuisi, josko toisaan saisin uusia ideoita ja lapsetkin sitten saisivat olla mukana päivän menyytä suunnitellessa ja myöhemmin toteuttamassakin...mutta tahtoo nuo vaihtoehdot olla aina niin ennalta- arvattavissa, että pääkokin pähkäilyksi toteutus tahtoo yleensä jäädä ;)! Tosin nyt koululainen on tuonut uusia hienoja ideoita kehiin kouluruokailun puolelta, minkä olen ilahtuneena ottanut vastaan - aina kun parjataan tuota kouluruokaa :).

Meillä kyllä kysellään isommilta usein viikonloppuna, että mitä haluaisivat syödä. Sieltä voi tulla jotain sellaisia ideoita, mitä on syöty joskus kauan sitten ja itse unohtanut koko ruuan olemassa olon. Tai kun kauppaan ollaan menossa, niin saatan kysästä, että olisko toiveita ruuan suhteen. Joka ruualle, kun joutuu tehdä vähintää kaksi eri ruokaa, niin voi vähän kysellä toiveita.

Yhteistyössä