Kysyttävää romanikulttuurista?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vierailija
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

vierailija

Vieras
Vauvan puolella nämä keskustelunaloitukset poistuu aina ääntä nopeammin, harmittaa... etenkin, kun edellisen pitkän ketjun olisi saanut siistittyä ihan poistamalla sieltä muutaman negatiivisen viestin! Paljon oli tullut kysymyksiä sinne ja mielelläni olisin vastannut lisääkin ja suonut keskustelijoille, että olisivat saaneet lukea viimeisimmätkin vastaukset! Mutta ei.

Onko teillä siis kysyttävää romanikulttuurista?

En tietenkään voi vastata kaikkien puolesta, mutta koetan kertoa yleisen näkökulman ja ehkä vähän sitäkin, miten meillä tehdään. Voidaan myös keskustella asiallisesti hankalammista aiheista, esim. erinäköisistä ongelmista, ja miettiä niihin ratkaisuja, syitä ym. Mihinkään rikoksiin en ota kantaa, en osaa.

Minusta:
- Olen 24v nainen, isäni romani ja äitini valtaväestöä, itse elän romanikulttuurissa mutta sopusoinnussa valtaväestön kanssa ja myös valtakulttuurista omaksutut asiat on osa elämääni
- Meillä pieni perhe, itse lähtöisin isosta perheestä, mutta meille ei tule isoa perhettä
- Kotoisin Pohjois-Suomen alueelta, perheen myötä muuttanut toisaalle
- Ammatiltani olen lh, tähtäimessä sosionomiopinnot, tällä hetkellä työelämässä
- Uskon Jumalaan ja käyn välillä helluntaisrk:ssa, mutta en varsinaisesti ole uskossa
- Lapset on (kuten arvastittekin varmaan mun iästä) pieniä, alle kouluikäisiä vielä

t. "tamara"

ja idea tälle keskustelulle lähti ihan siitä, että joku oli vauvan puolella kysellyt mm. miksi romanit käyttävät hansfreeta (ei ole kulttuuriin liittyvää mitenkään) ja joku muukin kysymys oli. Ajattelin sitten, että olisko jotain muutakin kysyttävää.

t. ap

Onko kiva päästä eläkkeelle 18-kesäsenä?

Jos yhtään tuota aloitusviestiä, niin en ole eläkkeellä.

Kukaan ei pääse automaattisesti eläkkeelle 18-vuotiaana, koska sattuu olemaan romani. Kyllä siihen vähän muutakin vaaditaan. Kannattaa perehtyä vaikka Kelan sivuihin, sieltä näin pikaisella selauksella löytyy kattava tietopaketti eläkkeelle jäämisestä.

t. tamara

Jos yhtään tuota aloitusviestiä, niin en ole eläkkeellä.

Kukaan ei pääse automaattisesti eläkkeelle 18-vuotiaana, koska sattuu olemaan romani. Kyllä siihen vähän muutakin vaaditaan. Kannattaa perehtyä vaikka Kelan sivuihin, sieltä näin pikaisella selauksella löytyy kattava tietopaketti eläkkeelle jäämisestä.

t. tamara
Missä kohtaa väitin sinun olevan eläkkeellä?
Ketjun otsikko on "kysyttävää romanikulttuurista", eikä kysyttävää sinusta.
Kaikki ne romanit joiden kanssa minä olen joutunut tekemisiin rikosasioissa ovat olleet eläkkeellä, jopa ne alle kolmekymppiset.

Missä kohtaa väitin sinun olevan eläkkeellä?
Ketjun otsikko on "kysyttävää romanikulttuurista", eikä kysyttävää sinusta.
Kaikki ne romanit joiden kanssa minä olen joutunut tekemisiin rikosasioissa ovat olleet eläkkeellä, jopa ne alle kolmekymppiset.

Kysymyksesi asettelu kuului: "Onko kiva päästä eläkkeelle 18-kesäisenä?"

Koska tiedät varsin hyvin, että täällä ei ole vastaamassa koko Suomen romanit, vaan yksi romani, oletin, että kohdistit kysymyksesi minulle. Tuohon kysymykseen kun ei kovin monella tavalla voi vastata, ystäväiseni.

En osaa ottaa kantaa näihin kanssasi tekemisissä olleisiin ihmisiin, itse tunnen pari nuorehkoa romania, jotka ovat eläkkeellä. Toinen tuntemistani on vammautunut onnettomuudessa, ja joutuu käyttämään pyörätuolia. Toisella on taustalla vakavat mielenterveydelliset syyt. Molemmat ovat siis eläkkeellä sairauden vuoksi.

En mä tiedä, onko tuo heistä mukavaa vaiko ei. Luulen, että itse en nauttisi jatkuvasta joutenolosta. Tuskin nämä kaksi tuntemaanikaan nauttivat sairauksistaan, mutta jos töihin ei kykene, voi tämä olla hyväkin ratkaisu. Kuka tietää.

t. tamara

Miksi suurin osa romaneista on työtävieroksuvia varkaita ja kriminaaleja ja muita huijareita?

Miksi romanien aina pitää ryöstellä valtaväestön mummoja? Eikös se ole ristiriidassa sen väitteen kanssa, että romanit kunnioittavat vanhoja ihmisiä?

Mistä johtuu että romanit niin usein tyytyvät vähään koulutukseen eivätkä välttämättä näe rehellistä työtä kunniallisena asiana? Suomessa opiskelu on kuitenkin ilmaista joten mahdollisuuksien puutteesta ei ainakaan ole kysymys.

Miksi suurin osa romaneista on työtävieroksuvia varkaita ja kriminaaleja ja muita huijareita?

Miksi romanien aina pitää ryöstellä valtaväestön mummoja? Eikös se ole ristiriidassa sen väitteen kanssa, että romanit kunnioittavat vanhoja ihmisiä?

Onkohan tästä olemassa jonkinlaista tilastoa, tiedätkö? Asia oikeasti kiinnostaisi. Nimittäin monesti puhutaan tästä, kuinka "suurin osa" on sitä ja tätä, mutta mä haluaisin nähdä, onko tästä olemassa faktaa ja jos, niin minkälaista. Sitten lukuihin olisi helpompi ottaa kantaa.

Työllisyysasiasta:
Työllisyyteen tietysti vaikuttaa monet asiat. Yksi niistä on opiskelu. Varmaan tiedätkin taustat, eli sen, että aikanaan romanien elämäntapa oli kiertäminen ja kun jatkuvasti olinpaikka vaihteli, ei koulunkäynti ole ollut normi tai edes mahdollisuus. Jossain vaiheessa erilaisiin ammatteihin on myös voinut työllistyä ilman koulutustakin, joten luulen, että osa ei ole tämänkään vuoksi nähnyt tarpeellisena kouluttautua.

Koulun ja opiskelun tärkeydestä on alettu puhua isommin oikeastaan vasta viitisentoista vuotta sitten, vaikka toisaalta juuri vanhukset on mun mielestä aina olleet pitkälti niitä, jotka on muistutelleet lapsia ja nuoria, että käykää ne koulut, kun ne mahdollistaa asioita. Nykyäänhän koulun käynti oikeutena on itsestäänselvyys, mutta on valitettavasti perheitä, joissa tätä laiminlyödään. Ehkä se elämäntapa just näissä perheissä on ihan oma juttunsa muutenkin.

Mutta tosiaan, jos peruskoulusta ei suoriudu kunnialla, on vaikea päästä jatko-opintojen piiriin. Jos ei taas suorita jatko-opintoja, jää ammatti saamatta, ja työllistymisen mahdollisuus on käsittääkseni aika pieni, koska joka paikassa tietty fakta osaamisesta vaaditaan. (Itse työllistyin helposti.)

Työttömyydelle on paljon muitakin syitä, totta kai, mutta yksi tärkeimmistä on mielestäni tuo koulutus ja siksi siitä tässä jauhan.

No, osa ei taas saa töitä, vaikka olisi koulutus ja vaikka kuinka haluaisi ja hakisi, koska ennakkoluulot istuvat sitkeässä. Jos työnantaja ei sinänsä olisi ennakkoluuloinen, voi olla, että hän ajattelisi romanin ilmestymisen työntekijäkseen vaikuttavan jotenkin negatiivisesti asiakaskuntaansa. Onhan näitä tapauksia. Joskus oli juttuakin, kuinka töitä oli haettu eri nimellä, ja haastatteluun oli päästy, kun sitä ennen perinteisellä romaninimellä hakeminen ei tuottanut tulosta.

On meikäläisissä sitäkin porukkaa, joka ei edes halua työllistyä. Siiihen en osaa ottaa kantaa, että miksi se niin on. Onko se jotain mukavuudenhalua, tai ehkä sitäkin, ettei tiedetä paremmasta. En mä ainakaan ymmärrä, kuka vapaaehtoisesti haluaisi vuosikausia elää sosiaaliturvalla. Eihän se mahdollista samoja asioita, kuin palkkatöistä saatavat tulot.

Jatkan seuraavassa viestissä.

t. tamara

Rikollisuudesta:
En ole mikään kriminaalityöntekijä, joten en ole hirveän hyvin perehtynyt siihen, mitkä syyt rikollisuuteen johtaa. Ajattelisin, että monessa on taustalla kotiolot, mahdollisesti päihde- ja mielenterveysongelmat, huonoon seuraan ajautuminen, elintaso, koulutus, yms. Joku ajatus siitä, että rehellisyys ei kannata? Ajatus siitä, että rikollisuudella tienaa? Ehkä jotain tällaista.

Ajattelen, että rikollisuuteen ajautumisessa on romaneilla samanlaisia syitä taustalla, kuin valtaväestöllä.

Vanhusten kunnioittaminen:
Kyllä, romanikulttuurin yksi ydinajatuksista on se, että vanhuksia kunnioitetaan. Oikeasti tämän pitäisi koskea ihan kaikkia vanhuksia, vaikka kunnioittaminen ei tapahtuisikaan kaikilta osin samalla tavalla, kuin romanivanhusten osalta. (Tarkoitan siis sitä, että valtaväen vanhusten kanssa voi keskustella avoimemmin tietyistä aihealueista.)

Valitettavasti on romaneja, jotka toteuttavat romanitapoja ihan omalla tyylillään. Luulen, että tuo kumpuaa kotoa. Kyllä se kotoa lähtee ja kantaa aikuisenakin.

"Aina" on sikäli huono ilmaisu, esimerkiksi mun isovanhemmat äitini puolelta ovat valtaväestöä, ja todellakin kunnioitan heitä. Samoin muita valtaväestön vanhuksia (ja muitakin ihmisiä totta kai, mutta tässä puhuttiin nyt vanhuksista).

Se, että joku ryöstelee tai huijaa vanhuksia, on mielestäni ihan todella halpamaista. Vanhukset ovat juuri niitä, joista pitäisi huolehtia, joita pitäisi auttaa, ja joille pitäisi antaa tukea ja turvaa. Eli siis: en ymmärrä.

t. tamara

Saavatko romaninaiset kahden vuoden välein hamerahaa?

Ns. hamerahan saaminen vaihtelee eri paikkakunnilla. Mitä nyt olen kuunnellut, niin vaihtelu on jotain 1-4 vuoden väliltä. En tiedä, onko tuossa nyt jotain muutoksia, kun toimeentulotuki (johon ns. hamerahakin kuuluu) on siirtynyt Kelalle. Jos joku tietää, saa vastata :)

Kaikki romaninaiset eivät siis tuota rahaa saa, vaan tuki on harkinnanvarainen ja tapauskohtainen. Mun tuota rahaa olisi turha hakea, koska tulojeni mukaan en ole oikeutettu toimeentulotukeen. Tuo tuki pitää aina myös hakea erikseen, eli automaattinen se ei ole.

t. tamara

Mistä johtuu että romanit niin usein tyytyvät vähään koulutukseen eivätkä välttämättä näe rehellistä työtä kunniallisena asiana? Suomessa opiskelu on kuitenkin ilmaista joten mahdollisuuksien puutteesta ei ainakaan ole kysymys.

Tässä on onneksi muutosta siinä mielessä, että yhä useampi nuori opiskelee itselleen ammatin, edes toisen asteen koulutuksen kautta. Eli parempaan suuntaan menossa.

Korkeampi koulutus (amk, yliopisto) ajoittuu aika usein sellaiseen saumaan, kun haluaisi ryhtyä elämään yhteistä elämää kumppaninsa kanssa. Eli se tuo tähän omat haasteensa, vaikkakaan ei ole mun mielestä se suurin syy.

Ehkä tällä hetkellä panostetaan vielä eniten valistamaan siitä, että ammatti pitää hankkia, mutta ei niinkään valisteta siitä, että opintoja olisi hyvä jatkaa sitten ammatin tai lukion jälkeenkin. Lukiokin on edelleen harvinaisempi tie, kuin ammattikoulu.

Romanien tausta koulutaipaleella on valtaväestöön niin tuore juttu, että edistys on hidasta. Nykyään ei enää voi puhua ymmärtämättömyydestä, paitsi ehkä poikkeustapauksissa. Enemmän kyse on ehkä kiinnostuksesta, asenteista ja suhtautumisesta. Joillain on edelleen niitäkin asenteita, että koulujen käyminen on kaajeenmoista (=valkolaismaista) eikä siksi sovi romanille, tai että viimeistään koulujen käyminen tekee kaajeenmoiseksi. Voi siis olla, että joku jo yksin näiden asenteiden takia jättää koulut lyhyeen.

Työn kanssa on osin vähän tätä samaa, vaikka totta kai työllistymiseen vaikuttaa puolestaan tuo koulutuskin. Vaikea, monitahoinen asia!

Sinänsä tuo rehellisyys, niin varmaan se osa, jolla on rikollinen elämäntapa muutenkin, ei millään voi mieltääkään tuota työntekoa mahdollisuudeksi. Kun se elämä on jo muutenkin niin sekaisin ja kaukana tavallisesta.

t. tamara

Miksi invalideille varatut parkkipaikat on romanien käytössä, vaikka autoissa ei ole kyseisen parkkipaikan käyttämiseen oikeuttavaa lupalappua?

Anteeksi, tämä kysymys meni jotenkin ohi, joten vastaan sinulle nyt.

Mun on vaikea vastata tähän, kun oma autoni löytyy sieltä, mihin sen oikeutetusti voin ajella - joko tavalliselta parkkipaikalta, tai jos ollaan lasten kanssa liikkeellä, niin perheparkista.

Osa vanhuksista ehkä ajelee invapaikoille, koska huonojalkaisena kävely on vaikeaa. Tietysti se lupalappu pitäisi silloinkin olla, ja eiväthän kaikki invapaikkoja käyttävät romanit ole vanhuksia. Mä vastaan tähän, että syitä ovat laiskuus ja helppouden tavoittelu. Osin ehkä myös välinpitämättömyys (ei kiinnosta, pääseekö joku invapaikkaan oikeutettu invapaikalle ja siten helpommin kauppaan) ja varmaan sekin, ettei vaan ymmärretä ajatella asiaa niin pitkälle.

Ikäväähän se aina on, kun noilta paikoilta löytyy muita, kuin niitä tarvitsevia. Joskus on ärsyttänyt sekin, kun viimeisen perhepaikan vie joku viisikymppinen mies ilman lapsia ja rattaita ja muuta tilpehööriä, kun pitää vaan päästä johonkin parkkiruutuun, lähelle, äkkiä!!! Ärsyttävää.

t. tamara

Ns. hamerahan saaminen vaihtelee eri paikkakunnilla. Mitä nyt olen kuunnellut, niin vaihtelu on jotain 1-4 vuoden väliltä. En tiedä, onko tuossa nyt jotain muutoksia, kun toimeentulotuki (johon ns. hamerahakin kuuluu) on siirtynyt Kelalle. Jos joku tietää, saa vastata :)

Kaikki romaninaiset eivät siis tuota rahaa saa, vaan tuki on harkinnanvarainen ja tapauskohtainen. Mun tuota rahaa olisi turha hakea, koska tulojeni mukaan en ole oikeutettu toimeentulotukeen. Tuo tuki pitää aina myös hakea erikseen, eli automaattinen se ei ole.

t. tamara
Etnistä profilointia tämä hamerahan jakaminen.

Romani vastaa kuin poliitikko. Kannattaisi harkita uutta uraa. Miksi edes viitsit? Enemmän saa irti naapurin kaksivuotiaasta. Teitä on vankilassa järjetön osuus, sinä et tietenkään tunnu kuin koulutettuja manneja? Kuka ne sinne pisti? Yliopisto?

Romani vastaa kuin poliitikko. Kannattaisi harkita uutta uraa. Miksi edes viitsit? Enemmän saa irti naapurin kaksivuotiaasta. Teitä on vankilassa järjetön osuus, sinä et tietenkään tunnu kuin koulutettuja manneja? Kuka ne sinne pisti? Yliopisto?

Silloinhan toki kannattaa jutella sen naapurin kaksivuotiaan kanssa, eikä suunnata raivoaan tänne. Eihän tämä nyt kuitenkaan ole, kuin yksi keskusteluketju toisten joukossa.

Mä en ole väittänyt etten tunne, kuin koulutettuja romaneja, joten nämä päätelmät ovat vähän niin ja näin. Tunnen kyllä myös niitä, joilla on ihan peruskoulusta alkaen jäänyt kesken. Mutta kyllä läheisimmät ystäväni koostuvat romanien osalta juuri heistä, joilla on peruskoulun jälkeen muutakin koulutusta takana.

"Manne" on muuten loukkaava nimitys, joten viitsisitkö siistiä suutasi. En minäkään kutsu sinua loukkaavilla nimityksillä. Normaalin keskustelun ilman nimittelyä ei pitäisi olla aikuiselle ihmiselle kovinkaan haastavaa.

T. Tamara

Yhteistyössä