Kysytääs asia tästä vinkkelistä

Täällä on aina kauhee kiista siitä, minkä ikäsen lapsen on ok ulkoilla yksin ja kuin paljon tarvii vahtia jne.

Mitäs jos pph päästäisi esim. 4 v lapsen ihan hetkeksi yksin ulos, hyväksyisittekö? Tai jos pph vaikka pesisi mattoja ja lapsi ulkoilisi ns. aikuisen läsnäollessa, mutta pph ei kuitenkaan vahtisi koko aikaa?

Päiväkodissa, olisko ok, jos 3-6 vuotiaat olis keskenään ulkona ja pk-tädit katselis ikkunoista vaan? Olisko se ok? Tai jos vaikka ihan eskariryhmä saisi keskenään ulkoilla?

Ne, joiden mielestä kaikki (tai osa) on kovinkin paheksuttavaa, mutta oma pieni ulkoilee valvomattomana tai "isompien" lapsien seurassa kotona, niin mikä siitä omasta lähiympäristöstä tekee niin paljon turvallisemman ja omasta vastuusta jotenkin paremman, niin että itse niin voi toimia?

Tuli vaan mieleen siitä kun meen rapussa pph päästää jo puetut lapset (oisko 4v ja 5v) alaovelle odottamaan kun pukee pienempiä lapsia ja sen kuullessaan lasten oli nostanut asiasta mekkalan, kun ei ole lapset koko aikaa silmissä. Sama rouva antaa samaisten lasten naapurin rivarin pihapiirissä mennä ja rellestää ihan valvomatta. Nyt tulee sitten maanantaina joku päivähoitotoimistosta seuraamaan hänen toimintaansa.
 
Huoh. Mein keskimmäinen ulkoili "yksin" 2veenä. Siis n.10-15min kerrallaan ja kylläkin isoveikan(silloin 3½v) kanssa. Kerrostalossa suttiin Tapanilassa, mutta oli alin kerros ja terassipiha ja äänet kuului kokoajan. :headwall:

Nää on NIIN lapsikohtasia ja riippuu vähän myös missä asuu.
 
Alkuperäinen kirjoittaja Vadelmakiilto:
Huoh. Mein keskimmäinen ulkoili "yksin" 2veenä. Siis n.10-15min kerrallaan ja kylläkin isoveikan(silloin 3½v) kanssa. Kerrostalossa suttiin Tapanilassa, mutta oli alin kerros ja terassipiha ja äänet kuului kokoajan. :headwall:

Nää on NIIN lapsikohtasia ja riippuu vähän myös missä asuu.
Oisko ok, jos lapsesi olisivat hoidossa vaikka pph:lla ja hän olisi päästänyt 2 ja 3 vuotiaat yksin ulos (vaikka vain hetkeksi)? Vaikka kuulisikin koko ajan äänet, niin kyllä siitä hoitajalle syyte napsahtaisi ja työpaikka menisi.
 
En mä uskalla tuota 4,5 vuotiasta päästää yksin pihalle. Asutaan rivarissa ja leikkipiha on tuossa heti oven edessä mutta sille puolelle ei ole ikkunaa. Joten mä istun ite sit aina tuossa pihalla kun tyttö on ulkona (jos en leiki hänen kanssaan) ja luen tai neulon tms.

Mä en uskalla luottaa ettei lähtis yhtäkkiä jonnekki. Viime kesänäki pariin kertaan juoksin perään ku tämä yhtäkkiä otti ja lähti tuonne pyörätien suuntaan juoksemaan. Ja joo, oli kauppaan menos :| Tämä kesä ainakin vielä ulkoillaan yhdessä, ens kesänä sitten harkitaan uudelleen.
 
EJK
Alkuperäinen kirjoittaja Vadelmakiilto:
Huoh. Mein keskimmäinen ulkoili "yksin" 2veenä. Siis n.10-15min kerrallaan ja kylläkin isoveikan(silloin 3½v) kanssa. Kerrostalossa suttiin Tapanilassa, mutta oli alin kerros ja terassipiha ja äänet kuului kokoajan. :headwall:

Nää on NIIN lapsikohtasia ja riippuu vähän myös missä asuu.
:(
 
Non compos mentis
Itse olen koulutukseltani pph (kaiken muun lisäksi) eikä tulisi kysymykseenkään päästää lapsia yksin ulos. Ei päiväkodissakaan lapsia päästetä yksin ulos. Omien lasten kohdalla tilanne on siinä mielessä erilainen, että heidät tuntee paremmin.

Mun kuopus aloittaa esikoulun elokuussa ja on nyt saanut alkaa mennä ulos yksikseen. Takapihalla on suuri leikkipuisto, jonne on näköyhteys useammastakin ikkunasta sekä parvekkeelta. Autoteitä ei ole lähettyvillä. Hän on siis 6-vuotias. Neljävuotiaana ei ollut mitään asiaa yksin ulos.
 
Alkuperäinen kirjoittaja Non compos mentis:
Itse olen koulutukseltani pph (kaiken muun lisäksi) eikä tulisi kysymykseenkään päästää lapsia yksin ulos.
No juu ei tulis. Enkä päästäis kyllä omiakaan. Kun siellä ulkona lasten kanssa tönöttää, niin sen veta usein on vaaratilanteita ja riitoja ja hölmöyksiä, että ei tulis kyllä mieleenkään valvomatta jättää.
 
vieras
En laittaisi sellaiselle pph:lle lastani hoitoon, joka ei valvo lapsia tarpeeksi esim. on itse sisällä ja lapset ulkona. Sitähän on vaikea tietää mitä pph tekee päivän aikana, sen vuoksi olisi tärkeää, että kuka tahansa joka näkee pph:n toimivan väärin tekisi ilmoituksen sosiaalitoimeen. Katsoisin kyllä itsekin tuon ikäisen perään vielä hyvin tarkasti.
 
Kauheen heikosti nyt herättää keskustelua. Jos mä vähän sohasen muurahaispesää ja väitän, että ne jotka päästää pikkulapsen yksin ulos, on vaan laiskoja, eikä viitsi vahtia lasta. Ei viitsi seisoa siellä ulkona, eikä viitsi osallistua lapsen leikkeihin. Samat vanhemmat on varmaan vauvan ja pikkutaaperon kanssa ulkoillut laiskasti, kun ei viitsi.
 

Yhteistyössä