kysymys

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja tava
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
T

tava

Vieras
hei!
onko täällä muita yh äitejä joilla on koira?
itse olen muuttamassa lasteni ja koiran kanssa pois mieheni luota. muutan kerrostaloon.
ja kyselisin vain että miten käytätte koiranne ulkona? siis onko lapset mukana vai kotona? vai miten?
itselläni taapero ja vauva ikäiset lapset ja tässä olen miettinyt miten tulisi koira käyttää ulkona helpoiten, uskallanko esim jättää vauvan sisälle yksin ja ottaa taaperon mukaani, vai miten kannataisi tehdä?
ehdotuksia otetaan mielellään vastaan!

Itse en jättäisi lapsia yksin (ikinä ei tiedä jos sattuukin tulipalo tmv..) Kun mies ollut työkomennuksilla olen käyttänyt koiran 3x päivässä ulkona ja lapsi ollut aina mukana. Onhan se talvella aika rankkaa pukee lapsi aina täyteen varustukseen, mutta nyt aina päivä lenkin jälkeen jäädään pihalle leikkimään, joten koira ja pukeminen menee siinä samalla.

Mun täti on yh ja hällä on 2 koiraa. Mun mielestä hän on aina käyttänyt koiria öisin yksin ulkona. Nyt hänen lapsi on kylläkin jo eskari-ikäinen, mutta muistaakseen tämmöinen käytäntö hällä on ollut jo kauan.

Ei missään nimessä lapsia yksin kotiin. Kun hetken talossa asustat niin varmaat tutustut naapureihin ja voithan pyytää heitä hetkeksi katsomaan lapsiasi tai ulkoiluttamaan koiraasi. Voithan laittaa ilmoituksen vaikka paikalliseen lehteen, jossa pyydät ulkoiluapua koiralle pientä maksua vastaan.

Talvella tämä on varmasti vaikeaa, mutta kun kevät tulee niin ei tarvitse pukea enää niin paljon päälle. Ja jos pelkästään pissatat koirasi ulkona esim. aamulla ennen varsinaista lenkkiä niin voithan kääräistä vauvat lämpö-/makuupussiin niin ei tarvitse koko ulkoiluvaatekertaa aina pukea (riippuen tietysti lämpötilasta). Ja isommat lapsethan voivat vaikka odottaa porraskäytävässä sen aikaa ja pidät heitä silmällä siinä. Ei tarvitse heitä aina pukea.

Minäkään en jättäisi missään tapauksessa yksin kotiin, koska esim. tulipalo voi yllättää. Vauvalle suosittelen lämpöpussia, jolloin selviät vain taaperon pukemisella.

Hyvä konsti on pissattaa koira nopeasti silloin kun lapset ovat nukkumassa. Esim päikkäreillä tai ihan yöunilla. Muuten kannattaa suorittaa ulkoilutus silloin kun muutenkin ollaan ulkoilemassa lasten kanssa. Itse olen käynyt pyykkituvassa, laittanut pyykkiä ulos kuivimaan, hakemassa postia, viemässä roskat tai ihan jädeautolla, kun lapsi/lapset oli nukkumassa päikkäreillä tai yöunilla. Pitkäksi ajaksi en uskaltaisi jättää.

Jos mies on ollut matkoilla ja olen ollu yksin koriran ja lapsen kanssa, niin olen hoitanut koiran lenkittämisen aina yhdessä lapsen kanssa. Ainoastaan iltapissalla olen koiran pikaisesti käyttänyt kun lapsi on mennyt nukkumaan. Varsinkin kun lapsi oli pienempi ja meni nukkumaan jo kahdeksan aikoihin olisi koiralle tullut turhan pitkä aika odotellaa aamuun ennen kuin pääseee pissalle.

Ja jos lapsen jättäminen yksin n.5min pelottaa kun käyttää koiraa iltapisulla kannattaa pyytää jotain naapuria apuun. Jos talosta vaikka löytyisi esim. joku nuori innokas koiranulkoiluttaja, jolle voisi vähän maksaa taskurahaa ja sopia että hän kävisi vaikka aina illalla koiraa pissittämässä.

Olen myös kuullut, että jotkut ovat tehneet niin että ovat soittaneet esim. äidilleen/tuttavalleen, että menen nyt pissittämään koiraa ja jos en soita 10min päästä uudelleen on jotain sattunut ja äiti/tuttava tietää hälyttää apua.

Itsellä ei kokemusta mutta tuttavapiirissä olen nähnyt ja itsekkin tekisin niin. Eli ottaisin lapset mukaan, aina. Toki riippuu lasten iästä. Mutta koko konkkarónkka on aina mukana. Pienimmät vaunuissa ja taaperot myös rattaissa, seisomalaudalla tai kävelee jne.

Aamusella pissatetaan koira kun viedään lapset tarhaan tai sitten juuri ennen lähtöä, ettei lapsia tarvitse pukea kahteen kertaan. Viedään vain koira sisälle ja sitten kohti tarhaa. Iltapäivällä kotiin tullessa otetaan koira+lapset mukaan kauppamatkalle tai hoidetaan ulkoilu heti tullessa, ettei lapsia taaskaan tarvitse pukea kahteen otteeseen. Iltasella sama juttu. Joku iltakävely rutiini on kaikilla koiruliperheillä, ennen nukkumaanmenoa.

Hei
Aamulla olen heränyt ennen, kuin lapsi herää ja käyttänyt koiran ulkona. Sitten seuraavilla unilla taas, kun lapsi nukkuu niin olen käyttänyt koiran ulkona. Sitten onkin lähdetty lapsen kanssa vaunuileen ja koira mukaan. Koira on vanha ja ei aina lähde lenkille mukaan, mutta pissalla olen aina käyttänyt. Eli, kun lapsi on nukkuu niin pikaisesti pissatus ja sisälle.
Iltapäivällä mies tulee niin käyn pitemmän lenkin, jos koira lähtee. Aina tilaisuuden tullen, kun joku on kylässä niin käytän koiran ulkona. Jos asut rivitalossa niin hommaa pieni naru pihalle mihin voita laittaa koiran hetkeksi ulkos yksikseen. Kyllä se onnistuu, kun huomaat milloin voit koiran ulkoiluttaa.

Aamulla koira on mukana, kun vien lapsen hoitoon ja iltapäivällä, kun haen pois. Illalla käytän pikapissatuksella, kun lapsi on nukkumassa. Mielessäkään ei ole käynyt lähteä millekään iltalenkille silloin, kun lapsi nukkuu. Näin toimin riippumatta siitä onko mies kotona. Hänhän ei koiraa hoida kuin pakon edessä...

Yhteistyössä