Kysymys yliaikaisuudesta ja kontrollikäynistä!

Kysyn viel täältäkin kun tääl käy enemmän väkeä! Mul on tänään rv 41+0 ja olen ihan kypsä jo olotilaani. Huomenna olis yliaikaiskontrolli heti aamusta. Toivottavasti jäisin sinne sairaalaan ja syntyis tää lapsi jo. Miten teil muilla on hermot ja kroppa kestänyt kun on mennyt yli lasketunajan? Millasia kokemuksia teil on kontrollikäynistä? Jäittekö sille tielle vai laittoiko lääkäri teidät kotiin ja anto käynistys päivän? Itselläni verenpaine oli jo noussut,valkuaista virtsassa,rauta-arvot laskenut kun olin eilen neuvolassa. En pääse enään kunnolla kävelemään,makaaminen sattuu ja siksi yöt ovat tuskallisia ja en saa nukuttua kunnolla. Päätäsärkee, sormet ovat turvonneet ja särkevät ja ruoka ei maita ollenkaan. Meillä on vielä esikoinen 1v2kk ja ei helpota äidin oloa yhtään =) Esikoinen huomaa hyvin että en pääse enään niin nopeasti jokapaikkaan ja siksi kai tekee vähän kiusaa äidille. Eipä tää ole hänen vikansa että olen huonossa kunnossa. Toivotaan että pian pääsen synnyttämään ja olen taas paremmalla tuulella ja paremmassa kunnossa jotta jaksan olla enemmän esikonkin kanssa. Tulipas oikein valitus kertomus :D
Kiitos etukäteen jos joku on jaksanut vastata mun pariin kysymykseen =)
 
Kaktus
Minulla meni myös pari viikkoa yli. Torstaiksi oli varattu aika seurantaa, niin keskiviikkona poika onneksi syntyi.

Sitä ennen oli olo kyllä kuin valaalla. En pystynyt kävelemään enkä oikein istumaankaan. Nukuin oudosti kontallani tyynyt rinnan alla, kun ei muuten pystynyt olemaan sängyssä (lonkka puutui mahan painosta). Henkeä ahdisti, ruoka ei maistunut. Koko ajan vain jännitti ja osotti, milloin se muksu oikein tulee...

Tsemppiä sinulle, kyllä se sieltä...
 
Vieras
No mulla kuopus käynnistettiin vasta rv 42, vaikka olo alkoi olla jo tosi tukala... Mutta kun ei ollut mitään sen kummempaa syytä käynnistää, niin odottivat sen kaksi viikkoa. En käynyt sairaalassa missään yliaikaisuuskontrollissa, vaan ihan neuvolassa. Sieltä sitten sain sen käynnistysajan samalle aamulle, kun oli rv 42 täysi.
Mutta tosiaan mulla ei ollut verenpainetta eikä mitään ongelmia, olin suorastaan terveyden perikuva. Ainoastaan hermot alkoi olla lopussa :)
 
vieras
Mullakin laskettu aika oli ja meni jo, mutta olo on tosi hyvä, ei edes tunnu että olisin raskaana (jos ei vauvan potkuja lasketa). Lääkärissä kävin eilen, sanoivat että odotellaan vain että lähtee itse tulemaan. Esikoinenkin tuli pari viikkoa myöhässä, itsekseen, ja toivon, ettei tätäkään tarvitse ruveta käynnistämään.
 
mimmali
No siis kyseessähän on vain yliaikaiskontrolli...eli jos lapsi voi massussa hyvin niin saat ajan toiseen yliaikakonrolliin ja sen jälkeen vasta jos pieni ei oo lähteny tulehan niin aletaan suunnittelemaan käynnistystä. Toki tavat vaihtelevat hieman sairaalasta ja lääkäristökin riippuen. Tuo mainitsemasi olotila ei siis ole syy rueta toimenpiteisiin...

Voimia!
 
vieras
mulla kontrollikäynti oli äitipolille 41+5 ja voin kyllä aivan mainiosti, muuten vain tuskattuva olo.
Viimeisiä hetkiä sydänkäyrällä ollessa sitten putos turhan alhaisiksi sydänäänet.
Ottivat synnytyssaliin, puhkastiin kalvot ja anturit vauvan päähän.
Lääkärin mukaan ei hätää, voi olla ihan ok, jos vaikka vauva puristeli napanuoraa tms. Tunti meni hyvin, kunnes 2 kertaa peräkkäin sydänäänet putos roimasti ja sitten lähdettiinkin leikkaussaliin ja tehtiin hätäsektio.
Vauvalle tiukasti napanuora kaulan ympäri (ei olisi syntynyt alateitse) ja loppu lapsivesi oli aivan puuroa.
Tyttö syntyi ilman hapenpuutetta tai muita vikoja ja sai 9pointsia.
Jos sydänkäyrässä ei mitään olisi ilmennyt, niin olisin joutunut kotiin, sillä kohdunsuun tilanne ei ollut kypsä, eikä oikein mitään erikoista ollut muissakaan kokeissa.
Nyt kun sulla jo tuollainen olotila, niin vaadi ihmeessä saada jäädä jo sairaalaan ehdottomasti!!!
 
Alkuperäinen kirjoittaja Vieras:
No mulla kuopus käynnistettiin vasta rv 42, vaikka olo alkoi olla jo tosi tukala... Mutta kun ei ollut mitään sen kummempaa syytä käynnistää, niin odottivat sen kaksi viikkoa. En käynyt sairaalassa missään yliaikaisuuskontrollissa, vaan ihan neuvolassa. Sieltä sitten sain sen käynnistysajan samalle aamulle, kun oli rv 42 täysi.
Mutta tosiaan mulla ei ollut verenpainetta eikä mitään ongelmia, olin suorastaan terveyden perikuva. Ainoastaan hermot alkoi olla lopussa :)
Näin myös mulla esikon kanssa. Tosin mulla tuli sunnuntaina tuo 42rv täyteen ja kävin perjantaiaamuna ekassa yliaikakontrollissa äippäpolilla ja sitten sunnuntaina onneksi alettiin käynnistelemään.

Kakkosesta olis lauantaina rv 41+5 ollut eka yliaikakäynti mutta onneksi saimme jo perjantaina tytön syliin ilman käynnistelyjä. :heart:

Mielestäni voisit kyllä jo kysellä tuota käynnistystä kun eikös nuo ala jo raskausmyrkytyksen oireita olemaan mitä sinulla on.

Tsemppiä tulevaan ja toivotaan että kun huomenna sinne menet niin poistutkin sieltä sitten pienen nyytin kanssa. :heart:
 
näin
Mulla oli eka yliaikaiskontrolli ma aamuna silloin klo 8 aikaan ja muksu syntyi samana aamuna 8.20 joten ei tarvinu mennä :D

Monet sanoo että lääkärit tutkii vähän ronskimmin paikkoja että lähtis siitä käyntiin ettei tarviis käynnistää ... ja usein se kuulema sen tarkastuksen jälkeen lähteekin käyntiin =)
 
Mulla kuopus meni 13 päivää yli lasketun viime vuonna. Mulla oli silloin maanantaina yliaikaiskontrolli, jolloin katottiin supistuksia, verenpaina, sisätutkimus ja ultra + pissanäyte. Pissassa oli valkuaista ja verenpaine koholla ja painoarvioksi veikkasivat 4670g. Lähettivät kotiin ja sain seuraavan ajan keskiviikoksi . Tekivät samat jutut ja sitten sanoivat, että heti synnytyssaliin ja käynnistys. Miehelle ehdin soittaa ennen sitä. Niin, ja kuopus syntyi 12.7.06 klo 16.00 :heart: 4 tunnin synnytyksen jälkeen.

Mä jo tiesin, että vauva ei synny ennen laskettua (oli semmonen olo, kun esikoinenkin meni viikon yli) ja tuskin syntyy tämä kolmaskaan. Kyllä sen kesti, kun olin siihen asennoitunut jo. Esikoista odottaessa kroppaan sattui paljon enemmän, kuin mitä viimeksi. Jopa kävely oli silloin tosi, tosi hankalaa.
 

Yhteistyössä