Kysymys tutin syömisestä!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Tuisku83
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
T

Tuisku83

Vieras
Eli siis sellainen ongelma meillä on että meidän tyttö 1½kk ei suostu syömään tuttia vaan käyttää tissiä tuttina. Miten saisin tytön syömään tuttia? Mulla ei oikeasti olisi aikaa jatkuvasti istua sohvalla ja imettää tyttöä koska meillä on 2 vuotiaat kaksospojat jotka myös tarvitsisivat äidin apua ja seuraa. Onko kenelläkään kokemuksia tai vinkkejä? Tutin syömisestä olisi kyllä nyt suuri apu.

Meillä nyt ttö 8kk, yritin opettaa hänelle tutin syömistä 2kk, 4kk ja 6kk iässä huonolla onnella. Ei kelvannut ei sitten millään. Eikä syö tuttia vielä tänäkään päivänä, leikkii sillä kuin millä tahansa lelulla.

No kikkoja joita minulle neuvottiin:
-Lypsä rintamaitoa pieneen kulhoon ja kasta tuttia siihen ennen kun kun laitat sen vauvan suuhun. Ja laita vaan tutti sinnikäästi suuhun vaikka vauva sylkäiseekin sen pois.
- Tuttia voi painaa hellästi sormella ja "matkia" imuliikettä.
- Pidä vauvaa sylissä kun tarjoat tuttia, yhdistää sinut imemiseen.

Paras neuvo on neuvolasta: vauva ei tarvitse tuttia ja älä anna imeä tissiä kuin sen aikaa että lapsi on syönyt max.20min/rinta ja isompana vähemmänkin. (ei koske tiheän imunkausia).

Hyvin on sitten kuitenkin pärjätty ilman tuttia. Ainoa jolloin sitä olen kaivannut on nukkumaan mennessä ja tilanteissa jolloin ei pysty rauhoittamaan tyttöä muuten (esim. kun alkaa itkeä autossa).

Meidän kundi alotti tutin syönnin reilun kuukauden ikäisenä. Vain kuminen ja anatomisesti muotoiltu kelpaa, ei semmonen symmetrinen. Ja silikoninen ei kelpaa ollenkaan.
Mun vinkki on, että testaa eri laisia ja eri matskusta olevia.

Me kokeiltiin vaikka mitä tutteja ja mitään niistä poika ei kelpuuttanut. Oli sellaisen tissitakiainen jotta...
Sit 2.5kk iässä hän oli neljä päivää sairaalassa ja ensimmäisen yön jälkeen kun miehen kanssa mentiin poikaa aamulla sairaalaan katsomaan, ei meinattu uskoa silmiämme, siellä meidän poika hoitajan sylissä tyytyväisenä mussutti tuttia.
Luulen, että koska minä en ollut maidontuoksuineni paikalla ja muuta vaihtoehtoa ei ollut, oli pojan pakko tutti hyväksyä ja kyllä se eloa helpottikin.
Eli voisiko teillä joku esim. tytön isä olla tytön kanssa ja tarjoamalla tarjota tuttia, vaikeaa se aluksi voi olla, mutta kokeilla kannattaa.

Meillä kans huoli vain luonnonkumisen anatomisen. Normaali symmetrinen tutti oli liian iso ja aiheutti yökkäilyä, vaikka oli siis vastasyntyneen koko. N. kuukauden ikäisenä tarjottiin tuttia, ja nyt 2 kk nukahtamisvaiheessa melkein aina tutti suussa. Eli kannattaisikohan teidänkin kokeilla eri muotoisia ja materiaaleja?

Alkuperäinen kirjoittaja Puhisia:
Sairaalassa tuttiin saatetaan tiputtaa sokeriliuosta. Harva lapsi siitä kieltäytyy. On ymmärrettävää jos joudutaan tekemään tutkimuksia.
En todellakan tarkoita, että kotona sitä kannattaa kokeilla!! Tuli vaan mieleen kun ylempänä joku kertoi sairaalassa lapsen syöneen tuttia.

Kiitos vinkeistä!

Varmaan joidenkin mielestä kuulostaa hölmöltä että haluan opettaa lapseni tuttiin mutta se helpottaisi arkea huomattavasti.

Taidankin mennä tänään kauppaan ostamaan uusia tutteja ja kokeilla josko joku niistä kelpaisi.

Minua kiinnostaisi, että onko lapsen imemisentarve niin suuri että olisi hyvä opettaa tutille..? Ja mistä tietää että lapsi on syönyt tarpeeksi? (=pitää vain huvituttina?)

Sinä tiedät parhaiten millainen oman lapsesi imemisentarve on. Vaihtelee eri vauvoilla kauheasti. Jos ei sua haittaa että olet huvituttina, niin ei siitäkään tarvitse luopua. Pieni vauva voi tarvita vaikka puoli tuntia rinnan tyhjentämiseen, isompi osaa jo imeä tehokkaammin ja vaikka 5-10min voi riittää. Ja jos vauva huolii tutin, hyvä niin, jos ei, niin pianhan ne autokäninät ja iltavollotukset kuitenkin loppuu, muutama kk on lyhyt aika ihmisen elämässä! Yksilöitä ne ovat, ja kaikki tutti-, tuttipullo-, päiväuni-, ruokinta-, nukutus- ym. suunnitelmat lentävät kaaressa ikkunasta ulos kun vauva näyttää perheelle kaapin paikan!

Yhteistyössä