Kysymys tupakoitsijoille oma lapsen tupakoinnista

Tarkoitukseni ei ole moralisoida kenenkään aikuisen ihmisen tupakoimista, mutta kun omaan tuttavapiiriin ei juurikaan kuulu tupakoitsijoita, niin kysyisin paria juttua.

Mikä on käsityksenne, vaikuttaako vanhempien tupakointi siihen, alkaako lapsikin kasvaessaan tupakoida?

Jos olisitten siinä luulossa, että lapsenne EI tupakoi, mitä tuumisitte, jos joku sivullinen mainitsisi nähneensä lapsenne tupakoivan? Närkästyisittekö? Olisitteko tyytyväinen, että saisitte tietää? Kai sen toki muutenkin huomaa, vai huomaako, kun itse polttaa, niin huomaako tupakan hajun hyvin muista?
 
En saisi vastata tähän, kun emme tupakoi, mutta... :)

Sehän on ihan tutkittukin asia, että tupakoivien vanhempien lapset suuremmalla todennäköisyydellä alkavat myös tupakoida. Eikä mikään suuri tiedemies tarvinne olla, että tähän lopputulokseen tulee.

Se, mitä olen itse miettinyt, on se kuinka tupakoivat vanhemmat uskottavasti osaavat kieltää lapsiaan tupakoimasta. Jonkunlainen uskottavuusongelma siinä minun mielestäni tulee - ihan sama kuin v-sanaa ja muita kirosanoja latelevalla, lapseltaan kiroilun kieltävällä vanhemmalla.
 
Mä voin vain itsestäni puhua, mutta mulle isän tupakointi vaikutti lähinnä ehkäisevästi. Inhosin siis lapsena tupakanhajua, mutta niin siinä vaan kävi...


(äitini ei polttanut)

Ja nykyään kun poltan vain satunnaisesti, uskon kyllä tunnistavani tuoksun.

Ja närkästyisinkö? Tuskin, odotettavissahan toi melkein jossain vaiheessa on.
 
vieras
Meillä on mennyt paremmin päin sekä tupakan että alkon kanssa.

16v. poika ei polta, koska inhoaa mun tupankanpolttoa ja tietää, että siihen menee RAHAA!

Eikä ole kiinnostunut juomaan, koska ei näe siinä mitään mieltä. Itse en juo ollenkaan eikä meillä ole koskaan kotona edes kaljapulloa.


Olen tosi tyytyväinen. Ja olisin tosi pettynyt, jos alkaisi käyttää. Enkä hyväksyisi.
 
Alkuperäinen kirjoittaja Töllin Ruusa:
Ja närkästyisinkö? Tuskin, odotettavissahan toi melkein jossain vaiheessa on.
Ajattelin siltä kantilta, että minä haluaisin, että minulle vaikka naapuri mainitsisi, jos näkisi lapseni tupakoivan. Mutta mietin, että ottaako tupakoiva vanhempi asian jotenkin eri tavalla. :)
 
tupakoin
omat vanhempani eivät tupakoineet, ei myöskään miehen vanhemmat. lapsille ollaan selitetty että se on aikuisten juttu, samaten kun esikoinen kysyy tuosta kaljasta(kyseessä uusperhe, lasten oma isä kittaa kaljaa) että se on aikuisten juttu.
Omat kokemukseni vanhemmistani saivat aikaan sen päätöksen minulla että minä en puutu asiaan mitä lapseni aikuisena haluavat tehdä, mutta tupakointi ei ole sallittua alaikäisenä, kun täyttävät 18 niin vastuu heistä siirtyy heille itselleen joten tekevät mitä haluavat sitten
 
Minä poltan ja siskoni polttaa vaikka kumpikaan vanhemmistani ei polta.
Aloitin muutes päivällä ketjun jossa kerroin jäänenni äitilleni kiinni tupakanpoltosta näin vanhoilla päivillä :whistle:
Miehen molemmat vanhemmat polttaa ja mieskin polttaa.
Jos lapseni joskus alkaa polttaa, toivon hänen olevan rehellinen aisan suhteen. Olisin myös tyytyväinen jos joku mulle asian kertoisi. Itse en ikinä tule kyllä ostamaan lapselleni tupakkaa.
 
Alkuperäinen kirjoittaja fanta:
Alkuperäinen kirjoittaja Töllin Ruusa:
Ja närkästyisinkö? Tuskin, odotettavissahan toi melkein jossain vaiheessa on.
Ajattelin siltä kantilta, että minä haluaisin, että minulle vaikka naapuri mainitsisi, jos näkisi lapseni tupakoivan. Mutta mietin, että ottaako tupakoiva vanhempi asian jotenkin eri tavalla. :)

:D Juu. Kätkee omat röökinsä varmempaan talteen. :p
 
Alkuperäinen kirjoittaja Töllin Ruusa:
Mä voin vain itsestäni puhua, mutta mulle isän tupakointi vaikutti lähinnä ehkäisevästi. Inhosin siis lapsena tupakanhajua, mutta niin siinä vaan kävi...


(äitini ei polttanut)

Ja nykyään kun poltan vain satunnaisesti, uskon kyllä tunnistavani tuoksun.
Ei se kauheen ehkäisevää tunnu olleen, jos kerran kuitenkin aloitit polttamaan. ;)

Mä muistan tuon samaisen tutkimuksen, jossa todettiin, että tupakoivien lapset ryhtyvät todennäköisemmin itsekin tupakoimaan. Pienen otoksen näkee tuttavapiiristäkin. Polttavien tuttujen vanhemmatkin pääsääntöisesti polttavat ja tupakoimattomien tuttujen vanhemmatkin ovat savuttomia. Poikkeuksiakin toki löytyy, mutta kyllä siinä yhteys silti on.
 
...
Alkuperäinen kirjoittaja Sonica:
Minä poltan ja siskoni polttaa vaikka kumpikaan vanhemmistani ei polta.
Aloitin muutes päivällä ketjun jossa kerroin jäänenni äitilleni kiinni tupakanpoltosta näin vanhoilla päivillä :whistle:
Miehen molemmat vanhemmat polttaa ja mieskin polttaa.
Jos lapseni joskus alkaa polttaa, toivon hänen olevan rehellinen aisan suhteen. Olisin myös tyytyväinen jos joku mulle asian kertoisi. Itse en ikinä tule kyllä ostamaan lapselleni tupakkaa.
äitini sai minut kiinni kun olin 20v, katkaisi välit vähäksi aikaa, sukuni ei pidä että poltan ja seonkin vaettu salaisuus, äitini sanoo että saan tehdä mitä haluan mutta silti haluaa minua kontrolloida. myös mieheni polttaa salaa sukulaisiltaan
 
tupakoija
Alkuperäinen kirjoittaja Töllin Ruusa:
Alkuperäinen kirjoittaja fanta:
Alkuperäinen kirjoittaja Töllin Ruusa:
Ja närkästyisinkö? Tuskin, odotettavissahan toi melkein jossain vaiheessa on.
Ajattelin siltä kantilta, että minä haluaisin, että minulle vaikka naapuri mainitsisi, jos näkisi lapseni tupakoivan. Mutta mietin, että ottaako tupakoiva vanhempi asian jotenkin eri tavalla. :)

:D Juu. Kätkee omat röökinsä varmempaan talteen. :p

:D :D :D


Näin kai sitten.
 
Uskon että jokainen nuori sitä ainakin kokeilee, eli en tiedä närkästyisinkö asiasta vaikka ei se tietty kiva asia ole. Ja kyllä minä tupakan hajun huomaan vaikka itsekin poltan.

Omat lapset on vielä pieniä mutta meidän vanhemmat poltti kumpikin ja ainoastaan minä sitä nykyään teen, kumpikaan sisaruksistani ei polta.
 
Alkuperäinen kirjoittaja HERHILÄINEN:
Uskon että jokainen nuori sitä ainakin kokeilee, eli en tiedä närkästyisinkö asiasta vaikka ei se tietty kiva asia ole. Ja kyllä minä tupakan hajun huomaan vaikka itsekin poltan.

Omat lapset on vielä pieniä mutta meidän vanhemmat poltti kumpikin ja ainoastaan minä sitä nykyään teen, kumpikaan sisaruksistani ei polta.
Minä en ole vielä kokeillut :D
 
Minun mies poltti, harvakseltaan, eikä esim kotona ikinä. Nyt on kait kokonaan saanut lopetettua. Itse olen lopettanut kun aloin odottaa esikoista, sen jälkeen pari kertaa sortunut tupakoimaan.

Teininä poltin, koska kaikki muutkin meillä poltti. Se oli ihan itsestään selvyys jotenkin. Kunnes lopetin.

Oma poika kärähti 16 v ja nyt polttaa säännöllisesti kun on reilu 17v. Tietysti se harmittaa kovin, ja yritän kannustaa poikaa lopettamaan. Enkä anna tupakkaan rahaa, olen sanonut, että sellanen harraste pitää itse pystyä sitten rahoittamaan. Poika itse on sanonut, että lopettaa kun täyttää 18v... en usko, aika riippuvainen on jo. Valitettavasti.

 
Keittiönoita
Mä olen tuuripolttaja. En tupakoi kotioloissa, mutta esin kesällä terassilla kylläkin mee rööki poikineen. En usko, että vanhempien tupakoimattomuus estää nuorta aloittamasta tupakointia, mutta uskoisin, että jos vanhemmat nuoren nähden tupakoivat, kynnys nuorelle on matalampi. Itse lopetin päivittäisen tupakoinnin, kun likka ekaa kertaa pihalta tullessani sanoi, että mä haisen tupakalle.

Olisin tyytyväinen, jos joku mulle kertoisi. Nikotiiniriippuvuutta kai verrataan joidenkin asiantuntijoiden mukaan heroiiniriippuvuuteen. Mitä nopeammin saa sen tupakoinnin loppumaan sen parempi.

Mä huomaan tupakoitsijat hajusta silloin, kun en ole itse polttanut.
 
Alkuperäinen kirjoittaja fanta:
Alkuperäinen kirjoittaja HERHILÄINEN:
Uskon että jokainen nuori sitä ainakin kokeilee, eli en tiedä närkästyisinkö asiasta vaikka ei se tietty kiva asia ole. Ja kyllä minä tupakan hajun huomaan vaikka itsekin poltan.

Omat lapset on vielä pieniä mutta meidän vanhemmat poltti kumpikin ja ainoastaan minä sitä nykyään teen, kumpikaan sisaruksistani ei polta.
Minä en ole vielä kokeillut :D
No poikkeuksia tietty on, valitsin väärän sanan tuohon.
Uskon että kaveripiiri vaikuttaa aika paljon tuohon asiaan että tupakasta yleensä kiinnostuu.
 
aloitin ja kadun
Alkuperäinen kirjoittaja HERHILÄINEN:
Alkuperäinen kirjoittaja fanta:
Alkuperäinen kirjoittaja HERHILÄINEN:
Uskon että jokainen nuori sitä ainakin kokeilee, eli en tiedä närkästyisinkö asiasta vaikka ei se tietty kiva asia ole. Ja kyllä minä tupakan hajun huomaan vaikka itsekin poltan.

Omat lapset on vielä pieniä mutta meidän vanhemmat poltti kumpikin ja ainoastaan minä sitä nykyään teen, kumpikaan sisaruksistani ei polta.
Minä en ole vielä kokeillut :D
No poikkeuksia tietty on, valitsin väärän sanan tuohon.
Uskon että kaveripiiri vaikuttaa aika paljon tuohon asiaan että tupakasta yleensä kiinnostuu.
Olin leirikoulussa amerikan mailla joskus vuonna 94, olin vasta 14. Siellä 1 tyttö joka oli minua muutaman vuoden vanhempi mutta näytti ihan 21v kävi ostamassa niille jotka halusivat niin tupakkaa, minäkin halusin...
yläasteella sitä tarjottiin kanssa, luulin että se on niin kovaa :D
No se loppu ne kokeilut mutta kun täytin 18 niin aloitin uudestaan kun aloin seurustelemaan pojan kanssa joka poltti ja jonka vanhemmat poltti sisällä...
 
Alkuperäinen kirjoittaja fanta:
Alkuperäinen kirjoittaja HERHILÄINEN:
Uskon että jokainen nuori sitä ainakin kokeilee, eli en tiedä närkästyisinkö asiasta vaikka ei se tietty kiva asia ole. Ja kyllä minä tupakan hajun huomaan vaikka itsekin poltan.

Omat lapset on vielä pieniä mutta meidän vanhemmat poltti kumpikin ja ainoastaan minä sitä nykyään teen, kumpikaan sisaruksistani ei polta.
Minä en ole vielä kokeillut :D
Minäkään en ole polttanut koskaan ja vihaan tupakkaa ihan tosissani. Vanhemmat poltti ja voisi sanoa että puolet meidän sisarusparvesta polttaa tai on kokeillut ja toinen puoli vihaa tupakointia eikä ole edes kokeillut koskaan.
 
Minä ja toinen veljeni poltetaa, toinen veljeni ei ikinä ole edes maistanut. Jos oma alkaisi polttaa, niin toivon,että hän uskaltaisi sen sanoa suoraan. Toivon että aloittaa aikaisintaan 18 vuotiaana. Itse en oman isäni aikana polta, en jaksa kuunnella sitä mekastusta :ashamed: vaikka olen jo melkein 30 :eek:
 

Yhteistyössä