Kysymys: Tiedätkö kuinka paljon sinun hääsi maksoi vieraille?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja ??
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
[QUOTE="vieras";24514562]Täällä on aika usein ollut viestejä, joissa järjestävä taho valittaa huonoista/halvoista lahjoista, kun eivät vieraat edes järjestämiskustannuksiaan kata. Ehkä vastaveto sille?[/QUOTE]

On älytöntä mennä naimisiin,tai siis pitää jumalattoman suuria häitä, jos pitää miettiä, että vieraiden mahdollisilla lahjoilla kattaa kustannukset? Silloin voin käydä maistaraatissa.

Alkuperäinen kirjoittaja Kotona Kirves Kädessä;24514616:
On älytöntä mennä naimisiin,tai siis pitää jumalattoman suuria häitä, jos pitää miettiä, että vieraiden mahdollisilla lahjoilla kattaa kustannukset? Silloin voin käydä maistaraatissa.

Täysin samaa mieltä kanssasi. :)

Enpä ole tullut ajatelleeksi vieraiden kustannuksia omiin häihini. Nehän myös vaihtelevat vieraskohtaisesti, kun kaikki valmistautuu eri tavoin tulevaan juhlaan. Mutta itse olin vieraana juuri nyt menneenä lauantaina häissä ja vieraana minulla kului rahaa häihin seuraavasti: parturi ennen häitä 85€, juhlakampaus 28€, häälahja 50€, ripsihuolto 50€, hotelli 133€, taksi 16€, bensakulut varmaan muutaman kympin. Yhteensä siis melkein 400€! Eipä ois kannattanut laskea, en ollut itsekään ajatellut noita kuluja noin suureksi.

Alkuperäinen kirjoittaja tässä tuore esimerkki;24514662:
Enpä ole tullut ajatelleeksi vieraiden kustannuksia omiin häihini. Nehän myös vaihtelevat vieraskohtaisesti, kun kaikki valmistautuu eri tavoin tulevaan juhlaan. Mutta itse olin vieraana juuri nyt menneenä lauantaina häissä ja vieraana minulla kului rahaa häihin seuraavasti: parturi ennen häitä 85€, juhlakampaus 28€, häälahja 50€, ripsihuolto 50€, hotelli 133€, taksi 16€, bensakulut varmaan muutaman kympin. Yhteensä siis melkein 400€! Eipä ois kannattanut laskea, en ollut itsekään ajatellut noita kuluja noin suureksi.

Mutta entä se lahja???? Sehän on ainoa mikä jotain merkitsee. ;)

itse olen kaaso. Eli häihin on pakko mennä. Minun on hää viikonlopuksi majoittauduttava hotelliin ja meiki ja parturi eivät ole halpaa lysti. Matkat hääpaikalle 100e. polttarit on parin viikonpäästä, hinta matkoineen 200e vaikka en juo mitään. En tiedä millä rahoilla mekin maksan, kun kuukaudessa saan opiskelijana 423 euroa kuussa vuokraan, opintoihin ja elämiseen.

Haani maksoivat vierailleni 200e - 5000e. Ja silti pienin haalahja oli n. 150e arvoinen, suurin n. 2000e arvoinen. En valittanyt haalahjoista mutta kun nyt summista puhutaan...

Vähimmäis kustannuksia tai vieraiden pakollisia kuluja on ehkä hyvä miettiä, mutta miksi miettiä sitä mitä he enimmillään saavat juhliin rahaa kulumaan, eiköhän se ole jokaisen yksityisasia.

itse olen kaaso. Eli häihin on pakko mennä. Minun on hää viikonlopuksi majoittauduttava hotelliin ja meiki ja parturi eivät ole halpaa lysti. Matkat hääpaikalle 100e. polttarit on parin viikonpäästä, hinta matkoineen 200e vaikka en juo mitään. En tiedä millä rahoilla mekin maksan, kun kuukaudessa saan opiskelijana 423 euroa kuussa vuokraan, opintoihin ja elämiseen.

Sano morsiamelle! Kaikista vittumaisinta mitä voit morsiamelle tehdä on se että viime hetkellä vetäydyt pois.

En tietenkään voi tietää että mitä häät maksoi kaikille vieraille mutta otimme vieraat parhaan mukaan huomioon ja meillä oli häät paikassa jossa oli halpa majoitus ja meidän piikkiin saivat myös aamupalan ja oli juomat niin ettei kenellekään tarvinnut ostaa. Kaasojen, bestmanin ja heidän puolisoiden majoituksen maksoimme me.

Meillä oli vain todistajat vieraina eli 1 pariskunta. Heidän matkakulut olivat yhteensä 100km omalla autolla eli ~7 litraa bensaa. Vaatteet omasta kaapista eli 0 euroa. Lahjakulut alle 50 euroa, saatiin mitä toivottiin kun kysyivät mistä puutetta. Lisäksi taisivat pari juomaa kustantaa itse yökerhossa jatkoilla. Me hoidettiin muut kustannukset eli päivän aikana ohjelma, siirtymät, ruokailut ja majoitus. Eli yhteensä meidän vieraille tuli kuluja alle 50 euroa per henkilö, ei paha mun mielestä.

[QUOTE="aapee";24514628]Täysin samaa mieltä kanssasi. :)[/QUOTE]

Meillä oli tarkoitus pitää meidän budjetille sopivat häät, se ei sopinu mun vanhemmille, tarjoutuivat maksamaan. Sanottiin, ettei kuluja tarvi miettiä, en miettiny, en tiedä mitä kaikkiaan tuli juhlat maksamaan. Oon kyllä hieman väärä ihminen vastaamaan tällaisiin kysymyksiin, koska oon sen sortin pässi, että sanon suoraan kanssaihmisille, että nyt ei oo varaa/aikaa osallistua, enkä jää miettimään, mitä joku siitä ajattelee.

[QUOTE="vierailija";24514602]Minusta tämä on ihan hyvä aloitus :) Ei tätä kaikki hääparit tosiaan mieti. Meillä meni mieheni kanssa eräisiin häihin yhteensä yli 600 euroa. Olin kaasona, joten oli pikkuisen pakko osallistua (myöhemmin kyllä kaduin kaasoksi suostumista, mutta sukulaissuhteiden vuoksi en voinut enää kieltäytyä). Rahaa meni polttareihin (minun sekä miehen), vaatteisiin, kenkiin, matkoihin (sekä polttarireissut ja häihin meno).[/QUOTE]

Kai niitä kenkiä ja vaatteita käytetään myöhemminkin.

Vähimmäis kustannuksia tai vieraiden pakollisia kuluja on ehkä hyvä miettiä, mutta miksi miettiä sitä mitä he enimmillään saavat juhliin rahaa kulumaan, eiköhän se ole jokaisen yksityisasia.

Ei tätä aloitusta nyt niin kirjaimellisesti kannata lukea... :D

Mutta hyviin tapoihin mielestäni kyllä kuuluisi ottaa huomioon se, kuinka paljon juuri mainitsemiasi pakollisia kuluja vieraille aiheutuu. Eikä sen asian huomioimisen tarvitse todellakaan omia suunnitelmia muuttaa, mutta silloin täytyy ymmärtää se, ettei kaikki pääse/halua tulla.

Mä en henk.koht. tajua, että MIKSI järjestetään polttareita, joissa jokainen joutuu kustantaan jonkun 200€?? Mitä te teette siellä polttareissa, ei voi mitenkään olla noin kallis budjetti?? Itse oon ollu vaan sellaisissa polttareissa, missä kustannukset on suurin piirtein 40€ per pää + omat juomat. Ja aina on ollu ohjelmaa koko päiväksi..

Kyllähän morsiammen kuuluu maksaa meikki ja kampaus, tai ainakin minä maksoin. Samoin kuin sun majoittuminen. Kyllähän kaaso on ihan yhtä tärkeä, kuin morsian, tai mulle oli.

Alkuperäinen kirjoittaja Kotona Kirves Kädessä;24514741:
Kyllähän morsiammen kuuluu maksaa meikki ja kampaus, tai ainakin minä maksoin. Samoin kuin sun majoittuminen. Kyllähän kaaso on ihan yhtä tärkeä, kuin morsian, tai mulle oli.

Joo, mäkin olen maksanut:) Kotonaan tosin majoittuivat, sähkölaskuun en osallistunut.

Alkuperäinen kirjoittaja Kotona Kirves Kädessä;24514741:
Kyllähän morsiammen kuuluu maksaa meikki ja kampaus, tai ainakin minä maksoin. Samoin kuin sun majoittuminen.

Siis miten tämä aloitus nyt niin kääntyi, että olen koko ajan sun kanssa samaa mieltä... ??? :D :D :D

Kaason majoitus, meikki, kampaus, jne. kuuluu hääparin maksaa. Myös puku on hääparin maksettava, mikäli vaativat tietyn tyyppiseen/väriseen asuun pukeutumista, eikä kaasolla sellaista itsellään ole. Toisin sanoen, hääparin tulee maksaa ne peruskulut, jotka kaasolle häistä aiheutuu. Tämän lisäksi hääparin tulee ostaa kaasolle lahja kiitokseksi hänen tekemästään työstä häiden eteen. Kaason tehtävänä on olla morsiamen apuna häiden valmistelussa ja toimia häissä ns. työväkenä. Kaason ei tarvitse välttämättä ostaa edes lahjaa, mikäli ei halua.

Käsittämätöntä, ettei nykyajan hääpari näitä asioita käsitä.

[QUOTE="aapee";24514730]Ei tätä aloitusta nyt niin kirjaimellisesti kannata lukea... :D

Mutta hyviin tapoihin mielestäni kyllä kuuluisi ottaa huomioon se, kuinka paljon juuri mainitsemiasi pakollisia kuluja vieraille aiheutuu. Eikä sen asian huomioimisen tarvitse todellakaan omia suunnitelmia muuttaa, mutta silloin täytyy ymmärtää se, ettei kaikki pääse/halua tulla.[/QUOTE]

Ihan kirjaimellisesti minä en tätä ottanut kuten huomasit, mutta hieman jäi sellainen olo että minun olisi häissäni kytätä kuinka kalliin mekon kukakin vieraista on päälleen laittanut + se käyttävätkö he kyseistä asua vain meidän häissä vai myös muualla.
Omista häistäni tosin on jo kymmenen vuotta että asujen hintaa on vähän vaikea enää määrittää.

Viimeksi muokattu:
Mä en henk.koht. tajua, että MIKSI järjestetään polttareita, joissa jokainen joutuu kustantaan jonkun 200€?? Mitä te teette siellä polttareissa, ei voi mitenkään olla noin kallis budjetti?? Itse oon ollu vaan sellaisissa polttareissa, missä kustannukset on suurin piirtein 40€ per pää + omat juomat. Ja aina on ollu ohjelmaa koko päiväksi..

mun ongelmani on se että häät on satojen kilometrien päässä opiskelupaikkakunnasta. Meillä on 5+ 1 polttarii porukka, ja morsian vaati tankotanssia polttareihin. Kai täytyy opintolainaa nostaa. Toivon vaan että morsiankin ymmärtäisi ettei opiskelijalla ole rahoja "turhanpäiväiseen".

Mutta kyllä häihin osallistun, varmaan sillä opintolainallä. Harmittaa jos olisin tavallinen vieras, rahaa menisi vähemmän.

[QUOTE="aapee";24514804]Siis miten tämä aloitus nyt niin kääntyi, että olen koko ajan sun kanssa samaa mieltä... ??? :D :D :D

Kaason majoitus, meikki, kampaus, jne. kuuluu hääparin maksaa. Myös puku on hääparin maksettava, mikäli vaativat tietyn tyyppiseen/väriseen asuun pukeutumista, eikä kaasolla sellaista itsellään ole. Toisin sanoen, hääparin tulee maksaa ne peruskulut, jotka kaasolle häistä aiheutuu. Tämän lisäksi hääparin tulee ostaa kaasolle lahja kiitokseksi hänen tekemästään työstä häiden eteen. Kaason tehtävänä on olla morsiamen apuna häiden valmistelussa ja toimia häissä ns. työväkenä. Kaason ei tarvitse välttämättä ostaa edes lahjaa, mikäli ei halua.

Käsittämätöntä, ettei nykyajan hääpari näitä asioita käsitä.[/QUOTE]

Mä olen niin monitahoinen :D Totta joka sana, mitä kirjoitit tuosta kaason/bestmanin kuluihin osallistumisesta. En toki muista tiedä, mutta mulle kaaso oli yks tärkeimmistä ihmisistä/vieraista, joita meidän häissä oli.

En tiedä tarkkoja summia, mutta aika lailla taisi osalle vieraista maksaa...lennot, majoitus, ruuat yms eläminen kohteessa 1-2 viikon ajan, plus häälahjat. Isäni ja äitini maksoivat lisäksi mm. mun meikin ja kampauksen, sekä juhlavieraille hääpäivänä tarjotut ruuat ja juomat :heart:

Ei kyllä käynyt pienessä mielessäkään loukkaantua, vaikka koko kaveriporukkani ei häihini tullutkaan :D. En oikeastaan edes kutsunut ketään, sanoin vaan että saa tietty tulla jos tahtoo.

mun ongelmani on se että häät on satojen kilometrien päässä opiskelupaikkakunnasta. Meillä on 5+ 1 polttarii porukka, ja morsian vaati tankotanssia polttareihin. Kai täytyy opintolainaa nostaa. Toivon vaan että morsiankin ymmärtäisi ettei opiskelijalla ole rahoja "turhanpäiväiseen".

Mutta kyllä häihin osallistun, varmaan sillä opintolainallä. Harmittaa jos olisin tavallinen vieras, rahaa menisi vähemmän.

Mitä vittua, miten jollain on pokkaa vaatia jotain tiettyä juttua polttareihinsa, silloin saa itse kaivaa kuvettaan, jos jotain tiettyä haluaa? Mä en ainakaan tienny etukäteen polttareistani mitään, paitsi että olin esittäny toiveen, ettei mun tarvis laulaa karaokea.

Alkuperäinen kirjoittaja Kotona Kirves Kädessä;24514861:
Mä olen niin monitahoinen :D Totta joka sana, mitä kirjoitit tuosta kaason/bestmanin kuluihin osallistumisesta. En toki muista tiedä, mutta mulle kaaso oli yks tärkeimmistä ihmisistä/vieraista, joita meidän häissä oli.

No mä en maksanut en kaason enkä bestmanin kuluja, mutta eipä sellasia tainnut tullakkaan kun ite laittoi tukkansa jne..Enkä ostanut lahjaakaan, mutta syynä siihen oli yksinkertaisesti se että olin todella pettynyt kaasoon ja bestmaniin, ei näkyny juhlapaikalla kuin juhlien aikaan jne jne..Niitä kyllä sitten muistettiin jotka oli seremoniamestareina ja osallistuivat muutenkin kaikkeen.

No jos morsian erityisesti vaatii jotain polttareihinsa, niin sitten saa kyllä itsekin osallistua kustannuksiin. Tai jos ei osallistu, niin pitäis sit karsia siitä muusta ohjelmasta, jotta kulut ei nouse taivaisiin.

Yhteistyössä