Kysymys: Tiedätkö kuinka paljon sinun hääsi maksoi vieraille?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja ??
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
kovat on polttarit jos 350e on menny per naama

Polttareita juhlittiin Tallinnassa, joten jo matkoihin ja majoituksiin meni kiitettävästi rahaa.

Mutta tuo oli vähän. Miehen yhden kaverin polttarit maksoivat per nenä osallistujille 400 euroa. Päälle tuli vielä miehen omat kulut about saman verran. Bestman oli suunnitelut hulppeat juhlat, perustellen niitä, kun "sulhanen on niin hyvä jätkä". No tämä "hyvä jätkä" erosi sitten vuoden sisällä, kun oli löytänyt jo puoli vuotta häistä uuden naisen...

En tiedä tarkkoja summia, mutta aika lailla taisi osalle vieraista maksaa...lennot, majoitus, ruuat yms eläminen kohteessa 1-2 viikon ajan, plus häälahjat. Isäni ja äitini maksoivat lisäksi mm. mun meikin ja kampauksen, sekä juhlavieraille hääpäivänä tarjotut ruuat ja juomat :heart:

Ei kyllä käynyt pienessä mielessäkään loukkaantua, vaikka koko kaveriporukkani ei häihini tullutkaan :D. En oikeastaan edes kutsunut ketään, sanoin vaan että saa tietty tulla jos tahtoo.

Ihmekään etteivät tulleet, jos et edes virallista kutsua ole laittanut.

[QUOTE="aapee";24514804]Siis miten tämä aloitus nyt niin kääntyi, että olen koko ajan sun kanssa samaa mieltä... ??? :D :D :D

Kaason majoitus, meikki, kampaus, jne. kuuluu hääparin maksaa. Myös puku on hääparin maksettava, mikäli vaativat tietyn tyyppiseen/väriseen asuun pukeutumista, eikä kaasolla sellaista itsellään ole. Toisin sanoen, hääparin tulee maksaa ne peruskulut, jotka kaasolle häistä aiheutuu. Tämän lisäksi hääparin tulee ostaa kaasolle lahja kiitokseksi hänen tekemästään työstä häiden eteen. Kaason tehtävänä on olla morsiamen apuna häiden valmistelussa ja toimia häissä ns. työväkenä. Kaason ei tarvitse välttämättä ostaa edes lahjaa, mikäli ei halua.

Käsittämätöntä, ettei nykyajan hääpari näitä asioita käsitä.[/QUOTE]

Siis miten niin ei käsitä? Kuka ei käsitä? Ihan tuolla tavalla toimin minäkin vaikka en joka vieraalta ollutkaan vailla häihin mennyttä summaa, joten niistä ei ole tietoa ;)

mun ongelmani on se että häät on satojen kilometrien päässä opiskelupaikkakunnasta. Meillä on 5+ 1 polttarii porukka, ja morsian vaati tankotanssia polttareihin. Kai täytyy opintolainaa nostaa. Toivon vaan että morsiankin ymmärtäisi ettei opiskelijalla ole rahoja "turhanpäiväiseen".

Mutta kyllä häihin osallistun, varmaan sillä opintolainallä. Harmittaa jos olisin tavallinen vieras, rahaa menisi vähemmän.

Kai sinä hyvä ihminen jaat kustannukset teidän viiden muun kuin morsiammen osallistuvan kesken?! Ettet yksin maksa kaikkea!

Mun mielestä häihin pitää osallistua sillä panoksella, mihin on varaa. Ei kenenkään tarvitse elää yli varojensa! Silloin kun olin opiskelija, menin tosi pienellä budjetilla: Kimppakyydit aina kun mahdollista (vr:llä saa myös opiskelija-alennusta, jolloin muutama sata kilometriä saattoi olla esim. 25 e suunta). Mekko vanha, kirpparilta tai alennusmyynneistä. Itse laitoin hiukset ja meikit. Yhteislahja kaveriporukan kanssa esim. 10 e per naama. Majoitus jonkun tutun luona tai vaikka teltassa. Jos osallistuin polttareihin, sanoin suoraan mihin minulla on varaa ja mihin ei. Osa jäi pois tietyistä aktiviteeteista, jos ei ollut varaa (esim. koskenlasku maksoi muutaman kympin per naama). Tärkeintä oli, että morsian sai elämyksiä.

Nyt kun olen töissä, voisin kuvitella käyttäväni häihin paljon enemmän rahaa ja varmasti olisin hotellissa yötä :)

Mä en henk.koht. tajua, että MIKSI järjestetään polttareita, joissa jokainen joutuu kustantaan jonkun 200€?? Mitä te teette siellä polttareissa, ei voi mitenkään olla noin kallis budjetti?? Itse oon ollu vaan sellaisissa polttareissa, missä kustannukset on suurin piirtein 40€ per pää + omat juomat. Ja aina on ollu ohjelmaa koko päiväksi..

No ei kyllä nykyaikana 40eurolla paljon saada, jos sillä pitää syödä, liikkua ja saada vielä jotain tavanomaisuudesta poikkeavaa ohjelmaa. Tai ehkä silloin, jos ohjelma on vain sankarille ja muut tyytyy katsomaan.

Meidän häät maksoivat vieraille 0euroa. Mentiin salaa maistraatissa naimisiin ja pyydettiin sitten "vieraat" grillailemaan meille jolloin ilmoitettiin naimisiinmenosta. Juomat ja ruoat olivat meidän puolesta, lahjaa ei kelläkään luonnollisesti ollut.

No riippuu vieraasta, joillekin tuskin mitään joillekkin varmaan monta sataa, mutta itsepähän ostivat kalliin lahjan ja puvun taksimatkoineen. :D En mä kyllä valitakkaan lahjoista, pari aiheutti ehkä huvitusta, mutta mikäs siinä. :D

En mä niitäkään ymmärrä jotka valittavat kuinka häät maksaa vieraalle niin paljon, ei niihin ole pakko tulla ollenkaan.

Meidän häät oli markka-aikaan, joten mitään lukuarvioita en osaa sanoa, mutta koska suurin osa tuli joko 300km tai 1000km päästä juhliimme, heille tuli aika isot matka ja yöpymiskulut, mutta toivottavasti kaikilla jäi mukava mieli päivästä eli että kulut olisivat olleet sen arvoiset.

"En mäkään niitä ymmärrä jotka valittavat kuinka häät maksaa vieraalle niin paljon, ei niihin ole pakko tulla ollenkaan." Voi miten tuttu lause tästä ketjusta. Mutta kysynpä miten moni ihan oikeasti voisi ilman kunnollista syytä jäädä kaverinsa tai läheisen sukulaisensa häistä pois ILMAN että siitä tulisi riitää hääparin kanssa? En usko, että kovinkaan moni. Yleisestikkin häät ovat sellainen juhla, että poisjäämistä pidetään loukkaavana asiana vaikka itse hääpari olisikin melko vieras kutsun saaneelle.

Se on tietysti vieraan omissa käsissä miten paljon laittaa rahaa omaan ulkonäköönsä, ellei morsian vaadi jotain tiettyä ulkonäköä. Hääpareja pahasti osoittelenkin näiden muiden pakollisten kulujen suuruudesta. Ei ajatella miten esim. opiskelevat kaverit pääsevät toiselle puolen Suomea jne. Polttarit taas ovat täysin vain morsiamen viihdykkeeksi, miettikääpä sitä ja sen kustannuksia vieraille.

[QUOTE="vieras";24515692]Hääpareja pahasti osoittelenkin näiden muiden pakollisten kulujen suuruudesta. Ei ajatella miten esim. opiskelevat kaverit pääsevät toiselle puolen Suomea jne. Polttarit taas ovat täysin vain morsiamen viihdykkeeksi, miettikääpä sitä ja sen kustannuksia vieraille.[/QUOTE]

Miten sen hääparin pitäisi ottaa huomioon se, että opiskelevat kaveri pääsevät toiselle puolelle Suomea? Vai pitäiskö ne jättää kokonaan kutsumatta, koska niille voi tulla matkakustannuksia?

[QUOTE="vieras";24515692]"Se on tietysti vieraan omissa käsissä miten paljon laittaa rahaa omaan ulkonäköönsä, ellei morsian vaadi jotain tiettyä ulkonäköä. Hääpareja pahasti osoittelenkin näiden muiden pakollisten kulujen suuruudesta. Ei ajatella miten esim. opiskelevat kaverit pääsevät toiselle puolen Suomea jne. Polttarit taas ovat täysin vain morsiamen viihdykkeeksi, miettikääpä sitä ja sen kustannuksia vieraille.[/QUOTE]

Eli jos minulla tai sulhasella sattuu olemaan ympäri Suomea vähävaraisia opiskelijoita, minun pitää jättää häät pitämättä vai jättää ne vähävaraiset kutsumatta?
En ole törmännyt kuin palstalla siihen että loukkaannutaan jos kutsusta häihin tai polttareihin kieltäydytään (ajoissa). Jotkut päällekkäisyydet ehkä harmittaa, mutta niillekään ei mitään voi.

[QUOTE="vieras";24515692]"En mäkään niitä ymmärrä jotka valittavat kuinka häät maksaa vieraalle niin paljon, ei niihin ole pakko tulla ollenkaan." Voi miten tuttu lause tästä ketjusta. Mutta kysynpä miten moni ihan oikeasti voisi ilman kunnollista syytä jäädä kaverinsa tai läheisen sukulaisensa häistä pois ILMAN että siitä tulisi riitää hääparin kanssa? En usko, että kovinkaan moni. Yleisestikkin häät ovat sellainen juhla, että poisjäämistä pidetään loukkaavana asiana vaikka itse hääpari olisikin melko vieras kutsun saaneelle.

Se on tietysti vieraan omissa käsissä miten paljon laittaa rahaa omaan ulkonäköönsä, ellei morsian vaadi jotain tiettyä ulkonäköä. Hääpareja pahasti osoittelenkin näiden muiden pakollisten kulujen suuruudesta. Ei ajatella miten esim. opiskelevat kaverit pääsevät toiselle puolen Suomea jne. Polttarit taas ovat täysin vain morsiamen viihdykkeeksi, miettikääpä sitä ja sen kustannuksia vieraille.[/QUOTE]

en oleta itse että hääpari maksaisi mitään kuluja,
mutta silloin mielestäni ei saa esittää liian tiukkoja vaatimuksia/toiveita vieraille esim puvun, lahjan tai kampauksen suhteen, vaan antaa heidän osallistua omalla panostuksellaan kuin parhaiten kykenevät.

Sehän on ihan paljonko vieraat haluaa laittaa. Häihin ei ole pakko osallistua, polttareihin ei ole pakko osallistua. Polttarit jättää välistä, säästää siinä jo 10e-100e. Jos häihin kuitenkin menee, niin onko sinne ihan välttämätön ostaa uudet vaatteet ja uudet kengät? Eikös jokaisella naisella ole jonkinnäköistä mekkoa kaapissa, jonka voi 'tuunata' vaikka koristevyöllä & hartiahuivilla juhlallisemmaksi? Kampauskin vaikuttaa paljon kokonaisuuteen. Pelkkä ponnari ja kukkamekko näyttää todella arkiselta, mutta siistimpi nuttura ja pari kiharaa ja se sama kukkamekko onkin jo paljon juhlavamman näköinen.

Jos häät ovat toisella paikkakunnalla, niin kimppakyyti taitaa tulla halvemmaksi. 5 henkeä autossa, matkaa 200km/suunta, riittää siihen 5e/suunta bensakuluja. Ei siis häävi summa sekään.

Häälahjankin saa vieraat itse valita. Niin uskokaa tai älkää! Vaikka kutsussa olisi minkälainen litania häälahja toiveita, niin se on vieras silti joka sen antamansa lahjan päättää. Ja siihen saa laittaa ihan sen summan rahaa kun minkä itse haluaa. Olkoon se sitten kaikkea välillä 5e-200e.

Joten. Minua ei kiinnosta miten paljon vieraat maksavat osallistuuko häihimme vai ei. Mikään ei heitä velvoita sinne tulemaan jos ei halua. Ja itse sen rahanmenon saa säännöstellä, jos haluaa.

en oleta itse että hääpari maksaisi mitään kuluja,
mutta silloin mielestäni ei saa esittää liian tiukkoja vaatimuksia/toiveita vieraille esim puvun, lahjan tai kampauksen suhteen, vaan antaa heidän osallistua omalla panostuksellaan kuin parhaiten kykenevät.

Jakeleeko nykypäivänä joku tiukkoja ohjeita vieraille? Itse en ole koskaan saanut, eikä meidänkään häissä ollut. Tietty ymmärrän, jos pukukoodiin haluaa jotain tiettyä tyyliä, mutta harvemmin nekään on sellaisia, että niihin tarvitsisi rahaa laittaa palamaan.

vieras silti joka sen antamansa lahjan päättää. Ja siihen saa laittaa ihan sen summan rahaa kun minkä itse haluaa. Olkoon se sitten kaikkea välillä 5e-200e.

Ei pidä lukea pelkkää plussaa ja näin ollen kehtaa mennä vaikka 10 euroa maksaneen lahjankin kanssa häihin. Vaikkakin täällä yhden ihmisen vähimmäis lähjanhinta onkin 50 euroa.

[QUOTE="vieras";24515692]"En mäkään niitä ymmärrä jotka valittavat kuinka häät maksaa vieraalle niin paljon, ei niihin ole pakko tulla ollenkaan." Voi miten tuttu lause tästä ketjusta. Mutta kysynpä miten moni ihan oikeasti voisi ilman kunnollista syytä jäädä kaverinsa tai läheisen sukulaisensa häistä pois ILMAN että siitä tulisi riitää hääparin kanssa? En usko, että kovinkaan moni. Yleisestikkin häät ovat sellainen juhla, että poisjäämistä pidetään loukkaavana asiana vaikka itse hääpari olisikin melko vieras kutsun saaneelle.
[/QUOTE]

Tuskin jäisin kaverin häistä pois mutta minun häistä jäi eikä meillä todellakaan välit menneet sen takia enkä edes loukkaantunut!

Olimme viime kauantaina häissä ja kalliiksi tuli.. Minun asuni 150€, kengät molemmille 150€, mieheni puku 200€, kynnet sekä hiukset minulle 150€, häälahja 150€, yöpyminen hotellissa 100€, juomat juhlassa 100€, mitähän vielä ja kaikki olivat vapaaehtoisia, paitsi lahja.

Mahtavat häät :)

Yhteistyössä