Kysymys teille, jotka ette hyväksy valjaita taaperolla

• Viestiketjun aloittaja ap
  • Ensimmäinen viesti
ap
Jos olisit kahden erittäin vilkkaan taaperon yksinhuoltaja, sinulla ei olisi autoa ja kävisit pohjoisessa sukuloimassa muutaman kerran vuodessa junalla ja lentokoneella, luuletko että hyväksyisit valjaat? ( Kumpikaan ei viihdy rattaissa sekuntiakaan, paitsi nukkuessa. )

Tuollaista yleistä hyväksymättömyyttä en oikein ymmärrä. Sen toki tajuan ettei itse halua/tarvi sellaisia ja ne tuntuu ajatuksena oudolta, mutta ei nyt luulisi niin hirveästi muiden valjaista häiriintyvän. Eiköhän sitä näe ympärillään ihmeellisempiäkin asioita.

Juu, en ole itse saanut vieläkään hankittua mutta ajatus silti pyörii yhä mielessä. Voisi helpottaa pojun kanssa kulkemista.

muoks. Poju ei kyllä ole enää taapero mutta silti holtiton liikenteessä

ap
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Mitä väliä sillä on, hyväksyvätkö muut valjaita? Jos ne on sun perheelle sopivin vaihtoehto, sinä käytät niitä. Antaa muiden ihmetellä.
Ei sillä väliä olekaan, ihmetyttää vaan joidenkin suvaitsemattomuus. Lähipiirissä on pari ihmistä jotka eivät hyväksy valjaita ja painostavat minua lopettamaan niiden käyttämisen. Valjasreput on meillä käytössä.

äiti
Ylläolevalle: mua on kuule sidottu lapsena ja tiedän miltä se tuntuu kun pieni lapsi
on sidottuna, sama tunne tulee pienelle valjaissa olosta! Ei ole ihan tervettä.
Ei lapsi ole mikäään koira!!

v
Sellaiset, joilla on itsellään rauhalliset lapset, eivät varmastikaan voi tajuta, että valjaat ovat oikeasti tarpeelliset. Moni vanhempi kuvittelee, että lapsen rauhallisuus on kiinni siitä, että lasta on opetettu ja harjoitettu erilaisiin tilanteisiin. Kyllä rauhallisuus on kiinni enempi lapsen luonteesta kuin mistään muusta. Itselläni esikoinen oli ikiliikkuja, joka ei pysynyt paikallaan hetkeäkään. Seuraavat olivat myös vilkkaita, mutta esikoiseen verrattuna hyvinkin rauhallisia. Esikoinen oli vilkas, vaikka hän varmasti sai harjoitusta ja opetusta monin verroin sisaruksiaan enemmän.

ap
Alkuperäinen kirjoittaja ymmällään:
miksi joku ei hyväksy valjaita? mä en siis oo kuullukkaa et niis ois jotain vikaa?
No joidenkin mielestä valjaissa pitäminen on lapsen vangitsemista. Näin nämä pari tuttuani perustelevat. Ja täältäkin olen lukenut ettei kaikki niitä hyväksy.

siiri
Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Mitä väliä sillä on, hyväksyvätkö muut valjaita? Jos ne on sun perheelle sopivin vaihtoehto, sinä käytät niitä. Antaa muiden ihmetellä.
Ei sillä väliä olekaan, ihmetyttää vaan joidenkin suvaitsemattomuus. Lähipiirissä on pari ihmistä jotka eivät hyväksy valjaita ja painostavat minua lopettamaan niiden käyttämisen. Valjasreput on meillä käytössä.
Sano niille että lapsen turvallisuus on sinulle tärkeintä. Minun veljellä ollu koska muuten saatto juosta autojen alle ja karata.

siiri
Alkuperäinen kirjoittaja äiti:
Ylläolevalle: mua on kuule sidottu lapsena ja tiedän miltä se tuntuu kun pieni lapsi
Kuten sanoin veli on ollu kans"sidottuna"eikä kyllä muistele pahalla. Ja Parempi se ei niin kiva tunne kuin auton alle juokseminen.

ap
Alkuperäinen kirjoittaja v:
Sellaiset, joilla on itsellään rauhalliset lapset, eivät varmastikaan voi tajuta, että valjaat ovat oikeasti tarpeelliset. Moni vanhempi kuvittelee, että lapsen rauhallisuus on kiinni siitä, että lasta on opetettu ja harjoitettu erilaisiin tilanteisiin. Kyllä rauhallisuus on kiinni enempi lapsen luonteesta kuin mistään muusta. Itselläni esikoinen oli ikiliikkuja, joka ei pysynyt paikallaan hetkeäkään. Seuraavat olivat myös vilkkaita, mutta esikoiseen verrattuna hyvinkin rauhallisia. Esikoinen oli vilkas, vaikka hän varmasti sai harjoitusta ja opetusta monin verroin sisaruksiaan enemmän.
Joo kyllä se rauhallisuus on kiinnii luonteesta täysin. Itse olen rauhallisuuden perikuva, samoin lasten isä, ja omat vanhempani. Silti lapset ovat voimakastahtoisia, kovaäänisiä, vilkkaita ja vikkeliä jo vauvoina. Lisäksi oppivat kumpikin jo 9 kk iässä kävelemään. Toinen oppi juoksemaan jo 11 kk iässä, toinen 12 kk. Vuoden vanhoina eivät kumpikaan ole halunneet olla rattaissa kuin nukkuessa.

Miulle on aivan sama mitä kukakin käyttää, itse en pienenä niistä tykännyt, olin kuulemma aina kauppaan päästyäni istahtanut lattialle ja huutanut kovalla äänellä :D

Kohta kolmen äiti
Jos olisit kahden erittäin vilkkaan taaperon yksinhuoltaja, sinulla ei olisi autoa ja kävisit pohjoisessa sukuloimassa muutaman kerran vuodessa junalla ja lentokoneella, luuletko että hyväksyisit valjaat? ( Kumpikaan ei viihdy rattaissa sekuntiakaan, paitsi nukkuessa. )
Olen ollut kahden erittäin vilkkaan pienen lapsen/taaperon yksinhuoltaja ja asunut heidän kanssaan helsingin keskustassa ja matkustanut myös yksin lentokoneella heidän kanssaan, eikä olisi koskaan tullut mieleenkään pitää heitä koiran asemasssa.
Olen töissä paikassa josta kysellään lasten valjaita lähes päivittäin, ja sanotaan asiakkaille vaan, että juu ei ole myynnissä, eikä tule :)

riippuu vähän lapsesta. Meillä on 5v autistinen down-lapsi jolla motoriikka on sen verran jäljessä että vasta viimeaikoina on saavuttanut tuollaiset normaalit taaperon kyvyt kävellä, kiipeillä ja säntäillä sekä karkailla. keskustelu ei auta koska sioltä osin ei ole vielä taaperon ymmärrystä saavuttanut.

Ollaan kyllä jouduttu sitomaan kiinni rattaisiin, syöttötuoliin yms rauhoittumaan muutenkin eikä ole siitä kärsinyt, päinvastoin tuntuu kaipaavan välillä sitä että hänet vain "pysäyttää" väkisin.

En usko hänen kohdallaan valjaiden aiheuttavan mitään traumoja, positiivista vaan jos pystyisi noin liikkumaan vilkkaammissa paikoissa missä tällä hetkellä ainoa mahdollisuus on sitoa lapsi rattaisiin. =)

Toisella lapselle en taas osaa valjaista kuvitella koska voin hyvin uskoa niiden loukkaavan häntä, hänen kanssaan täytyy sitten toimia muin keinoin. Mutta eiköhän valtaosa vanhemmista kuitenkin osaa arvioida lastaan ja sitä miten valjaat tähän vaikuttavat?

ap
Alkuperäinen kirjoittaja Kohta kolmen äiti:
Olen ollut kahden erittäin vilkkaan pienen lapsen/taaperon yksinhuoltaja ja asunut heidän kanssaan helsingin keskustassa ja matkustanut myös yksin lentokoneella heidän kanssaan, eikä olisi koskaan tullut mieleenkään pitää heitä koiran asemasssa.
Olen töissä paikassa josta kysellään lasten valjaita lähes päivittäin, ja sanotaan asiakkaille vaan, että juu ei ole myynnissä, eikä tule :)
Minä asun Helsingin keskustan läheisyydessä myöskin. Onnea vaan sinulle, kun sinulla on selvästi ollut rauhallisemmat lapset kuin minulla. Haluaisin nähdä kuinka pärjäisit minun lasteni kanssa lentokentällä.:)

ap
Alkuperäinen kirjoittaja Madicken04:
riippuu vähän lapsesta. Meillä on 5v autistinen down-lapsi jolla motoriikka on sen verran jäljessä että vasta viimeaikoina on saavuttanut tuollaiset normaalit taaperon kyvyt kävellä, kiipeillä ja säntäillä sekä karkailla. keskustelu ei auta koska sioltä osin ei ole vielä taaperon ymmärrystä saavuttanut.

Ollaan kyllä jouduttu sitomaan kiinni rattaisiin, syöttötuoliin yms rauhoittumaan muutenkin eikä ole siitä kärsinyt, päinvastoin tuntuu kaipaavan välillä sitä että hänet vain "pysäyttää" väkisin.

En usko hänen kohdallaan valjaiden aiheuttavan mitään traumoja, positiivista vaan jos pystyisi noin liikkumaan vilkkaammissa paikoissa missä tällä hetkellä ainoa mahdollisuus on sitoa lapsi rattaisiin. =)

Toisella lapselle en taas osaa valjaista kuvitella koska voin hyvin uskoa niiden loukkaavan häntä, hänen kanssaan täytyy sitten toimia muin keinoin. Mutta eiköhän valtaosa vanhemmista kuitenkin osaa arvioida lastaan ja sitä miten valjaat tähän vaikuttavat?
Juuri näin, minusta jokaisen valjaiden paheksujan pitäisi ymmärtää että se mikä ei hänelle sovi, ehkä on ihan hyvä ratkaisu jollekin toiselle.

Yleensäkin ihmisten tuomitsevuus ja suppeakatseisuus ihmetyttää minua, ja se miten ajatellaan että oma mielipide on se ainut oikea.

Vieras
Meillä on valjaat käytössä ja lapsi pitää niistä niin paljon, että ne pitää piilottaa kotona, koska muuten käyttäisi niitä jopa sisällä. Että mitä te vastustat sanotte tällaisesta tapauksesta? Ilman valjaita voi tulla vaaratilanteita lapsen riuhtaistessa käden irti esim. liikennevaloissa. Valjaita käyttäessä kädestä voi pitää kiinni, mutta valjaat on vähän niin kuin lisäturvana. Että meillä toimii ja ihan vapaaehtoisesti:)

de
aika epäloogista, että lapsen laittaminen rattaissa valjaisiin on ok, mutta kävely valjaissa ei..
olen ollut itse pikkulapsena aikanaan paljonkin valjaissa eikä se kyllä jättänyt mitään traumoja.

Alkuperäinen kirjoittaja Vieras:
Meillä on valjaat käytössä ja lapsi pitää niistä niin paljon, että ne pitää piilottaa kotona, koska muuten käyttäisi niitä jopa sisällä. Että mitä te vastustat sanotte tällaisesta tapauksesta? Ilman valjaita voi tulla vaaratilanteita lapsen riuhtaistessa käden irti esim. liikennevaloissa. Valjaita käyttäessä kädestä voi pitää kiinni, mutta valjaat on vähän niin kuin lisäturvana. Että meillä toimii ja ihan vapaaehtoisesti:)
Vapaaehtoisesti meilläkin poika valjaissa oli. Oli niin vilkas taapero että paljon vapaammin pystyi valjaissa kulkemaan kun kädestä pitäen tai rattaisiin sitoen. Se oli jo turvallisuus kysymys että lapsi pysyi hallinnassa. Sellaselle reilu 1v kun ei vielä selitellä ja odoteta että se osaa järjellä ajatella. Jalat vaan vie suinpäin sinne mihin nenä osoittaa.

Alkuperäinen kirjoittaja Anastacia:
Jotenkin vaikea kuvitella tilannetta että vanhempi ei pärjää lastensa kanssa. En varmaan liikkuis kotoa mihinkään ennen kuin olen opetellut :D
Mitä sitten on pärjääminen... Itse en viitsi kahden erityislapsen kanssa linnoittautua loppuiäksemme neljän seinän sisään ja siksi mennään sitten ulos vaikka käyttäen niitä kirottuja rattaita isolla lapsella ja tarvittaessa kanniskellen kiljuvaa, potkivaa jne 4v:tä. :D

Eikä minulle tuota vaikeuksia edes kuvitella että on paljon perheitä joilla asiat on vieltä huomattavasti haastavampia kuin meillä.

Jotenkin vaikea kuvitella tilannetta että vanhempi ei pärjää lastensa kanssa. En varmaan liikkuis kotoa mihinkään ennen kuin olen opetellut :D
Oletko sä kökkiny kotona ekat 2v ja opettanu lastas? vai onko sulla ollu taapero joka aina tottelee eikä säntäile kehittäen kauhean huutokohtauksen jos sitä estää niin tekemästä? Se lapsi oppii olemalla tuola maailmassa ja joskus apusysteemi on tarpeen ennekun oppi on menny sinne kaaliin.

Alkuperäinen kirjoittaja Madicken04:
Mitä sitten on pärjääminen... Itse en viitsi kahden erityislapsen kanssa linnoittautua loppuiäksemme neljän seinän sisään ja siksi mennään sitten ulos vaikka käyttäen niitä kirottuja rattaita isolla lapsella ja tarvittaessa kanniskellen kiljuvaa, potkivaa jne 4v:tä. :D

Eikä minulle tuota vaikeuksia edes kuvitella että on paljon perheitä joilla asiat on vieltä huomattavasti haastavampia kuin meillä.
Sitä varmaan että hampaat irvessä raahataan lasta ilman mitään apuja ja näytretään että kyllä meillä....kukaan ei nauti sellasesta että laps rynnii tuhatta ja sataa jokapuolelle aiheuttaen vaaratilantieita ja sitoen aikusen koknaan jahtaamiseensa.

Yhteistyössä