kysymys teille, joilla on vauva ja taapero

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja jadal
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
J

jadal

Vieras
Miten ihmeessä saatte pidettyä paikat kunnossa, ja kaiken niin, ettei jokin juttu unohdu tai jää viime tippaan? Esim. huomaa juuri ennen nukkumaan menoa, että vielä on pyykit koneessa.
Tai jos tulee vielä jotain extra hommaa siihen lisäksi, niin miten saatte sujumaan kaiken jouhevasti?

Mulla on lapset 3kk, 2v ja 6v ja musta tuntuu, etten saa mitään aikaan. Vauva nukkuu kerran max. 2h päikkärit, eikä viihdy yksin, vaan kaipaa juttukaveria ja leikittäjää. Ja mä en saa aikaan mitään ylimääräistä, hyvä kun ne perus kotityöt.

mulla tyttö 2v 9kk ja poika 9kk. Kiirettä pitää aamusta iltaan. Pyrin siivoamaan aina heti syömisten jälkeen ja esim. pyykit viikkaamaan kun lapset päiväunilla tai nukahtaneet yöunille.
Elän juurikin lasten ehdoilla omaa aikaa ei ole kun silloin kun nukkuvat. Mieskin tekee pitkää päivää.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Ei ne paikat olekaan kunnossa. Jos tulee vieraista, niin hikihatussa yritän siivoilla just ennen vieraiden tuloa :)

Näin meilläkin nykyään. Aika ei riitä kaikkeen, ja tingin ensin vähiten tärkeästä.
Pyykit voi pyöräyttää pikaohjelmalla aamulla uudelleen, jos unohtuvat :whistle:

Lapset ja elukat hoidan niin hyvin kuin kykene, ja muut asian kunhan ehdin ja jaksan.
Mitään kovin tärkeää en tietääkseni ole missannut, ja elämä on varsin mukavaa :)

Muoks. Ja lapset siis kohta 6v., 2v9kk ja 1,5v. Ja elukoita se aivan hillitön lauma.

Pitäisi olla tiukat rutiinit että onnistuisi. Minä olen kyllä hyvä tinkimään niistäkin. :whistle: Mutta tosiaan... Täytyy laittaa asiat tärkeysjärjestykseen. Kumpi on tärkeämpää, se että koti on tip top vai siellä asuvat ihmiset?

Oho, nyt muuten ei ole pyykkejä koneessa. :o

Alkuperäinen kirjoittaja meah:
Ei ne paikat olekaan kunnossa. Jos tulee vieraista, niin hikihatussa yritän siivoilla just ennen vieraiden tuloa :)

Näin meilläkin nykyään. Aika ei riitä kaikkeen, ja tingin ensin vähiten tärkeästä.

Lapset ja elukat hoidan niin hyvin kuin kykene, ja muut asian kunhan ehdin ja jaksan.
Mitään kovin tärkeää en tietääkseni ole missannut, ja elämä on varsin mukavaa :)

Muoks. Ja lapset siis kohta 6v., 2v9kk ja 1,5v. Ja elukoita se aivan hillitön lauma.

Mä itseasiassa yks päivä mietinkin sua :D
ihmettelin keittiötä raivatessa, että miten sä kerkeet, kun sulla on niin paljon touhua :)

Sekaista meillä on. Aamuisin yritän siivota, kun esikoinen syö aamupuuroa ja vauva viihtyy hetken lattialla (ainut hetki, kun saa olla siellä rauhassa.) Pyykkikone pyörii yleensä esikoisen päikkäreiden ajan. Päikkäreiden jälkeen viikkaan kuivat pyykit narulta ja laitan märät pyykit kuivumaan, esikoinen istuu sen ajan potalla. Esikoisen päikkäreiden aikaan vauvakin yleensä nukkuu, silloin leivon jotain tai olen netissä. Nyt vain esikoinen ei ole oikein suostunut enää nukkua, joten päivät on ollu yhtä hulinaa...

Mä olen paska mutsi. Mä raivoan 1,5veelle ja 5kkoolle ja miehelle. Mä huudatan lapsia, piirretyt pyörii, seinät on piirreltyjä koska äiti kiillottaa tiskipöytää oikeesti 8 kertaa päivässä. Ja kerään KOKOajan leluja. Ainoa minkä unohdan kokoajan on oma ulkonäköni. En muista koska hiukseni olis harjan nähnyt. Arkea helpottaa edellisiltana valmiiksi laitetut jutut. Kahvinkeitin ladattuna, aamun piirretyt ajastettuna nauhalle (meillä noustaan 9:00)
Ulos lähteminen on päivän kamalin juttu. Siinäkin auttaa rutiini ja äidin raivo. Ja Aina omat hanskat unohtuu ja välillä kotiavain.

Ei mitenkään. Mä pyrin ottamaan rennosti ja tekemään välttämättömät jutut vaan. Niinku saatan vaikka imuroida vaikka leegot sun muut ois lattialla, ihan sama kerääkö niitä kun ne on viiden minsan päästä siinä taas. Kunhan vaan ei tarvii pölyssä olla. Mä käytän mieluummin aikani esikoisen kans leikkimiseen ja vauvan kanssa seurusteluun, me kaikki koetaan se paljon tärkeemmäks. Okei, hävettää sit jos tulee yllärivieraita, mut eipähän tuo nyt niin vakavaa ole.

Meillä on koulua käyvä esikoinen, 2,5v sekä 4kk ikäiset lapset...mä saan tehtyä aika paljon kotihommia joko silloin kuin tuo nuorin nukkuu tai sitten annan hommien ns odottaa iltaan kunnes mies on kotona ja auttaa omalta osaltaan. Mutta tällä systeemillä me saadaan pidettyä koti kunnossa...tosin onko se sitten kaikkien muiden mielestä niin kunnossa on eri juttu.
Tähän kaiken keskelle olen ottanut nyt itselleni tavaksi silittää kaikki pyykit pukluräteistä lähtien...oiva tapa ottaa omaa aikaa ja olla itsekseen tuolla kodinhoitohuoneessa.

Homma toimii joskus ja joskus ei. Yleensä keskitän pyykinpesun aamuun koska muuten ne on koneessa vielä illalla.
Usein lataan koneen valmiiksi illalla, aamulla saa heti käyntiin eikä tarvii alkaa lajittelee.
Lakanat vaihdan "rytmissä" torstaisin lasten lakanat ja lauauntaisin aikuisten. Samalla periaatteella toimii moni muukin juttu, alakerran vessan pesu silloin ja yläkerran tällöin jne
Näin ollen kun toimin, teen sen jonkun homman eikä se jää roikkumaan, siis jos kaikki menee hyvin. Ja meillä on yleensä sekasta... Mut siistiä siellä leluvuorien alla! ;)

Alkuperäinen kirjoittaja jadal:
Alkuperäinen kirjoittaja meah:

Mä itseasiassa yks päivä mietinkin sua :D
ihmettelin keittiötä raivatessa, että miten sä kerkeet, kun sulla on niin paljon touhua :)

En mä aina ehdikään, ja harkitsen vakavasti hommaavani vaimon, jotta meilläkin joku raivaisi keittiön välillä :D :saint:

Mutta olen todennut ehtiväni kaiken hauskan, ja jopa suurimman osan tärkeistä asioista.
Loput saa odottaa vaikka eläkkeelle asti :saint:

Homma toimii joskus ja joskus ei. Yleensä keskitän pyykinpesun aamuun koska muuten ne on koneessa vielä illalla.
Usein lataan koneen valmiiksi illalla, aamulla saa heti käyntiin eikä tarvii alkaa lajittelee.
Lakanat vaihdan "rytmissä" torstaisin lasten lakanat ja lauauntaisin aikuisten. Samalla periaatteella toimii moni muukin juttu, alakerran vessan pesu silloin ja yläkerran tällöin jne
Näin ollen kun toimin, teen sen jonkun homman eikä se jää roikkumaan, siis jos kaikki menee hyvin. Ja meillä on yleensä sekasta... Mut siistiä siellä leluvuorien alla! ;)

Niin ja muksut 2,5vee ja 2,5kk

Alkuperäinen kirjoittaja ÄitiÄäliö:
Mä olen paska mutsi. Mä raivoan 1,5veelle ja 5kkoolle ja miehelle. Mä huudatan lapsia, piirretyt pyörii, seinät on piirreltyjä koska äiti kiillottaa tiskipöytää oikeesti 8 kertaa päivässä. Ja kerään KOKOajan leluja. Ainoa minkä unohdan kokoajan on oma ulkonäköni. En muista koska hiukseni olis harjan nähnyt. Arkea helpottaa edellisiltana valmiiksi laitetut jutut. Kahvinkeitin ladattuna, aamun piirretyt ajastettuna nauhalle (meillä noustaan 9:00)
Ulos lähteminen on päivän kamalin juttu. Siinäkin auttaa rutiini ja äidin raivo. Ja Aina omat hanskat unohtuu ja välillä kotiavain.

Ootko sä ihan tosissas? Mikset mieluummin keskittyis niihin lapsiin?

No EI TODELLAKAAN ehditä tehdä kaikkea :D Mulla 1,5 v, 4 v ja 8 v, ja joka päivä huomaan että olen unohtanut jotakin, tai en ehtinyt. Tänäänkin *piti* imuroida, mutta eihän sitä ehtinyt kun oli muskari, ja sitä ennen piti ehtiä tehdä ruoka ja syöd, ja sen jälkeen tehdä iltapala ja syödä, ja laittaa vaatteet huomiselle ja ja ja.... No, kyllä ne roskat siellä kiltisti odottaa :D

Joo sama täällä. Koti välillä aika sekaisin. Tänään isommat 3 v ja pian 6 v mummolassa ja vauvan 11 kk:n nukkuessa siivosin ja sain aika pienessä ajassa aikaan melko paljon. :) Liikoja ei kannata stressata siivojen kanssa, paikat ei pysy kuitenkaan järjestyksessä muutamaa minuuttia kauempaa...

Yhteistyössä