Olen kauhuissani miten selviän - sektio, vauva ja taapero...!?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "Minttumaari"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
M

"Minttumaari"

Vieras
Synnytystapa tulee nyt sitten olemaan sektio. Olen kauhuissani. Kotona on 2v4kk taapero, joka edelleen tarvitsee paljon apua (nostelua) ja ulkoilua, sitten on minun leikkaushaava ja nostokielto. Siihen päälle vauva.

Mahtodon yhdistelmä? Mies pystyy pitämään max viikon lomaa heti, loput vasta myöhemmin. Pelottaa miten selvitään.

Onko kokemusta kellään tällaisesta pikku yhdistelmästä? :(

On kokemusta (tietenkin vaikka kuinka monilla). Minulla oli 1v8kk kun sain toisen sektiolla. Sitten sitä vaan ei nosta. Lapsesi on jo niin iso, että pääsee kyllä itse joka paikkaan esim. tuolien avulla käsiä pesemään. Ellei vielä osaa pukea tai riisua, niin nyt olisi hyvä aika lähteä niitäkin opettelemaan.

Kerran pyysin ohikulkijaa nostamaan taaperoni rattaisiin :D.

Kyllä siitä selviää.

Innovatiivisuus kunniaan, sulla onneks lapsi on jo sen verran iso, että sen kanssa pärjää, kun vähän improvisoi. Meillä tuon ikäinen kiipesi itse syöttötuoliin, jos ei olisi kiivennyt, olisi siirtynyt penkille ruokailemaan. Rattaisiin myös kiipesi itse. Pinnasänkyyn isä nosti illalla, aamulla laitoin tuolin sängyn viereen ja tukevan jakkaran sänkyyn ja tyyppi kiipes ite pois. Meillä oli isompi päiväkuiva sillon, joten kakkapyllyjä ei tarvinnut pestä, mutta sekin tarvittaessa olisi hoitunut seisten kylppärissä. Turvaistuimeen kiipesi myös itse.

Meet vaan sellasella asenteella, et siirtymät voi kestää hetken, kun joudut menemään ihan lapsen tahtiin, mutta se voi vaihteeksi tehdä ihan hyvääkin, kun kiireestä joutuu luopumaan.

Meillä esikoinen oli 1v1kk, kun kotiudun sektion jälkeen vauvan kanssa. Ei meillä ollut mitään hankaluuksia/ongelmia. Esikoinen kuitenkin käveli jo hyvin. Nostamaan tietysti "jouduin" suositusaikaa aikaisemmin, mutta onneksi siitäkään ei ongelmia syntynyt.

Suunnitellun sektion jälkeen maito yleensä nousee hitaammin. olisi tietysti kiva että pystyisi alkuviikkoina keskittyä vähän siihen vauvaankin. Onko sulla mahdollista tarvittaessa saada vaikka mummoa auttelemaan sitte ku mies menee töihin?
Pahimmat sektiokivut kyllä helpottaa sen ekan viikon jälkeen joten siinä mielessä varmaan pärjäisit kahdenkin kanssa jos pakko on. Ja voihan se olla että vauva nukkuu kiltisti päivät ja syö yöllä sitten.

Olin siinä tilanteessa jo yksinhuoltaja kun toinen lapsi syntyi sektiolla ja esikoinen oli 2v 2kk. Ekan viikon mun äiti oli auttamassa, mutta sitten hänen oli pakko mennä töihin ja mä jäin ihan "yksin", mitä nyt sukulaiset ja ystävät auttoivat välillä esim kaupassa käynnin kanssa. Ihan hyvin siinä pärjäsi kun otti vaan asenteen että tällä mennään nyt. Isompi lapsi ymmärsi kun näyitin haavaa että äiti ei voi nyt nostaa, onneksi osasi jo perusjutut ja esim kiivetä itse rattaisiin istuun jne

Minäkin olin yh kun toinen syntyi sektiolla. Esikoinen oli 1v2kk. Eka viikon oli tosiaan apukäsiä mutta sen jälkeen väheni. Kauppareissuihin sain apua mutta muuten pärjäilin itsekseni. Oli se vähän vaikeaa mutta siitä selvittiin ja ne viikot meni tosi nopsaan. En vaan nostellu isompaa paitsi hetkellisesti. Ja syliin kampesi välillä tietenkin istumaan.
Muuten se arki siinä sujui ja kun vauva syntyi keskitalvella niin ei päästy edes ulos pariin viikkoon. Sisällä kökittiin mutta sen jälkeen ollaan kyllä ulkoiltu senkin edestä :)

Toki olisi hyvä jos sektiota ei tarvittaisi.

Mulle niitä on lääketieteellisistä syistä tehty kaksi. Kuopuksen halusin synnyttää alatietä ja kaikki meni hyvin.

Mullaki oli sektio kun esikko oli 1,9 osas jo ite toimia hyvin. Viikko sektion jälkee piti muuttaa viel. Ja yh olen kanssa.
Onneks sektiosta yleensä paranee pian mulla meni se viikko. Ja aina keksii jotain jos tulee joku akuutti juttu. Ja se voi olla hauskaa esikoisen mielestä kun saa jakkaral kiipee pois sängystä. Ainaki mun esikko huus aamusin että äitii jakkaa. Ja sit teette piknikin olohuoneesee. Otatte ihan rennosti. Onneks nuo vauvat nukkuu kauheesti syö sen hetken ja tulee kakka ja onki valmis takas nukkuu. Joten jää hyvin aikaa esikoiselle. Ja pistä se mies ulos esikoisen kans töiden jälkee.

Muistan kyllä itsekkin pähkäilleeni selviämistä, mutta kaikesta selvittiin. Minulla oli 1v1kk kaksoset, kun seuraavat kaksoset syntyivät. Synnytyksessä tuli komplikaatioita ja minua leikattiin useaan otteeseen. Esim. kohtu poistettiin. Nosto kielto olisi ollut kuukausi, mutta pakkohan sitä oli nostella jo aikaisemmin. Mies juuri pystynyt isyyslomaa pitämään, mutta saatiin jonkinlaista apua. Esim. kaupungin perhetyöntekijä kävi auttelemassa yhtenä aamuna viikossa 4h ajan. Silloin isommat pääsivät käymään ulkona. Kaikesta on selvitty.

Alkuperäinen kirjoittaja äiti kuudelle;30654187:
Toki olisi hyvä jos sektiota ei tarvittaisi.

Mulle niitä on lääketieteellisistä syistä tehty kaksi. Kuopuksen halusin synnyttää alatietä ja kaikki meni hyvin.

Toki olisi hyvä jos ei tarvittaisi?! WOOOOT?? Ootko ihan tyhmä vai mikä sulla on? Miks tuut tällaseen ketjuun kommentoimaan noin? Eiköhän ole sektiolle omat syynsä.mmene lesta takaisin kouluun ja lakkaa suoltamasta niitä lapsia.

Alkuperäinen kirjoittaja Kaikesta selviää;30654211:
Muistan kyllä itsekkin pähkäilleeni selviämistä, mutta kaikesta selvittiin. Minulla oli 1v1kk kaksoset, kun seuraavat kaksoset syntyivät. Synnytyksessä tuli komplikaatioita ja minua leikattiin useaan otteeseen. Esim. kohtu poistettiin. Nosto kielto olisi ollut kuukausi, mutta pakkohan sitä oli nostella jo aikaisemmin. Mies juuri pystynyt isyyslomaa pitämään, mutta saatiin jonkinlaista apua. Esim. kaupungin perhetyöntekijä kävi auttelemassa yhtenä aamuna viikossa 4h ajan. Silloin isommat pääsivät käymään ulkona. Kaikesta on selvitty.

KAHDET KAKSOSET?! Luomunako? Miten voi olla mahdollista... Kuinka jaksoitte??

Alkuperäinen kirjoittaja Kaikesta selviää;30654435:
Luomunahan nuo kaksoset ovat saaneet alkunsa. Meillä on vielä kolmannet kaksoset. Ovat 9-vuotiaat. Ja lisäksi 10 ja 7 vuotiaat. Ja en ole edes lesta.

ja sinulta poistettiin kohtu, pienimmät kaksoset 7 vuotiaat