Kysymys teille joilla lapsia molempia sukupuolia

  • Viestiketjun aloittaja Gibraltar
  • Ensimmäinen viesti
Gibraltar
Luin yhden tutkimuksen, jossa sanottiin että stressitaso (äidin kortisolitaso) vaikuttaa lapsen sukupuoleen tilastollisesti merkitsevästi. Korkea stressi suosii tyttöraskauksia ja taas rentous poikaraskauksia.

Meillä tämä on JUURI näin. Esikoisemme, poika, syntyi aikana kun olin jo ehtinyt vakiintua uuteen työpaikkaan, tapasin miehen puolitoista vuotta ennen raskauden alkua ja olimme paljon iltaisin yhdessä, sängyllä loikoillen ja meillä oli aikaa vain olla ja öllötellä.

Toinen raskaus, josta syntyi tyttäremme, alkoi pitkän talven jälkeen, jolloin poika sairasteli paljon, valvoin paljon ja tein työrästejä kotoa käsin. Fyysistä läheisyyttä oli miehen kanssa ehkä 1/4 siitä mitä ennen esikoista. Kuopus sai alkunsa myös samana vuonna kun Suomeen tuli sikainfluenssatalvi ja pelkäsin ja jännitin sitäkin, sen vaikutusta esikoiseen ym.

Molemmissa raskauksissa lähtöpainoni oli sama, rasvaa oli yhtä paljon ja ravinto oli samanlaista.

Haluaisinkin kuulla muilta, oletteko havainneet stressitasossa eroja.

Huom! Luulen että ne, joilla lapset samaa sukupuolta, eivät ehkä ole parhaita vastaamaan tähän, koska ihmisen voi olla vaikea arvioida stressitason MUUTOSTA. Esim. äidilläni on vain tyttöjä ja jos hän vastaisi tähän, hän ei ehkä tiedä, millainen stressitason olisi oltava jotta syntyy poika, vaan saattaisi sanoa että ei ole kokenut erityistä stressiä saadessaan meidät. Stressiin saattaa siis myös tottua ja se voi olla persoonallisuuden osa.
 
no jaa..
Mistäs tyttö-poika perheen äiti tietää milloin stressitaso on suotuisa pojalle? Itsellä oli ihana työ, jossa nautin omistani ja puolison kanssa meni hyvin kun esikoista tehtiin -> tyttö tuli
Nyt odotan poikaa ja kotona olen tytön 1v 3kk kanssa.. Rentoa olemista päivästä toiseen ja miehen kanssa menee edelleenkin mukavasti. Minulla kumpikaan hedelmöitymis ajankohta ei ole ollut stressaava, joten en tuota väitettä lähtisi allekirjoittamaan suoraan. Jos syytä pitäisi etsiä poika-tyttö yhdistelmään niin suurimpana erona pitäisin seksiä ovulaatio päivään nähden.. Tytön kohdalla ovulaatio oli vasta päivän kahden päästä seksistä kun pojan kohdalla seksi sattui ovulaatiopäivään. Minä siis tunnen ovulaatio hetken, joten siitä tiedän milloin ovuloin.

Toki on todistettu jo tieteellisesti, että sotien, katastrofien yms. suurten stressiä aiheuttavien mullistusten aikana syntyy kyseisessä paikassa enemmän tyttölapsia....
 
Jaa-a, esikoista tehtiin 1,5v suurinpiirtein kalenterin kanssa, tyttö syntyi. Kakkonen sai tulla kun on tullakseen, poika.

Kakkonen oli hieman haasteellinen, ja valvotti paljon. Hän tosin oli jo melkein 2v kun annettiin kolmoselle lupa tulla, 3 kiertoa meni ennenkuin tärppäsi, tyttö.

Neljännelle annettiin lupa tulla suurin piirtein siinä vaiheeessa kun komonen oli puol vuotias (todella, todella helppo vauva ja nukkui hyvin), 3 kiertoa taas meni ennenkuin tärppäsi ja poika syntyi.

Voipi siis hyvinkin pitää paikkansa..
 
"hei"
Jaa, stressiä oli kyllä itse asiassa tytön aikaan. Tai ei enää silloin niinkään, mutta just ennen. Sain just silloin graduni valmiiksi (tuli kiire, piti saada alta pois ennen tutkintouudistusta) ja olin juuri vähän aikaa aikaisemmin saanut keskenmenon. Mutta tuolloin varsinainen stressi oli jo helpottamaan päin, jotain töitä joo, mutta en muista sen enempää stressiä.

Poika sai alkunsa vähän kyllä hälläväliä tilanteessa sen suhteen, tulenko raskaaksi vai en. Mutta stressiä... oli kyllä sitäkin ainakin ollut ja tietyssä mielessä oli juuri silloinkin.

En oikein tiedä, ei nyt suoranaista yhteyttä voi tuohon kyllä välttämättä vetää.
 
Gibraltar
Miten äidin stressitaso voi lapsen sukupuoleen vaikuttaa :O
Nyt tiedetään että siittiöt ei ui suoraan kohti munasolua vaan jäävät "koteloituneina" odottamaan munasolun Irtoamista jos ei ole irronnut. Tämä oli bbc:n dokumentissa. Stressi vaikuttaa limakalvojen ym. pintarakenteisiin.

Mutta pyydän että tässä ketjussa ei mennä sivuraiteille, vaan jatketaan vielä kokemuksilla stressitasosta. Hyvä kysymys silti.
 
tyttö ja poika, enkä kyllä kummankaan alkuunsaanti aikoina stressannut. erilaiset elämäntilanteet oli kyllä, mutta ehkä aloin odottamaan tyttöä vähän stressaantuneempana kun kuljin töissä ja tein ylitöitä paljon.
mutta minun maalaisjärkeen ei mahdu, miten siittiöiden käyttäytyminen voi muuttua naisen stressitason takia :O
 
Urseele
Isoäitini sai ensin neljä tyttöä ja he tulivat sitten uskoon, alkoivat käydä helluntailaisten tapahtumissa. Olen kuullut, että mummin elämä muuttui kevyemmäksi jonkinlaisen optimismin lisääntymisen ja vertaistuen myötä. Saivat viidentenä lapsena sitten pojan, ja hänen alku ajoittui tuohon mielen keventymiseen.
 
Nyt tiedetään että siittiöt ei ui suoraan kohti munasolua vaan jäävät "koteloituneina" odottamaan munasolun Irtoamista jos ei ole irronnut. Tämä oli bbc:n dokumentissa. Stressi vaikuttaa limakalvojen ym. pintarakenteisiin.

Mutta pyydän että tässä ketjussa ei mennä sivuraiteille, vaan jatketaan vielä kokemuksilla stressitasosta. Hyvä kysymys silti.

Oho, en ollu kuullu tuommosia. Kaikki muut näemmä oli ku ketään muuta ei ihmetyttäny.
 
"joku"
Ensimmäisen kohdalla tämä voisi pitää hyvin paikkaansa. Vuosi oli jo yritetty, niin ei siinä ihan rennosti osannut enään ottaa. Tyttö tuli. Viimeisenkin kohdalla osuisi kohdilleen, elämä oli tasaista ja syntyi poika. Keskimmäinen tyttö on sitten varmaan tilastollinen poikkeus, kun ei silloin muistaakseni mitään isompia stressin aiheita ja tyttö tuli.
 
kiinnostavaa
Mulla on kaksi poikaa ja molemmat on saaneet alkunsa "rennoissa olosuhteissa", elämä oli tosi mukavaa ja olen luonteeltanikin rento. Aloin odottaa heti ehkäisyn jäätyä pois. Nyt odotan kolmatta ja tämä sai alkunsa suunnittelematta, todella stressi olosuhteissa. Läheisen kuolema juuri ennen kun tulin raskaaksi... Mutta en vielä tiedä onko hän tyttö vai poika (rv12).
 
"vieras"
Piritta Hagman - entinen miss suomi - sai esikoisekseen pojan. Muistan, kuinka hän kertoi väsymyksestä pojan syntymän jälkeen jossain lehdessä, ja oikeastaan suorasta uupumuksesta. Nyt heillä on kaksi tyttöäkin.

Teemu Selänteen vaimo Sirpa Selänne kertoi, että "taisin masentuakin" kun pojat (3 kpl) olivat kasvaneet jo isommiksi ja hän ei oikein tuntenut itseään enää tärkeäksi. Tässä ikäkriisissä heille syntyi tyttö.
 
Gibraltar
Mulla on kaksi poikaa ja molemmat on saaneet alkunsa "rennoissa olosuhteissa", elämä oli tosi mukavaa ja olen luonteeltanikin rento. Aloin odottaa heti ehkäisyn jäätyä pois. Nyt odotan kolmatta ja tämä sai alkunsa suunnittelematta, todella stressi olosuhteissa. Läheisen kuolema juuri ennen kun tulin raskaaksi... Mutta en vielä tiedä onko hän tyttö vai poika (rv12).
Tule ihmeessä kertomaan sitten miten kävi!
 
Urseele
Minä olen kauankin pohtinut sitä, kuinka on mahdollista että jo kymmenien vuosien ajan - tai varmaan tuhansia vuosia - sukupuolten prosentuaalinen suhde on pysynyt niin vakiona. Katsoin tilastokeskuksen sivuiltakin ja poikia ja tyttöjä syntyy vuodesta toiseen hämmästyttävän vakiomäärä, prosentuaalisesti.

Parantunut ravitsemus, koulutus, perheen lapsilukumäärän pieneneminen, e-pillerit, kondomit... mikään ei ole onnistunut muuttamaan tätä suuntaan tai toiseen TILASTOLLISESTI merkitsevästi. Osaako joku tähän sanoa mistä se johtuu!
 

Yhteistyössä