Kysymys synnytyksestä: Repeääkö lähes aina?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "Kiki"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Mä haluan kanssa esittää kysymyksen kun en viitsi tehdä uutta aihetta. :) Paljon oon pohtinut että eikö se sitten satu kun väliliha repeää tai leikataan? Ja eikö se tikkejenkään ompelu mene yli sietokyvyn..? :O

Mulla ainakin puudutettiin alapää ennen epparin leikkaamista, eli ei tuntunut miltään. Tikkien laittokaan ei tuntunut missään (kiitos puudutteen).
Tokassa synnytyksessä repesin emätimestä ja se ei kyllä tuntunut siinä rytäkässä miltään, kokoon kursiminen oli hieman inhottavaa.

Muksut olleet 3,7-4 kg kokosia ja itse olen ihan keskimittainen ihminen.

Yhden synnyttänyt ja nirhaumilla selvittiin. Teimmme raskausaikana välilihan öljyämisvenytyshommaa ja ponnistuksessa tuettiin lämpimillä kääreillä.. Liekö näissä sitten salaisuus?

[QUOTE="huoh";26875660]Repeäminen synnytyksessä johtuu siitä, että pienet naiset suosivat suuria miehiä. Mitä suurempi mies ja mitä pienempi nainen, sitä suurempi vauva ja suurempi repeytymisriski.[/QUOTE]

Ja höpönlöpön :D

Täysin kudoksesta riippuu. Mulla on muutenkin ns. venymätön nahka ja ilmeisesti kudostyyppini jotenkin jäykkä, joten repeydyin aika pahastikin emättimen sisältä. Väliliha minulta leikattiin, kun lapsi piti saada nopeasti pihalle, en tiedä olisinko revennyt siitäkin ilman leikkausta, todnäk.

[QUOTE="vieras";26879922]Ja höpönlöpön :D

Täysin kudoksesta riippuu. Mulla on muutenkin ns. venymätön nahka ja ilmeisesti kudostyyppini jotenkin jäykkä, joten repeydyin aika pahastikin emättimen sisältä. Väliliha minulta leikattiin, kun lapsi piti saada nopeasti pihalle, en tiedä olisinko revennyt siitäkin ilman leikkausta, todnäk.[/QUOTE]

Niin ja olen normaalikokoinen nainen ja lapsi oli syntyessään 2700g, joten mistään kokojutuista ei repeäminen johtunut yhtään.

mä olen synnyttänyt neljä lasta alakautta ja vasta viimeisessä synnytyksessä ei tullut mitään repeämiä. ekan lapsen synnytyksessä multa leikattiin väliliha, mutta ei se ollut oikeastikaan ollenkaan kamalaa. tietysti parani hieman hitaammin kuin luonnolliset repeämät.
mulla kätilö on painanut ponnistusvaiheessa välilihaa lämpimällä kääreellä, se kuulemma voi auttaa.
mulla lapset olleet 3,4 kg pienin, suurin 4,2kg. itse olen suht pieni nainen.

Mulla esikoisen synnytyksessä tuli repeämiä molempiin suuntiin, tikkejä liuta. Ja joo, sattui ne repeämät ja tikkaaminen, vaikka ilokaasua höngin kun tikattiin. Paranivat kyllä nopeasti, istuin seuraavana päivänä ilman mitään renkaita, vaikka kyllä ne välillä vähän nippasi.

Toisen synnytyksen jälkeen laitettiin yksi "kauneustikki", eli ei juurikaan vaurioita.

Yks lapsi ja II asteen repeämä välilihassa, sitten virtsaputken suulla ja häpyhuulissa. Eipä nuo silleen elämää paljon hankaloittaneet paitsi vessassa käynti kirveli aluksi mutta tuskin se kellekään just synnyttäneelle herkkua on. Ainoa "näkyväksi" jäänyt vika on halkeama toisessa sisemmässä häpyhuulessa mutta ei sitä kukaan näe jossei tarkkaan kato. Mitään kipua en tuntenut kun repesin eikä tikkaaminen sattunut.

Niin ja ite oon pitkä ja leveät lanteet ja vauva alle 3kg.

Viimeksi muokattu:
Ei revenny. Tuli nirhauma joka tikattiin, pissalla käynti kyllä kirveli aivan hirveesti ja pöntöllä istuminen oli järkky kokemus synnytyksen jälkeen. Pelkäsin että, pullahtaa kaikki pihalle alamahan alueelta.

Minulla on kaksi synnytystä takana, eikä revennyt yhtään kummallakaan kerralla. En ollut käyttänyt mitään valmistautumisöljyjä.

Tietääkseni kätilöillä on tietty "ote", miten pystyvät tukemaan välilihaa siten, ettei se ole vaarassa revetä tai tarvitse leikkausta. Tietenkin vaihtelee, miten se auttaa vai auttaanko ollenkaan.

Yhteistyössä