Kysymys sairaslomasta isyyslomalla...tietääkö kukaan?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "aapee"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
A

"aapee"

Vieras
Tietääko kukaan, siirtyykö isyysvapaa, jos isä on sairaslomalla reilusti ennen kuin isyysvapaan pitäisi alkaa?
Meillä siis mies sairaalassa ja isyysvapaan pitäis alkaa maanantaina. Ei ole siinä kunnossa, että lasta hoitais tms. Eli saakohan pitää isyysvapaansa myöhemmin?

Meillä mies joutui työtapaturman vuoksi sairaslomalle vain vähän ennen isyysvapaata. Isyysvapaa siirtyi sairasloman jälkeen. Kelan ja työpaikan kanssa vaan piti sopia asiat. Tosin töissä ensi väittivät, ettei menisi näin, mutta lopulta kuitenkin näin meni...

[QUOTE="Vieras";28168371]Meillä mies joutui työtapaturman vuoksi sairaslomalle vain vähän ennen isyysvapaata. Isyysvapaa siirtyi sairasloman jälkeen. Kelan ja työpaikan kanssa vaan piti sopia asiat. Tosin töissä ensi väittivät, ettei menisi näin, mutta lopulta kuitenkin näin meni...[/QUOTE]

Kiitos sulle vastauksesta! En löytänyt KELAn sivuilta mitään. Ajattelin maanantaina soittaa sinne ja kysyä. Jotenkin ajattelisin, että pakkohan sen isyysloman on siirtyä...siirtyyhän muutkin lomat, jos on sairaana ennen.

[QUOTE="vieras";28168381]Äitiysloma ei ainakaan siirry, joten miten isyyslomasiirtyisi?[/QUOTE]

Totta tämäkin. Äitiysloman alkua ei kuitenkaan loppupeleissä saa itse valita...eikös se ala sitten ihan väkisinkin. Isä taas saa itse määritella miten ja milloin pitää vapaansa. Meillä nimittäin vauva jo 6kk ja isä pitäis vapaansa vasta nyt.

[QUOTE="Vieras";28168790]No eihän mitkään lomat siirry, jos itse sattuu loma-ajalla olemaan sairaana. Sehän on sit vaan vähän niinku HUONO TUURI.[/QUOTE]

Tällä hetkellä lomien siirtymisessä on käytössä 7 päivän karenssi, eli jos 4 viikon kesälomalla vaikkapa katkaisee jalkansa, niin ensimmäiset 7 päivää menee karenssiin ja loput lomat siirtyy. Ei siis ole vain huonosta tuurista kyse.

Nyt ammattijärjestöt ajavat asiaa, jotta tulevaisuudessa lomat siirtyisi jo ensimmäisen sairauslomapäivän jälkeen.

http://www.ek.fi/ek/fi/tyomarkkinat_ym/tyoelama/palkkahallinto/perhevapaat/liitteet/Perhevapaat.pdf

Sivulla 13 on maininta sairaudesta vanhempainrahakaudella ja isyysvapaasta.

Yhteistyössä