Kysymys refluksilääkkeistä

Meillä (tyttö 9kk) on kokemusta vasta Gavisconista (ei apua). Olen törmännyt ainakin lääkenimiin Zantac, Prepulsid ja LosecMups, osaisiko joku kertoa, mitä eroa näillä lääkkeillä (vaikutustavoilla?) on? Ja onko joku enemmän rakenteellisen ja toinen allergisen refluksin hoitoon sopiva? Itse epäilen enemmän allergiaperäistä, jotkut ruoat selvästi lisää kivuliasta oksentelua. Lääkärimme taitaa taas enemmän suuntautua rakenteellisen hoitoon, ei pidä allergian vaikutusta todennäköisenä?! Seuraava askel hänen mukaansa on Prepulsid... Eihän tässä nyt - kuten hyvä ystäväni sanoi - ammuta hiirtä norsutykillä?

kokemusta vain losec mupsista. meillä tutkittu, ettei ollut ph-mittauksessa rakenteellista.. muksu 3v. prepulsid käsittääkseni enemmän rakenteelliseen refluksiin suunnattu, voin olla väärässä.

losec mups on ns. vatsahapposalpaaja. meillä on lieventänyt takaisinpäin tulevan oksennuksen ärsytystä, ettei enää astma pahene vaikka olisi nieleskelyä/takaisinvirtausta kun kurkkuun tuleva aine ei ole ilmeisesti enää niin väkevää. mutta refluksi ei kyllä ole hellittänyt. losec ollut käytössä vähän reilu 1kk. seuraava vaihe on, että jos ei losec auta tulee tilalle prepulsid.

Kaikki refluksilääkkeet ovat rakenteellisen/toiminnallisen refluksin hoitoon. Lääkkeet toimivat eri tavoin. Gaviscon tekee jonkunlaisen "tulpan", jonka pitäisi estää takaisinvirtausta. Gaviscon ei ole erityisen tehokas lääke. Zantac laimentaa vatsahappoja ja Losec Mups vähentää vatsahappoja. Näistä kahdesta lääkkeestä Losec Mups on yleensä se tehokkaampi. Prepulsid nopeuttaa ruoan kulkua suolistossa eteenpäin ja sitä kautta vähentäisi takaisinvirtausta ylöspäin.

Meillä pojalla oli käytössä Losec Mups lievään rakenteelliseen refluksiin. Losec ei sinällään vähentänyt silent-refluksille tyypillistä nieleskelyä vaan vähensi vatsahappoja ja sitä kautta rakenteellisen refluksin haittoja. Refluksi oli hänellä pääosin allergista, joten sopiva ruokavalio oli/on hoidon kulmakivi. Sopivalla ruokavaliolla refluksi väheni/vähenee merkittävästi.

Lääkkeet voivat hieman lieventää allergisen refluksin oireita. Ainakin meillä pahimman allergisen refluksin oireillessa Losecista oli pientä hetkellistä apua. Mutta missään tapauksessa allergista refluksia ei ratkaista lääkkeillä. Allergisen refluksin pääasiallinen hoitomuoto on sopiva ruokavalio.

tammimamma: monet lääkärit eivät tunne sitä, että refluksi voi olla allergiaoire vaan hoitavat refluksia aina rakenteellisena vikana. Olet varmaan itse nyt enemmän oikeilla jäljillä kuin lääkärinne, kun olet huomannut joidenkin ruokien selvästi pahentavan refluksia.

kaie
Meille lääkäri sanoi, että ainoastaan Prepulsid vaikuttaa itse refluksiin (rakenteelliseen), kun muut lääkkeet vain hoitavat seuruksia. Ts. Prepulsid hänen mukaansa hoitaa itse sairautta ja vähentää refluksia kun taas muut lääkkeet laimentavat vastahappoja tavalla tai toisella ja sitä kautta helpottavat oloa (mutteivät poista oireita).

Mä olen ymmärtänyt, että Gaviscon ei siis pysty estämän talkaisinvirtausta, mutta se tekee siitä tavarasta hiukan laimeampaa ja näin vähemmän kivuliasta?

Meillä ollut käytössä vasta Gaviscon, on se auttanut vähän kipuihin, mutta mutta.. Ph-mittaus tulossa, sen jälkeen saatais Prepulsid mikäli tauti todetaan. Meille ei lääkäri siis suostu ilman ph-mittausta ko lääkettä antamaan.

Gaviscon tekee Ahmuttaren mainitseman tulpan tai kalvon vatsaan ja sen pitäisi estää ruoan nousemista ylöspäin, vatsahappoja se ei laimenna. Zantac laimentaa vatsahappoja ja Losec Mups ja esim. nexium estävät niiden muodostumista, ollen siten tehokkaampia. Prepulsid edistää ruoan kulkeutumista vatsasta nopeammin suoliston puolelle ja samalla tiukkaa "sulkijaa" eli on varmaan sinällään tehokas lääke rakenteellisen refluksin hoitoon.

Meillä lapsella refluksi on/oli myös pääsääntöisesti allergian oire ja paras lääke oli sopiva ruokavalio. Losec Mupsilla tosiaan pystyy vähän paikkailemaan tilannetta ja lievittämään pahimpia oireita epäsopivien kokeilujen jälkeen, mutta ei se refluksia pois vie, jos kyse on allergiasta (kuten ei mikään muukaan lääke)

eli jos on allergia peräinen refluksi, niin prepulsid ei välttämättä ole oikea lääke? Nyt meillä testaillaan maitoallergiaa, eli jos se on niin kannattaa vaihtaa refluksilääkettä? täytyy lääkärin kanssa tuosta sitten jutella!

Tuizu: jos refluksi on pelkästään allergista, lääkkeistä ei ole apua. Monilla allergista refluksia sairastavilla lapsilla/vauvoilla on kuitenkin melko usein enemmän tai vähemmän lasta häiritsevää rakenteellista/toiminnallista refluksia (varsin vauva-aikoina) ja siihen voi tarvita lääkitystä. Lääkkeitähän on erilaisia ja toimivat eri tavoin. Meillä on kokemusta Losecista esikoisen kanssa, että se auttoi hyvin hetkellisesti allergisen refluksin oireisiin esim. epäonnistuneen kokeilun jälkeen mutta sopiva ruokavalio oli hoidon ehdoton kulmakivi.

Meillä esikoisella sopivan ruokavalion lisäksi hän tarvitsi lääkitystä refluksinsa hoidoksi. Kuopuksella sopiva ruokavalio riittää suoli- ja refluksioireiden poissaamiseksi eikä refluksilääkettä ole tarvittu.

Yhteistyössä