Kysymys "penninvenyttäjille"...miten saada kauppalasku konkreettisesti pieneksi?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja chef
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja Keittiönoita:
Alkuperäinen kirjoittaja chef:
Mä en osaa valmistaa kuin tasan yhtä kasvisruokaa, eikä se ole edullista, eikä ainakaan terveellistä :ashamed:
Opettele :) Netti on täynnä ohjeita.

Yritetty on...aika heikot vaan on tulokset :laugh:

Mutta auta nyt senverran, että anna joku helppo vinkki...siis kun mulle ei tule muuta kasvisruokaa mieleen kuin kasvispihvit ja kasvissosekeitto joita molempia olen yrittänyt sillä tuloksella, ettei niitä syönyt edes koirat :ashamed:

Opettele käyttämään puuroja! Esim. haudutettu ohrapuuro kiisselin kera (marjakiisseli perinteisesti, mutta teidän tapauksessa kun marjat ei käy, niin voit tehdä sen jostain muusta maistuvasta) käy ruoasta. Välipalaksi ja aamupalaksi voi pyöräyttää puuron, jos tarvitsee vain yhden tai kaksi annosta niin mikropuuro tulee helposti. Esim. meillä lapset ovat aivan hulluna riisipuuroon, joten teen heille monta kertaa viikossa välipalan pikariisihiutaleista. Aamupalalla on sitten jotain neljän viljan puuroa tms.

Suosi juuresruokia. Monet tavalliset ruoat voi jatkaa juureksilla. Esim. makaronilaatikkoon voi laittaa porkkanaraastetta.

Jos teillä tykätään maksasta, niin siinä on halpa, helppo ja maukas ruoka. Maksa jakaa porukkaa, eikä sitä tietenkään kannata alvariinsa popsia, mutta välillä oikein hyvä vaihtoehto.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
en jois teetä kahvin sijaan,säästösyistä, tee on älyttömän kallista... kumpaakaan, kahvia tai teetä ei pysty juomaan halvinta merkkiä.
Jos viittaat mun kirjoitukseen, niin tarkoitin sillä sitä, että jos kahvi on loppu, niin ei pelkän kahvin takia lähde kauppaan, jos kotoa löytyy teetäkin. Yhden illan tai päivän pärjää ilman kahviakin. En siis tarkoittanut, että kahvin juonti vaihdettaisiin kokonaan teen juonniksi.

Suosittelen, että syötte ainakin pari kertaa viikossa kasvisruokaa. Se on edullista ja terveellistä, kun valitsee oikein.

Mä en osaa valmistaa kuin tasan yhtä kasvisruokaa, eikä se ole edullista, eikä ainakaan terveellistä :ashamed:

Opettele jotain tosi helppoja ruokia, esim. soijarouhekastike (kuin jauhelihakastike, mutta korvaat jauhelihan todella halvalla soijarouheella).

Tai linssi- tai papupata. Erityisesti linssit ovat halpoja.

Hernekeitto.

Täytetyt paprikat tai kesäkurpitsat. (täytä ne esim. soijarouheella + muilla kasviksilla + valkosipulilla)

Mä olen joskus kokeillut sojarouhetta (about 10v sitten) eikä se todellakaan mennyt jauhelihasta vaikka mulle niin väitettiin...se oli oikeasti ihan kun pahvia ois syönyt.

Pavuista en tykkää...enkä tiedä mitä linssit on. tulee mieleen piilarit :x

Hernekeittoon kuuluu jauheliha :)

Mutta nuo täytetyt paprikat voisin googlettaa...joskaan se soija ei innosta mutta jos joku muu hyvä vinkki sinne sisään löytyis. Kiitos :)

Mutta auta nyt senverran, että anna joku helppo vinkki...siis kun mulle ei tule muuta kasvisruokaa mieleen kuin kasvispihvit ja kasvissosekeitto joita molempia olen yrittänyt sillä tuloksella, ettei niitä syönyt edes koirat :ashamed:
Helpompi neuvoa, kun kerrot, mikä tekemissäsi kasvisruuissa on mielestäsi mennyt pieleen?

Mutta nuo täytetyt paprikat voisin googlettaa...joskaan se soija ei innosta mutta jos joku muu hyvä vinkki sinne sisään löytyis. Kiitos :)
Silputtua sipulia, raastettua porkkanaa, herkkusieniä ja mausteita. Esimerkiksi. Tai eilisestä jäänyt jauhelihakastikkeen jämä herkkusienten tilalta.

Helpompi neuvoa, kun kerrot, mikä tekemissäsi kasvisruuissa on mielestäsi mennyt pieleen?

Kasvispihvit maistuivat todella pahalta...niissä siis oli ilmeisesti liikaa jotain kasvista joka oli kitkerän makuista tjtn. Ja kasvissosekeitto oli ihan hernekeiton väristä ja sekin maistui ihan liikaa jollekin pahalle kasvikselle.

Päiväkodeissa on maailman parasta kasvissosekeittoa ja se on sellaista vaaleaa, pehmeää ja kermaista tms. Mä vaan en ole onnistunut semmoista luomaan :/

Eli mulla ei ainakaan ole hajuakaan millaisissa suhteissa kasviksia tulee toisiinsa nähden käyttää. Ja ne pihvit ja keiton olen kyllä vissiin tehnyt pitkälti ohjeen mukaan. Olen saattanut jonkun jättää pois, mutta mitään en ole omatoimisesti niihin lisännyt.

Mä en tottapuhuakseni edes tiedä kuin vain ihan peruskasvikset, eli mulle on kaikki vähänkin lantusta poikkeavat kasvikset (tai toi on kyllä vissiin juures) tuntemattomia.

Silputtua sipulia, raastettua porkkanaa, herkkusieniä ja mausteita. Esimerkiksi. Tai eilisestä jäänyt jauhelihakastikkeen jämä herkkusienten tilalta.

Kiitos...sienet ei iske, mutta jauhelihalla voin korvata. Meillä itseasiassa jäi tänään jauhelihaa yli joten voisin huomenna ostaa paprikoita.

Mun vakkari täytettyihin paprikoihin on silputtu sipuli + valkosipuli, pieniksi paloiteltu kesäkurpitsa, tomaatti ja herkkusienet. Sinne vielä pippuria, suolaa ja yrttejä mukaan ja päälle juustosiivut. Noihin voi laittaa melkein mitä vain.

Kasvispihvit maistuivat todella pahalta...niissä siis oli ilmeisesti liikaa jotain kasvista joka oli kitkerän makuista tjtn. Ja kasvissosekeitto oli ihan hernekeiton väristä ja sekin maistui ihan liikaa jollekin pahalle kasvikselle.

Päiväkodeissa on maailman parasta kasvissosekeittoa ja se on sellaista vaaleaa, pehmeää ja kermaista tms. Mä vaan en ole onnistunut semmoista luomaan :/

Eli mulla ei ainakaan ole hajuakaan millaisissa suhteissa kasviksia tulee toisiinsa nähden käyttää. Ja ne pihvit ja keiton olen kyllä vissiin tehnyt pitkälti ohjeen mukaan. Olen saattanut jonkun jättää pois, mutta mitään en ole omatoimisesti niihin lisännyt.

Mä en tottapuhuakseni edes tiedä kuin vain ihan peruskasvikset, eli mulle on kaikki vähänkin lantusta poikkeavat kasvikset (tai toi on kyllä vissiin juures) tuntemattomia.

Ensimmäinen vinkki: älä tee "pataljoonasoppaa". Tällä tarkoitan sitä, että älä sekoita niihin sosekeittoihin useita erilaisia kasviksia vaan pysyttele yhdessä tai kahdessa. Hyviä parivaljakoita ovat esim porkkana-peruna, porkkana-bataatti, punajuuri-peruna, kukkakaali-peruna, kukkakaali-säilykeparsa ja tomaatti(murska)-paprika. Kuullota silputtu sipuli nopeasti öljyssä/voissa/margariinissa , kaada sekaan kasvis-, kana- tai lihalientä, lisää mausteina esim pippuria ( mä pidän valkopippurista kukkakaalin kanssa, mustapippurista tomaatin kanssa) ja jotain kuivattua yrttimaustetta. Anna kiehua, kunnes kasvikset ovat kypsiä. Soseuta. Lisää loraus kermaa, tarkista maku ja lisää halutessasi suolaa. Jos käytät tuoreyrttejä (kesällä kannattaa kasvattaa siemenistä vaikka parvekelaatikossa) , lisää ne lopuksi. Kerman tilalta voit käyttää myös mahdollisen tuore- tai sulatejuuston jämän.

Toinen vinkki: kasvispihveissä kannattaa noudattaa niinikään edellistä yhden tai kahden kasviksen periaatetta. Mä teen kasvispihvit siten, että käytän sidosaineena yleensä perunaa. Raastan siis ensin pari kolme perunaa ja silppuan sipulin. Kypsennän näitä paistinpannulla siihen asti, että perunasuikaleet alkavat tarttua toisiinsa kiinni. Nostan paistinapannun liedeltä. Kuorin ja raastan hienoksi raasteeksi esimerkiksi porkkanaa. Tai lanttua, naurista, kesäkurpitsaa tai mitä nyt kaapissa onkaan. Sekoitan raasteen ja pannulla olevan seoksen keskenään. Maustan kuten maustaisin lihapullataikinan. Lisään kananmunan, sekoitan, muotoilen taikinasta pihvejä ja paistan pannulla kypsiksi. Joskus käytän myös keitettyjä punaisia linssejä kasvisraasteen sijasta.

Kiitos...sienet ei iske, mutta jauhelihalla voin korvata. Meillä itseasiassa jäi tänään jauhelihaa yli joten voisin huomenna ostaa paprikoita.
Paprikoihin voi laittaa täytteeksi vaikka eiliseltä jääneen broileririsoton. Jos sitä ei ole tarpeeksi, sekaan voi raastaa vaikka porkkanaa.

Ensimmäinen vinkki: älä tee "pataljoonasoppaa". Tällä tarkoitan sitä, että älä sekoita niihin sosekeittoihin useita erilaisia kasviksia vaan pysyttele yhdessä tai kahdessa. Hyviä parivaljakoita ovat esim porkkana-peruna, porkkana-bataatti, punajuuri-peruna, kukkakaali-peruna, kukkakaali-säilykeparsa ja tomaatti(murska)-paprika. Kuullota silputtu sipuli nopeasti öljyssä/voissa/margariinissa , kaada sekaan kasvis-, kana- tai lihalientä, lisää mausteina esim pippuria ( mä pidän valkopippurista kukkakaalin kanssa, mustapippurista tomaatin kanssa) ja jotain kuivattua yrttimaustetta. Anna kiehua, kunnes kasvikset ovat kypsiä. Soseuta. Lisää loraus kermaa, tarkista maku ja lisää halutessasi suolaa. Jos käytät tuoreyrttejä (kesällä kannattaa kasvattaa siemenistä vaikka parvekelaatikossa) , lisää ne lopuksi. Kerman tilalta voit käyttää myös mahdollisen tuore- tai sulatejuuston jämän.

Toinen vinkki: kasvispihveissä kannattaa noudattaa niinikään edellistä yhden tai kahden kasviksen periaatetta. Mä teen kasvispihvit siten, että käytän sidosaineena yleensä perunaa. Raastan siis ensin pari kolme perunaa ja silppuan sipulin. Kypsennän näitä paistinpannulla siihen asti, että perunasuikaleet alkavat tarttua toisiinsa kiinni. Nostan paistinapannun liedeltä. Kuorin ja raastan hienoksi raasteeksi esimerkiksi porkkanaa. Tai lanttua, naurista, kesäkurpitsaa tai mitä nyt kaapissa onkaan. Sekoitan raasteen ja pannulla olevan seoksen keskenään. Maustan kuten maustaisin lihapullataikinan. Lisään kananmunan, sekoitan, muotoilen taikinasta pihvejä ja paistan pannulla kypsiksi. Joskus käytän myös keitettyjä punaisia linssejä kasvisraasteen sijasta.

Kiitos...luen tämän ajatuksella ja koitan samalla sisäistää!

Nyt Housen pariin :wave:

mäkään en ole koskaan saanu kasvisosekeitosta hyvää. Juurikin siinä maistuu joku paha läpi :D onneksi en ole ainoa huono kasviskokki :)

Mä olen huomannut, että kauppalaskun on saanut pienemmäksi, niin et otan vaan jonkun tietyn summan rahaa mukaan. Ennen höyläsin kortilla (ei koskaan käteistä), niin tuli aina ostettua ylimääräistä. Esim. menen kauppaan ja olen suunnitellut, että päivän ruoka saa maksaa 3-4e ja mietin muutaman päivän ruoat samalla. Välipaloihin varaan jonkun tietyn summan + maitoihin. Olen tehnyt aika paljon nyt mustikkapannaria, kun pitää saada tyhjennettyä pakastin exän luota (täällä ei pakastinta).

Karkinsyönnissä olis täälläkin vähenettävää. Jospa vaikka aloittasi herkuttoman elämän ;)

Citymarketista HK:n kotimaista takuumureaa naudan filettä jotain 13 euroa kilo! Jossain muualla näin kotimaista possua 5 euroa kilo, noista jo pihviä vääntää. Mukava lukea kokkailuistasi, toivottavasti sarja jatkuu pian vaikka jollain laatikolla.

Me käytetään Prismaa ja S-marekttia keskitetysti bonusten vuoksi..mutta eiköhän sieltäkin edukasta lihaa löydy kun osuu sopivaan aikaan kauppaan :)

Tässä sun ongelma on. Naantalissa S-market on ihan sairaan kallis kauppa verrattuna esim Elleniin. Mun kaverillakin huimat bonukset, kun ennen keskitti, mutta vaihtoi silti Elleniin, koska ei ne bonuksetkaan korvaa sitä, että yhen ruokakassin hinta on monta euroa enempi.

Koitas huvikses tai seuraa lehdestä tai netistä Ellenin tarjouksia.

Siitä soijarouheesta haluaisin vinkata, että meilläkään ei sellaisenaan jauhelikastikkeessa jauhelihan korvikkeena uppoa.
Tänään juuri tein pastalle tomaattista kastiketta ja laitoin yhtäpaljon tummaa soijarouhetta ja jauhelihaa. Mies (joka ei oikein tuosta soijasta perusta) ei edes huomannut, vaan kehui erityisen herkulliseksi. :saint: Se ei siis sieltä jauhelihan seasta maistu, mutta tuo säästöä. :)

Citymarketista HK:n kotimaista takuumureaa naudan filettä jotain 13 euroa kilo! Jossain muualla näin kotimaista possua 5 euroa kilo, noista jo pihviä vääntää. Mukava lukea kokkailuistasi, toivottavasti sarja jatkuu pian vaikka jollain laatikolla.

Me käytetään Prismaa ja S-marekttia keskitetysti bonusten vuoksi..mutta eiköhän sieltäkin edukasta lihaa löydy kun osuu sopivaan aikaan kauppaan :)

meillä alkoi myös penninvenytys kuukausi,mulla ei hajua kuin paljon kauppaan menee koska mies ei paljoa laske ja kuitteja säilyttele.
avattiin s-tili ja laitetaan sinne 400-500? sillä on pärjättävä kuukausi..
meitä myös 2+2 hlöö

Meillä taitaakin olla kasvissosekeittoa viikonloppuna. Just kirjasin ohjeen ylös. Koulussa tykkäsin aina, mutta ei oo tullu ite tehtyä ikinä. Ja taidampa katsastaa tuon soijarouheen hinnan kanssa.

Vaikkakaan en pidä esim. lidlin nautasikajauhelihaa pahan hintaisena kun usein on tarjouksessa alle 3 euroa 700 g.

syökää aamusin koko perhe puuroa,(miksei iltaisinki, iltaisin lapsille keitän usin mannapuuroa, kun lapset on nukkumassa niin mannisjämästä tulee suklaapuuro<3)puuroon verrattunua leivänsyöminen kinkulla ja juustolla on todella kallista. paljon perunaa, halpoja mutta hyviä on keitot, esim 3 päivän makkara keitto maksoi taannoin 3 euroa yhteensä!!! kun teet laatikkoruokia niin laita aina pakkaseen pari annosta, välttyy siltä että jonainiltana huomaa ettei miehelle olekkaan evästä ja näin joutuu käymään kalliisti lounalla jossakin, mun mielestä ei kannata tuosta suomalaisesta maidosta tinkiä, vaikka se onkin suomessa purkitettu niin se on ruotsista maatiloilta ostettu, mikä taas on suomalaisilta maitotiloilta pois....ja jos nyt haluaa muutaman sentin tinkiä niin ostaa sitten pirkka maitoa:)

Alkuperäinen kirjoittaja moona81:
Meillä taitaakin olla kasvissosekeittoa viikonloppuna. Just kirjasin ohjeen ylös. Koulussa tykkäsin aina, mutta ei oo tullu ite tehtyä ikinä. Ja taidampa katsastaa tuon soijarouheen hinnan kanssa.

Vaikkakaan en pidä esim. lidlin nautasikajauhelihaa pahan hintaisena kun usein on tarjouksessa alle 3 euroa 700 g.

Tuosta soijarouheen hinnasta vielä sen verran, että se pussi on todella riittoisa. Soijarouhe turpoaa kaksikertaiseksi, joten ei kannata katsoa suoraan soijarouhepussin kokoa ja verrata sitä jauhelihapakettiin. :) Yhdestä pussista riittää moneen ruoanlaittokertaan.

minä aloin kaupassa laskemaan kännykän laskurilla joka ruuan mitä kärryyn laitan ja laitoin vaikka 50e rajaksi millä ostan sille kertaa.oli pakko katsoa oikeeta ruokaa,jolla pärjää muutaman päivän ja ne mässyt jäi kauppaan.tippui 800e:sta 500e/kk ruokalasku ja tällä hetkellä meitä on 6 henkeä

Tavallista kotiruokaa ja katsoo tarjoukset lihoista. Ei herkkuja vaan leipoo itse jos haluaa hyvää. Samoin sämpylöitä ja leipää. Näin meillä säästyi paljonkin rahaa kk eikä tosiaan vaihdettu mihinkään ruotsalaiseen maitoon tms. Kyllä nyt kotimaista puhdasta ruokaa silti edullisesti saa kun näkee vaivaa vähän.

Nuo halpismerkit voi tulla loppuviimeksi kalliimmaksi kun pahoja. Joskus sorruin ostaan x-tran perunasalaattia ja eldoradon sinappia. Halpaa oli mutta voi jessus kuinka pahaa! Teen itse perunasalaatin ja sinappi kotisinappia piste. Kyllä ruuasta nauttia pitää ja suosia suomalaistakin niin paljon kun voi.

Yhteistyössä