V
vieras
Vieras
en jois teetä kahvin sijaan,säästösyistä, tee on älyttömän kallista... kumpaakaan, kahvia tai teetä ei pysty juomaan halvinta merkkiä.
Katso alla oleva video nähdäksesi, kuinka asennat sivustomme verkkosovellukseksi kotinäytöllesi.
Huomio: Tämä ominaisuus ei välttämättä ole käytettävissä kaikissa selaimissa.
Alkuperäinen kirjoittaja Keittiönoita:OpetteleAlkuperäinen kirjoittaja chef:Mä en osaa valmistaa kuin tasan yhtä kasvisruokaa, eikä se ole edullista, eikä ainakaan terveellistä :ashamed:Netti on täynnä ohjeita.
Jos viittaat mun kirjoitukseen, niin tarkoitin sillä sitä, että jos kahvi on loppu, niin ei pelkän kahvin takia lähde kauppaan, jos kotoa löytyy teetäkin. Yhden illan tai päivän pärjää ilman kahviakin. En siis tarkoittanut, että kahvin juonti vaihdettaisiin kokonaan teen juonniksi.Alkuperäinen kirjoittaja vieras:en jois teetä kahvin sijaan,säästösyistä, tee on älyttömän kallista... kumpaakaan, kahvia tai teetä ei pysty juomaan halvinta merkkiä.
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:Alkuperäinen kirjoittaja chef:Alkuperäinen kirjoittaja vieras:Suosittelen, että syötte ainakin pari kertaa viikossa kasvisruokaa. Se on edullista ja terveellistä, kun valitsee oikein.
Mä en osaa valmistaa kuin tasan yhtä kasvisruokaa, eikä se ole edullista, eikä ainakaan terveellistä :ashamed:
Opettele jotain tosi helppoja ruokia, esim. soijarouhekastike (kuin jauhelihakastike, mutta korvaat jauhelihan todella halvalla soijarouheella).
Tai linssi- tai papupata. Erityisesti linssit ovat halpoja.
Hernekeitto.
Täytetyt paprikat tai kesäkurpitsat. (täytä ne esim. soijarouheella + muilla kasviksilla + valkosipulilla)
Helpompi neuvoa, kun kerrot, mikä tekemissäsi kasvisruuissa on mielestäsi mennyt pieleen?Alkuperäinen kirjoittaja chef:Yritetty on...aika heikot vaan on tulokset![]()
Mutta auta nyt senverran, että anna joku helppo vinkki...siis kun mulle ei tule muuta kasvisruokaa mieleen kuin kasvispihvit ja kasvissosekeitto joita molempia olen yrittänyt sillä tuloksella, ettei niitä syönyt edes koirat :ashamed:
Silputtua sipulia, raastettua porkkanaa, herkkusieniä ja mausteita. Esimerkiksi. Tai eilisestä jäänyt jauhelihakastikkeen jämä herkkusienten tilalta.Alkuperäinen kirjoittaja chef:Mutta nuo täytetyt paprikat voisin googlettaa...joskaan se soija ei innosta mutta jos joku muu hyvä vinkki sinne sisään löytyis. Kiitos![]()
Alkuperäinen kirjoittaja Keittiönoita:Helpompi neuvoa, kun kerrot, mikä tekemissäsi kasvisruuissa on mielestäsi mennyt pieleen?Alkuperäinen kirjoittaja chef:Yritetty on...aika heikot vaan on tulokset![]()
Mutta auta nyt senverran, että anna joku helppo vinkki...siis kun mulle ei tule muuta kasvisruokaa mieleen kuin kasvispihvit ja kasvissosekeitto joita molempia olen yrittänyt sillä tuloksella, ettei niitä syönyt edes koirat :ashamed:
Alkuperäinen kirjoittaja Keittiönoita:Silputtua sipulia, raastettua porkkanaa, herkkusieniä ja mausteita. Esimerkiksi. Tai eilisestä jäänyt jauhelihakastikkeen jämä herkkusienten tilalta.Alkuperäinen kirjoittaja chef:Mutta nuo täytetyt paprikat voisin googlettaa...joskaan se soija ei innosta mutta jos joku muu hyvä vinkki sinne sisään löytyis. Kiitos![]()
Alkuperäinen kirjoittaja Keittiönoita:Silputtua sipulia, raastettua porkkanaa, herkkusieniä ja mausteita. Esimerkiksi. Tai eilisestä jäänyt jauhelihakastikkeen jämä herkkusienten tilalta.Alkuperäinen kirjoittaja chef:Mutta nuo täytetyt paprikat voisin googlettaa...joskaan se soija ei innosta mutta jos joku muu hyvä vinkki sinne sisään löytyis. Kiitos![]()
Alkuperäinen kirjoittaja chef:Kasvispihvit maistuivat todella pahalta...niissä siis oli ilmeisesti liikaa jotain kasvista joka oli kitkerän makuista tjtn. Ja kasvissosekeitto oli ihan hernekeiton väristä ja sekin maistui ihan liikaa jollekin pahalle kasvikselle.
Päiväkodeissa on maailman parasta kasvissosekeittoa ja se on sellaista vaaleaa, pehmeää ja kermaista tms. Mä vaan en ole onnistunut semmoista luomaan :/
Eli mulla ei ainakaan ole hajuakaan millaisissa suhteissa kasviksia tulee toisiinsa nähden käyttää. Ja ne pihvit ja keiton olen kyllä vissiin tehnyt pitkälti ohjeen mukaan. Olen saattanut jonkun jättää pois, mutta mitään en ole omatoimisesti niihin lisännyt.
Mä en tottapuhuakseni edes tiedä kuin vain ihan peruskasvikset, eli mulle on kaikki vähänkin lantusta poikkeavat kasvikset (tai toi on kyllä vissiin juures) tuntemattomia.
Paprikoihin voi laittaa täytteeksi vaikka eiliseltä jääneen broileririsoton. Jos sitä ei ole tarpeeksi, sekaan voi raastaa vaikka porkkanaa.Alkuperäinen kirjoittaja chef:Kiitos...sienet ei iske, mutta jauhelihalla voin korvata. Meillä itseasiassa jäi tänään jauhelihaa yli joten voisin huomenna ostaa paprikoita.
Alkuperäinen kirjoittaja Keittiönoita:Alkuperäinen kirjoittaja chef:Kasvispihvit maistuivat todella pahalta...niissä siis oli ilmeisesti liikaa jotain kasvista joka oli kitkerän makuista tjtn. Ja kasvissosekeitto oli ihan hernekeiton väristä ja sekin maistui ihan liikaa jollekin pahalle kasvikselle.
Päiväkodeissa on maailman parasta kasvissosekeittoa ja se on sellaista vaaleaa, pehmeää ja kermaista tms. Mä vaan en ole onnistunut semmoista luomaan :/
Eli mulla ei ainakaan ole hajuakaan millaisissa suhteissa kasviksia tulee toisiinsa nähden käyttää. Ja ne pihvit ja keiton olen kyllä vissiin tehnyt pitkälti ohjeen mukaan. Olen saattanut jonkun jättää pois, mutta mitään en ole omatoimisesti niihin lisännyt.
Mä en tottapuhuakseni edes tiedä kuin vain ihan peruskasvikset, eli mulle on kaikki vähänkin lantusta poikkeavat kasvikset (tai toi on kyllä vissiin juures) tuntemattomia.
Ensimmäinen vinkki: älä tee "pataljoonasoppaa". Tällä tarkoitan sitä, että älä sekoita niihin sosekeittoihin useita erilaisia kasviksia vaan pysyttele yhdessä tai kahdessa. Hyviä parivaljakoita ovat esim porkkana-peruna, porkkana-bataatti, punajuuri-peruna, kukkakaali-peruna, kukkakaali-säilykeparsa ja tomaatti(murska)-paprika. Kuullota silputtu sipuli nopeasti öljyssä/voissa/margariinissa , kaada sekaan kasvis-, kana- tai lihalientä, lisää mausteina esim pippuria ( mä pidän valkopippurista kukkakaalin kanssa, mustapippurista tomaatin kanssa) ja jotain kuivattua yrttimaustetta. Anna kiehua, kunnes kasvikset ovat kypsiä. Soseuta. Lisää loraus kermaa, tarkista maku ja lisää halutessasi suolaa. Jos käytät tuoreyrttejä (kesällä kannattaa kasvattaa siemenistä vaikka parvekelaatikossa) , lisää ne lopuksi. Kerman tilalta voit käyttää myös mahdollisen tuore- tai sulatejuuston jämän.
Toinen vinkki: kasvispihveissä kannattaa noudattaa niinikään edellistä yhden tai kahden kasviksen periaatetta. Mä teen kasvispihvit siten, että käytän sidosaineena yleensä perunaa. Raastan siis ensin pari kolme perunaa ja silppuan sipulin. Kypsennän näitä paistinpannulla siihen asti, että perunasuikaleet alkavat tarttua toisiinsa kiinni. Nostan paistinapannun liedeltä. Kuorin ja raastan hienoksi raasteeksi esimerkiksi porkkanaa. Tai lanttua, naurista, kesäkurpitsaa tai mitä nyt kaapissa onkaan. Sekoitan raasteen ja pannulla olevan seoksen keskenään. Maustan kuten maustaisin lihapullataikinan. Lisään kananmunan, sekoitan, muotoilen taikinasta pihvejä ja paistan pannulla kypsiksi. Joskus käytän myös keitettyjä punaisia linssejä kasvisraasteen sijasta.
Alkuperäinen kirjoittaja chef:Alkuperäinen kirjoittaja vieras:Citymarketista HK:n kotimaista takuumureaa naudan filettä jotain 13 euroa kilo! Jossain muualla näin kotimaista possua 5 euroa kilo, noista jo pihviä vääntää. Mukava lukea kokkailuistasi, toivottavasti sarja jatkuu pian vaikka jollain laatikolla.
Me käytetään Prismaa ja S-marekttia keskitetysti bonusten vuoksi..mutta eiköhän sieltäkin edukasta lihaa löydy kun osuu sopivaan aikaan kauppaan![]()
Ollos hyväAlkuperäinen kirjoittaja chef:Kiitos...luen tämän ajatuksella ja koitan samalla sisäistää!
Nyt Housen pariin :wave:
Alkuperäinen kirjoittaja chef:Alkuperäinen kirjoittaja vieras:Citymarketista HK:n kotimaista takuumureaa naudan filettä jotain 13 euroa kilo! Jossain muualla näin kotimaista possua 5 euroa kilo, noista jo pihviä vääntää. Mukava lukea kokkailuistasi, toivottavasti sarja jatkuu pian vaikka jollain laatikolla.
Me käytetään Prismaa ja S-marekttia keskitetysti bonusten vuoksi..mutta eiköhän sieltäkin edukasta lihaa löydy kun osuu sopivaan aikaan kauppaan![]()
Alkuperäinen kirjoittaja moona81:Meillä taitaakin olla kasvissosekeittoa viikonloppuna. Just kirjasin ohjeen ylös. Koulussa tykkäsin aina, mutta ei oo tullu ite tehtyä ikinä. Ja taidampa katsastaa tuon soijarouheen hinnan kanssa.
Vaikkakaan en pidä esim. lidlin nautasikajauhelihaa pahan hintaisena kun usein on tarjouksessa alle 3 euroa 700 g.