Kysymys "penninvenyttäjille"...miten saada kauppalasku konkreettisesti pieneksi?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja chef
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

chef

Aktiivinen jäsen
16.02.2005
47 399
16
38
Eli ajattelin kokeilla kuukauden ajan ostaa vain edukasta ruokaa ja karsia kaikki turha pois korvaten ne järkevimmillä vaihtoehdoilla.

Eli nyt sitten ihan niitä käytännön vinkkejä kaipaan.

Onko tähän vuodenaikaan jokin hedelmä, kasvis tms. erityisen halpa jotta sitä kannattaa ostaa tai vastaavasti kallis, jottei sitä kannata hirmuisesti ostaa?

Einesruokia ja herkkuja tietenkin kannattaa ostaa mahdollisimman vähän, mutta oisko jollakulla muita käytännönvinkkejä antaa?

Kauppaan meillä menee normaalisti 700? kuussa, sisältäen ruoan lisäksi wc-, ja talouspaperit, puhdistusaineet ja vaipat. Perhekoko opn vielä muutaman viikon 2+2.

Ja mikäli siis ymmärtänyt olen oikein, niin tuosta 700? summasta voisi saada jopa muutaman satasen sivuun. En nyt meinaa ylisuurta palaa haukata, mutta jos vaikka satasen saisi laskua pienennetty niin se kyllä kelpais :)

Osta paperit isoina paketteina, ovat halvempia, samoin vaipat. Kauppaan omien kauppakassien kanssa, säästö sekin vaikkakin pieni.
Appelsiinit nyt tosi halpoja, kotimainen kurkku taas melkein 4?kilo. Meillä kaupassa esim paprikat halpoja kolmen kpl.n paketissa, irtona ostettuna kalliimpia.
Ostan ingmanin "ruotsalaista" maitoa ja s-marketista paljon kauppaketjun omia merkkejä.
osta alennuksesta ruokaa ja laita pakkaseen.

meillä menee jokin 300 kuussa ruokaan 2 aikusta ja 3 wee ja 8 kk laps. siis tohon ei kuulu papereita, puhdistusaineita sun muita. meiän kaupassa on monesti lihoja 50 % alessa iltaisin. ne tarjoukset hyödynnetään, jolloin säästää tosi paljon ja ei tarvi aina syödä halvinta samaa muonaa. leivon sämpylöitä usein ite. ostan kaupasta just sen ajan hedelmiä. nyt appelsiinit ja päärynät on kohtuuhintasia. salaattivehkeet ostan joka kerta ku kaupassa käyn. ei tarvi niistä tinkiä.

tolle 8 kk neidille ainoat on noi herkkusoseet, joita oon ostanu. niitä tavan puuron sekaan. sitte oon tehny sille lihaa pakkaseen ja porkkanasosetta. säästää siinäki aika lailla.

meillä ei juuri ostella herkkuja mut sit kuiten syödään loppujen lopuks ihan hyvin

Meidän ruokalasku tippui aivan tajuttoman paljon kun aloitin herkkulakon. Meillä on oikeasti mennyt satoja euroja kuussa mässyttämiseen. Juotiin myös paljon light limuja. Nyt pari kuukautta ilman ja kolme henkinen perhe syö 400/kk. Koska siihen ei ole laskettu molempien työpaikkaruokaa, niin oletan, että vieläkin olis tingittävää

Paperia ostetaan isoina säkkeinä, kuin myös vaippat. Tuo omat kassit on hyvä vinkki, kun sen vaan joskus muistaisi...meillä kun on niitä täällä pilvin pimein.

Me ostetaan yleensä aina leipä -50% hintaan...onko se senkin jälkeen vielä kalliimpaa, kuin itse tehty leipä? Meillä siis on noita punaisen lapun leipiä päivittäin saatavana. Ja lihat ostan lähes aina -30% hintaan.

Kiitos appelsiinivinkistä!

Osta niitä -30% lihoja mitä vaikka Prismassa on aamuisin tosi paljon. Jätä herkut kauppaan eli limsat, karkit, sipsit jne. Ruisleivästä saa tosi ihania "naksuja" kun pilkot pieniksi paloiksi, laitat mausteita ja uuniin kuivumaan. Paljon parempia ku oikeet sipsit :p Käy kaupassa harvemmin, jotta vältyt heräteostoksilta.

Alkuperäinen kirjoittaja meillä:
Meidän ruokalasku tippui aivan tajuttoman paljon kun aloitin herkkulakon. Meillä on oikeasti mennyt satoja euroja kuussa mässyttämiseen. Juotiin myös paljon light limuja. Nyt pari kuukautta ilman ja kolme henkinen perhe syö 400/kk. Koska siihen ei ole laskettu molempien työpaikkaruokaa, niin oletan, että vieläkin olis tingittävää

Meilläkin menee mun herkkuihin varmasti useampi kymppi kuussa :ashamed: mutta ne herkut jää nyt jatkossa sitten kauppaan.

Anteeks vain mutta mun mielestä ruoka on sellainen juttu mistä EI kuulu tinkiä.
Muusta voi, mutta pitäähän ihmisten syödä hyvin ja terveellisesti.

Meillä ei tingitä, eikä tulla tinkimään. Vaan syödään mitä halutaan.

Citymarketista HK:n kotimaista takuumureaa naudan filettä jotain 13 euroa kilo! Jossain muualla näin kotimaista possua 5 euroa kilo, noista jo pihviä vääntää. Mukava lukea kokkailuistasi, toivottavasti sarja jatkuu pian vaikka jollain laatikolla.

Suunnittele etukäteen useamman päivän ruoat ja osta vain niihin tarvittavat ruoat. Kannattaa ottaa kaupan lehtimainos nenän eteen kun suunnittelee ruokia niin voi jo siinä katsoa ne tarjoukset :)

Käsisaippua kannattaa ostaa isossa täyttökanisterissa.

- älä mene kauppaan nälkäisenä
- jätä pankki- ja luottokortit kotiin ja käytä käteistä
- ota käteistä mukaan vain sen verran, mitä haluat kaupassa käyttää
- katso hintalappuja ja vertaa kilohintoja. Älä kuitenkaan osta kilohinnaltaan edullisinta, jos tiedät, että siitä menee suuri osa roskiin. Joskus pienempi ja kilohinnaltaan kalliimpi tulee siis edullisemmaksi.
- hyödynnä ruokien jämät
- pakasta
- älä mene yhden asian takia kauppaan. Jos kahvi on loppu, juo teetä.

Alkuperäinen kirjoittaja äitee*2:

No pointtihan tässä ei varmaan ollut se, että ap haluaisi tinkiä terveellisestä ruoasta. Päinvastoin, eineksien ja herkkujen vähentäminen nimenomaan olisi terveydelle sekä kukkarolle edullista. Järkeviä valintoja tekemällä jokainen voi vähentää ruokamenoja, eikä se edelleen tarkoita sitä, etteikö syötäisi kunnolla.

Alkuperäinen kirjoittaja äitee*2:

Mutta kun me nimenomaan ei syödä hyvin ja terveellisesti, vaan aivan toisin.

Jos me ei syötäisi pullaa, suklaata, sipsejä, karkkia, sokeroituja joghurtteja, limpparia, mehuja, valmisruokia yms. mättöä, niin onko se sitten paha juttu? Mähän niemenomaan pyysin neuvoja kauppalaskun pienentämiseen siten, että korvataan se turha (em.) järkevimmillä vaihtoehdoilla.

Mäkin olen syönyt mitä olen halunnut ja hupsis...mähän painankin 30 kiloa enemmän, kuin ennen. Toki raskaudella on tähän osuutta, mutta silti.

Mies ja muksut syövät kyllä onneksi terveellisemmin kuin minä, mutta kyllä sinä heidänkin ruokavaliossaan aina parantamisen varaa löytyy.

Ja jos itse tehty leipä (kuten joku ehdotti) on epäterveellisempää ja huonompaa kuin kaupan leivät lisäaineineen, niin aika kumma juttu.

Eli rahan säästö kauppalaskussa meidän kohdallamme tarkoittaa nimenomaan ruokavalion muuttumista terveellisemmäksi.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Citymarketista HK:n kotimaista takuumureaa naudan filettä jotain 13 euroa kilo! Jossain muualla näin kotimaista possua 5 euroa kilo, noista jo pihviä vääntää. Mukava lukea kokkailuistasi, toivottavasti sarja jatkuu pian vaikka jollain laatikolla.

Me käytetään Prismaa ja S-marekttia keskitetysti bonusten vuoksi..mutta eiköhän sieltäkin edukasta lihaa löydy kun osuu sopivaan aikaan kauppaan :)

Alkuperäinen kirjoittaja BKM:
Jugurtit isoissa purkeissa pienien sijaan.
Tee leipä itse.
Paljon perunaruokia.
Ruotsalaista maitoa.
Ei valmisruokia.

:saint: =)

Joo, me on jo tuohon ruotsalaiseen maitoon siirrytty...mutta kaikki tuo muu on vielä kokeilematta :ashamed:

Alkuperäinen kirjoittaja Kumikameli:
Suunnittele etukäteen useamman päivän ruoat ja osta vain niihin tarvittavat ruoat. Kannattaa ottaa kaupan lehtimainos nenän eteen kun suunnittelee ruokia niin voi jo siinä katsoa ne tarjoukset :)

Käsisaippua kannattaa ostaa isossa täyttökanisterissa.

Näin olaan tehty...eli olen mä josain määrin oikeilla linjoilla :D

Tee leipä itse.
Paljon perunaruokia.
Ruotsalaista maitoa.
Ei valmisruokia.

No ei hemmetti ruotsalaista maitoa! Kyllä kotimainen pitää pitää kunniassa tässäkin asiassa!

Ennemmin kannattaa leipoa ruisleipä itse, kilohinnaksi tulee muutama kymmenen senttiä vs kaupan leivän 6 euroa.

Alkuperäinen kirjoittaja chef:
Tee leipä itse.
Paljon perunaruokia.
Ruotsalaista maitoa.
Ei valmisruokia.

Joo, me on jo tuohon ruotsalaiseen maitoon siirrytty...mutta kaikki tuo muu on vielä kokeilematta :ashamed:

Kohta on taas lisää työttömiä Suomessa kun kaikki tuodaan ulkoa. Verot nousevat sitten kun pitää maksaa työttömille. Kaukolämpö nousee rajusti ensi vuonna, samoin diesel. Lainoihin uhkaa tulla lisävero jne.

Tee leipä itse.
Paljon perunaruokia.
Ruotsalaista maitoa.
Ei valmisruokia.

No ei hemmetti ruotsalaista maitoa! Kyllä kotimainen pitää pitää kunniassa tässäkin asiassa!

Ennemmin kannattaa leipoa ruisleipä itse, kilohinnaksi tulee muutama kymmenen senttiä vs kaupan leivän 6 euroa.

Voiko ruisleipääkin tehdä vaikkei ole leipäkonetta? Siis kun sämpylöitä voi tehdä ja vissiin jotain vaaleaa, mutta entä ruisleipää?

Tee leipä itse.
Paljon perunaruokia.
Ruotsalaista maitoa.
Ei valmisruokia.

Mun mielestä ruotsalainen maito on parempaa kuin kotimainen :D

Alkuperäinen kirjoittaja moralisti:
Tee leipä itse.
Paljon perunaruokia.
Ruotsalaista maitoa.
Ei valmisruokia.

Kohta on taas lisää työttömiä Suomessa kun kaikki tuodaan ulkoa. Verot nousevat sitten kun pitää maksaa työttömille. Kaukolämpö nousee rajusti ensi vuonna, samoin diesel. Lainoihin uhkaa tulla lisävero jne.

Maito = kaikki?

Tee leipä itse.
Paljon perunaruokia.
Ruotsalaista maitoa.
Ei valmisruokia.

Voiko ruisleipääkin tehdä vaikkei ole leipäkonetta? Siis kun sämpylöitä voi tehdä ja vissiin jotain vaaleaa, mutta entä ruisleipää?

No höh, toki. Mummolla oli sellainen puinen pytty, mutta voi sitä tehdä vaikka muovisaavissa.

http://www.keski-uusimaa.fi/Extrat/Ruoka/Ruokajutut/Nain-teet-ruisleipaa-itse

Yhteistyössä