Kysymys "penninvenyttäjille"...miten saada kauppalasku konkreettisesti pieneksi?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja chef
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
- Käy kaupassa max. 2 kertaa viikossa, tee aina kauppalista, ja älä osta ylimääräistä.
- Missä kaupassa muuten asioitte? Me käydään s-marketissa (ja joskus prismassa) ja ostetaan tosi paljon rainbow ja x-tra tuotteita, niissä säästää pitkän pennin. Lähes kaikki kuiva-aineet ja pakasteet ym. ovat edellä mainittuja merkkejä. Myös vaipat ovat x-tra, ja toimivat loistavasti.
- Me juodaan arlan maitoa, se on litrahinnaltaan n.20snt edullisempaa mitä valion maito, samoin muissakin maitotuotteissa suositaan ingmannia, jugurtit on valion arkijugurttia, litra maksaa alle euron.
- Ostetaan espanjalaisia kurkkuja ja tomaatteja ym.
- Hedelmät aina sen mukaan mitkä ovat tarjouksessa, esim. nyt oli appelsiinit 59snt/kg, ja omenat myös.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Osta paperit isoina paketteina, ovat halvempia, samoin vaipat. Kauppaan omien kauppakassien kanssa, säästö sekin vaikkakin pieni.
Appelsiinit nyt tosi halpoja, kotimainen kurkku taas melkein 4?kilo. Meillä kaupassa esim paprikat halpoja kolmen kpl.n paketissa, irtona ostettuna kalliimpia.
Ostan ingmanin "ruotsalaista" maitoa ja s-marketista paljon kauppaketjun omia merkkejä.
osta alennuksesta ruokaa ja laita pakkaseen.

Ei muuten ole vaipat aina isommassa paketissa halvempia. Lasket sekä vessapapereille että vaipoille hinnan/kpl siitä paketin kyljestä ja valitset sen mukaan. Esim. citymarket on "tarjouksessa" myynyt vaippoja isoissa paketissa kalliimmalla kuin on pienen paketin vaippojen kappalehinta.

no en tiä onko sit ite leivottu leipä halvempaa jos ostaa alesta. riippuu tietenki mikä on kilohinta. ainaki noi sämpylät on mun mielstä parempia ku ite tekee. tosin en oo koskaan niitä kaupan kalleimpia sämpylöitä ostanu.

niin meillä just s-marketissa on ne lihat 50% alessa. lätkivät hinnat noin tuntia ennen sulkemisaikaa. ja juu vertaile kilohintoja

Alkuperäinen kirjoittaja chef:
Alkuperäinen kirjoittaja BKM:
Jugurtit isoissa purkeissa pienien sijaan.
Tee leipä itse.
Paljon perunaruokia.
Ruotsalaista maitoa.
Ei valmisruokia.

:saint: =)

No ei hemmetti ruotsalaista maitoa! Kyllä kotimainen pitää pitää kunniassa tässäkin asiassa!

Ennemmin kannattaa leipoa ruisleipä itse, kilohinnaksi tulee muutama kymmenen senttiä vs kaupan leivän 6 euroa.

Voiko ruisleipääkin tehdä vaikkei ole leipäkonetta? Siis kun sämpylöitä voi tehdä ja vissiin jotain vaaleaa, mutta entä ruisleipää?

No höh, toki. Mummolla oli sellainen puinen pytty, mutta voi sitä tehdä vaikka muovisaavissa.

http://www.keski-uusimaa.fi/Extrat/Ruoka/Ruokajutut/Nain-teet-ruisleipaa-itse

Laitoin tuon ylös, tutustun siihen kun ehdin. Kiitos.

Citymarketista HK:n kotimaista takuumureaa naudan filettä jotain 13 euroa kilo! Jossain muualla näin kotimaista possua 5 euroa kilo, noista jo pihviä vääntää. Mukava lukea kokkailuistasi, toivottavasti sarja jatkuu pian vaikka jollain laatikolla.

Me käytetään Prismaa ja S-marekttia keskitetysti bonusten vuoksi..mutta eiköhän sieltäkin edukasta lihaa löydy kun osuu sopivaan aikaan kauppaan :)

Nyt on tullut uusia x-tra merkkisiä kotimaisia lihasuikaleita ja karjalanpaistilihoja. Ne ovat myös hyviä.

Alkuperäinen kirjoittaja Katja87:
- Käy kaupassa max. 2 kertaa viikossa, tee aina kauppalista, ja älä osta ylimääräistä.
- Missä kaupassa muuten asioitte? Me käydään s-marketissa (ja joskus prismassa) ja ostetaan tosi paljon rainbow ja x-tra tuotteita, niissä säästää pitkän pennin. Lähes kaikki kuiva-aineet ja pakasteet ym. ovat edellä mainittuja merkkejä. Myös vaipat ovat x-tra, ja toimivat loistavasti.
- Me juodaan arlan maitoa, se on litrahinnaltaan n.20snt edullisempaa mitä valion maito, samoin muissakin maitotuotteissa suositaan ingmannia, jugurtit on valion arkijugurttia, litra maksaa alle euron.
- Hedelmät aina sen mukaan mitkä ovat tarjouksessa, esim. nyt oli appelsiinit 59snt/kg, ja omenat myös.

Kun ei kotimainen kelpaa.

Tällä hetkellä kannattaa syödä juureksia ja kaalia, ei salaatteja, tomaatteja eikä kurkkuja. Lihaa ei ravitsemuksellisesti tarvitse syödä niin paljoa, liharuokia kannattaa jatkaa siis juureksilla ja muilla kasviksilla. Kun syö perunoita, lihaa kohtuudella ja paljon juureksia, saa jo muutamalla kympillä ison kasan ruokaa.

Jugurtit, murot eikä vastaavat ole tarpeellisia, tilalle puuroja, kiisseleitä, piimää marjojen kanssa.

S-market ja Prisma on meidän kauppoja.

Me käydään nyt kaupassa keskimäärin 15 kertaa kuussa...eli sitä vois koittaa tosiaan vähentää.

Vaipat haluan Liberoina, mutta niitä meillä menee keskivertoa vähemmän, kun osakestoillaan.

Kotimaisesta kurkusta luopuminen on kyllä vähän haastavaa...mä varmaan sen haluaisin pitää, mutta koitan sitten jostain muusta tinkiä.

Citymarketista HK:n kotimaista takuumureaa naudan filettä jotain 13 euroa kilo! Jossain muualla näin kotimaista possua 5 euroa kilo, noista jo pihviä vääntää. Mukava lukea kokkailuistasi, toivottavasti sarja jatkuu pian vaikka jollain laatikolla.

Me käytetään Prismaa ja S-marekttia keskitetysti bonusten vuoksi..mutta eiköhän sieltäkin edukasta lihaa löydy kun osuu sopivaan aikaan kauppaan :)

Nyt on tullut uusia x-tra merkkisiä kotimaisia lihasuikaleita ja karjalanpaistilihoja. Ne ovat myös hyviä.

Mä en ole noihin uskaltanut kajota...mun mielestä ne on epäilyttäviä :/ Kun mä luokittelen sen x-tran sellaiseksi sekundamerkiksi, niin jotenkin en ole sitten lihoja siitä merkistä uskaltanut ostaa :/

Spaghettia ostan kyllä x-trana, mutta en vissiin juuri muuta.

Alkuperäinen kirjoittaja Ihamieli:
Tällä hetkellä kannattaa syödä juureksia ja kaalia, ei salaatteja, tomaatteja eikä kurkkuja. Lihaa ei ravitsemuksellisesti tarvitse syödä niin paljoa, liharuokia kannattaa jatkaa siis juureksilla ja muilla kasviksilla. Kun syö perunoita, lihaa kohtuudella ja paljon juureksia, saa jo muutamalla kympillä ison kasan ruokaa.

Jugurtit, murot eikä vastaavat ole tarpeellisia, tilalle puuroja, kiisseleitä, piimää marjojen kanssa.

Lisään vielä, että lihasta kannattaa suosia edullisia paloja, kuten niskaa, lapaa jne. Saa todella hyvää ruokaa, mutta edullesimmin kuin fileet ja paistit.

Mä en ole noihin uskaltanut kajota...mun mielestä ne on epäilyttäviä :/ Kun mä luokittelen sen x-tran sellaiseksi sekundamerkiksi, niin jotenkin en ole sitten lihoja siitä merkistä uskaltanut ostaa :/

Mua kans epäilytti se aluksi, mutta rohkenin ostamaan, kun on kotimaista kuitenkin, ja yllätyin positiivisesti. :)

Toi on vähän kakspiippunen juttu. Jos ei ole etukäteen varmistanut, että juuri ne kauppalistalleen kirjoittamat tuotteet ovat tarjouksessa tai muuten edullisia, kauppalistan teko ei välttämättä tulekaan yhtä edulliseksi kuin että ottaa esim 30 euroa mukaan ja päättää, että sillä pitää saada kolmen päivän ruuat.

Esikolla on syömishäiriö joka rajoittaa josakin määrin...esim hän ei voi syödä marjoja lainkaan, misään muodossa. Joten hänen kohdallaan joghurtti silloin, toinen tällöin on perusteltua.

Muu perhe voisi toki syödä sitten sitä kiisseliäkin...mutta eikö siinä ole ihan hitosti sokeria? Ja miten kiisseli valmistetaan?

Meillä säästöä on tullut siitä kun on vähennetty juuston ja leikkeleiden käyttöä ja tehty itse leipää. Käyn myös ostamassa isompia eriä tarjouslihoja pakastimeen ja jauhoja yms. säilyviä. Ruokaa jatketaan kasviksilla niin menee vähemmän lihaa joka on kallista.

Mieti, tarvitsetteko todella esim. talouspaperia vai ajaako rätti saman asian.
Tai tarvitsetteko pyykinhuuhteluainetta? Pyykit ei tosin tuoksu välttämättä yhtä hyviltä tai ole yhtä pehmeitä, mutta käyttö kuormittaa ympäristöä ja on siinäkin vuodessa muutamia euroja säästöön, kun ei osta.
Niin ja kestovaippailu tai edes osakestoilu säästää myös rahaa.

Tässä muutama pitkän tähtäimen säästövinkki.

Lisään vielä, että lihasta kannattaa suosia edullisia paloja, kuten niskaa, lapaa jne. Saa todella hyvää ruokaa, mutta edullesimmin kuin fileet ja paistit.

Mä en ole varmaan koskaan edes nänyt mitään lapaa tai niskaa myynnissä?!? Ja meillä mies kyllä sitten narisee jos liha on muuta kuin naudan paistijauhelihaa (josain määrin myös tavan naudan jauheliha kelpaa) ja broilerit filettä.

Ja pitää myöntää että mäkin kyllä mieluummin syön rämmäletöntä lihaa. Mutta tosiaan säästetään toisaalta siinä että mä ostan lähes kaikki lihat alesta.

Mua kans epäilytti se aluksi, mutta rohkenin ostamaan, kun on kotimaista kuitenkin, ja yllätyin positiivisesti. :)

No ehkä mä voisin kokeilla :) ei aki sitä säästöä muuten synny, jos ei ole tosiaan valmis poikkeamaan siitä normista :)

Suosittelen, että syötte ainakin pari kertaa viikossa kasvisruokaa. Se on edullista ja terveellistä, kun valitsee oikein.

Mä en osaa valmistaa kuin tasan yhtä kasvisruokaa, eikä se ole edullista, eikä ainakaan terveellistä :ashamed:

Alkuperäinen kirjoittaja moralisti:
Jugurtit isoissa purkeissa pienien sijaan.
Tee leipä itse.
Paljon perunaruokia.
Ruotsalaista maitoa.
Ei valmisruokia.

:saint: =)

Joo, me on jo tuohon ruotsalaiseen maitoon siirrytty...mutta kaikki tuo muu on vielä kokeilematta :ashamed:

Kohta on taas lisää työttömiä Suomessa kun kaikki tuodaan ulkoa. Verot nousevat sitten kun pitää maksaa työttömille. Kaukolämpö nousee rajusti ensi vuonna, samoin diesel. Lainoihin uhkaa tulla lisävero jne.

tuo ruotsalainen maito on vain ruotsalaisista lehmistä mutta Suomessa purkitettu et ei niitä työttömiä nyt sen enempää lisää tule.

Alkuperäinen kirjoittaja tuoreäiti:
Mieti, tarvitsetteko todella esim. talouspaperia vai ajaako rätti saman asian.
Tai tarvitsetteko pyykinhuuhteluainetta? Pyykit ei tosin tuoksu välttämättä yhtä hyviltä tai ole yhtä pehmeitä, mutta käyttö kuormittaa ympäristöä ja on siinäkin vuodessa muutamia euroja säästöön, kun ei osta.
Niin ja kestovaippailu tai edes osakestoilu säästää myös rahaa.

Tässä muutama pitkän tähtäimen säästövinkki.

Tuota talouspaperiasiaa olenkin ajoittain pohtinut.

Huuhteluainetta emme käytä, sillä meillä on rumpu joka pehmentää pyykit.

Ja me tosiaan osakestoillaan.

Tähteet kannattaa tosiaankin käyttää. =) Esim puuronjämistä saa hyvän pohjan leipään, perunamuusista saa kanssa leipään lisäkettä tai siitä voi tehdä vaikka piirakan. :D Mulla oli jossain vaiheessa tapana jatkaa jauhelihakastiketta soijarouheella ja porkkanaraasteella, sitä tuli paljon enemmän ja oli parempaakin.

Tähteet kannattaa tosiaankin käyttää. =) Esim puuronjämistä saa hyvän pohjan leipään, perunamuusista saa kanssa leipään lisäkettä tai siitä voi tehdä vaikka piirakan. :D Mulla oli jossain vaiheessa tapana jatkaa jauhelihakastiketta soijarouheella ja porkkanaraasteella, sitä tuli paljon enemmän ja oli parempaakin.

Mun koirille tulee paha mieli jos ne ei saa enää tähteitä :'(

Suosittelen, että syötte ainakin pari kertaa viikossa kasvisruokaa. Se on edullista ja terveellistä, kun valitsee oikein.

Mä en osaa valmistaa kuin tasan yhtä kasvisruokaa, eikä se ole edullista, eikä ainakaan terveellistä :ashamed:

Opettele jotain tosi helppoja ruokia, esim. soijarouhekastike (kuin jauhelihakastike, mutta korvaat jauhelihan todella halvalla soijarouheella).

Tai linssi- tai papupata. Erityisesti linssit ovat halpoja.

Hernekeitto.

Täytetyt paprikat tai kesäkurpitsat. (täytä ne esim. soijarouheella + muilla kasviksilla + valkosipulilla)

Yhteistyössä